De eerstelingen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Cicero
Kolonel
Kolonel

Re: De eerstelingen

Berichtdoor Cicero » 17 sep 2009 12:01

Paulus gebruikt het woord heidenen/volken ook voor niet-christenen, dus je trekt een onjuiste conclusie.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 17 sep 2009 12:31

Bovendien was de gemeente van Thessalonica volgens Hand. 17 een gemengde gemeente (zowel joden als grieken).
Maar daarmee dwalen we alweer af...
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 17 sep 2009 13:11

Cicero schreef:Paulus gebruikt het woord heidenen/volken ook voor niet-christenen, dus je trekt een onjuiste conclusie.

Waar doet hij dat?

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 17 sep 2009 13:27

Cicero schreef:Paulus gebruikt het woord heidenen/volken ook voor niet-christenen, dus je trekt een onjuiste conclusie.

Wat bedoelt u hiermee? Het ging er toch om, of Paulus gelovige heidenen christenen noemde?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 sep 2009 15:31

Cicero schreef:Volgens mij is Joh. 4:35 nog niet aan de orde geweest in dit topic, dus je kunt me moeilijk wat verwijten.

Inderdaad je hebt gelijk.
Het ontgaat me enigszins wat deze tekst met 'eerstelingen' te maken heeft ,maar goed.

De eerstelingen houden in het hele OT verband met de oogst.
Mijn veronderstelling is, dat woorden hun betekenis krijgen in de context. Dat betekent dat een woord niet overal hetzelfde hoeft te betekenen. Als in Mt. 13:39 de oogst als beeld gebruikt wordt voor de voltooiing van de wereld, dan is dat niet per se zo in Johannes.

Akkoord, maar ik kom daar nog op terug, waarom dat hier wel zo is.

In Johannes gaat het om het werk dat de leerlingen te wachten staat, de velden zijn rijp voor de oogst. Die beelden moet je niet krampachtig met elkaar identificeren, dat is disrespect hebben voor de tekst.

Ik zou zeggen, lees Mat 13,39 eens helemaal voor je meer ondoordachte dingen zegt.
De tekst uit Jacobus betekent dat de christenen de eersten, als pars pro toto, zijn in de hele schepping. Zij vertegenwoordigen de hele mensheid en zijn geroepen tot dienst aan de hele mensheid.

Graag wat onderbouwing, want ik weet niet waar je dat vandaan hebt.

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 17 sep 2009 18:56

Cicero schreef op 17 september 2009 8.09
De tekst uit Jacobus betekent dat de christenen de eersten, als pars pro toto, zijn in de hele schepping. Zij vertegenwoordigen de hele mensheid en zijn geroepen tot dienst aan de hele mensheid.

Hoe komt u daarop? Bedoelt u dat we de gehele wereld moeten christianiseren? U denkt toch niet de de christelijke godsdienst de eerste godsdienst der wereld is. Van Daniel wordt bijvoorbeeld in Daniel 1 gezegd dat hij allerlei wijsheid, kennis en wetenschap bezat van de geschriften en taal van de Chaldeeuwen. Met de Egyptsche godsdienst behoren zij tot de oudste godsdiensten ter wereld. En ook van Mozes wordt in Handelingen 7.22 door Stefanus gezegd:
'En Mozes werd onderwezen in alle wijsheid der Egyptenaren en was machtig in zijn woorden en werken'
De Joodse eredienst was dan ook een kopie van de Egyptische! Bovendien, Paulus, wiens evangele aan ons, heidenen, gericht is, heeft de naam 'christelijke' nooit gebruikt. Hij noemde álle gemeenten die hij stichtte geen christelijke gemeenten, maar gewoon: Heidengemeenten (Rom.16.5).
En ik heb nog geen antwoord op mijn vraag in mijn post van 17 september 1:11.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 sep 2009 08:20

Cicero schreef:Mijn veronderstelling is, dat woorden hun betekenis krijgen in de context. Dat betekent dat een woord niet overal hetzelfde hoeft te betekenen. Als in Mt. 13:39 de oogst als beeld gebruikt wordt voor de voltooiing van de wereld, dan is dat niet per se zo in Johannes.
In Johannes gaat het om het werk dat de leerlingen te wachten staat, de velden zijn rijp voor de oogst. Die beelden moet je niet krampachtig met elkaar identificeren, dat is disrespect hebben voor de tekst.

Ik denk dat het andersom is, je moet niet krampachtig proberen om de overeenkomsten te loochenen.

Matteüs 13
37 Hij antwoordde en zeide: Die het goede zaad zaait, is de Zoon des mensen; 38 de akker is de wereld; het goede zaad, dat zijn de kinderen van het Koninkrijk; 39 het onkruid zijn de kinderen van de boze; de vijand, die het gezaaid heeft, is de duivel; de oogst is de voleinding der wereld; de maaiers zijn de engelen. 40 Zoals nu het onkruid verzameld wordt en met vuur verbrand, zo zal het gaan bij de voleinding der wereld.

Johannes 4
35 Zegt gij niet: Nog vier maanden, dan komt de oogst? Zie, Ik zeg u, slaat uw ogen op en beschouwt de velden, dat zij wit zijn om te oogsten. 36 Reeds ontvangt de maaier loon en verzamelt hij vrucht ten eeuwigen leven, opdat de zaaier zich tegelijk met de maaier verblijde. 37 Want hier is de spreuk waarachtig: De een zaait, de ander maait. 38 Ik heb u uitgezonden om datgene te maaien, wat u geen arbeid heeft gekost; anderen hebben gearbeid en gij hebt de vrucht van hun arbeid geplukt.

Terug naar “[Religie] - Open forum”