Marcel,
Hierbij nog een reactie op een bloemlezing uit je berichtjes, ik hoop dat je er iets mee kunt.
laat ik eerst even zeggen dat in hartgrondig in de alverzoening geloof, ik kan en wil en zal nooit geloven dat God mensen in een hel laat branden omdat zij niet in jezus geloofd hebben dat vind ik zo'n ziek idee dat ik er geen woorden voor heb, dat zou dus betekenen dat ik oneindig meer liefde in mij heb dan God en dat lijkt mij heel sterk!
De reden van de breuk tussen ons en God is in eerste instantie niet dat we niet in Jezus geloofd hebben. De reden is dat we
besloten hebben dat we God niet nodig hebben, en dat we zelf voor God wilden spelen. De gevolgen zijn bekend, voor veel mensen is het leven hier op aarde een hel. God wil dat niet en zal ervoor zorgen dat we eens volmaakt kunnen leven. Daarom krijgen we de keuze of we voor Jezus kiezen of zonder God wensen te leven. Je krijgt een vrije keuze, maar het leven zonder God zal in het leven hierna zeker weer een hel zijn. Ik zie het als enkel liefde van God dat hij het
kwaad wil uitbannen en ons de keus geeft wat we willen.
waar het mij om gaat is dat niet iedereen Jezus nodig heeft, als je geen klachten heb ga je ook niet naar de dokter dus waarom proberen er dan mensen de ''dokter'' door je strot te proppen terwijl je die niet nodig heb?
Zoals al aangegeven is de vraag of je de dokter niet nodig hebt of dat je
niet doorhebt dat je de dokter nodig hebt. Aan de context waarin Jezus dit zegt kun je opmaken dat het probleem is dat men niet doorheeft dat men een dokter nodig heeft. De vraag waarom mensen de "dokter" door je strot willen proppen is dan dus:
uit liefde doet men dit soort impopulaire dingen. In tegenstelling tot kwakzalvers, die hebben andere motieven om zo plezierig mogelijk dit leven door te komen. Voorkom dat je hun mooie praatjes als liefde ziet.
zie het leven als een geschenk en niet als een soort test of een bizar experiment van God die mensen hier op aarde dropt om te kijken of ze wel gaan geloven, zo niet dan voor eeuwig in de hel.. daarmee maak je Hem tot een soort satanische hitler.
Je zult inmiddels begrepen hebben dat
een Christen het leven ziet als een geschenk. Ze zullen God daar ook onophoudelijk voor bedanken. God heeft ons geschapen met als doel om samen met hem te leven en te heersen over het paradijs op deze aarde (dieren en planten).
ik denk wel dat het goed is om steeds meer te leren over het leven en niet te blijven hangen in een bijbelse visie, als je je daar goed bij voelt moet je zeker niet verder zoeken maar in mijn ogen is het gezond om meer te ontdekken en te ervaren dan wat een boek je voorkauwd.
Je schrijft hier dat datgene wat je voelt beslissend moet zijn voor wat je doet. En dat "ontdekken en ervaren" voor jou belangrijke dingen zijn in het leven. Als je met God leeft zul je merken dat wat je ontdekt en ervaart aansluit bij dat boek waarnaar je verwijst.
maar ik ken meer ongelovige mensen die liefde hebben dan gelovige, toch wel vreemd als die juist de liefde niet kennen..
Dat zou inderdaad vreemd kunnen lijken maar eigenlijk valt dat best mee want je kunt hier veel vragen bij stellen:
- ga je vooral met christenen om of vooral met niet-gelovigen (hoe terecht is je vergelijking tussen gelovige en ongelovige)?
- zie je de liefde van een dokter of zie je per abuis liefde in de woorden van een kwakzalver (wat noem je liefde)?
- betreft het onvoorwaardelijke liefde of zitten er bepaalde motieven achter (krijgt de ander er iets voor terug)?
- zoals je met je refo achtergrond ongetwijfeld te horen hebt gekregen: ook gelovigen blijven mensen die fouten maken
- betreft het hier liefhebben van vrienden (deed Hitler ook) of probeert men ook de vijanden lief te hebben (wat versta je onder
meer liefde)?