Kitty schreef:
Natuurlijk kun jij je een wereld voorstellen waar alleen goedheid heerst. En waarom kun je je dat voorstellen? Omdat je het kwaad kent dat tegenover het goede staat. Als je het kwaad nooit had gekend dan was het goede niet te benoemen en ook niet als zodanig te ervaren. Want het goede is het ontbreken van het kwaad. En iets dat niet is, kan ook niet ontbreken waarbij wat overblijft als goed benoemd kan worden.
Ik ga proberen het niet met je eens te zijn.
Het goede is NIET het ontbreken van het kwaad. Het goede is iets totaal anders;
het is DAT-WAT-IS. Zoals God is: 'IK-BEN-DIE-IK-BEN'
Van de hemel zeggen we dat het er alleen maar goed is. het zou wat moois zijn als de inhoud van de hemel (God, de engelen) alleen maar kunnen bestaan omdat het kwaad er niet is. Dat zou immers een ramp zijn - zodra het kwaad het idee zou krijgen om de hemel te gaan bewonen....dat zou een kosmische ramp van de eerste orde zijn!
In mijn idee (goed is wat 'IS') is er niet echt een wezenlijk verschil tussen goed en kwaad; het een is meer een gradatie van de ander. Daarbij denk ik ook aan Adam, die van de schepper de opdracht kreeg de dieren ieder een naam te geven, m.a.w. het karakter van dat-wat-is-omonsheen vast te stellen. daardoor kregen we inzicht in gevaar, en veiligheid. In sterk en zwak. Sterk bv. is goed. Maar is het slecht om zwak te zijn?
je broer
carl