P. Strootman schreef:mohamed,
Als jij perse wilt, dat de Heilige Geest een vlees dat aan der zonde gelijk was, verwekt heeft, dan mag je dat helemaal zelf weten! En als je Hebr.2.13b en 14 niet wilt betrekken bij de verwekking van de mens Jezus,dan moet je dit ook helemaal zelf weten!Maar daar 'lees' ik, dat de Geest van God, op gelijke wijze aan bloed en vlees deel kreeg, als de kinderen uit het voorafgaande vers!
Ja, maar dat lees ik ook hoor, de Geest van God was in de mens Jezus, een vlees aan de zonde gelijk, maar de mens Jezus was in vele opzichten ook anders als de andere mensen. Zo was Jezus de enige die op eigen kracht fysiek opstond uit de dood, de enige zonder zonde, de enige die de wil van de Vader deed
en de enige die verwekt was door de Heilige Geest. Daarom schreef Paulus ook duidelijk dat er maar één middelaar was, te weten
de mens Jezus (1 Tim 2,5) en niet vele middelaars. Begrijpt u wat ik bedoel? Er is een verschil tussen de mens Jezus en de Geest van Christus, maar zo zijn er ook verschillen tussen de mens Jezus en de mensen.
'Gij dan, wordt vernieuwd in uw denken'
schreef Paulus. Ik denk, dat je veel meer geestelijk moet gaan denken, mohamed, want wij worden niet door vlees en bloed verlost, maar door de Geest!
Ja, dat schreef Paulus inderdaad, feitelijk citeerde hij de mens Jezus losjes.
Luk 5,39 En niemand, die oude drinkt, begeert terstond nieuwe; want hij zegt: De oude is beter.
De oude wijn in oude zakken staan voor de oude mens (Rom 6,6+ Ef 4,22+Kol 3,9) in zijn oude huid. Dit wordt bevestigd in het boek Job:
Job 32,19 Ziet, mijn buik is als de wijn, die niet geopend is; gelijk nieuwe lederen zakken zou hij bersten.
Job was gemaakt om onder het oude verbond te leven en zijn buik zou bersten indien hij de nieuwe wijn zou hebben gedronken. Voor u en mij geldt het tegenovergestelde, want Christus Jezus verouderde de manier van denken die bij het eerste verbond hoorde. Waarom ik dit even ten tafel breng is omdat het mij opvalt dat u de link die Paulus met de wet en de profeten heeft zo weinig bespreekt, terwijl Paulus toch echt een Schriftgeleerde, in het Koninkrijk der hemelen onderwezen was (Mat 13,52) en dus beide nieuwe en oude dingen tevoorschijn haalde.
Eerder merkte u al op dat men aan Paulus zijn brieven alleen genoeg heeft en dat denk ik ook, maar als u de eenheid wilt ontdekken tussen de apostelen en het oude testament, zult u Paulus zijn wegen moeten nagaan en de geschriften erbij nemen waar hij uit citeert. Want als u daar mee begint komt het ware inzicht:
Jer 6,16 Zo zegt de HEERE: Staat op de wegen, en ziet toe, en vraagt naar de oude paden, waar toch de goede weg is, en wandelt daarin; zo zult gij rust vinden voor uw ziel; maar zij zeggen: Wij zullen daarin niet wandelen.
De goede weg vinden wij dus door de oude paden te bewandelen en reken er daarom maar op dat Paulus die paden heeft bewandeld! Paulus richtte zich tot de eerste gemeente christenen, welke overwegend uit Israëlieten bestond, die gewend waren aan oude wijn. Daar schreef hij ook 'word vernieuwd in uw denken.'
Ziet u?
De eerste gemeente gelovigen waren geestelijk rijp, in tegenstelling tot Job (Job 32,19) de eerste christenen waren gemaakt om nieuwe wijn te drinken, zonder dat hun buiken zouden bersten.
Luk 5,37 En niemand doet nieuwe wijn in oude leren zakken; anders zo zal de nieuwe wijn de leren zakken doen bersten, en de wijn zal uitgestort worden, en de leren zakken zullen verderven.