mohamed schreef:Marnix schreef:mohamed schreef:Jouw onbegrip zit een bepaald patroon in, want wat wel in je straatje past snap je maar al te goed.
Precies, het ligt aan alles en iedereen, behalve aan jou
Maar maak het nou eens concreet. Jezus was een persoon. Israel een volk. Hoe zie je "Jezus is Israel" dan concreet? Dat is me niet duidelijk. Jakob was Israel... maar het is toch niet zo lastig om het volk Israel en de persoon Jakob te scheiden?
Eerlijkheidshalve kan ik me moeilijk voorstellen dat er christenen zijn die niet weten dat de engel van de HEER aan Jozef verscheen in een droom en zei '‘Sta op en vlucht met het kind en zijn moeder naar Egypte. Blijf daar tot ik je weer roep...' (Mat 2,13)
Wanneer we dat vergelijken met Hosea 1,11 zijn de overeenkomsten niet mis te verstaan:
'Toen Israël een kind was, toen heb Ik hem liefgehad, en Ik heb Mijn zoon uit Egypte geroepen.'
Jezus was volgens Matteüs nog een kind toen God Hem uit Egypte riep en later schreef Paulus dat Christus de Zoon is (Gal 2,20) die God heeft liefgehad, dus over Jezus is hetzelfde geschreven als wat God door Hosea over Israël zei. Daarom denk ik dat Jezus Christus Israël de zoon van God is.
Natuurlijk sta ik open voor op - of aanmerkingen, maar graag inhoudelijk zodat ik er wat mee kan, want als de profeet Hosea niet over Jezus sprak, over wie profeteerde hij dan? Aartsvader Jakob was het sowieso niet, omdat hij als kind te Negev woonde, een woestijn in het zuiden van Israël bij zijn vader Isaak (Gen 24,62t/m etc) en nooit uit Egypte is geroepen. Ook profeerde Hosea niet over het volk Israël, want God noemde de Israëlieten Zijn zonen en dochters (Jes 43,6) aangezien het er meer waren dan één en niet alleen mannen.
Maar als dat allemaal niet klopt, over wie profeteerde Hosea dan?
Hosea profeteert over het volk Israel en zonder dat hij het misschien zelf wist ook over Jezus Christus die in Egypte was en na de dood van Herodes naar Israel terugkeerde. Een dubbele boodschap, maar wat jij doet is het willen rijmen tot 1 boodschap. Maar ik mis nog een antwoord op mijn vraag hoe je dat nou ziet, Israel is een volk, Jezus is een persoon. Hoe kan Jezus dan een volk zijn? Ik snap niet zo goed hoe je dit concreet ziet.