Bokken en rammen?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Bokken en rammen?

Berichtdoor mohamed » 27 mei 2009 19:51

Michael schreef:
Cicero schreef:De heilsfunctie van de wet is volgens Paulus overgenomen door Jezus Christus. Ik ga me verder niet laten verstrikken in biblicistisch-(ir)rationalistisch gegoochel met Bijbelteksten.

De vraag was hoe het kan dat als Jezus voor de zonden gestorven is, er nog zonden zijn. Het punt is: Jezus zorgde er niet voor dat er geen zonde meer was, maar hij zorgde ervoor dat de zonde die er was niet meer werd aangerekend.

Goed, Zonde is dus sinds de laatste 2000 jaar een non issue. Kan ik me helemaal in vinden. We leven zo goed als we kunnen omdat het het juiste ding is, niet omdat dat moet om een plekje in de hemel te vinden, maar omdat we onszelf het liefst als goede mensen zien.

Maar waarom moet een mens dan kiezen voor Jezus? Begrijp me niet verkeerd ik ben helemaal pro christendom. Ik vind het een geweldige religie, een aanvulling op jezelf. Geestelijk voedsel voor geestelijke groei. Maar ik kan me totaal niet vinden in het idee dat alleen de mensen die in exact de juiste kerk zitten gered zullen worden.

Ik zie niet in waarom een God van onmetelijke liefde zo selectief zou zijn tot op het niveau van het belachelijke. Ik heb geen problemen met bijvoorbeeld Moslims. Sterker nog, ik vind ook dat een geweldige religie. Boedhisten hindu's die new agers... Ik heb geen ruzie met ze hoor... Waarom zou een God wiens capaciteit tot liefde en vergeving die van mij veruit overstijgd dan hen verwerpen?

Zoals ik eerder al zei, Paulus leert ons dat er door de wet kennis van de zonde is, dus om te kunnen zondigen moest men bekend zijn met de wet. Het verschil tussen zondigen en fouten maken/ overtredingen zit hem in de wet en daar dien je rekening mee te houden denk ik.

Zolang de wet nog van kracht was, waren de verschillen tussen Joden en de andere volken nog niet weggenomen. De apostelen verwachtten de dag des Heeren nog, de dag waarop de Joden geoordeeld werden (Op 20,13) naar hun werken (van hun wet).

Hand 2,20
De zon zal veranderd worden in duisternis, en de maan in bloed, eer dat de grote en doorluchtige dag des Heeren komt.

1 Thess 5,2
Want gij weet zelf zeer wel, dat de dag des Heeren alzo zal komen, gelijk een dief in de nacht.

2 Petr 3,10
Maar de dag des Heeren zal komen als een dief in de nacht, in welke de hemelen met een gedruis zullen voorbijgaan, en de elementen branden zullen en vergaan, en de aarde en de werken, die daarin zijn, zullen verbranden.

Johannes zag in een visioen de dag des Heeren:

Op 1,10
En ik was in de geest op de dag des Heeren; en ik hoorde achter mij een grote stem, als van een bazuin,

Het alles was nog niet geschied toen de apostelen het evangelie verkondigden en dat heb ik met wat gegoochel van losse teksten meer dan duidelijk aangetoond.

1 Petr 4,5
Welke rekenschap zullen geven aan Hem, Die gereed staat om te oordelen de levenden en de doden.

Wat ik mij afvraag is of de dag des Heeren consequenties had, of zou hebben voor het oude verbond en dat lijkt mij helemaal niet zo'n onredelijke vraag toch? In het licht van dit vers:

'Want zovelen als er uit de werken der wet zijn, die zijn onder de vloek....' (Gal 3,10)

Zijn de ongelovige Joden nu nog onder de vloek of niet? Wie kan me dat vertellen?

Terug naar “[Religie] - Open forum”