Wat is nu eigenlijk reformatorisch?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Wat is nu eigenlijk reformatorisch?

Berichtdoor Race406 » 17 jun 2009 10:13

Barst eens los. Wat is nu eigenlijk refomatorisch? Is dat alleen als je op zondag hele noten zingt, doordeweek als vrouw in een rok loopt (al zijn de rokjes tegenwoordig vaak zo kort dat je het nauwelijks nog een rok kunt noemen... :mrgreen: )?
Zelf ben ik het met ds. Stelwagen eens, die onlangs in het RD zei: "Toen we de naam christelijk hebben ingeruild voor reformatorisch, is het misschien wel misgegaan. Want het kan zomaar dat je dan Christus inruilt voor de reformatoren. En begrijp me goed: ik weet heus wel dat die naamgeving ter onderscheiding was en dat is prima. Maar er is meer aan de hand onder ons."
En in mijn ogen mag je voor het woord reformatoren invullen: dominees, ouderlingen etc...
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

elbert
Moderator

Re: Wat is nu eigenlijk reformatorisch?

Berichtdoor elbert » 17 jun 2009 10:31

Reformatorisch is volgens mij dat wat in de reformatie is herontdekt, je lief is: alleen de Schrift, alleen uit genade, alleen door het geloof.
Hele noten, rokjes en dergelijke hebben wat mij betreft meer met een bepaalde cultuur te maken, dan met de reformatie.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 17 jun 2009 12:26

Reformatorisch is de bevindelijke stroming van het gereformeerde geloof.

Riska

Berichtdoor Riska » 17 jun 2009 12:28

Elbert schreef:Reformatorisch is volgens mij dat wat in de reformatie is herontdekt, je lief is: alleen de Schrift, alleen uit genade, alleen door het geloof.

Dan hoor ik er dus ook bij, als lid van de PKN... :wink:

Ik meen dat Reformatorisch een aanduiding is voor de bevindelijk Gereformeerden.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 17 jun 2009 12:45

Riska schreef:
Elbert schreef:Reformatorisch is volgens mij dat wat in de reformatie is herontdekt, je lief is: alleen de Schrift, alleen uit genade, alleen door het geloof.

Dan hoor ik er dus ook bij, als lid van de PKN... :wink:

Ik meen dat Reformatorisch een aanduiding is voor de bevindelijk Gereformeerden.

Dat is wat er van gemaakt is door de mensen...
Als je lid bent van een kerk die voortgekomen is uit de Reformatie, dan ben je reformatorisch.
Ik wil zelfs zo ver gaan dat ieder kind van God refo is. Ieder kind van God is gereformeerd tot een nieuw mens, een nieuwe schepping. En dan maakt het niet uit of je Gereformeerd bent, Hervormd, CGK, Oud gereformeerde gemeente in Nederland in hersteld uitgetreden wederom opgenomen en er alsnog weer uitgegooid verband, of Rooms-Katholiek of mega-übercharismatisch evangelisch.

De aanduiding refo is wel een naam voor bevindelijk Gereformeerden, maar in mijn ogen absoluut niet terecht! Maak er maar Bevindo's van ofzo.... :wink:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 17 jun 2009 13:07

elbert schreef:Reformatorisch is volgens mij dat wat in de reformatie is herontdekt, je lief is: alleen de Schrift, alleen uit genade, alleen door het geloof.

Volgens mij vergeet je er 2 :mrgreen: :

Alle eer is alleen aan God - Soli Deo Gloria
Alleen Christus - Solus Christus

Race406 schreef:Toen we de naam christelijk hebben ingeruild voor reformatorisch, is het misschien wel misgegaan. Want het kan zomaar dat je dan Christus inruilt voor de reformatoren. En begrijp me goed: ik weet heus wel dat die naamgeving ter onderscheiding was en dat is prima. Maar er is meer aan de hand onder ons."
En in mijn ogen mag je voor het woord reformatoren invullen: dominees, ouderlingen etc...

Bij het woord reformatoren, bekruipt mij altijd het gevoel van mensen die (leef, kleding en aanverwante) regels belangrijker lijken te achten, of zelfs boven de persoonlijke genade die ons allen ten deel is gevallen, voor wie het aan wil nemen, lijken te tillen.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 17 jun 2009 13:49

Riska schreef:Dan hoor ik er dus ook bij, als lid van de PKN... :wink:

Race406 schreef:Als je lid bent van een kerk die voortgekomen is uit de Reformatie, dan ben je reformatorisch.

Op zich kun je dat zo stellen, maar het gevaar dat er in zit is dat "reformatorisch" dan een kwestie van kerklidmaatschap is. "We zitten bij de goede kerk, dus zijn we (ook) reformatorisch". Dat lijkt me allemaal wat te statisch, terwijl de reformatie vooral dynamisch van aard was.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 17 jun 2009 13:57

elbert schreef:
Riska schreef:Dan hoor ik er dus ook bij, als lid van de PKN... :wink:

Race406 schreef:Als je lid bent van een kerk die voortgekomen is uit de Reformatie, dan ben je reformatorisch.

Op zich kun je dat zo stellen, maar het gevaar dat er in zit is dat "reformatorisch" dan een kwestie van kerklidmaatschap is. "We zitten bij de goede kerk, dus zijn we (ook) reformatorisch". Dat lijkt me allemaal wat te statisch, terwijl de reformatie vooral dynamisch van aard was.

Ik bedoelde te zeggen dat je niet reformatorisch bent als je maar aan een aantal eisen voldoet, maar dat iedereen die lid is van een kerk voortgekomen uit de Reformatie, reformatorisch is.
Niet met de gedachte: Ik zit in een reformatorische kerk, dus ben ik zelf ook refo. JUIST niet!

Riska

Berichtdoor Riska » 17 jun 2009 16:19

Dat bedoelde ik ook. Niet voor niets die knipoog. Omdat ik weet dat ik aan bepaalde dingen net voldoe in de ogen van een aantal mensen.

Maar in de breedte ben ik natuurlijk reformatorisch: ontstaan in de Reformatie en daarin mijn wortels hebbend. Geen gezag dan die van de Heilige Schrift en geen dienst dan aan God.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 17 jun 2009 18:01

De Lutheranen en Anabaptisten kunnen hun wortels ook terugtrekken tot de reformatie. Zijn zij dan ook reformatorisch? Het lijkt mij dat een dergelijke definitie van de term haar inhoudsloos en onbruikbaar maakt.

Waarom niet gewoon de definities gebruiken die de term reformatorisch en gereformeerd in de loop van de kerkgeschiedenis hebben gekregen. Namelijk voor hen die de gereformeerde belijdenisgeschriften onderschrijven en voor reformatorisch komt daar dan nog een bevindelijke inslag bij.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 18 jun 2009 08:07

Machiavelli schreef:De Lutheranen en Anabaptisten kunnen hun wortels ook terugtrekken tot de reformatie. Zijn zij dan ook reformatorisch? Het lijkt mij dat een dergelijke definitie van de term haar inhoudsloos en onbruikbaar maakt.

Waarom niet gewoon de definities gebruiken die de term reformatorisch en gereformeerd in de loop van de kerkgeschiedenis hebben gekregen. Namelijk voor hen die de gereformeerde belijdenisgeschriften onderschrijven en voor reformatorisch komt daar dan nog een bevindelijke inslag bij.

Omdat de term reformatorisch zoals die tegenwoordig wordt gehanteerd niets met de reformatie als zodanig te maken heeft, maar met rokjes, hoeden en hele noten.
Trouwens, wat je zegt over Luther: Daar begon de Reformatie....

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 18 jun 2009 13:04

Race406 schreef:Omdat de term reformatorisch zoals die tegenwoordig wordt gehanteerd niets met de reformatie als zodanig te maken heeft, maar met rokjes, hoeden en hele noten.

Dat is een hele boude bewering. Behoefte om haar te onderbouwen?

Race406 schreef:Trouwens, wat je zegt over Luther: Daar begon de Reformatie....

Dat klopt, maar de Lutheranen hebben geen enkele behoefte om zich reformatorisch te noemen. Op een paar gereformeerden en de reformatorischen zelf heeft niemand daar behoefte aan en de term kent inmiddels een definitie die weliswaar niet volkomen sluitend is, maar voldoende grenzen aangeeft om haar bruikbaar te maken.

Natuurlijk, wij kunnen onszelf, als gereformeerden, ook Luthers gaan noemen, wij hebben immers veel aan Luther te danken, Jehovah Getuigen, wij getuigen immers van Jehovah en hoewel ik CGK ben kan ik mijzelf ook vrijgemaakt noemen, want ja, ik ben vrijgemaakt. En eigenlijk is er geen enkele reden waarom ik niet kan beweren Oosters-Orthodox te zijn, ik kom uit het oosten en heb orthodoxe gereformeerde opvattingen. En baptist! Ik ben ervan overtuigd dat wij gedoopt moeten worden.
Moet ik even doorgaan of heb ik mijn punt duidelijk gemaakt?

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 18 jun 2009 13:51

Machiavelli schreef:
Race406 schreef:Omdat de term reformatorisch zoals die tegenwoordig wordt gehanteerd niets met de reformatie als zodanig te maken heeft, maar met rokjes, hoeden en hele noten.

Dat is een hele boude bewering. Behoefte om haar te onderbouwen?

Race406 schreef:Trouwens, wat je zegt over Luther: Daar begon de Reformatie....

Dat klopt, maar de Lutheranen hebben geen enkele behoefte om zich reformatorisch te noemen. Op een paar gereformeerden en de reformatorischen zelf heeft niemand daar behoefte aan en de term kent inmiddels een definitie die weliswaar niet volkomen sluitend is, maar voldoende grenzen aangeeft om haar bruikbaar te maken.

Natuurlijk, wij kunnen onszelf, als gereformeerden, ook Luthers gaan noemen, wij hebben immers veel aan Luther te danken, Jehovah Getuigen, wij getuigen immers van Jehovah en hoewel ik CGK ben kan ik mijzelf ook vrijgemaakt noemen, want ja, ik ben vrijgemaakt. En eigenlijk is er geen enkele reden waarom ik niet kan beweren Oosters-Orthodox te zijn, ik kom uit het oosten en heb orthodoxe gereformeerde opvattingen. En baptist! Ik ben ervan overtuigd dat wij gedoopt moeten worden.
Moet ik even doorgaan of heb ik mijn punt duidelijk gemaakt?

Zeer duidelijk! :mrgreen:

Maar ik blijf erbij dat de mensen het woord reformatorisch/refo gebruiken om de behoudende groep mee aan te duiden. En dat is niet wat reformatorisch oorspronkelijk betekent.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 19 jun 2009 07:14

?:| poeh het duizeld ik denk dat ik dan refogelisch ben, ik hang de leer van de reformatie van harte aan, maar de regeltjes ed niet al doe ik of laat ik sommige dingen wel voor mijn mede broeders en zusters, ik ga niet met een lange broek naar iemand die er een hekel aan heeft, maar ik trek hem ook niet uit als ze toevallig voor de deur staan!
Ik vind psalmen geweldig mooi, ik heb eens de neiging gehad om bij psalm73 (het is mijn goed mijn zaligst lot, nabij te wezen bij mijn God)
(niet ritmisch, vrij langzaam, met een juichend orgel) te gaan staan met mijn beide handen omhoog, dat ga ik dus niet doen in mijn gemeente, maar als ik thuis ben doe ik als er de behoefte voor voelt dit wel. Het is ook een bijbels gegeven, de opheffen van uw handen!
Dus wel bijbelse regels, maar als ik zeg ik haat al dat wettische gedoe, dan hoef ik alleen maar even naar mezelf te kijken omdat we allemaal op een andere manier onze regeltjes en wetjes hebben, zit misschien wel in ons bloed! Wat is nu eigenlijk Refo? ikke nie wete
gr Samanthi

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 19 jun 2009 22:16

Reformatorisch is sinds de jaren zeventig van de 20e eeuw de aanduiding voor de zuil van organisaties van de bevindelijk gereformeerden.

de bevindelijk gereformeerden vormen een orthodox-protestantse groepering in de Nederlandse samenleving. Ze maken deel uit van de rechterflank van het gereformeerd protestantisme.

Orthodox-protestantisme
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken

Orthodox-protestantisme is het tegenovergestelde van vrijzinnig-protestantisme, en verwijst naar het orthodoxe (rechtzinnige) deel van de protestanten binnen het christendom. Orthodox-protestanten houden strikt vast aan de traditionele christelijke opvattingen, in tegenstelling tot de vrijzinnig-protestanten, die hun geloof sterk laten bepalen door de eigentijdse cultuur. De tegenstelling is uiteraard niet absoluut, omdat enerzijds ook de orthodoxie zich aanpast aan de cultuur, en anderzijds de vrijzinnigheid tot op zeker hoogte aansluiting zoekt bij de traditie. De gezamenlijke kenmerken van het orthodox-protestantisme omvatten onder andere de opvatting dat de Bijbel het geopenbaarde Woord van God is, de centrale rol van de persoon van Jezus Christus die als de Zoon van God wordt beschouwd, en een op geloofswaarden gebaseerde ethiek in maatschappelijke vraagstukken.

Waar de inhoud een gezamenlijk kenmerk is, kent de vorm waarop de inhoud gestalte krijgt, een brede variatie. Dit verschil uit zich in het omgaan met de tradities en de bestaande gebruiken, wat bijvoorbeeld zichtbaar is in de gebruikte kerkmuziek of de mate waarin de gaven van de Heilige Geest een rol spelen. Onder het begrip 'orthodox-protestantisme' gaat dan ook een waaier van kerkgenootschappen en kerkelijke richtingen schuil. In grote lijnen vallen de orthodox-protestanten op te delen in drie groepen: de orthodox-gereformeerden, de bevindelijk gereformeerden en de evangelicalen. De laatste groep omvat weer een diversiteit aan kerkelijke stromingen zoals de baptisten, evangelische gemeenten en pinkstergemeenten. Binnen de Protestantse Kerk in Nederland en haar voorgangers kunnen de Gereformeerde Bond en de confessionele en evangelische modaliteiten gerekend worden tot de orthodoxie.

De laatste jaren tekent zich onder orthodoxe christenen de tendens af om kerkspecifieke gewoontes en secundaire leringen en opvattingen minder gewicht toe te kennen, en elkaar "over kerkmuren heen" op te zoeken om samen het geloof te beleven en uit te dragen. Deze beweging, die als a- of post-traditioneel kan worden aangemerkt, wordt wel de oecumene van het hart genoemd. Deze typering impliceert dat men geen pogingen doet de diverse kerkelijke structuren onder grotere institutionele noemers te brengen.

Gereformeerd protestantisme is een verzamelnaam voor calvinistische en daaraan verwante kerkelijke stromingen binnen het christendom, die zijn ontstaan tijdens de Reformatie. Deze kerken gaan terug op wat wel de "Zwitserse reformatie" wordt genoemd. De breuk die ontstond tussen Huldrych Zwingli en Maarten Luther aangaande de avondmaalsleer gaf deze stroming een eigen karakter ten opzichte van het lutheranisme. Vandaag worden het lutheranisme en het gereformeerd protestantisme beschouwd als de twee hoofdstromingen die uit de Reformatie zijn voortgekomen.

Het calvinisme is een stroming van het protestantse christendom, gebaseerd op de theologische, en daaruit voortvloeiende sociale en politieke leer van de hervormer Johannes Calvijn (1509-1564). In hoeverre het latere calvinisme afwijkt van of overeenkomt met het oorspronkelijke gedachtegoed van Calvijn is een studie op zich. De rechtvaardigingsopvattingen van het jansenisme worden ook wel eens geïnterpreteerd als verlate invloed van het calvinisme op de rooms-katholieke Kerk.

Het calvinisme zorgde voor 'de tweede reformatorische golf', nadat aanhangers van het lutheranisme van de grote hervormer Maarten Luther de eerste vervolgingen hadden ondervonden. Het calvinisme had grote invloed in onder meer Frankrijk, Schotland, (waar John Knox het calvinistische denken verbreidde, waarmee de Schotse Reformatie begon), delen van Zwitserland en de Nederlanden. De leer sloeg ook in bij de puriteinen in Engeland en in de Verenigde Staten, waar het nog te vinden is in de presbyteriaanse en congregationalistische kerken aldaar. In 1536 verscheen de eerste versie van Calvijns belangrijkste werk Institutie.

In de Lage Landen is het calvinisme tegenwoordig in een breed kerkelijk spectrum van het protestantisme terug te vinden. Het merendeel van de Protestantse Kerk in Nederland en alle gereformeerde kerkgenootschappen baseren zich op Johannes Calvijns theologie.

so have fun :)

Terug naar “[Religie] - Open forum”