Eén ding moet ik de atheïsten wel nageven: ze zijn eigenlijk consequenter dan christenen.
En eigenlijk heb ik het nu niet over het theoretische aspect van het atheïsme, maar meer over het praktische: hoe je leeft. Want voor de atheïstische leer - nl. het idee dat God niet bestaat - zie ik niet veel reden om die voor waar aan te gaan nemen. Maar die wijze van leven, ja, die is natuurlijk wel helemaal in overeenstemming met onze menselijke natuur, zoals die is.
Je erkent dan geen gezag boven je, als autonoom mens. Hooguit conformeer je je uit praktische overwegingen aan het gezag van onze overheid, maar dat is het dan ook wel. Voor de rest neem je alle vrijheid om te doen wat je maar wilt, met je geld, met seks, met macht die je eventueel hebt, enz. Eigenlijk is dat wat we allemaal willen. Sterker nog: we doen het allemaal in bepaalde mate.
Maar wat doet een christen? Hij kiest voor een schizofreen leven.
Hij heeft exact dezelfde menselijke natuur als de atheïst. Zoals de christelijke leer het benoemt: vijandig t.o.v. God, eigenwillig, zijn eigen gang willen gaan. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje, wat onze menselijke natuur betreft.
Tegelijkertijd doet hij een keuze vóór God. Diegene, van wie hij vanuit zijn natuur eigenlijk niks wil weten. De christen kiest ervoor om zich aan Hem te onderwerpen!
Dat kan eigenlijk helemaal niet. Dat móét wel fout gaan. Dat is net zoiets als: kiezen voor een loopbaan als motorcoureur, maar geen aanleg daarvoor hebben. Hij kan nauwelijks motorrijden, laat staan een beetje meekomen met de andere rijders.
Vind je het gek als christenen dan onbegrip oproepen, en dat anderen zoiets hebben van: 'die lui zijn gek!'? Ze gaan immers helemaal tegen hun eigenheid en natuur in.
Leven als christen, het is een leven wat enorm tegenstrijdig van aard is: het ene zijn, maar het andere willen (althans, voor zover dat gaat). (
Romeinen 7:
23).
Het is wel duidelijk dat de
'Highway to hell' ons véél beter ligt.
(Avondmaalformulier: "Laat ieder bij zichzelf zijn zonden en vervloeking overdenken...". Doopformulier: "In de eerste plaats zijn wij met onze kinderen in zonde ontvangen en geboren. Daarom zijn wij mensen op wie de toorn van God rust, zodat wij in Zijn rijk niet kunnen komen,...") Al vind ik het expliciet uitzingen daarvan wat erg extreem, zoals AC/DC doet. Toch zijn het ook weer eigenlijk geen rare jongens boven wie wij christenen ons zouden kunnen verheffen, want wij hebben exact dezelfde menselijke natuur als zij. We zitten in dat opzicht in hetzelfde schuitje.