Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Cicero schreef:Paulus gebruikt het woord heidenen/volken ook voor niet-christenen, dus je trekt een onjuiste conclusie.
Cicero schreef:Paulus gebruikt het woord heidenen/volken ook voor niet-christenen, dus je trekt een onjuiste conclusie.
Cicero schreef:Volgens mij is Joh. 4:35 nog niet aan de orde geweest in dit topic, dus je kunt me moeilijk wat verwijten.
Het ontgaat me enigszins wat deze tekst met 'eerstelingen' te maken heeft ,maar goed.
Mijn veronderstelling is, dat woorden hun betekenis krijgen in de context. Dat betekent dat een woord niet overal hetzelfde hoeft te betekenen. Als in Mt. 13:39 de oogst als beeld gebruikt wordt voor de voltooiing van de wereld, dan is dat niet per se zo in Johannes.
In Johannes gaat het om het werk dat de leerlingen te wachten staat, de velden zijn rijp voor de oogst. Die beelden moet je niet krampachtig met elkaar identificeren, dat is disrespect hebben voor de tekst.
De tekst uit Jacobus betekent dat de christenen de eersten, als pars pro toto, zijn in de hele schepping. Zij vertegenwoordigen de hele mensheid en zijn geroepen tot dienst aan de hele mensheid.
De tekst uit Jacobus betekent dat de christenen de eersten, als pars pro toto, zijn in de hele schepping. Zij vertegenwoordigen de hele mensheid en zijn geroepen tot dienst aan de hele mensheid.
Cicero schreef:Mijn veronderstelling is, dat woorden hun betekenis krijgen in de context. Dat betekent dat een woord niet overal hetzelfde hoeft te betekenen. Als in Mt. 13:39 de oogst als beeld gebruikt wordt voor de voltooiing van de wereld, dan is dat niet per se zo in Johannes.
In Johannes gaat het om het werk dat de leerlingen te wachten staat, de velden zijn rijp voor de oogst. Die beelden moet je niet krampachtig met elkaar identificeren, dat is disrespect hebben voor de tekst.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten