Een vraag aan de christenen!

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

MID
Verkenner
Verkenner

Een vraag aan de christenen!

Berichtdoor MID » 28 mei 2010 20:05

O Jullie, die Jezus aanbidden!

Ik heb wat vragen die antwoorden vereisen.

Wat voor god is Hij die van het leven wordt beroofd door een aantal stervelingen of was hij juist vergenoegd met deze daad

en zullen zijn belagers per slot aanspraak mogen maken op zijn zegeningen

of zeggen jullie dat Jezus in werkelijkheid gruwelt van deze daad?

Maar dan moeten jullie toch inzien dat deze stervelingen voor even sterker waren dan god

en het meest frappante is dat het dagelijkse leven zich continueerde terwijl de Schepper in diepe slaap verkeerde.

Zon en maan die elkaar afwisselen. Zij leken de bediening van god geen seconde te missen.

Wie was het dan die deze zaken bleef leiden toen de heer aan de kruis werd gespijkerd?

En waarom stak niemand hem de hand toe toen hij keer op keer om hulp smeek?

Ik verwonder mij over deze schepping die onaandoenlijk van gemoed is.

Hoe heeft zij roerloos kunnen staan toekijken naar de lijdensweg van Jezus?

En dan heb je ook nog zijn herrijzenis na de dood.

Heeft hij dat geregeld of heeft hij dat te danken aan één van jullie andere goden?

Het meest verbazingwekkende is dat een gat in de grond als graf heeft gediend voor niemand minder dan god.

Nog vreemder is de buik die hem in zich heeft gedragen.

Negen maanden lang weggestopt in het donker.

Slurpend aan de moederkoek.

Om vervolgens via het geslachtsorgaan naar buiten te komen.

Klein, zwak, argeloos en sabbelend aan zijn moeders borst.

Om zo de nodige voedsel tot zich te nemen.

En zoals te verwachten is, moest hij zich ook ontlasten.

Wees toch eens waarheidlievend en zeg mij: “Zijn dit de kenmerken van een ware god?”

Verheven is Allâh boven datgene wat de christenen aan hem toekennen.

Zij zullen allen zeker ondervraagd worden over deze onwaarheden.

Dus komt tot besef voordat het te laat is!
Laatst gewijzigd door MID op 03 jun 2010 22:02, 4 keer totaal gewijzigd.
“..Beter is een arme maar wijze jongeling, dan een oude maar dwaze koning die er niet van weten wil zich te laten waarschuwen..” (Prediker 4:13)

learsi
Majoor
Majoor

Re: Een vraag aan de christenen!

Berichtdoor learsi » 28 mei 2010 20:40

Niemand bedriege zichzelf. Zo iemand onder u meent, dat hij wijs is in deze wereld, die worde dwaas, opdat hij wijs moge worden........

Hebt gij een man gezien, die in eigen oog meent wijs te zijn? Van een zot is meer te verwachten dan van hem......(Spreuk.26:12)

Een ieder die de Zoon loochent, heeft ook de Vader niet....(1 Joh.2:23)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 mei 2010 22:16

Ik heb de link aangeklikt, ong 2 minuten gekeken en hem toen uitgezet. Het zal wel aan mij liggen, het is laat , misschien kwam het door de muziek, maar ik begrijp er niks van. Wat ik gezien heb, was even genoeg. Als je deze vragen stelt, begrijp je niets van het evangelie. Deze dingen MOESTEN geschieden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 mei 2010 23:51

Volgens mij stelt MID vragen en wil hij graag een antwoord. Dat antwoord hebben jullie hem nog niet gegeven.

MID: In hoeverre ben je bekend met de "drieenheidsleer" (trinity) in het christelijk geloof? Deze is sinds het begin van de christelijke kerk geaccepteerd in de christelijke kerk. Het houdt het volgende in:

Er is 1 God, die tegelijkertijd 3 persoonlijkheden aanwezig is: Vader, Zoon en Geest. Misschien lastig te begrijpen, zeker als je gelooft dat er maar 1 God is. Concreet geloven we dat God zijn Zoon, Jezus, onderdeel van de Godheid, naar de aarde stuurde. Hij werd mens. Hij werd gemarteld en gedood om onze zonden en korte tijd door God verlaten. De vragen of de aarde toen zonder Goddelijk bestuur was gaan dus niet op. God was niet dood. Jezus, de Zoon, stierf voor onze zonden.

Jezus was niet machteloos. Hij had zijn dood kunnen voorkomen. Met 1 knip in de vingers had Hij de hemelse legermachten kunnen oproepen om zijn vijanden te verslaan. Hij deed dat niet omdat Hij naar de aarde was gekomen en mens was geworden om te sterven voor onze zonden. Dat was zijn wil, om ons zo te verlossen. Hij deed zijn mond niet open maar liet het gebeuren, om onze zonden. De profeet Jesaja heeft dat al eeuwen eerder voorzegd:

1 Wie kan geloven wat wij hebben gehoord?
Aan wie is de macht van de HEER geopenbaard?
2 Als een loot schoot hij op onder Gods ogen,
als een wortel die uitloopt in dorre grond.
Onopvallend was zijn uiterlijk,
hij miste iedere schoonheid,
zijn aanblik kon ons niet bekoren.
3 Hij werd veracht, door mensen gemeden,
hij was een man die het lijden kende
en met ziekte vertrouwd was,
een man die zijn gelaat voor ons verborg,
veracht, door ons verguisd en geminacht.
4 Maar hij was het die onze ziekten droeg,
die ons lijden op zich nam.
Wij echter zagen hem als een verstoteling,
door God geslagen en vernederd.
5 Om onze zonden werd hij doorboord,
om onze wandaden gebroken.
Voor ons welzijn werd hij getuchtigd,
zijn striemen brachten ons genezing.
6 Wij dwaalden rond als schapen,
ieder zocht zijn eigen weg;
maar de wandaden van ons allen
liet de HEER op hem neerkomen.
7 Hij werd mishandeld, maar verzette zich niet
en deed zijn mond niet open.
Als een schaap dat naar de slacht wordt geleid,
als een ooi die stil is bij haar scheerders
deed hij zijn mond niet open.
8 Door een onrechtvaardig vonnis werd hij weggenomen.
Wie van zijn tijdgenoten heeft er oog voor gehad?
Hij werd verbannen uit het land der levenden,
om de zonden van mijn volk werd hij geslagen.
9 Hij kreeg een graf bij misdadigers,
zijn laatste rustplaats was bij de rijken;
toch had hij nooit enig onrecht begaan,
nooit bedrieglijke taal gesproken.
10 Maar de HEER wilde hem breken, hij maakte hem ziek.
Hij offerde zijn leven voor hun schuld,
om zijn nageslacht te zien en lang te leven.
En door zijn toedoen slaagde wat de HEER wilde.
11 Na het lijden dat hij moest doorstaan,
zag hij het licht en werd met kennis verzadigd.

Mijn rechtvaardige dienaar verschaft velen recht,
hij neemt hun wandaden op zich.
12 Daarom ken ik hem een plaats toe onder velen
en zal hij met machtigen delen in de buit,
omdat hij zijn leven prijsgaf aan de dood
en zich tot de zondaars liet rekenen.
Hij droeg echter de schuld van velen
en nam het voor zondaars op.

Ook nog een stukje uit de brief aan de Hebreeen:

1 Op velerlei wijzen en langs velerlei wegen heeft God in het verleden tot de voorouders gesproken door de profeten, 2 maar nu de tijd ten einde loopt heeft hij tot ons gesproken door zijn Zoon, die hij heeft aangewezen als enig erfgenaam en door wie hij de wereld heeft geschapen. 3 In hem schittert Gods luister, hij is zijn evenbeeld, hij schraagt de schepping met zijn machtig woord; hij heeft, na de reiniging van de zonden te hebben voltrokken, plaatsgenomen aan de rechterzijde van Gods hemelse majesteit, 4 ver verheven boven de engelen omdat hij een eerbiedwaardiger naam heeft ontvangen dan zij. 5 Tegen wie van de engelen heeft God immers ooit gezegd: ‘Jij bent mijn zoon, ik heb je vandaag verwekt’? Of: ‘Ik zal een vader voor hem zijn, en hij voor mij een zoon’? 6 Maar wanneer hij de eerstgeborene de wereld weer binnenleidt, zegt hij: ‘Laten al Gods engelen hem eer bewijzen.’ 7 Over de engelen zegt hij: ‘Die zijn engelen inzet als windvlagen, en zijn dienaren als een vlammend vuur.’ 8 Maar tegen de Zoon zegt hij:
‘God, uw troon houdt stand tot in alle eeuwigheid,
en de scepter van het recht is de scepter van uw koningschap.
9 Gerechtigheid hebt u liefgehad en onrecht gehaat;
daarom, God, heeft uw God u gezalfd
met vreugdeolie, als geen van uw gelijken.’
(...)
13 Tegen wie van de engelen heeft hij ooit gezegd: ‘Neem plaats aan mijn rechterhand, tot ik van je vijanden een bank voor je voeten heb gemaakt’? 14 Zijn zij niet allen dienende geesten, uitgezonden om hen bij te staan die deel zullen krijgen aan de redding?

Ik hoop dat je iets van de christelijke religie hebt mogen leren. Ik ben benieuwd naar je reactie en eventuele vervolgvragen.

Overigens, van harte welkom hier!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 28 mei 2010 23:51

Het is dan ook duidelijk dat de vraag wel gesteld wordt, maar dat de vraagsteller absoluut niet geïnteresseerd is in het antwoord. Gewoon geen aandacht aan besteden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Faramir

Berichtdoor Faramir » 29 mei 2010 09:38

Marnix schreef:MID: In hoeverre ben je bekend met de "drieenheidsleer" (trinity) in het christelijk geloof? Deze is sinds het begin van de christelijke kerk geaccepteerd in de christelijke kerk. Het houdt het volgende in:

Helder en duidelijk maar voor MID een onaanvaardbare uitleg. In de Koran staat namelijk dat de triniteit bestaat uit God, Jezus en Maria. De koran is voor moslims het heilige boek waarin een engel namens God Mohammed dicteerde wat er in moest staan (Mohammed die overigens analfabeet was), het is dus voor een moslim uitgesloten dat er in de koran een verkeerde uitleg van de triniteit staat.

Al met al vat Mortlach het heel mooi samen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 mei 2010 11:59

Ik heb het filmpje gezien maar het waren meer dan één vraag en om ze allemaal te beantwoorden is men wel even zoet.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 29 mei 2010 18:28

Is MID te lui om zelf te schrijven, dat hij alleen maar naar een filmpje linkt?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 mei 2010 08:34

Misschien is hij druk. Ik heb een antwoord gegeven, uitgelegd hoe christenen hier tegenaan kijken. Wat misschien moeilijk te begrijpen of te geloven is voor Moslims zoals Faramir al uitlegt. Ik denk ook niet dat het een makkelijke discussie is, maar we kunnen we luisteren naar elkaars motivatie om elkaar zo wat beter te begrijpen.

Ik ben benieuwd naar een reactie van de topicstarter... en als die niet komt zijn we hier denk ik klaar :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mohamed

Berichtdoor mohamed » 31 mei 2010 10:15

Onder christenen heersen verschillende opvattingen en dat lijken Moslims te negeren.

MID
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor MID » 31 mei 2010 13:16

MID schreef:* filmpje verwijderd door moderator: De vraag komt erop neer waarom christenen een God aanbidden die mens geworden is en Zich aan een kruis heeft laten nagelen. *

Ik kan nergens in het huisreglement terug vinden waarom dit filmpje is verwijderd.
Sterker nog, het wordt zelfs aangemoedigd (theoretisch) om over het eigen geloof kritisch te zijn. Zie hieronder:

"Aangezien iedereen welkom is op Refoweb, heeft dat als consequentie dat er soms ook minder reformatorische geluiden te horen zijn. Wat dat betreft is er dus geen verschil tussen de virtuele wereld van dit forum en het dagelijks leven. Evenals we in het dagelijks leven andersdenkenden tegenkomen, gebeurt dat dus hier ook. Dat doen we bewust:

1) Jongeren worden gedwongen om over hun eigen geloof en principes na te denken, dit onder woorden te brengen en te verdedigen.

2) Jongeren krijgen zo een uitgelezen mogelijkheid om hun geloof uit te dragen aan andersdenkenden."

Ik krijg het gevoel dat we hier te maken hebben met christelijk CENSUUR in een zogenaamd openforum die o.a. voor andersdenkenden geschikt is.

Graag zou ik hier z.s.m. tekst en uitleg hierover willen hebben.

Aan de hand hiervan zal ik besluiten of ik op dit forum zal blijven.
“..Beter is een arme maar wijze jongeling, dan een oude maar dwaze koning die er niet van weten wil zich te laten waarschuwen..” (Prediker 4:13)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 31 mei 2010 13:35

MID schreef:
MID schreef:* filmpje verwijderd door moderator: De vraag komt erop neer waarom christenen een God aanbidden die mens geworden is en Zich aan een kruis heeft laten nagelen. *

Ik kan nergens in het huisreglement terug vinden waarom dit filmpje is verwijderd.
In het huisreglement vind je ook het volgende:
regels schreef:Het actief promoten van een niet-bijbelse leer is verboden.
Het filmpje valt daaronder. We hadden er ook voor kunnen kiezen om het hele topic te sluiten, aangezien je niet meer hebt gedaan dan hier een filmpje van Youtube neer te zetten. Wat je ook van Refoweb mag vinden, we zijn in elk geval geen subkanaal van Youtube.
Overigens mogen de vragen hier wel besproken worden, maar dat kan ook zonder het filmpje.
MID schreef:Ik krijg het gevoel dat we hier te maken hebben met christelijk CENSUUR in een zogenaamd openforum die o.a. voor andersdenkenden geschikt is.
Ook in het Open Forum mag niet alles, we hebben dan ook een modereerbeleid a.d.h.v. regels. Als je vindt dat een beslissing van een moderator onterecht is, dan verwijs ik graag naar het klachtentopic.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

MID
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor MID » 31 mei 2010 13:44

elbert schreef:
MID schreef:

In het huisreglement vind je ook het volgende:
regels schreef:Het actief promoten van een niet-bijbelse leer is verboden.
Het filmpje valt daaronder. We hadden er ook voor kunnen kiezen om het hele topic te sluiten, aangezien je niet meer hebt gedaan dan hier een filmpje van Youtube neer te zetten. Wat je ook van Refoweb mag vinden, we zijn in elk geval geen subkanaal van Youtube.
Overigens mogen de vragen hier wel besproken worden, maar dat kan ook zonder het filmpje.
MID schreef:Ik krijg het gevoel dat we hier te maken hebben met christelijk CENSUUR in een zogenaamd openforum die o.a. voor andersdenkenden geschikt is.
Ook in het Open Forum mag niet alles, we hebben dan ook een modereerbeleid a.d.h.v. regels. Als je vindt dat een beslissing van een moderator onterecht is, dan verwijs ik graag naar het klachtentopic.

Met alle respect, maar dit is puur christelijk CENSUUR!

MID
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor MID » 31 mei 2010 13:48

Marnix schreef:Volgens mij stelt MID vragen en wil hij graag een antwoord. Dat antwoord hebben jullie hem nog niet gegeven.

Hoi Marnix,

Bedankt voor deze conclusie. Helaas zijn de meeste op dit openforum voornamelijk bezig met bijzaken en het zwartmaken/beledigen van topicstarters, daar zijn ze namelijk erg gedreven in. Dit geldt absoluut niet voor het inhoudelijk ingaan op topics.

Marnix schreef:MID: In hoeverre ben je bekend met de "drieenheidsleer" (trinity) in het christelijk geloof?

Ik kan zeggen dat ik op academisch niveau mee kan praten over dit onderwerp. Daarnaast ken ik een aantal broeders die bekend stonden als internationale christelijke prekers en die, met Alle Lof aan Allâh, moslims zijn geworden. Van hun heb ik ook veel hierover geleerd.

Voor dat ik ga beginnen wil ik aanmerken dat bijna ieder christen die iets over Jezus beweert dit niet onderbouwd met Bijbelverzen ter bewijsvoering dat Jezus dit over zichzelf heeft gezegd of heeft meegemaakt. Ik zou het graag op prijs stellen, wanneer dit wel wordt gedaan. Dit omdat ik door de islâm geacht wordt te allen tijde mijn beweringen te onderbouwen met acceptabele bewijsvoering. Wanneer dit niet wederzijds gebeurt, dan kan er ook nooit een evenwichtige dialoog ontstaan.

Marnix schreef:Deze is sinds het begin van de christelijke kerk geaccepteerd in de christelijke kerk.

Het klopt dat sinds het begin van de christelijke kerk, vanaf het jaar 313 het dogma 3-eenheid alom geaccepteerd is door de kerk. Echter is het de tijd tussen het leven van Jezus en het jaar 313 van belang om na te gaan of de 3-eenheid opvatting correct is en waarom deze pas na 3 eeuwen geïntroduceerd is aan het christenvolk. Het is in deze tijd dat er drastische veranderingen/vervolgingen hebben plaatsgevonden door de heersende autoriteit. De vraag is daarom, hoeveel invloed heeft dit gehad op de leer van Jezus?

Marnix schreef: Het houdt het volgende in: Er is 1 God, die tegelijkertijd 3 persoonlijkheden aanwezig is: Vader, Zoon en Geest. Misschien lastig te begrijpen, zeker als je gelooft dat er maar 1 God is.

Sterker nog, het is voor mij niet te begrijpen. Na de schepping van Adam is er door de geschiedenis van de mensheid heen herhaaldelijk slechts één boodschap aan de mensheid verkondigd. Om de mensen hier aan te herinneren en om hen weer op het rechte pad te brengen, werden er door de enige ware God vele profeten en boodschappers gestuurd, waaronder Adam, Noah, Abraham, Mozes, Jezus en Mohammed, om deze ene boodschap mede te delen:

De ware God is slechts EEN. Aanbid Hem ALLEEN, en houd je aan Zijn bevelen.

Géén van hun heeft het gehad over de drie-eenheid en plots 3 eeuwen na Jezus wordt dit geïntroduceerd en vervolgens door het christenvolk aangenomen.

Ik denk dat dit ook 1 van de hoofdredenen is dat de kerk op dit moment een leegloop ondergaat onder zijn lederen. Dit omdat de mens niet kan accepteren dat de essentie van een geloof moeilijk tot niet te begrijpen is.

Tevens is dit ook 1 van de hoofdredenen waarom de Islam, in elk werelddeel de snelstijgende religie is.
De Islaam is namelijk een religie die zowel het spirituele als het verstand aanspreekt. De Islaam spoort de mens aan om na te denken en de door Allâh geschonken zintuigen te gebruiken. We moeten niet wachten tot we “door de Heilige Geest worden bevangen”! Nee, we dienen te lezen, onderzoeken, na te denken en keuzes te maken.

Zoals Edward Gibbon en Simon Ochley schreven over de geloofsverklaring van de Islaam, met de woorden: “Ik geloof in één God en Mohammed, is een gezant van God” is de simpele en onveranderlijke verklaring van de Islaam. Het intellectuele beeld van de God is nooit vernederd door een zichtbaar idool; de eer van de profeet heeft nooit de grenzen van deugdzaamheid onrecht aan gedaan; en zijn levende waarneming heeft de dankbaarheid van zijn volgelingen binnen de perken van reden en religie gehouden.” (History of the Saracen Empires, London, 1870, p. 54).

Marnix schreef:Concreet geloven we dat God zijn Zoon, Jezus, onderdeel van de Godheid, naar de aarde stuurde.

Als Allâh uit 3 onderdelen bestaat en daarvan Jezus 1 van is, dan betekent dit dat 1/3 van Allâh naar de aarde is gestuurd. En op dat moment Allâh in de Hemel incompleet is wat puur godslastering is conform de 3 wereldreligies.

Marnix schreef:Hij werd mens. Hij werd gemarteld en gedood om onze zonden

Als Jezus voor ons is gestorven, en daarmee onze zonden wegneemt, dan gaan we dus allemaal naar de hemel?

Marnix schreef:en korte tijd door God verlaten.

Ik begrijp niet wat je hiermee bedoelt. Kan je me hier wat meer over vertellen?

Marnix schreef:De vragen of de aarde toen zonder Goddelijk bestuur was gaan dus niet op. God was niet dood. Jezus, de Zoon, stierf voor onze zonden.

Wil je hiermee zeggen dat Jezus niet de God is die alles Geschapen heeft en waarvan alles afhankelijk is?

Marnix schreef:Jezus was niet machteloos. Hij had zijn dood kunnen voorkomen. Met 1 knip in de vingers had Hij de hemelse legermachten kunnen oproepen om zijn vijanden te verslaan.

Dit gegeven is tegenstrijdig met de bijbel. Jezus zegt zelf in Johannes 5:30 c.q. 5:31:

'Ik kan van niets doen uit mijzelf; ik oordeel zoals ik het van God hoor, en mijn oordeel is rechtvaardig, omdat ik niet mijn wil probeer te doen, maar de wil van hem die mij gezonden heeft.'

Marnix schreef:Hij deed dat niet omdat Hij naar de aarde was gekomen en mens was geworden om te sterven voor onze zonden. Dat was zijn wil, om ons zo te verlossen. Hij deed zijn mond niet open maar liet het gebeuren, om onze zonden.

Ook dit gegeven is tegenstrijdig met de bijbel. Jezus zegt namelijk in Matteus 27:46:

"Eli Eli, lama sabachtani? (Mijn God, mijn God, waarom hebt u mij verlaten)".

Volgens de bijbel deed hij wel zijn mond op, sterker nog hij schreeuwde het uit. Waarom schreeuwde Jezus om hulp van Allâh toen hij gekruisigd werd? Eigenlijk moest hij zich hierop voorbereid hebben, als hij, zoals jij aangeeft “naar de aarde was gekomen en mens was geworden om te sterven voor onze zonden. Dat was zijn wil, om ons zo te verlossen.”

Marnix schreef:Overigens, van harte welkom hier!

Dank je wel, alleen weet ik niet voor hoe lang i.v.m. de christelijke CENSUUR op dit forum.
Laatst gewijzigd door MID op 31 mei 2010 15:42, 6 keer totaal gewijzigd.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 31 mei 2010 13:56

MID schreef:Met alle respect, maar dit is puur christelijk CENSUUR!
Als je dat zo wilt noemen, mij best. Op dit forum kan nu eenmaal niet alles.
Maar zoals aangegeven: de vragen die je stelt mogen wel besproken worden. Dit is nu eenmaal een discussieforum en geen videoplakforum.
Nu maar verder met de discussie.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “[Religie] - Open forum”