Marnix schreef:Volgens mij stelt MID vragen en wil hij graag een antwoord. Dat antwoord hebben jullie hem nog niet gegeven.
Hoi Marnix,
Bedankt voor deze conclusie. Helaas zijn de meeste op dit openforum voornamelijk bezig met bijzaken en het zwartmaken/beledigen van topicstarters, daar zijn ze namelijk erg gedreven in. Dit geldt absoluut niet voor het inhoudelijk ingaan op topics.
Marnix schreef:MID: In hoeverre ben je bekend met de "drieenheidsleer" (trinity) in het christelijk geloof?
Ik kan zeggen dat ik op academisch niveau mee kan praten over dit onderwerp. Daarnaast ken ik een aantal broeders die bekend stonden als internationale christelijke prekers en die, met Alle Lof aan Allâh, moslims zijn geworden. Van hun heb ik ook veel hierover geleerd.
Voor dat ik ga beginnen wil ik aanmerken dat bijna ieder christen die iets over Jezus beweert dit
niet onderbouwd met Bijbelverzen ter bewijsvoering dat Jezus dit over zichzelf heeft gezegd of heeft meegemaakt. Ik zou het graag op prijs stellen, wanneer dit wel wordt gedaan. Dit omdat ik door de islâm geacht wordt te allen tijde mijn beweringen te onderbouwen met acceptabele bewijsvoering. Wanneer dit niet wederzijds gebeurt, dan kan er ook nooit een evenwichtige dialoog ontstaan.
Marnix schreef:Deze is sinds het begin van de christelijke kerk geaccepteerd in de christelijke kerk.
Het klopt dat sinds het begin van de christelijke kerk, vanaf het jaar 313 het dogma 3-eenheid alom geaccepteerd is door de kerk. Echter is het de tijd tussen het leven van Jezus en het jaar 313 van belang om na te gaan of de 3-eenheid opvatting correct is en waarom deze pas na 3 eeuwen geïntroduceerd is aan het christenvolk. Het is in deze tijd dat er drastische veranderingen/vervolgingen hebben plaatsgevonden door de heersende autoriteit. De vraag is daarom, hoeveel invloed heeft dit gehad op de leer van Jezus?
Marnix schreef: Het houdt het volgende in: Er is 1 God, die tegelijkertijd 3 persoonlijkheden aanwezig is: Vader, Zoon en Geest. Misschien lastig te begrijpen, zeker als je gelooft dat er maar 1 God is.
Sterker nog, het is voor mij niet te begrijpen. Na de schepping van Adam is er door de geschiedenis van de mensheid heen herhaaldelijk slechts één boodschap aan de mensheid verkondigd. Om de mensen hier aan te herinneren en om hen weer op het rechte pad te brengen, werden er door de enige ware God vele profeten en boodschappers gestuurd, waaronder Adam, Noah, Abraham, Mozes, Jezus en Mohammed, om deze ene boodschap mede te delen:
De ware God is slechts EEN. Aanbid Hem ALLEEN, en houd je aan Zijn bevelen. Géén van hun heeft het gehad over de drie-eenheid en plots 3 eeuwen na Jezus wordt dit geïntroduceerd en vervolgens door het christenvolk aangenomen.
Ik denk dat dit ook 1 van de hoofdredenen is dat de kerk op dit moment een leegloop ondergaat onder zijn lederen. Dit omdat de mens niet kan accepteren dat de essentie van een geloof moeilijk tot niet te begrijpen is.
Tevens is dit ook 1 van de hoofdredenen waarom de Islam, in elk werelddeel de snelstijgende religie is.
De Islaam is namelijk een religie die zowel het spirituele als het verstand aanspreekt. De Islaam spoort de mens aan om na te denken en de door Allâh geschonken zintuigen te gebruiken. We moeten niet wachten tot we “door de Heilige Geest worden bevangen”! Nee, we dienen te lezen, onderzoeken, na te denken en keuzes te maken.
Zoals Edward Gibbon en Simon Ochley schreven over de geloofsverklaring van de Islaam, met de woorden:
“Ik geloof in één God en Mohammed, is een gezant van God” is de simpele en onveranderlijke verklaring van de Islaam. Het intellectuele beeld van de God is nooit vernederd door een zichtbaar idool; de eer van de profeet heeft nooit de grenzen van deugdzaamheid onrecht aan gedaan; en zijn levende waarneming heeft de dankbaarheid van zijn volgelingen binnen de perken van reden en religie gehouden.” (History of the Saracen Empires, London, 1870, p. 54).
Marnix schreef:Concreet geloven we dat God zijn Zoon, Jezus, onderdeel van de Godheid, naar de aarde stuurde.
Als Allâh uit 3 onderdelen bestaat en daarvan Jezus 1 van is, dan betekent dit dat 1/3 van Allâh naar de aarde is gestuurd. En op dat moment Allâh in de Hemel incompleet is wat puur godslastering is conform de 3 wereldreligies.
Marnix schreef:Hij werd mens. Hij werd gemarteld en gedood om onze zonden
Als Jezus voor ons is gestorven, en daarmee onze zonden wegneemt, dan gaan we dus allemaal naar de hemel?
Marnix schreef:en korte tijd door God verlaten.
Ik begrijp niet wat je hiermee bedoelt. Kan je me hier wat meer over vertellen?
Marnix schreef:De vragen of de aarde toen zonder Goddelijk bestuur was gaan dus niet op. God was niet dood. Jezus, de Zoon, stierf voor onze zonden.
Wil je hiermee zeggen dat Jezus niet de God is die alles Geschapen heeft en waarvan alles afhankelijk is?
Marnix schreef:Jezus was niet machteloos. Hij had zijn dood kunnen voorkomen. Met 1 knip in de vingers had Hij de hemelse legermachten kunnen oproepen om zijn vijanden te verslaan.
Dit gegeven is tegenstrijdig met de bijbel. Jezus zegt zelf in Johannes 5:30 c.q. 5:31:
'Ik kan van niets doen uit mijzelf; ik oordeel zoals ik het van God hoor, en mijn oordeel is rechtvaardig, omdat ik niet mijn wil probeer te doen, maar de wil van hem die mij gezonden heeft.'Marnix schreef:Hij deed dat niet omdat Hij naar de aarde was gekomen en mens was geworden om te sterven voor onze zonden. Dat was zijn wil, om ons zo te verlossen. Hij deed zijn mond niet open maar liet het gebeuren, om onze zonden.
Ook dit gegeven is tegenstrijdig met de bijbel. Jezus zegt namelijk in Matteus 27:46:
"Eli Eli, lama sabachtani? (Mijn God, mijn God, waarom hebt u mij verlaten)".Volgens de bijbel deed hij wel zijn mond op, sterker nog hij schreeuwde het uit. Waarom schreeuwde Jezus om hulp van Allâh toen hij gekruisigd werd? Eigenlijk moest hij zich hierop voorbereid hebben, als hij, zoals jij aangeeft “naar de aarde was gekomen en mens was geworden om te sterven voor onze zonden. Dat was zijn wil, om ons zo te verlossen.”
Marnix schreef:Overigens, van harte welkom hier!
Dank je wel, alleen weet ik niet voor hoe lang i.v.m. de christelijke CENSUUR op dit forum.