Debunk Zeitgeist

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

studentjehhs
Mineur
Mineur

Debunk Zeitgeist

Berichtdoor studentjehhs » 04 jul 2010 20:00

Ik las op de vragenrubriek een vraag over de film Zeitgeist: http://refoweb.nl/vragenrubriek/16034/zeitgeist. De film heb ik vervolgens ook gekeken op youtube.

1) http://www.youtube.com/watch?v=BNf-P_5u_Hw
2) http://www.youtube.com/watch?v=qc-mrJf4 ... re=related
3) http://www.youtube.com/watch?v=IjAegPhQ ... re=related

In de film wordt beweert dat het christelijk geloof slechts een kopie is van andere geloven en dus onwaar is. Met kromme tenen heb ik de bewering voorbij zien komen dat 25 december de geboortedag van Jezus zou zijn en dat dat een aanwijzing zou zijn dat het christelijk geloof gebaseerd is op astrologische gebeurtenissen. Terwijl de dag 25 december nergens in de bijbel te vinden is. Dat is slechts een datum die mensen later erbij verzonnen hebben. Ik ben benieuwd of er mensen hier zijn die de film verder kunnen ontkrachten. Of mensen die argumenten voor de film hebben. Dat kan natuurlijk ook. Het is een open forum.

mvg studentje

Faramir

Re: Debunk Zeitgeist

Berichtdoor Faramir » 04 jul 2010 21:51

Jezus is niet op 25 december geboren. De exacte datum is ons niet bekend. We vieren het op 25 december omdat dat zo goed uitkam. In oudere religies had men rond die tijd ook feestdagen en dat werkte wel zo fijn bij de kerstening.

Het christendom is ontstaan uit het jodendom wat weer is ontstaan uit nog oudere religies. Daarnaast heeft het christendom elementen overgenomen vanuit andere religies om zo het kerstenen van heidense volkeren te vergemakkelijken.

Ik heb de film niet gezien maar ik heb er wel eens wat over gehoord, wat precies ook al weer weet ik niet meer.

studentjehhs
Mineur
Mineur

Berichtdoor studentjehhs » 05 jul 2010 21:37

Faramir schreef:Jezus is niet op 25 december geboren. De exacte datum is ons niet bekend. We vieren het op 25 december omdat dat zo goed uitkam. In oudere religies had men rond die tijd ook feestdagen en dat werkte wel zo fijn bij de kerstening.

Ja dat bedoel ik inderdaad. Dus de datum is geen bewijs dat het christelijk geloof op astrologische uitgangspunten is gebaseerd.

Het christendom is ontstaan uit het jodendom wat weer is ontstaan uit nog oudere religies. Daarnaast heeft het christendom elementen overgenomen vanuit andere religies om zo het kerstenen van heidense volkeren te vergemakkelijken.

Ik heb de film niet gezien maar ik heb er wel eens wat over gehoord, wat precies ook al weer weet ik niet meer.

Dat wat je zegt is inderdaad ook wat de film als uitgangspunt heeft. Het geloof slechts als kopie van andere religies. Ik ben daar niet van overtuigd, maar dat dacht je denk ik al ;)

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 05 jul 2010 23:09

studentjehhs schreef: Ik ben benieuwd of er mensen hier zijn die de film verder kunnen ontkrachten. Of mensen die argumenten voor de film hebben. Dat kan natuurlijk ook. Het is een open forum.

mvg studentje

Misschien moet je zelf eens nadenken en voor- of tegenargumenten verzinnen. Zo lijk je wel een erg luie student.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 06 jul 2010 06:21

studentjehhs schreef:Dat wat je zegt is inderdaad ook wat de film als uitgangspunt heeft. Het geloof slechts als kopie van andere religies. Ik ben daar niet van overtuigd, maar dat dacht je denk ik al ;)

Geen kopie, een vervolmaking.

Kris
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kris » 08 jul 2010 17:54

Ja, en volgens de moslims is de islam weer de vervolmaking van het christendom. Zo kun je blijven doorgaan met drogredenen en slechte argumenten voor de waarheid van het christelijk geloof, maar er zijn altijd weer minstens zo goede tegenargumenten en tegenwerpingen.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 08 jul 2010 20:06

Kris schreef:Ja, en volgens de moslims is de islam weer de vervolmaking van het christendom. Zo kun je blijven doorgaan met drogredenen en slechte argumenten voor de waarheid van het christelijk geloof, maar er zijn altijd weer minstens zo goede tegenargumenten en tegenwerpingen.

Ik heb niet de intentie gehad om argumenten te geven. Van mij mag je geloven wat jij wil. Voor mijzelf heb ik het al lang duidelijk en nee, ik hoef mijn geloof niet tegen andere geloven af te zetten. Als jij de islam de Waarheid vindt dan wens ik je daar heel veel succes en geluk mee.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 10 jul 2010 09:31

Faramir schreef:
Kris schreef:Ja, en volgens de moslims is de islam weer de vervolmaking van het christendom. Zo kun je blijven doorgaan met drogredenen en slechte argumenten voor de waarheid van het christelijk geloof, maar er zijn altijd weer minstens zo goede tegenargumenten en tegenwerpingen.

Ik heb niet de intentie gehad om argumenten te geven. Van mij mag je geloven wat jij wil. Voor mijzelf heb ik het al lang duidelijk en nee, ik hoef mijn geloof niet tegen andere geloven af te zetten. Als jij de islam de Waarheid vindt dan wens ik je daar heel veel succes en geluk mee.

Maar voordat je die kant op gaat zou ik je toch willen vragen om de boodschap van Christus serieus te nemen. Begin daarmee, en misschien dat het huidige christendom dan toch nog niet zo'n gekke optie is, ook al kun je die twee niet één op één overzetten.

Terug naar “[Religie] - Open forum”