Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Jantjes schreef:elbert schreef: @Jantjes: dat is spijkers op laag water zoeken als je het mij vraagt.
Klopt niet helemaal, maar ik zei het al het is een klein verschil met grote gevolgen.elbert schreef: Als ik het mag vertalen, als je zegt blij te zijn met Gods daden (verkiezing), eer je Hem dan? Volgens mij wel.
En andersom: als je niet blij bent met Gods daden, geef je Hem dan wel alle eer? Volgens mij niet.
Als je blij bent met de uitverkiezing zoals de predikant het weergeeft in het artikel verzwijgt je de helft dan ben je eenzijdig bezig. Predestinatie staat nooit op zich zelf in Bijbels perspectief. Je rand veel meer Gods eer aan als je de helft verzwijgt. Tegen over uit gekozen zijn staat altijd clementie en dat verzwijgt de predikant maar en waarom? Omdat het zo in Dordtse leerregels staat zegt de predikant en daardoor komen we bij Jacobus Arminius en Franciscus Gomarus en dat noemt u ‘spijker op laag water zoeken’ ?
Dat ben ik dan inderdaad met u eens want Arminius en Gomarus horen als broeders bij elkaar en niet gescheiden..
eens.Horeb schreef: de uitverkiezing is een belangrijk leerstuk in de genade
Dat is onjuist het fundament van ons geloof is Christus en niet de uitverkiezing. Dat is ook een verkeerde conclusie van de Gereformeerden Gemeente, leeruitspraak 1931.Horeb schreef: het is namelijk het fundament waar het geloof op rust.
Paulus is zeer duidelijk in de verkiezing namelijk de hogere macht God ten opzichten van ons en onze verantwoordelijkheid namelijk bekeerd u en geloof. Dat is totaal geen opstandig tegen God maar recht doen aan God schepping, dat wil de brief aan de Romeinen zeggen.Horeb schreef: Paulus is zeer duidelijk als het over Gods verkiezing gaat......waarom zouden wij hem niet daarin willen volgen?
Jantjes schreef:eens.Horeb schreef: de uitverkiezing is een belangrijk leerstuk in de genadeDat is onjuist het fundament van ons geloof is Christus en niet de uitverkiezing. Dat is ook een verkeerde conclusie van de Gereformeerden Gemeente, leeruitspraak 1931.Horeb schreef: het is namelijk het fundament waar het geloof op rust.Paulus is zeer duidelijk in de verkiezing namelijk de hogere macht God ten opzichten van ons en onze verantwoordelijkheid namelijk bekeerd u en geloof. Dat is totaal geen opstandig tegen God maar recht doen aan God schepping, dat wil de brief aan de Romeinen zeggen.Horeb schreef: Paulus is zeer duidelijk als het over Gods verkiezing gaat......waarom zouden wij hem niet daarin willen volgen?
.
Horeb schreef:je maakt het hier toch wel wat te simpel............
de uitverkiezing is een belangrijk leerstuk in de genade. het is namelijk het fundament waar het geloof op rust.
schelpje3 schreef: Volgens mij spreek je je hier geweldig tegen. Je bent het eens met de verkiezing, maar vervolgens ontkracht je hem weer ten dele.
schaapje schreef:Ik vraag me af hoe mensen die in deze uitverkiezing geloven het goede nieuws aan anderen
vertellen, dan kan je evangeliseren met de mededeling ...euh wacht even je kan het
wel geloven,....maar wel wachten op God of Hij je wel wil uitverkiezen.
TheKeimpe schreef:schaapje schreef:Ik vraag me af hoe mensen die in deze uitverkiezing geloven het goede nieuws aan anderen
vertellen, dan kan je evangeliseren met de mededeling ...euh wacht even je kan het
Dan denk ik nu even aan de woorden van de zendeling: wat ben ik blij dat er een uitverkiezing is, want als ik de heidenen moest gaan bekeren, kwam er niets van terecht.
Nee, zo werkt dat niet. God verkiest mensen, maar Hij gebruikt wel middelen om ze tot geloof te brengen.schaapje schreef:Ik vraag me af hoe mensen die in deze uitverkiezing geloven het goede nieuws aan anderen
elbert schreef:Nee, zo werkt dat niet. God verkiest mensen, maar Hij gebruikt wel middelen om ze tot geloof te brengen.schaapje schreef:Ik vraag me af hoe mensen die in deze uitverkiezing geloven het goede nieuws aan anderen
En dat middel is... de evangelieverkondiging.
Verkiezing wordt gerealiseerd door het Woord.
God roept door het Woord en door dat Woord (en door Zijn Geest) worden geestelijk doden levend gemaakt en zullen ze horen.
En dat Woord is niet: "wacht maar af of je een briefje uit de hemel krijgt".
Dat Woord is wel: "bekeert u, en gelooft het Evangelie".
In dat Woord is kracht.
TheKeimpe schreef:schaapje schreef:Ik vraag me af hoe mensen die in deze uitverkiezing geloven het goede nieuws aan anderen
Dan denk ik nu even aan de woorden van de zendeling: wat ben ik blij dat er een uitverkiezing is, want als ik de heidenen moest gaan bekeren, kwam er niets van terecht.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten