Als iemand het door de gootsteen spoelt... voor de mens die van een glaasje wijn houdt (en er staat bij de pc een glas!

En op internet hoef je niet alles kwijt... toch?
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Riska schreef:Als je dat nou eens losliet en gewoon accepteert dat tante-tortel er over denkt zoals ze doet en jou en mij zoals wij doen?
Als iemand het door de gootsteen spoelt... voor de mens die van een glaasje wijn houdt (en er staat bij de pc een glas!) iets onbegrijpelijks, moet die dat toch weten?
Riska schreef:Als je dat nou eens losliet en gewoon accepteert dat tante-tortel er over denkt zoals ze doet en jou en mij zoals wij doen?
Als iemand het door de gootsteen spoelt... voor de mens die van een glaasje wijn houdt (en er staat bij de pc een glas!) iets onbegrijpelijks, moet die dat toch weten?
Marnix schreef:Tja, als je het niet wil uitleggen, blijft mijn onbegrip. Nogmaals, prima als je het niet schenkt... maar als je het weggooit is dat gewoon verspilling. Het mist zijn doel, zijn nut. Geef het dan kado aan iemand, heb jij het niet in huis, er geen last van... maar gooi je het ook niet weg. Nogmaals de vraag die ik heb: stel, ik ben je buurman. Je krijgt 2 flessen wijn met oud en nieuw. Waarom gooi je het dan liever weg dan dat je mij, liefhebber van een lekker glaasje wijn, er blij mee maakt? Dat geeft toch aan dat je je eigen mening (geen alcohol) aan anderen wil opdringen, want je hebt liever ook niet dat ik er van geniet en daarom gooi je je fles liever leeg in de gootsteen.
Waarom gooi je het dan liever weg dan het aan mij te geven? Terwijl je weet dat ik er van geniet en God er voor dank?
tante-tortel schreef:
En waarom ik zo een enorme hekel aan drank heb is door een aantal oorzaken die ik hier niet allemaal ga vertellen.
Geniet je van af en toe een glaasje wijn? Doe dat vooral. Maar dring het mij niet op en laat mij mijn ding er mee doen.
Eén verhaaltje is b.v. dat ik iemand een fles had door gegeven die zei het lekker te vinden. Waarvan later bleek dat hij geen maat wist te houden en dan erge lossen handjes bleek te krijgen. ( en daar wil ik dus nooit, maar dan ook nooit meer de mede veroorzaker van zijn!)
Of dat we midden in de nacht gebeld werden door het IC van een ziekenhuis waar onze zoon bleek te liggen met een hoofdwond. Aan allerlei toeters en bellen en een enorme drank walm. Onbehandelbaar totdat de drank uit zijn lijf was.
Dat zijn dan nog de nette verhalen.
tante-tortel schreef:Dan moet ik je toch teleurstellen. Het is niet gebaseerd op alleen deze twee ervaringen. Ik schreef al dat dat nog de nette verhalen zijn.
Nee, ik heb totaal geen goede ervaring met mensen die drinken.
Al snel gaan mensen zich b.v. ineens anders voor doen dan normaal.
Dus harder praten, lachen, grappig proberen te zijn en waarden en normen die ze normaal hebben vallen weg.
En dat is echt niet omdat er dan veel gedronken wordt. Maar dat is al snel.
Dus ik kan werkelijk niet zeggen dat drank ook gezellig kan zijn, want die ervaring heb ik nog nooit gehad.
Alleen maar negatieve ervaringen en die zijn mij genoeg.
Al vroeg wist ik: in mijn huis komt geen drank, en wordt het ook niet geschonken.
Sterker nog: toen wij gingen verloven, en trouwen werd er ook geen drank geschonken.
En: er mocht niet gerookt worden.
En dat weggeven aan iemand die er goed mee om kan gaan? Die persoon waar wij een keer een fles aan hadden gegeven kon heel goed met drank om gaan.....
En zijn vrouw wist heel goed de blauwe plekken en ander schade te verbergen. Niemand wist er ook maar van.
Dus, nee ik geef geen drank weg. Aan niemand. Ook niet aan mensen die verantwoord met drank lijken om te gaan.
Riska schreef:Met permissie gezegd Marnix, maar nou zeur je.
TT geeft duidelijk aan waarom en dat kun je alleen maar respecteren.
Ik vermoed, dat je pas echt begrijpt wat erachter ligt als je gelijksoortige gevallen meemaakt. Persoonlijk zou ik ook geen wijn weggeven, tenzij ik heeeeeel goed weet hoe iemand ermee omgaat. Net als TT heb ik teveel ellende gezien (en soms denk je dat het gaat, blijkt iemand diep verborgen toch een probleem te hebben).
Harm-J schreef:
Idem geldt voor roken. Prima dat iemand wil roken, om te stellen dat iemand daardoor longkanker kan krijgen, korter leeft, stellen dat iemand bv met vorst ook maar buiten moet gaan staan roken, nee. Iemand hoeft niet in mijn rook te zitten, dat is iemand zijn goed recht. Het zelfde recht wat ik mensen geef als mensen in mijn huis aangeven dat ze het niet prettig vinden om in mijn rook te zitten, prima, die sigaret smaakt mij ook prima onder de afzuigkap, bij een open deur, raam. Net zo goed als ik het geen probleem vind om in een ander zijn huis niet te roken, dan trek ik als ik dan toch zo nodig wil roken wel even een jas aan, Trek dingen alleen altijd gelijk niet in een uiterste, zoals T.Tortel in mijn ogen vaak lijkt te doen met haar teksten!
Riska schreef:Met permissie gezegd Marnix, maar nou zeur je.
TT geeft duidelijk aan waarom en dat kun je alleen maar respecteren.
Ik vermoed, dat je pas echt begrijpt wat erachter ligt als je gelijksoortige gevallen meemaakt. Persoonlijk zou ik ook geen wijn weggeven, tenzij ik heeeeeel goed weet hoe iemand ermee omgaat. Net als TT heb ik teveel ellende gezien (en soms denk je dat het gaat, blijkt iemand diep verborgen toch een probleem te hebben).
tante-tortel schreef:Ja, dat doe jij, en ik leg je niets in de weg. Moet je gewoon doen. Maar ik niet. En ik denk dat ik dat ook gewoon mag doen.
Zo zijn er wel meer dingen die anderen wel doen en ik niet of andersom.
Volgens mij valt dat nu onder de eigen verantwoordelijkheid.
En dat niet normaal meer kunnen praten is al snel. Als je zelf in een topic zegt: die hebben dan zeker een paar biertjes op. Dan gaat dat over dat ze vrolijker zijn dan normaal. En dat kan dus al na een paar (2)
Ik gaf al aan dat ik al heel snel door heb en merk aan mensen dat ze gedronken hebben, en dat is vaak al na 1 glas.
Dan is voor mij de gezelligheid al weg en vind ik het er niet meer gezellig.
Kan me er ook niks bij voorstellen dat je met tien biertjes op gewoon op je fiets stapt en dan achteraf zegt: ik wist niet dat het er zoveel waren en ik merkte niet dat het niet meer kon.
Ik denk dat er hier vele zitten die op een avond 10 biertjes heel gewoon vinden en ook gewoon denken alles nog te kunnen.
Maar het tegendeel is waar.
Om dan nog maar niet te praten over wat drank met je hersenen doet als je al jong begint te drinken voor de gezelligheid.
Marnix schreef:Mensen drinken een glaasje en worden iets spraakzamer, misschien vrolijker. En jij vindt het dan gelijk niet meer gezellig. Ieder gedrag wat door een glaasje wijn wordt gestimuleerd keur je op een of andere wijze af, zie je als negatief, ook al is dat helemaal niet het geval. Een soort van alcohol-fobie. Waarom laat je je zo negatief daardoor beinvloeden?
Van één glas of glaasje word je niet vrolijker of spraakzamer. Dat heeft echt meer nodig en anders kun je beter helemaal niet drinken, want dan kun je er kennelijk niet tegen.
Ik vrees dat jij niet echt in aanraking bent geweest met alcoholisme en het (verborgen) leed wat daaruit voortvloeit. Er is geen sprake van een alcohol-fobie, je voelt je verantwoordelijkheid extra.
Ik heb de gevolgen gezien - kinderen die uit huis werden geplaatst omdat ze verwaarloosd werden door drankgebruik van ouders. Ik heb óók de gevolgen gezien bij volwassen mensen die opgegroeid zijn in een huis dat door alcohol onveilig was en jarenlange therapie nodig hadden om hun eigen leven op de rails te kwijgen.
Kijk eens verder dan je neus lang is, ga eens kijken in inrichtingen waar kinderen terecht zijn gekomen vanwege de alcohol...
Kortom: verdiep je eens in het misbruik.
Je geeft eigenlijk precies aan wat de AA probeert duidelijk te maken: dat drugs en roken als slecht worden gezien en als verslaving, maar dat het gebruik van alcohol daar niet toe gerekend wordt, want het is zo gezellig. Terwijl er evenveel, zo niet meer, slachtoffers mee vallen dan met drugsgebruik.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten