Zegt de bijbel dat Jezus God is?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Zegt de bijbel dat Jezus God is?

Berichtdoor mohamed » 24 feb 2011 11:21

blijblij schreef:Blijft toch altijd knap hoe die evangelieschrijvers Jezus allerlei dingen uit het OT laten zeggen! Maar het OT christologisch lezen
kan natuurlijk niet. Je moet eerst onderzoeken wat de profeet met zijn voorspelling op de korte termijn wilde zeggen. En dan is het goed mogelijk dat je een profetie als vervuld moet zien ver voor de komst van Jezus.

Indien profetieën maar eenmaal vervuld werden dan zou de huidige staat Israel immers geen religieus bestaansrecht hebben?
Jezus is niet iets waar je in moet geloven en dan is het klaar. Als je in Jezus gelooft gaat het verder, dan geloof je dat God hem heeft gezonden als een mens die vervuld is met de geest van God/ zijn representant / zoon van God om de mensheid op te roepen zich te bekeren en met God te verzoenen.

In mijn Bijbel staat:

Joh 3,36
Die in de Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die de Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.

Dit is van geen andere profeet gezegd.
In Jezus kun je God zien, hij is zijn boodschapper/afgezant
Maar je moet Jezus en God niet gaan vermengen. (Kuitert noemt dit Jezusvroomheid) Dat lees je nergens in de Bijbel.

Nee Jezus was geen dienaar, want een dienaar weet niet wat zijn heer doet (Joh 15,15) en de vader had hem alles (Mat 28,18) gegeven.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 24 feb 2011 13:50

blijblij schreef:Blijft toch altijd knap hoe die evangelieschrijvers Jezus allerlei dingen uit het OT laten zeggen! Maar het OT christologisch lezen
kan natuurlijk niet. Je moet eerst onderzoeken wat de profeet met zijn voorspelling op de korte termijn wilde zeggen. En dan is het goed mogelijk dat je een profetie als vervuld moet zien ver voor de komst van Jezus.

Ook Joh 12:
44 En Jezus riep, en zeide: Die in Mij gelooft, gelooft in Mij niet, maar in Dengene, Die Mij gezonden heeft.
45 En die Mij ziet, die ziet Dengene, Die Mij gezonden heeft.

Jezus is niet iets waar je in moet geloven en dan is het klaar. Als je in Jezus gelooft gaat het verder, dan geloof je dat God hem heeft gezonden als een mens die vervuld is met de geest van God/ zijn representant / zoon van God om de mensheid op te roepen zich te bekeren en met God te verzoenen.
In Jezus kun je God zien, hij is zijn boodschapper/afgezant
Maar je moet Jezus en God niet gaan vermengen. (Kuitert noemt dit Jezusvroomheid) Dat lees je nergens in de Bijbel.

Lees je dan zomaar over de bijbelgedeelten heen diet ik geciteerd heb?
Ik snap dit niet, het staat er zwart op wit, geinspireerd door de Heilige Geest.
Dat Duldt geen tegenspraak.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 24 feb 2011 15:02

Nee hoor. Ik heb de gedeeltes gelezen. Alleen kan ik niet uit de tekst opmaken dat het iets over de goddelijkheid van Jezus zou zeggen. Ik lees alleen maar in Jesaja 6 dat Jesaja tot profeet wordt gemaakt, maar dat er niemand luistert totdat het volk wordt weggevoerd. En dat heeft plaatsgevonden.

Johannes gebruikt deze tekst om te laten zien dat Jezus ook een profeet is: hij wordt ook niet geloofd, zoals elke OT profeet. De tekst van Jesaja slaat op alle profeten die door God zijn gezonden: geen van hen wordt geloofd.
Natuurlijk probeert Johannes op deze wijze gezag aan Jezus te verlenen, dat is legitiem. Maar mijn mening is dat de oorspronkelijke bedoeling van de schrijver van Jesaja niet is geweest om met deze tekst op de Jezus te wijzen.

Goddelijke inspiratie/ duldt geen tegenspraak: Op het open forum mag je een anders standpunt innemen.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 24 feb 2011 15:17

Ik denk dat het te moeilijk is voor ons om zomaar te stellen wie Jezus de Zoon was
het gaat mijn verstand in ieder geval te boven hoe groot verheven en machtig Hij is.

Joh.5:23

.....opdat allen de Zoon eren GELIJK zij de Vader eren. Wie de Zoon niet eert,
eert ook de Vader niet, die Hem gezonden heeft.

Wie praat er dan nog over jezusvroomheid wie durft?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 24 feb 2011 22:22

blijblij schreef:Nee hoor. Ik heb de gedeeltes gelezen. Alleen kan ik niet uit de tekst opmaken dat het iets over de goddelijkheid van Jezus zou zeggen. Ik lees alleen maar in Jesaja 6 dat Jesaja tot profeet wordt gemaakt, maar dat er niemand luistert totdat het volk wordt weggevoerd. En dat heeft plaatsgevonden.

Johannes gebruikt deze tekst om te laten zien dat Jezus ook een profeet is: hij wordt ook niet geloofd, zoals elke OT profeet. De tekst van Jesaja slaat op alle profeten die door God zijn gezonden: geen van hen wordt geloofd.
Natuurlijk probeert Johannes op deze wijze gezag aan Jezus te verlenen, dat is legitiem. Maar mijn mening is dat de oorspronkelijke bedoeling van de schrijver van Jesaja niet is geweest om met deze tekst op de Jezus te wijzen.

Goddelijke inspiratie/ duldt geen tegenspraak: Op het open forum mag je een anders standpunt innemen.

Ik had het niet over het forum, maar over de bijbel, maar goed, Jesaja zag Zijn heerlijkheid, hier gaat het over JWH, in Johannes gaat het over De Heere Jezus, zo zie je toch dat JWH en Jezus tot de Zelfde Persoon behoren?

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 25 feb 2011 11:51

Ik had het ook over de Bijbel: op dit open forum mag je aannemen dat de Bijbel niet letterlijk geinspireerd hoeft te zijn.
en dat als er iets zwart op wit staat dat niet zo hoeft te zijn. Daarom zit ik ook niet op de gesloten religie-fora, omdat ik
daar niet alles kan zeggen.

Ik stel dat Johannes de tekst van Jesaja interpreteert door de tekst te laten verwijzen naar Jezus. Daarmee geeft hij aan Jezus
gezag. Ik geloof niet dat Jesaja hier de majesteit van Jezus bedoelde. Boven vraagt de Heer van de hemelse machten zich af wie hij kan sturen en Jesaja antwoordt: mij. Als Jezus de Heer van de hemelse machten zou zijn, klopt dit natuurlijk helemaal niet, want dan zou hij moeten zeggen: ik zal mezelf sturen. Jesaja spreekt alleen over het feit dat profeten niet worden geloofd. En Johannes gebruikt dit om Jezus als profeet te duiden.

Daarnaast zou Jezus, als Jood, zou zichzelf nooit en te nimmer zo vereenzelvigen met JHWH. Dat is namelijk Godslastering

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 feb 2011 20:50

blijblij schreef:Daarnaast zou Jezus, als Jood, zou zichzelf nooit en te nimmer zo vereenzelvigen met JHWH. Dat is namelijk Godslastering

Mattheus 26
63 Maar Jezus bleef zwijgen. De hogepriester zei: ‘Ik bezweer u bij de levende God, zeg ons of u de messias bent, de Zoon van God.’ 64 Jezus antwoordde: ‘U zegt het. Maar ik zeg tegen u allen hier: vanaf nu zult u de Mensenzoon zien zitten aan de rechterhand van de Machtige en hem zien komen op de wolken van de hemel.’ 65 Hierop scheurde de hogepriester zijn kleren en hij riep uit: ‘Hij heeft God gelasterd! Waarvoor hebben we nog getuigen nodig? Nu hebt u met eigen oren gehoord hoe hij God lastert.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 feb 2011 20:52

blijblij schreef:Ik stel dat Johannes de tekst van Jesaja interpreteert door de tekst te laten verwijzen naar Jezus.

De discussie zou dan moeten zijn sprak Johannes de waarheid, is het niet?

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 25 feb 2011 20:55

blijblij schreef:Daarnaast zou Jezus, als Jood, zou zichzelf nooit en te nimmer zo vereenzelvigen met JHWH. Dat is namelijk Godslastering

blijblij, ik vind dit een schitterende opmerking. Ik zou er aan toe willen voegen: tenzij Jezus God is en dus een onverbrekelijk onderdeel is van JHWH.
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

hvaniepenburg
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hvaniepenburg » 25 feb 2011 22:17

Dit is een erg fundamenteel onderwerp.

Ik heb niet alle bijdragen doorgelezen, 17 pag. is net iets te veel, maar het meeste heb ik wel doorgescrolt.

Er zijn denk ik 7 teksten waar heel expliciet staat dat de Heere Jezus God zelf was;
Joh 20:28, waar Thomas bij de Heer Jezus komt en Hem "mijn Heere en mijn God" noemt.
Romeinen 9:5
Titus 2:13
Fillip. 2:6
2 Petr. 1:1
Jesaja 9:5 (hier was discussie over las ik net?)
Joh 1:1

In het Johannes evangelie wordt met name gesproken over de Godheid van de Heere Jezus. In dit evangelie wordt een getuigenis gegeven dat Hij de 'Ik Ben' is, de JHWH, de God die trouw is en zich wil verbinden aan mensen. De Ik Ben is de Godsnaam uit Exodus 3.

Ik ben het brood des Levens (Joh 6)
Ik ben het licht der wereld (Joh 8 )
Ik ben de Goede Herder (Joh 10)
Ik ben de Deur (Joh 10)
Ik ben de Opstanding en het Leven (Joh 11)
Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven (Joh 14)
Ik ben de ware Wijnstok (Joh 15)

Het komt erg vaak voor dat er zeven keer een getuigenis van iets wordt gegeven. Meestal een beeld van een volledig getuigenis. Zoals bijvoorbeeld in Lukas 23:4,14,15(2x),22,41,47 zeven keer getuigenis wordt gegeven van de onschuld van de Heere Jezus (vergl 1 Joh 3:5, 1 Petr 2:22). Zo wordt hier in het Johannes evangelie een volledig getuigenis gegeven dat de Heere Jezus de 'Ik Ben' is, de eeuwige getrouwe God. Die volgens Spreuken 8 'van eeuwigheid af' Gezalfd was. Hij is ook de eeuwige God. En dat is prachtig.
hart.gr.
Laatst gewijzigd door hvaniepenburg op 25 feb 2011 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 25 feb 2011 23:53

hvaniepenburg schreef:Dit is een erg fundamenteel onderwerp.

Ik heb niet alle bijdragen doorgelezen, 17 pag. is net iets te veel, maar het meeste heb ik wel doorgescrolt.

Er zijn denk ik 7 teksten waar heel expliciet staat dat de Heere Jezus God zelf was;
Joh 20:28, waar Thomas bij de Heer Jezus komt en Hem "mijn Heere en mijn God" noemt.
Titus 2:13
Fillip. 2:6
2 Petr. 1:1
Jesaja 9:5 (hier was discussie over las ik net?)
Joh 1:1

In het Johannes evangelie wordt met name gesproken over de Godheid van de Heere Jezus. In dit evangelie wordt een getuigenis gegeven dat Hij de 'Ik Ben' is, de JHWH, de God die trouw is en zich wil verbinden aan mensen. De Ik Ben is de Godsnaam uit Exodus 3.

Ik ben het brood des Levens (Joh 6)
Ik ben het licht der wereld (Joh 8)
Ik ben de Goede Herder (Joh 10)
Ik ben de Deur (Joh 10)
Ik ben de Opstanding en het Leven (Joh 11)
Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven (Joh 14)
Ik ben de ware Wijnstok (Joh 15)

Het komt erg vaak voor dat er zeven keer een getuigenis van iets wordt gegeven. Meestal een beeld van een volledig getuigenis. Zoals bijvoorbeeld in Lukas 23:4,14,15(2x),22,41,47 zeven keer getuigenis wordt gegeven van de onschuld van de Heere Jezus (vergl 1 Joh 3:5, 1 Petr 2:22). Zo wordt hier in het Johannes evangelie een volledig getuigenis gegeven dat de Heere Jezus de 'Ik Ben' is, de eeuwige getrouwe God. Die volgens Spreuken 8 'van eeuwigheid af' Gezalfd was. Hij is ook de eeuwige God. En dat is prachtig.
hart.gr.

Amen

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 26 feb 2011 10:38

Romeinen 9:5:
omwille van het volk dat van de aartsvaders afstamt en waaruit Christus is voortgekomen.
God, die boven alles verheven is, zij geprezen tot in eeuwigheid.
(christus is een Jood. En God wordt daarvoor geprezen)
Titus 2:13:
in afwachting van het geluk waarop wij hopen: de verschijning van de majesteit van de grote God en van onze redder Jezus Christus (dat gaat niet over dezelfde)
Fillip. 2:6:
Hij die de gestalte van God had, hield zijn gelijkheid aan God niet vast, 7 maar deed er afstand van. Hij nam de gestalte aan van een slaaf en werd gelijk aan een mens. En als mens verschenen, 8 heeft hij zich vernederd en werd gehoorzaam tot in de dood – de dood aan het kruis. 9 Daarom heeft God hem hoog verheven en hem de naam geschonken die elke naam te boven gaat, 10 opdat in de naam van Jezus elke knie zich zal buigen, in de hemel, op de aarde en onder de aarde, 11 en elke tong zal belijden: ‘Jezus Christus is Heer,’ tot eer van God, de Vader. (niet tot eer van Jezus, maar van God de Vader, die is degene die opwekt)
2 Petr. 1:1:
Van Simeon Petrus, dienaar en apostel van Jezus Christus. Aan allen die dankzij de rechtvaardigheid van onze God en van onze redder Jezus Christus (wederom: twee verschillende)

De christologie van Johannes gaat idd uit van de Godheid van Jezus. Komt door het hellenistisch-joodse milieu in Alexandrie waar Johannes waarschijnlijk is ontstaan. (lees dit even terug in de postings van Cicero)
7x: is natuurlijk gewoon een stijlfiguur. beproeft recept in de hellenistische wereld

@mohamed: naar mijn mening heeft Johannes bij een verhaal over Jezus zich een tekst uit het OT herinnert: 2 zelfs (jes 53,1 en 6,10)
Dat past er prima bij, geeft gezag, maar ik denk dat er een fout wordt gemaakt door te stellen dat Jesaja het over Jezus had.
Johannes maakt dus geen fout, maar je moet de tekst wel rechtdoen en dan kun je alleen maar zeggen: Jezus was een profeet en God heeft bij Jesaja voorzegd dat geen enkele profeet wordt geloofd. Dit maakt Jezus natuurlijk ook tot een ware profeet!

hvaniepenburg
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hvaniepenburg » 26 feb 2011 11:32

blijblij schreef:Romeinen 9:5:
omwille van het volk dat van de aartsvaders afstamt en waaruit Christus is voortgekomen.
God, die boven alles verheven is, zij geprezen tot in eeuwigheid.
(christus is een Jood. En God wordt daarvoor geprezen)
Titus 2:13:
in afwachting van het geluk waarop wij hopen: de verschijning van de majesteit van de grote God en van onze redder Jezus Christus (dat gaat niet over dezelfde)
Fillip. 2:6:
Hij die de gestalte van God had, hield zijn gelijkheid aan God niet vast, 7 maar deed er afstand van. Hij nam de gestalte aan van een slaaf en werd gelijk aan een mens. En als mens verschenen, 8 heeft hij zich vernederd en werd gehoorzaam tot in de dood – de dood aan het kruis. 9 Daarom heeft God hem hoog verheven en hem de naam geschonken die elke naam te boven gaat, 10 opdat in de naam van Jezus elke knie zich zal buigen, in de hemel, op de aarde en onder de aarde, 11 en elke tong zal belijden: ‘Jezus Christus is Heer,’ tot eer van God, de Vader. (niet tot eer van Jezus, maar van God de Vader, die is degene die opwekt)
2 Petr. 1:1:
Van Simeon Petrus, dienaar en apostel van Jezus Christus. Aan allen die dankzij de rechtvaardigheid van onze God en van onze redder Jezus Christus (wederom: twee verschillende)

De christologie van Johannes gaat idd uit van de Godheid van Jezus. Komt door het hellenistisch-joodse milieu in Alexandrie waar Johannes waarschijnlijk is ontstaan. (lees dit even terug in de postings van Cicero)
7x: is natuurlijk gewoon een stijlfiguur. beproeft recept in de hellenistische wereld

@mohamed: naar mijn mening heeft Johannes bij een verhaal over Jezus zich een tekst uit het OT herinnert: 2 zelfs (jes 53,1 en 6,10)
Dat past er prima bij, geeft gezag, maar ik denk dat er een fout wordt gemaakt door te stellen dat Jesaja het over Jezus had.
Johannes maakt dus geen fout, maar je moet de tekst wel rechtdoen en dan kun je alleen maar zeggen: Jezus was een profeet en God heeft bij Jesaja voorzegd dat geen enkele profeet wordt geloofd. Dit maakt Jezus natuurlijk ook tot een ware profeet!

"Welker zijn de vaders, en uit welke is Christus is, zoveel het vlees aangaat, Dewelke is God boven allen te prijzen in der eeuwigheid".

Hier staat; Christus komt voort uit het Joods volk, voorzover dat het vlees aangaat. En Hij is de God die tot in alle eeuwigheid te prijzen is. Dewelke slaat op de Heere Jezus.

2 Petrus 1:1
Simeon Petrus, een dienstknecht en apostel van Jezus Christus, aan degenen, die even dierbaar geloof met ons verkregen hebben, door de rechtvaardigheid van onzen God en Zaligmaker, Jezus Christus;

Uit welke vertaling citeer je trouwens? Wellicht zijn er andere keuzes te maken in vertalingen. Alleen als je de wereldvertaling (van de zogenaamde Jehova 'getuigen') gebruikt dan zijn we denk ik uitgepraat :)

Het zeven keer iets benadrukken komt in de gehele bijbel veelvuldig voor, dat kan je niet wijtten aan een 'hellinistische invloed' (denk aan 7 feesten in Lev 23, 7 koningen die deden wat recht was in de ogen des Heeren, 7 tempels, 7 veroordelingen over Israel in Jesaja 1, 7 keer het wee in Jesaja 5 en 6, Genesis is opgebouwd uit 7 biografieeen etc etc). De Joden wisten erg goed waar die Ik Ben naam vandaan kwam en dat het de Godsnaam was. Johannes is ook onderdeel van de bijbel en door Gods Geest geinspireerd.

Wat zijn je gedachten over wat Thomas zegt in Johannes 20:28-29
"En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God!
Jezus zeide tot hem: Omdat gij Mij gezien hebt, Thomas, zo hebt gij geloofd; zalig zijn zij, die niet zullen gezien hebben, en nochtans zullen geloofd hebben."

Ik ga later nog in op fill.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 26 feb 2011 12:27

'Zonder vader, zonder moeder, zonder geslachtsrekening, noch begin der dagen, noch einde des levens hebbende; maar de Zoon van God gelijk geworden zijnde, blijft hij een priester in eeuwigheid.' (Heb 7,3)

Wie heeft geen vader en moeder?
Wie heeft geen geslachtsregister?
Wie heeft geen begin en geen einde?
Wie is gelijk aan God?

Het is Diezelfde die altijd Priester is, was en zal zijn en een van zijn vele namen is Melchizedek.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 26 feb 2011 13:11

Ik gebruik altijd de NBV.

7x: is niet hellenistisch, maar een stijlfiguur voor heel de Bijbel.
De christologie van Johannes komt uit hellenistisch-joods milieu uit Alexandrië. (Logos/Woord is een hypostase bij God, maar is niet God). Thomas staat bij Johannes, ik lees dat in de hele christologie van dat boek.

Terug naar “[Religie] - Open forum”