Blij om de uitverkiezing.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

hazelaar
Verkenner
Verkenner

Re: Blij om de uitverkiezing.

Berichtdoor hazelaar » 29 mar 2011 19:03

Op zich vond ik dat in het betreffende antwoord de dominee goed begon door te beginnen over de blijdschap vanwege de uitverkiezing.

Hier gaat het namelijk al vaak verkeerd. Als er in de Bijbel wordt gesproken over Gods verkiezende liefde, wordt het altijd zoals ook in Efeze, geplaatst in de vorm van blijdschap achteraf. Dat je als je mag weten Gods kind te zijn, blij mag zijn, dat dit niet heeft afgehangen, van hoe goed jij geloofde en hoe goed jij God lief had, maar van het feit dat God de eerste was die jou lief had en lief heeft en je nooit meer loslaat.

Vaak wordt de uitverkiezing echter vooraan geplaatst. Dus: "ik kan wel goed leven, maar het hangt er maar vanaf of God mij uitverkoren heeft". De Bijbel heeft tot "onbekeerden" echter een heel andere boodschap.
Die boodschap is namelijk: "Bekeert U" en "Komt tot Mij allen die vermoeid en belast zijt en Ik zal u rust geven". Gods onvoorwaardelijke genade aanbod tot iedereen is even waar en hoort even luid en duidelijk gepredikt te worden (dat miste ik in het antwoord van de betreffende dominee), dan het feit dat we ons als kind van God geborgen mogen weten en een vaste grond mogen hebben in het feit dat Hij ons heel persoonlijk heeft uitverkoren om kind van Hem te zijn.

Dus het is "en/ en" en niet "of/ of" Dat het allebei voor 100% waar is gaat ons menselijk voorstellingsvermogen vaak te boven (Doordat wij mensen in alles beperkt worden door tijd en ruimte kan ons voorstellingsvermogen ten diepste helemaal niet bij God, die tijd en ruimte zelf geschapen heeft en daar dus niet in het geringst door gehinderd wordt, die alwetend, almachtig is), maar het is wel wat de bijbel ons leert.

En ik kan daar alleen maar intens blij, dankbaar, vol lof en aanbidding voor zijn, dat we een God hebben die enerzijds oneindig veel groter, machtiger, heiliger, volmaakter, wijzer is dan wij en die anderzijds zo heel dichtbij ons is gekomen in Jezus Christus.

Hallelujah!
Jezus zei tot hem: Ik ben de weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 29 mar 2011 19:19

@Hazelaar

Bedankt voor je mooie en ware antwoord wat echt tot eer van God is =D>
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 29 mar 2011 19:33

Jantjes schreef:
elbert schreef: @Jantjes: dat is spijkers op laag water zoeken als je het mij vraagt.

Klopt niet helemaal, maar ik zei het al het is een klein verschil met grote gevolgen.

elbert schreef: Als ik het mag vertalen, als je zegt blij te zijn met Gods daden (verkiezing), eer je Hem dan? Volgens mij wel.
En andersom: als je niet blij bent met Gods daden, geef je Hem dan wel alle eer? Volgens mij niet.

Als je blij bent met de uitverkiezing zoals de predikant het weergeeft in het artikel verzwijgt je de helft dan ben je eenzijdig bezig. Predestinatie staat nooit op zich zelf in Bijbels perspectief. Je rand veel meer Gods eer aan als je de helft verzwijgt. Tegen over uit gekozen zijn staat altijd clementie en dat verzwijgt de predikant maar en waarom? Omdat het zo in Dordtse leerregels staat zegt de predikant en daardoor komen we bij Jacobus Arminius en Franciscus Gomarus en dat noemt u ‘spijker op laag water zoeken’ ?
Dat ben ik dan inderdaad met u eens want Arminius en Gomarus horen als broeders bij elkaar en niet gescheiden..

je maakt het hier toch wel wat te simpel............
de uitverkiezing is een belangrijk leerstuk in de genade. het is namelijk het fundament waar het geloof op rust. het is ook niet zomaar een debatje tussen een paar gelovigen, maar de discussie begon al in de gemeente van Rome vlak na Christus opstanding.
Paulus is zeer duidelijk als het over Gods verkiezing gaat......waarom zouden wij hem niet daarin willen volgen?
waarom moeten we altijd maar rommelen aan het feit dat het God is die ZICHZELF een volk ten eeuwige leven vergaderd?
laten we deze opstandigheid tegen Gods wil maar verwerpen,want het staat ons zieleheil in de weg.

Romeinen 9,6-33

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 29 mar 2011 20:02

God is wel begonnen zich een volk te formeren door één gelovige en dat was Noach

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 29 mar 2011 21:45

Horeb schreef: de uitverkiezing is een belangrijk leerstuk in de genade
eens.

Horeb schreef: het is namelijk het fundament waar het geloof op rust.
Dat is onjuist het fundament van ons geloof is Christus en niet de uitverkiezing. Dat is ook een verkeerde conclusie van de Gereformeerden Gemeente, leeruitspraak 1931.

Horeb schreef: Paulus is zeer duidelijk als het over Gods verkiezing gaat......waarom zouden wij hem niet daarin willen volgen?
Paulus is zeer duidelijk in de verkiezing namelijk de hogere macht God ten opzichten van ons en onze verantwoordelijkheid namelijk bekeerd u en geloof. Dat is totaal geen opstandig tegen God maar recht doen aan God schepping, dat wil de brief aan de Romeinen zeggen.

.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 29 mar 2011 21:55

Jantjes schreef:
Horeb schreef: de uitverkiezing is een belangrijk leerstuk in de genade
eens.

Horeb schreef: het is namelijk het fundament waar het geloof op rust.
Dat is onjuist het fundament van ons geloof is Christus en niet de uitverkiezing. Dat is ook een verkeerde conclusie van de Gereformeerden Gemeente, leeruitspraak 1931.

Horeb schreef: Paulus is zeer duidelijk als het over Gods verkiezing gaat......waarom zouden wij hem niet daarin willen volgen?
Paulus is zeer duidelijk in de verkiezing namelijk de hogere macht God ten opzichten van ons en onze verantwoordelijkheid namelijk bekeerd u en geloof. Dat is totaal geen opstandig tegen God maar recht doen aan God schepping, dat wil de brief aan de Romeinen zeggen.

.

Volgens mij spreek je je hier geweldig tegen. Je bent het eens met de verkiezing, maar vervolgens ontkracht je hem weer ten dele. Ik snap je laatste zin ook niet zo goed, volgens mij heb je een tikfout erin gemaakt :?

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 29 mar 2011 21:56

Horeb schreef:je maakt het hier toch wel wat te simpel............
de uitverkiezing is een belangrijk leerstuk in de genade. het is namelijk het fundament waar het geloof op rust.

Als het waar zou zijn dat de uitverkiezing het fundament is waar het geloof op rust zou je eerst moeten weten of je uitverkoren bent voordat je kunt gaan geloven.
Een 100% onbijbelse uitspraak.
Gods Woord is het fundament van het geloof Rom.10:17 Zo is dan het geloof uit het gehoor en het gehoor door het Woord van God.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 29 mar 2011 22:10

Ik vraag me af hoe mensen die in deze uitverkiezing geloven het goede nieuws aan anderen
vertellen, dan kan je evangeliseren met de mededeling ...euh wacht even je kan het
wel geloven,....maar wel wachten op God of Hij je wel wil uitverkiezen.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 29 mar 2011 22:15

schelpje3 schreef: Volgens mij spreek je je hier geweldig tegen. Je bent het eens met de verkiezing, maar vervolgens ontkracht je hem weer ten dele.

ik ben het eens met de verkiezing maar niet met een verkeerde uitleg.

De verkiezing is Gods kan en bekeren is onze kan. Als je wilt door dringen in de Gods verkiezing rand je Gods recht en eer aan daar hebben wij niets mee te maken.

.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 30 mar 2011 03:04

als een jongen tegn een meisje zegt: "ik heb jou verkozen boven alle anderen" heeft het meisje dan geen keus? is het haar onmogelijk om nee te zeggen?
beetje verder gesnuffeld waarom deze leer ontwikkeld is. een argument dat ik tegen kom is dat de mens onder de zonde leeft en daardoor altijd voor zonde kiest. vandaar dat God alles moet doen.
maar, wij zijn slaven van de zonde. zou een slaaf misschien kunnenverlangen naar vrijheid, verlossing? Kiest elke slaaf vol overgave zijn ellende omdat zijn meester dat vraagt? of zouden er zijn die proberen weg te lopen, te ontsnappen, om hulp te zoeken?

er is in het verleden tot ver achter de komma geprobeerd om geloof in een doos te stoppen. in plaats te geloven werd het geloof ontleed. en nu zitten velen dus met ellende opgescheept.

de bewering dat 'de zondige mens niet in staat is om vor het goede te kiezen' is onwaar en strookt niet met de realiteit van de dag. alleen academische die zich van de realteit afgesloten hebben kunnen tot zo'n idee komen.

uitverkiezing moet op een normale manier gelezen worden. er is geen enkele aanleiding om er een nieuw begrip van te maken als het over God's uitverkiezen gaat

het mooie van Gods uitverkiezing is dat hij ons, ondanks alles, liefheeft.
maar daar moet het wel stoppen. het is onzinnig taalgebruik en puur onbijbelse inlegkunde om daaruit te concluderen dat uitverkorenen alleen diegene zijn die gered zijn/zullen worden.

sterker nog, de hele uitverkiezings leer druist tegen God's openbaring in! het is een leer die mensen de hemel onthoud
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 30 mar 2011 07:23

schaapje schreef:Ik vraag me af hoe mensen die in deze uitverkiezing geloven het goede nieuws aan anderen
vertellen, dan kan je evangeliseren met de mededeling ...euh wacht even je kan het

Dan denk ik nu even aan de woorden van de zendeling: wat ben ik blij dat er een uitverkiezing is, want als ik de heidenen moest gaan bekeren, kwam er niets van terecht.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 30 mar 2011 07:42

TheKeimpe schreef:
schaapje schreef:Ik vraag me af hoe mensen die in deze uitverkiezing geloven het goede nieuws aan anderen

Dan denk ik nu even aan de woorden van de zendeling: wat ben ik blij dat er een uitverkiezing is, want als ik de heidenen moest gaan bekeren, kwam er niets van terecht.

Dan kan die zendeling beter straatmaker worden want dan heeft hij het zenden van zijn Zender niet begrepen. Of je zit zomaar wat te verzinnen.

.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 30 mar 2011 07:44

Nee, zo werkt dat niet. God verkiest mensen, maar Hij gebruikt wel middelen om ze tot geloof te brengen.
En dat middel is... de evangelieverkondiging.
Verkiezing wordt gerealiseerd door het Woord.
God roept door het Woord en door dat Woord (en door Zijn Geest) worden geestelijk doden levend gemaakt en zullen ze horen.
En dat Woord is niet: "wacht maar af of je een briefje uit de hemel krijgt".
Dat Woord is wel: "bekeert u, en gelooft het Evangelie".
In dat Woord is kracht.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 30 mar 2011 08:23

elbert schreef:
Nee, zo werkt dat niet. God verkiest mensen, maar Hij gebruikt wel middelen om ze tot geloof te brengen.
En dat middel is... de evangelieverkondiging.
Verkiezing wordt gerealiseerd door het Woord.
God roept door het Woord en door dat Woord (en door Zijn Geest) worden geestelijk doden levend gemaakt en zullen ze horen.
En dat Woord is niet: "wacht maar af of je een briefje uit de hemel krijgt".
Dat Woord is wel: "bekeert u, en gelooft het Evangelie".
In dat Woord is kracht.

Ben het met je eens elbert, op de vorige pagina had ik dit al vermeld via het de gelijkenis
van de zaaier.
God roept alle mensen, ja en Zijn woord moet geloofd worden om uitverkoren te worden.
Hoe de Here God dat doet is een mysterie, maar als God zegt dat Hij ons hart aanziet
en Hij weet wat er in ons leeft, dan heb ik toch het idee dat er van onze kant ook iets
moet gebeuren.
God is goed en rechtvaardig en heeft alle mensen lief daar zijn we het toch allemaal over eens.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 30 mar 2011 08:28

TheKeimpe schreef:

Denk ook niet dat een mens heidenen kan bekeren, het is de Heilige Geest die dat
doet in antwoord op het geloof van de mens.

Terug naar “[Religie] - Open forum”