blijblij schreef:Romeinen 9:5:
omwille van het volk dat van de aartsvaders afstamt en waaruit Christus is voortgekomen.
God, die boven alles verheven is, zij geprezen tot in eeuwigheid.
(christus is een Jood. En God wordt daarvoor geprezen)
Titus 2:13:
in afwachting van het geluk waarop wij hopen: de verschijning van de majesteit van de grote God en van onze redder Jezus Christus (dat gaat niet over dezelfde)
Fillip. 2:6:
Hij die de gestalte van God had, hield zijn gelijkheid aan God niet vast, 7 maar deed er afstand van. Hij nam de gestalte aan van een slaaf en werd gelijk aan een mens. En als mens verschenen, 8 heeft hij zich vernederd en werd gehoorzaam tot in de dood – de dood aan het kruis. 9 Daarom heeft God hem hoog verheven en hem de naam geschonken die elke naam te boven gaat, 10 opdat in de naam van Jezus elke knie zich zal buigen, in de hemel, op de aarde en onder de aarde, 11 en elke tong zal belijden: ‘Jezus Christus is Heer,’ tot eer van God, de Vader. (niet tot eer van Jezus, maar van God de Vader, die is degene die opwekt)
2 Petr. 1:1:
Van Simeon Petrus, dienaar en apostel van Jezus Christus. Aan allen die dankzij de rechtvaardigheid van onze God en van onze redder Jezus Christus (wederom: twee verschillende)
De christologie van Johannes gaat idd uit van de Godheid van Jezus. Komt door het hellenistisch-joodse milieu in Alexandrie waar Johannes waarschijnlijk is ontstaan. (lees dit even terug in de postings van Cicero)
7x: is natuurlijk gewoon een stijlfiguur. beproeft recept in de hellenistische wereld
@mohamed: naar mijn mening heeft Johannes bij een verhaal over Jezus zich een tekst uit het OT herinnert: 2 zelfs (jes 53,1 en 6,10)
Dat past er prima bij, geeft gezag, maar ik denk dat er een fout wordt gemaakt door te stellen dat Jesaja het over Jezus had.
Johannes maakt dus geen fout, maar je moet de tekst wel rechtdoen en dan kun je alleen maar zeggen: Jezus was een profeet en God heeft bij Jesaja voorzegd dat geen enkele profeet wordt geloofd. Dit maakt Jezus natuurlijk ook tot een ware profeet!
Romeinen 9:5
"Welker zijn de vaders, en uit welke is Christus is, zoveel het vlees aangaat, Dewelke is God boven allen te prijzen in der eeuwigheid".
Hier staat; Christus komt voort uit het Joods volk, voorzover dat het vlees aangaat. En Hij is de God die tot in alle eeuwigheid te prijzen is. Dewelke slaat op de Heere Jezus.
2 Petrus 1:1
Simeon Petrus, een dienstknecht en apostel van Jezus Christus, aan degenen, die even dierbaar geloof met ons verkregen hebben, door de rechtvaardigheid
van onzen God en Zaligmaker, Jezus Christus;
Uit welke vertaling citeer je trouwens? Wellicht zijn er andere keuzes te maken in vertalingen. Alleen als je de wereldvertaling (van de zogenaamde Jehova 'getuigen') gebruikt dan zijn we denk ik uitgepraat

Het zeven keer iets benadrukken komt in de gehele bijbel veelvuldig voor, dat kan je niet wijtten aan een 'hellinistische invloed' (denk aan 7 feesten in Lev 23, 7 koningen die deden wat recht was in de ogen des Heeren, 7 tempels, 7 veroordelingen over Israel in Jesaja 1, 7 keer het wee in Jesaja 5 en 6, Genesis is opgebouwd uit 7 biografieeen etc etc). De Joden wisten erg goed waar die Ik Ben naam vandaan kwam en dat het de Godsnaam was. Johannes is ook onderdeel van de bijbel en door Gods Geest geinspireerd.
Wat zijn je gedachten over wat Thomas zegt in Johannes 20:28-29
"En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God!
Jezus zeide tot hem: Omdat gij Mij gezien hebt, Thomas, zo hebt gij geloofd; zalig zijn zij, die niet zullen gezien hebben, en nochtans zullen geloofd hebben."
Ik ga later nog in op fill.