Mortlach schreef:[S] schreef:Mortlach schreef:Waarom is dat triest? Het geeft mensen wel de kans het christendom te kiezen dat bij hen past. Niet iedereen kan uit de voeten met de gereformeerde stijl, netzomin dat iedereen uit de voeten kan met het katholicisme.
Omdat het mooier zou zijn als deze mensen met een verschillende beleving van hun geloof in 1 kerk zouden kunnen. Van de andere kant -nu komen we weer op geloofsvlak- is het niet zo dat je een geloofje kiest dat bij je past. Religie is geen winkelwagentje waar je in gooit wat je wil. Zoals je waarschijnlijk wel begrijpt geloof ik dus ook alleen dat het Christelijk geloof het juiste geloof is.
Met de huidige hoeveelheid aan denominaties moet je echter wel een Christelijke kerk kiezen die bij je past, mocht je je bij een kerk willen aansluiten.
Mensen zijn nu eenmaal niet allemaal hetzelfde. Sommige mensen ontlenen heel veel steun aan de rituelen van de Rooms-katholieken, anderen gruwen ervan. Iedereen in 1 monolitische kerk willen dwingen werkt niet, dat heeft de geschiedenis wel uitgewezen.
Het zou mooier zijn als.... tja, wat kan je daar nou op zeggen? Het zou ook mooier zijn als er geen kredietcrisis was, geen oorlogen, honger en ziekten. Ja, inderdaad, dat zou mooi zijn. Helaas trekt de werkelijkheid zich weinig aan van dit soort sentimenten.
Nu zeg ik ook weer niet dat je een geloof zelf kunt samenstellen uit enkel elementen waar je je lekker bij voelt. Het is inderdaad geen winkelwagentje. Maar ieders spirituele beleving is anders, persoonlijk, en oordelen wiens beleving correct is en wiens beleving incorrect... ik zou me daar niet aan durven wagen. Ik vraag me ook af hoe constructief het is als jij mij vertelt dat mijn spirituele beleving "niet de juiste" is.
Het gaat er niet om wat
wij juist of onjuist vinden, maar simpelweg of de leer overeenstemt met de Schrift, daar is Paulus zeer helder over:
Gal 1,9
Gelijk wij te voren gezegd hebben, zo zeg ik ook nu weer: Indien u iemand een Evangelie verkondigt, buiten hetgeen gij ontvangen hebt, die zij vervloekt.
Neem als voorbeeld Maria verering en het feit dat Jezus zowel de Vader als de Zoon is. Maria was de moeder van Jezus en de vrouw van Jahweh. Immers, Maria was een jodin van Juda, de stam waarmee God Zich gehuwd beschouwde (Ez 23,4) totdat de joden Hem kruisigden en het symbolische huwelijk werd beëindigd.
Romeinen 7
1 Of weet gij niet, broeders, – ik spreek immers tot wie de wet kennen – dat de wet heerschappij voert over de mens, zolang hij leeft? 2 Want de gehuwde vrouw is door de wet aan haar man gebonden, zolang deze leeft; wanneer echter de man sterft, is zij ontslagen van de wet, die haar aan die man bond. 3 Zo zal zij dan, indien zij bij het leven van haar man een ander tot man neemt, echtbreekster heten; wanneer echter de man sterft, is zij vrij van de wet, zodat zij geen echtbreekster is, indien zij zich aan een andere man geeft. 4 Bijgevolg, mijn broeders, zijt ook gij dood voor de wet door het lichaam van Christus om het eigendom te worden van een ander, van Hem, die uit de doden opgewekt is, opdat wij Gode vrucht zouden dragen.
Nu, als Maria niet meer de vrouw van God was, na Jezus' kruisiging, wat betekent dit dan voor haar moederschap? Christus zei vanaf het kruis het volgende:
Joh 19,26
Jezus nu, ziende Zijn moeder, en de discipel, die Hij liefhad, daarbij staande, zeide tot Zijn moeder: Vrouw, zie, uw zoon.
Het moge duidelijk zijn dat Maria niet langer de moeder des Heeren is en ook is Juda niet meer de vrouw van Jahweh, dus lijkt het mij niet verstandig om daar middels het voorbidden tot Maria afbreuk aan te doen.
Jes 62,5
Want gelijk een jongeling een jonkvrouw trouwt, alzo zullen uw kinderen u trouwen; en gelijk de bruidegom vrolijk is over de bruid, alzo zal uw God over u vrolijk zijn.
De katholieken zullen zich toch moeten bekeren tot het ware geloof, voordat ze kunnen beweren de enige ware Kerk te zijn.