Gimme that old time religion...

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Jehieli
Verkenner
Verkenner

Re: Gimme that old time religion...

Berichtdoor Jehieli » 03 mar 2009 19:59

@ optimatus: Helemaal mee eens, maar toch... ik denk dat de kerk een van de beste, zoniet dé beste vorm van tijdsbesteding is op de zondag... maar ik snap je standpunt wel..

In ons dorp is er een kinderclub (van de kerk) die redelijk goed bezocht wordt, ook door kinderen die niet naar de kerk gaan. Maar er is 1 meisje die gewoon niet mág. Ze wil wel naar club, haar grootouders zijn gelovig, maar haar ouders willen er niets van horen. Soms denk ik wel: als wij 50 jaar terug geleefd hadden, was ze misschien gewoon naar club gekomen, omdat haar ouders uit gewoonte naar de kerk gingen... Ik denk dat er een kans is dat de mensen meer in aanraking kwamen met het Evangelie.... Maar of de binnenkant écht bekeerd was? Dat weet God alleen...
Ik zal u geenzins begeven, Ik zal u geenzins verlaten,
daarom kunnen wij met vertrouwen zeggen: De Here is mij een Helper,
ik zal niet vrezen.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 04 mar 2009 16:29

Ongeacht in welke denominatie ik kom, bespeur ik de laatste jaren een stilte tijdens de prediking,die voor mij zoiets aangeeft als wat jij zegt Optimus.Ik zie daar een verlangen in naar echt,goed onderwijs.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 mar 2009 17:16

Kom denkertje, we duwen deze slagroomtaart in het gezicht van Wullimpie *SPLETSJ*

Even serieus... wat bedoel je daarmee, Learsi?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 05 mar 2009 22:28

Jou opmerking ligt aan de basis van de mijne.
Vroeger moest je.Het grootste gedeelte van de mensen ging.Als je niet ging werd je vreemd aan gekeken.Nu als je gaat. Men kerkt dus bewuster en wil daarom ook goed deugdelijk onderwijs.Ik merk, dat waar er nieuwe predikanten komen die echt wat te vertellen hebben,zelfs de kerkgang aantrekt!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 mar 2009 15:56

Wat voor nieuws is er te leren als van tevoren de kaders waar men niet buiten mag treden al vastliggen? Natuurlijk is het noodzakelijk om de twee grootste geboden na te streven, maar verder zou men niet moeten schuwen alle door mensen bedachte en vastgestelde dogma's te bevragen en ter discussie te stellen. Er zijn duidelijk aantoonbare fouten in de geloofsbelijdenissen te bespeuren, maar daar wil niemand iets over horen, sinds wanneer zijn de geloofsbelijdenissen een eigen leven gaan leiden? Zou dat er de bedoeling van zijn geweest?

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 06 mar 2009 16:10

learsi schreef:Vroeger moest je.Het grootste gedeelte van de mensen ging.Als je niet ging werd je vreemd aan gekeken.Nu als je gaat. Men kerkt dus bewuster en wil daarom ook goed deugdelijk onderwijs.Ik merk, dat waar er nieuwe predikanten komen die echt wat te vertellen hebben,zelfs de kerkgang aantrekt!

Dat kan ik hartgrondig beamen. Vooral jongeren kiezen bewuster. Er wordt weer naar de inhoud geluisterd en dan kun je door oude vormen heen kijken.

Voor mij bestaan er maar twee soorten dominee's, twee soorten kerkgangers, twee soorten mensen, twee soorten refowebbers: ECHTE en ONECHTE...

Waar komt het vandaaN? Komt het recht uit het door de Geest vervulde hart? Of is het een mooi praatje. Dabn maakt het mij niet meer uit of daar een dominee van 80 of een vabn 30 staat, of hij oude taal of nieuwe taal spreekt. De vraag is, of het echt is, of het sprankelt van Gods liefde en van bewogenheid. Je prikt daar genadeloos doorheen als het nep is. En die nep komt in alle gelederen voor...

Dat geeft dan wel weer hoop voor de toekomst. Als ik met anderen van hart tot hart kan spreken. Maar ik wordt ook wel eens verdrietig als ik hier bijv. op Refoweb zo vaak van hard tot hard hoor praten...

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 06 mar 2009 16:43

Denkertje21 schreef:...
...

Voor mij bestaan er maar twee soorten dominee's, twee soorten kerkgangers, twee soorten mensen, twee soorten refowebbers: ECHTE en ONECHTE...

...
...

Mooi al die nuance. (doet me denken aan binair geloven) Ik reken mezelf meteen maar even tot de onechte. Voor mij persoonlijk is het geloof lang niet altijd als een rotsvast fundament. Nee, vaak is het een wankel vlot op een snelstromende rivier. Lang niet altijd is mijn hart gevuld met de Geest. Vaak is mijn hart vertwijfeld.
Kortom, soms is mijn geloof heel sterk, en een tijdje later weer minder sterk.
En of dat slecht is? Het geeft me een beter perspectief op mensen die niet geloven, en dat is denk ik nog niet zo slecht.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 06 mar 2009 18:13

maboc schreef:Lang niet altijd is mijn hart gevuld met de Geest. Vaak is mijn hart vertwijfeld.

Zo herkenbaar, maar ook twijfel kan zo echt zijn. Ook over die twijfel kun je eerlijk zijn: naar jezelf, naar God en naar anderen.
'k Wou dat ik het altijd in m'n zak had. Helaas niet.
Maar wat kan het echt zijn als een dominee zegt dat-ie het ook aoms allemaal niet weet.
Maar ik weet één ding: Hij laat nooit los, wat Zijn hand begon...
En asl ik er met mijn geloof niet bij kan, weet ik dat altijd nog met mijn verstand!

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 06 mar 2009 21:31

Denkertje21 schreef:
maboc schreef:Lang niet altijd is mijn hart gevuld met de Geest. Vaak is mijn hart vertwijfeld.

Zo herkenbaar, maar ook twijfel kan zo echt zijn. Ook over die twijfel kun je eerlijk zijn: naar jezelf, naar God en naar anderen.
'k Wou dat ik het altijd in m'n zak had. Helaas niet.
Maar wat kan het echt zijn als een dominee zegt dat-ie het ook aoms allemaal niet weet.
Maar ik weet één ding: Hij laat nooit los, wat Zijn hand begon...
En asl ik er met mijn geloof niet bij kan, weet ik dat altijd nog met mijn verstand!

Ah...ik begreep je in eerste instantie denk ik dan wat te zwart wit. Wat je nu schrijft begrijp ik weer wel. Overigens denk ik dat veel dominees wel eens zwakkere momenten hebben. Dat is denk ik een van de karakteristieken van de mens. En tot dat soort behoren ook de dominees onder ons :-)
Miscchien niet zo slim als een dominee dat ook van de kansel afroept.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 mar 2009 22:14

Ben ik dan een echte Refowebber?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 mar 2009 13:32

[ ] ECHT
[X] ONECHT
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

daline
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor daline » 11 mar 2009 11:56

Gimme that.. nou als je het over old time hebt, twee mensen die ik graag eens had gesproken en bevraagd (ze zijn hier helaas niet meer):
Corrie ten Boom en Keith Green.

So real deze twee.
Curiosus sum

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 16 mar 2009 23:45

daline schreef:Gimme that.. nou als je het over old time hebt, twee mensen die ik graag eens had gesproken en bevraagd (ze zijn hier helaas niet meer):
Corrie ten Boom en Keith Green.

So real deze twee.

Corrie ten Boom is al zo lang mijn lichtend voorbeeld. Van haar is de uitspraak: God is wel goed, maar het is wel een beetje tobben met Zijn grondpersoneel...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 mar 2009 23:46

Ik doe toch m'n best?

TheShadow
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor TheShadow » 16 mar 2009 23:53

Optimatus schreef:Ben ik dan een echte Refowebber?

Met bijna 30.000 berichten ben jij het vlees geworden refoweb.
I close my eyes, see you and me driving
If I am a river, you are the ocean
Got the radio on, got the wheels in motion ...

Terug naar “[Religie] - Open forum”