Filosoof schreef:Buiten het spectrum van het begrijpende vermogen om is er met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niets, mits het tegendeel bewezen wordt. In het metafysische liggen geen gegrondveste waarden van enige wetenschappelijke aantoonbaarheid.
Zo dicht je wel erg veel begrip aan jezelf en de mens toe; zelfs begrip te bezitten buiten het spectrum van het begrijpende vermogen om?!?
Onzin dus, het is onmogelijk te bewijzen dat iets NIET bestaat. Je kunt nl. niet uitsluiten dat er iets onbekends is in, om of boven de bekende wereld om je heen.
Voor de werkelijkheid van 2-dimensionale wezentjes (mochten die bestaan) bestaat er binnen hun begrijpend vermogen ook geen 3d-kubus, maar wel het 2d-vierkant.
Voor ons 3d-wezens bestaat er wel de kubus, maar weer niet de 4d-kubus (mocht die in werkelijkheid bestaan). Zo kan er zeker een God bestaan, zonder dat je dat in de gaten hebt als je met je lichamelijke zintuigen hiernaar op zoek gaat.
Filosoof schreef:Als Hij almachtig is, had Hij Zich maar begrijpelijk moeten maken
God moet niks. Een God die Zich houd aan of richt op wetten of eisen van mensen is geen God. God is niet afhankelijk van mensen in Zijn doen.
Filosoof schreef:Hij heeft Zichzelf op vele fronten vast gepind in de Schrift. Naar mijn inzien natuurlijk, want een dergelijke ondervinding is subjectief, maar de eerder door mij geponeerde onderbouwing lijkt me niet ongefundeerd.
Dan verschillen we van
mening en is ook verder niet erg.
Filosoof schreef:Geloven voor eigen gewin is duizendmaal sluwer en slechter dan het geloof openlijk de rug toekeren om morele, of wetenschappelijke redenen.
Dat is niet het geval als het Onderwerp van dat geloof je daar zelf op aanspreekt en toe oproept (Ezechiel 33, Prediker 7, Joh 8, etc).
Dat uiteindelijk je eigen gewin op de 2e plaats komt te staan en God op de 1e plaats, is natuurlijk het doel ervan. Je eigenliefde (waar opzich niets mis mee is) was hier het middel om je in beweging te zetten.
Ook @Riska:
Dat pijn soms een doel dient gaf ik inderdaad met een erg klein voorbeeld aan. Dat deed ik om sowieso aan te tonen dat er soms sprake is van geluk door pijn/leed, en dat dus voorkomt (hoe klein ook in dit voorbeeld).
Andere voorbeelden zijn bijv. sommige mensen die veel leed hebben meegemaakt (marteling, dood van geliefden, vervolging, etc) en later zeggen dat ze het
achteraf bezien toch niet hebben willen missen, omdat het hen gemaakt heeft tot wat ze zijn.
Vervolgde christenen zijn soms verheugd pijn te moeten lijden omdat ze in Jezus geloven. Pijn lijden door boetedoening is ook een vorm van pijn->geluk.
Je eigen fouten toegeven aan een geliefde is ook een vorm van pijn lijden die gevolgd wordt door geluk (opluchting, vernieuwde relatie, etc).
Barensweeën zijn een prachtig voorbeeldje dat na de pijn iets geweldigs mooi komt en je de pijn voor lief neemt.
Dus het principe dat geluk, veroorzaakt door of gevolgd op pijn/leed, is iets wat voorkomt om ons heen.
En ik gaf dit aan, om een richting aan het denken te geven waarom er pijn/leed in de wereld is, terwijl er een almachtig God is, Die dat kan voorkomen maar soms niet doet. Niets meer en niets minder.