jakobmarin schreef:God is geen enkele verantwoording aan jou of mij schuldig.
Correctie: jij vindt dat God geen enkele verantwoording schuldig is aan jou of mij.
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
jakobmarin schreef:God is geen enkele verantwoording aan jou of mij schuldig.
Het is een grote misvatting om te zeggen dat ziektes per definitie van God komen.Filosoof schreef:Zonder die tsunami, zonder de holocaust, zonder al die ellende had de wereld uiteindelijk veel beter afgeweest.
En wat merken we nu concreet van Gods almacht, buiten de subjectieve beleving van een gelovige om? Er is nog steeds kanker, aids, ebola en malaria. Er zijn nog steeds aardbevingen, orkanen, overstromingen, etc.
Als je ervan uitgaat dat alle lijden en ellende direct van God vandaan komt, wordt je inderdaad niet goed.Filosoof schreef:Hoe kun je deze ellendige wereld nu ooit toedichten aan een Liefhebbende God, en Zijn passiviteit van tafel te schuiven alsof het een bijkomstigheid is 'die wij met ons nietige verstand nu eenmaal niet kunnen bevatten'?
Nope, wie ben ik om dat te vinden? God zegt dit Zelf via Paulus in Rom 9.Filosoof schreef:jakobmarin schreef:God is geen enkele verantwoording aan jou of mij schuldig.
Correctie: jij vindt dat God geen enkele verantwoording schuldig is aan jou of mij.
jakobmarin schreef:Het is een grote misvatting om te zeggen dat ziektes per definitie van God komen.Filosoof schreef:Zonder die tsunami, zonder de holocaust, zonder al die ellende had de wereld uiteindelijk veel beter afgeweest.
En wat merken we nu concreet van Gods almacht, buiten de subjectieve beleving van een gelovige om? Er is nog steeds kanker, aids, ebola en malaria. Er zijn nog steeds aardbevingen, orkanen, overstromingen, etc.
Kanker is vaak terug te voeren op een slechte levenswijze van mensen zelf (roken, vet eten, weinig beweging). Aids heeft direct te maken met overspelig sexueel leven, wat God verbied.
Klimaatverandering komt door de uitputting van de aardse brandstoffen die de mens opgebruikt. Als gevolg daarvan zijn er meer orkanen, overstromingen, en zelfs aardverschuivingen.
Dus om te zeggen dat iedere natuurramp één wenk van God is, kun je nooit zeggen.
Sterker nog: je zou kunnen zeggen dat natuurrampen van Satan komen. Jezus bestrafte de wind toen die de boot waarin Hij zat aanviel. Zie ook de 1e verzen in Openbaring 7 waarin de Engelen de Vier Winden tegenhouden, om niet Gods kinderen te beschadigen.Als je ervan uitgaat dat alle lijden en ellende direct van God vandaan komt, wordt je inderdaad niet goed.Filosoof schreef:Hoe kun je deze ellendige wereld nu ooit toedichten aan een Liefhebbende God, en Zijn passiviteit van tafel te schuiven alsof het een bijkomstigheid is 'die wij met ons nietige verstand nu eenmaal niet kunnen bevatten'?
Maar zo simpel kun je dat niet zeggen, en evenzo is het antwoord ook niet simpel en afdoende om te zeggen dat we het niet snappen.
Om die reden geef ik wat denkrichtingen aan om je eigen gedachtes hierover te vormen.
jakobmarin schreef:Kanker is vaak terug te voeren op een slechte levenswijze van mensen zelf (roken, vet eten, weinig beweging).
jakobmarin schreef:Aids heeft direct te maken met overspelig sexueel leven, wat God verbied.
jakobmarin schreef:Klimaatverandering komt door de uitputting van de aardse brandstoffen die de mens opgebruikt. Als gevolg daarvan zijn er meer orkanen, overstromingen, en zelfs aardverschuivingen.
jakobmarin schreef:Dus om te zeggen dat iedere natuurramp één wenk van God is, kun je nooit zeggen.
jakobmarin schreef:Sterker nog: je zou kunnen zeggen dat natuurrampen van Satan komen.
jakobmarin schreef:Om die reden geef ik wat denkrichtingen aan om je eigen gedachtes hierover te vormen.
jakobmarin schreef:Nope, wie ben ik om dat te vinden? God zegt dit Zelf via Paulus in Rom 9.Filosoof schreef:jakobmarin schreef:God is geen enkele verantwoording aan jou of mij schuldig.
Dan is het nog kort door de bocht om te zeggen dat God dit heeft gedaan. Hij verkrachtte dat meisje toch niet? Hij bracht die besmette naald toch niet aan?Filosoof schreef:Ik heb er mensen aan zien wegrotten. Kinderen, jonge mensen die gezond leefden, oude mensen die altijd gezond geleefd hadden. Niet te voorbarig dus.
(...)
Wel eens gehoord van verkrachting? Overbrenging door genen? Besmetting d.m.v. naalden? etc.
dat zeg ik ook nietFilosoof schreef:jakobmarin schreef:Klimaatverandering komt door de uitputting van de aardse brandstoffen die de mens opgebruikt. Als gevolg daarvan zijn er meer orkanen, overstromingen, en zelfs aardverschuivingen.
Dat de klimatologische schommelingen en het vermeerderde broeikaseffect daaraan bijdragen, betekent niet dat ze de primaire oorzaak zijn van elke natuurramp.
je hebt gelijk, ik gaf dit ook niet als énige reden aan. Voor de zondvloed waren de mensen 120 jaar lang gewaarschuwd door Noach, dus ze wisten het ruim van te voren. Ze hadden ook ín de ark kunnen zitten, maar wilden het niet geloven.Filosoof schreef:Natuurrampen zijn er altijd geweest. En hé, de zondvloed kwam ook niet door een klimatologische verandering hoor.
Dit heb ik niet zo stellig gezegd. Satan grijpt zelden direct in, maar gebruikt daar heel vaak de mens voor, dus is naast elkaar mogelijk.Filosoof schreef:jakobmarin schreef:Sterker nog: je zou kunnen zeggen dat natuurrampen van Satan komen.
Zonet lag het nog aan de mens en nu ineens aan de Satan.
Als bijbelgetrouw christen geloof je dat de zonde (oerzonde = hoogmoed) in de wereld gekomen is onder de verantwoordelijkheid van de mens zelf. En dan hebben de gevolgen hier ook mee te maken.Filosoof schreef:Typerend, zeker sinds een almachtige God best een tsunami kan tegenhouden. En dan heb ik het nog niet eens over alle dodelijke virussen waar de mens geen invloed op- en verantwoordelijk voor heeft.
jakobmarin schreef:Dan is het nog kort door de bocht om te zeggen dat God dit heeft gedaan. Hij verkrachtte dat meisje toch niet? Hij bracht die besmette naald toch niet aan?
jakobmarin schreef:Voor de zondvloed waren de mensen 120 jaar lang gewaarschuwd door Noach, dus ze wisten het ruim van te voren. Ze hadden ook ín de ark kunnen zitten, maar wilden het niet geloven.
jakobmarin schreef:Satan grijpt zelden direct in, maar gebruikt daar heel vaak de mens voor, dus is naast elkaar mogelijk.
jakobmarin schreef:Als bijbelgetrouw christen geloof je dat de zonde (oerzonde = hoogmoed) in de wereld gekomen is onder de verantwoordelijkheid van de mens zelf. En dan hebben de gevolgen hier ook mee te maken.
jakobmarin schreef:Het getuigd ook van hoogmoed om God hiervoor op het matje te roepen.
Filosoof schreef:2. Kinderen, gehandicapten, zwakzinnigen, onschuldige dieren, etc. Die hebben niets te geloven, omdat ze daartoe niet in staat zijn. Onschuldig verdronken, dus.
Andere Jas schreef:Helemaal niet, die vielen namelijk onder de verantwoordelijkheid van iemand anders. Denk in groepen van gezinnen en stammen en daar een verstandige leider die de stam of het gezin onder zijn verantwoordelijkheid had. Zo werkt dat vaker in de bijbel.
Andere Jas schreef:Schuld of onschuld is niet van toepassing op dieren aangezien die niet naar het evenbeeld van God geschapen zijn.
Wat je nu doet is wel heel kort door de bocht (zoals ik wel vaker zie).Filosoof schreef:God verdronk ook de kinderen en zwakzinnigen...
Krukje schreef:Dit artikel geeft het beter weer dan ik zou kunnen. Lees het eens door. Misschien dat je er dan anders over gaat denken. Zo niet, dan niet. Dan kunnen we het maar beter laten rusten omdat we beide overtuigd zijn van onze zaken.
Andere Jas schreef:Krukje schreef:Dit artikel geeft het beter weer dan ik zou kunnen. Lees het eens door. Misschien dat je er dan anders over gaat denken. Zo niet, dan niet. Dan kunnen we het maar beter laten rusten omdat we beide overtuigd zijn van onze zaken.
Zo open minded zijn ze aan de deur nooit geweest.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten