De Vader en de Zoon zijn één

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Lovely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lovely » 02 dec 2008 22:59

Assalaam alaikum, Mohamed, Laila, 8)

Wellicht kunnen jullie beter met teksten die moeilijk begrijpbaar zijn voor jullie naar een geleerde Christelijke theoloog stappen. Die kan jullie er uitleg over verschaffen en de betekenis weergeven. Op deze manier worden jullie er beiden niet wijzer van. :neeschudden:

Salaam uhhh-smile

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 dec 2008 23:30

lailahaillallah schreef:Assalaam alaikum,

Jij zegt nu wel dat het niet van belang is dat Salomo daar maar tijdelijk zou zitten, maar dan kan ik dat ook van de rest wel zeggen. Dat is dus een loos argument waar een kritisch mens niet tevreden mee is.

Ik stel voor dat we de tekst nog eens lezen en daarbij de tegenstellingen goed in ons opnemen:

Hoi Mohamed, om het voor jou nog makkelijker te maken om de tekst te begrijpen wil ik jou de verzen in 1 Kronieken 22 nogmaals ontleden.

9 Zie, de zoon, die u geboren zal worden, die zal een man der rust zijn, want Ik zal hem rust geven van al zijn vijanden rondom henen; want zijn naam zal Salomo zijn, en Ik zal vrede en stilte over Israël geven in zijn dagen.

10 Die zal Mijn Naam een huis bouwen, en die (Salomo) zal Mij tot een zoon zijn, en Ik hem tot een Vader; en Ik zal den troon zijns rijks over Israël bevestigen tot in eeuwigheid.

1. zijn naam zal zijn Salomo. ( staat er gewoon, heel duidelijk )
2. die zal Mij tot een zoon zijn. ( zoon is beschreven zonder hoofdletter )
3. en ik hem tot een Vader. ( hem is beschreven zonder hoofdletter )
4. tot in eeuwigheid. ( staat er gewoon, heel duidelijk )

Mohamed, ik kan het begrijpen dat de teksten je wellicht kunnen verwarren, maar wil je in het vervolg aub wel eerlijk en consequent blijven?

Salaam

Tja, allemaal leuk en aardig, maar we weten dat Salomo al eeuwen geen koning meer over Israël is, terwijl er staat: 'en Ik zal den troon zijns rijks over Israël bevestigen tot in eeuwigheid.'
De goede verstaander kan daaruit wel opmaken dat het niet uitsluitend over het tijdelijke koningschap van Salomo ging. Het zal u daarom ook niet verbazen als Jezus later de troon van Salomo claimt! Let maar eens goed op:

Mat 12,42
De koningin van het zuiden zal opstaan in het oordeel met dit geslacht, en het veroordelen; want zij is gekomen van het einde der aarde, om te horen, de wijsheid van Sálomo; en ziet, meer dan Sálomo is hier!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 dec 2008 23:32

Lovely schreef:Assalaam alaikum, Mohamed, Laila, 8)

Wellicht kunnen jullie beter met teksten die moeilijk begrijpbaar zijn voor jullie naar een geleerde Christelijke theoloog stappen. Die kan jullie er uitleg over verschaffen en de betekenis weergeven. Op deze manier worden jullie er beiden niet wijzer van. :neeschudden:

Salaam uhhh-smile

Iemand zoals jij bedoel je?
Ik denk dat elke grote theoloog ook bij het begin heeft moeten beginnen, dus ik leg je advies vooralsnog even naast me neer!

Lovely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lovely » 03 dec 2008 00:02

mohamed schreef:

Salaam uhhh-smile

Ik denk dat elke grote theoloog ook bij het begin heeft moeten beginnen, dus ik leg je advies vooralsnog even naast me neer!

Dat is jammer, ik hoop dat je er dan ooit nog wel iets mee gaat doen.

Verder wil ik zowel jou, als Laila naar de volgende site verwijzen :arrow: http://www.alpha-cursus.nl/

Het is een leerzame, gezellige cursus over het Christelijke geloof. Je kan daar ook veel vragen kwijt omtrent de Bijbel. Wellicht zijn jullie geïnteresseerd, dat moet haast wel, anders waren jullie ook niet op deze site. :wink:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 03 dec 2008 00:31

Lovely schreef:
mohamed schreef:

Salaam uhhh-smile

Dat is jammer, ik hoop dat je er dan ooit nog wel iets mee gaat doen.

Verder wil ik zowel jou, als Laila naar de volgende site verwijzen :arrow: http://www.alpha-cursus.nl/

Het is een leerzame, gezellige cursus over het Christelijke geloof. Je kan daar ook veel vragen kwijt omtrent de Bijbel. Wellicht zijn jullie geïnteresseerd, dat moet haast wel, anders waren jullie ook niet op deze site. :wink:

Bedankt voor de link en ja de interesse is er zeker, dat valt niet te ontkennen!

lailahaillallah
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor lailahaillallah » 03 dec 2008 01:49

Assalaam alaikum,

Tja, allemaal leuk en aardig, maar we weten dat Salomo al eeuwen geen koning meer over Israël is, terwijl er staat: 'en Ik zal den troon zijns rijks over Israël bevestigen tot in eeuwigheid.'
De goede verstaander kan daaruit wel opmaken dat het niet uitsluitend over het tijdelijke koningschap van Salomo ging.

Mohamed, wellicht is het handig voor jou om de advies van Lovely te volgen en te zoeken naar een goede christelijke theoloog. Het heeft geen zin om met jou in discussie te gaan, omdat je het blijft ontkennen, terwijl het duidelijk staat beschreven in de tekst dat het niet om Jezus gaat, maar om Salomo. Er is echter wel een oplossing om je gelijk te behalen, en dat is om toe te geven dat de teksten in de Bijbel niet kloppen. :wink:

Salaam
"In de godsdienst is er geen dwang." (Koran, 2:256)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 dec 2008 07:14

Lai-enz., wanneer ga jij eens in op alle vragen die jou gesteld zijn? Je bekritiseert nu anderen om wat je zelf evenmin doet.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 03 dec 2008 08:28

terwijl het duidelijk staat beschreven in de tekst dat het niet om Jezus gaat, maar om Salomo.

2 Sam. 7:14 Ik zal hem zijn tot een Vader, en hij zal Mij zijn tot een zoon; dewelke als hij misdoet, zo zal Ik hem met een mensenroede en met plagen der mensenkinderen straffen.
Hebr. 1:5 Want tot wien van de engelen heeft Hij ooit gezegd: Gij zijt Mijn Zoon, heden heb ik U gegenereerd? En wederom: Ik zal Hem tot een Vader zijn, en Hij zal Mij tot een Zoon zijn?

Beide teksten naast elkaar leggen, betekent dat het in 2 Sam. 7:14 niet alleen over Salomo gaat, maar ook (en vooral) om Christus.

Het probleem is dat je de ene bijbelse waarheid probeert weg te strepen tegen de andere. Dat is iets wat ik vaker tegenkom bij onbijbelse leringen.
Het gaat in 2 Sam. 7:14 nl. over zowel Salomo als Christus, want dat zegt de Bijbel.
Hetzelfde geldt voor Psalm 2:7 en Hebr. 1:5.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 03 dec 2008 09:54

lailahaillallah schreef:Assalaam alaikum,

De goede verstaander kan daaruit wel opmaken dat het niet uitsluitend over het tijdelijke koningschap van Salomo ging.

Mohamed, wellicht is het handig voor jou om de advies van Lovely te volgen en te zoeken naar een goede christelijke theoloog. Het heeft geen zin om met jou in discussie te gaan, omdat je het blijft ontkennen, terwijl het duidelijk staat beschreven in de tekst dat het niet om Jezus gaat, maar om Salomo. Er is echter wel een oplossing om je gelijk te behalen, en dat is om toe te geven dat de teksten in de Bijbel niet kloppen.

Salaam

Dank u voor de tip! Als er teksten in de Bijbel staan die niet kloppen, dan ben ik van harte bereid ze u uit te leggen. :wink:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 dec 2008 15:22

Joh 14,8+9
Filippus zeide tot Hem: Heere, toon ons de Vader, en het is ons genoeg.
Jezus zeide tot hem: Ben Ik zo lange tijd met ulieden, en hebt gij Mij niet gekend, Filippus? Die Mij gezien heeft, die heeft de Vader gezien; en hoe zegt gij: Toon ons de Vader?

Waarom zei Jezus niet 'Die zijn broeder gezien heeft'?

Vuurtje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Vuurtje » 14 dec 2008 17:01

Beste broeders en zusters en iedereen die daar niet toegerekend wenst te worden ;)

Ik geef graag ook even mijn visie op 'de' drie-eenheid. Dit woord komt in de bijbel niet voor, het is enkel een begrip dat verzonnen is om alles wat in de bijbel over God staat te benoemen. Het begrip is wat dát betreft dus niet heilig voor mij.

Het lijkt me dus wijs om te kijken hoe er in de bijbel over God gesproken wordt. Volgens mij vallen dan twee zaken op:

God is een enig God, één in wezen (zijn). God is dus niet verdeeld, zijn wil is. Er is ook niemand hoger dan God.

Deze God (dit ZIJN), maakt zich bekend op meerdere manieren. Deze 'verschijningsvormen' (of hoe je het ook noemen mag) doen verschillende dingen (denk aan de Heilige Geest die in ons werkt), beleven verschillende dingen (Mijn God, mijn God, waarom hebt u mij verlaten?) en hebben een bepaalde relatie met elkaar (dit is Mijn geliefde Zoon).

Maar dat neemt niet weg dat God in Zijn verschijningsvormen één is in wezen, ongedeeld, volledig gericht op die éne wil. Er is niemand hoger dan Hij.

In Christus verbonden,
Vuurtje

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 14 dec 2008 19:17

Vuurtje schreef:Beste broeders en zusters en iedereen die daar niet toegerekend wenst te worden ;)

Ik geef graag ook even mijn visie op 'de' drie-eenheid. Dit woord komt in de bijbel niet voor, het is enkel een begrip dat verzonnen is om alles wat in de bijbel over God staat te benoemen. Het begrip is wat dát betreft dus niet heilig voor mij.

Het lijkt me dus wijs om te kijken hoe er in de bijbel over God gesproken wordt. Volgens mij vallen dan twee zaken op:

God is een enig God, één in wezen (zijn). God is dus niet verdeeld, zijn wil is. Er is ook niemand hoger dan God.

Deze God (dit ZIJN), maakt zich bekend op meerdere manieren. Deze 'verschijningsvormen' (of hoe je het ook noemen mag) doen verschillende dingen (denk aan de Heilige Geest die in ons werkt), beleven verschillende dingen (Mijn God, mijn God, waarom hebt u mij verlaten?) en hebben een bepaalde relatie met elkaar (dit is Mijn geliefde Zoon).

Maar dat neemt niet weg dat God in Zijn verschijningsvormen één is in wezen, ongedeeld, volledig gericht op die éne wil. Er is niemand hoger dan Hij.

In Christus verbonden,
Vuurtje

sorry hoor.

Je spreekt jezelf tegen. Hoe kan God, JUIST in zijn verschijningsvormen nou één zijn in wezen als Hij én op aarde loopt, en ook in de hemel zit, dood gaat, door zichzelf verlaten wordt, en ter rechterhand van zichzelf zit??
Ook gif is geschapen.

Vuurtje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Vuurtje » 14 dec 2008 21:21

hettys schreef:sorry hoor.

Je spreekt jezelf tegen. Hoe kan God, JUIST in zijn verschijningsvormen nou één zijn in wezen als Hij én op aarde loopt, en ook in de hemel zit, dood gaat, door zichzelf verlaten wordt, en ter rechterhand van zichzelf zit??

Geeft niet hoor :)

Dat Hij én op aarde loopt, en ook in de hemel zit, zegt niets over zijn wezen, enkel over zijn verschijningsvorm. Daar komt bij dat een aantal zaken die je hier noemt beeldspraak zijn. Zo betekend het zitten ter rechterhand van God dat Jezus de belangrijkste plaats krijgt, niet dat God de Vader een rechterhand heeft. Dat God één is, wil zeggen dat God eeuwig is, dezelfde, onverdeeld, (Zijn wil is) goed, onveranderlijk, almachtig. En dit ZIJN is precies hetzelfde voor zowel de Vader, als de Zoon, als de Heilige Geest. Totaal in harmonie en gericht op hetzelfde. Wij mogen alleen die IK BEN aanbidden, die zich aan ons bekend heeft gemaakt door Zijn Woord.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 15 dec 2008 23:06

Vuurtje schreef:
hettys schreef:sorry hoor.

Geeft niet hoor :)

Dat Hij én op aarde loopt, en ook in de hemel zit, zegt niets over zijn wezen, enkel over zijn verschijningsvorm.

Dat is een wensgedachte, een volstrekt onlogisch verzinsel. En vooral omdat het offer van Jezus, de dood, op die manier steeds onlogischer wordt.

Daar komt bij dat een aantal zaken die je hier noemt beeldspraak zijn. Zo betekend het zitten ter rechterhand van God dat Jezus de belangrijkste plaats krijgt, niet dat God de Vader een rechterhand heeft.

55 Maar vervuld van de heilige Geest sloeg Stefanus zijn blik op naar de hemel en zag de luister van God, en Jezus, die aan Gods rechterhand stond, 55 Maar hij, vol zijnde van de Heilige Geest, en de ogen houdende naar de hemel, zag de heerlijkheid Gods, en Jezus, staande ter rechterhand Gods.
56 en hij zei: ‘Ik zie de hemel geopend en de Mensenzoon, die aan Gods rechterhand staat
.’

Hoe zie jij dan de belangrijkste plaats? Als Jezus ook God zelf is, wat is dan die plaats???
Ook gif is geschapen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 dec 2008 08:52

Hetty, Jezus en de apostelen waren joden en geen Grieken. Het moge duidelijk zijn dat jij het evangelie probeert te helleniseren en dan wordt het er niet logischer op.

1 Kor 1,23
Doch wij prediken Christus, de Gekruisigde, de Joden wel een ergernis, en de Grieken een dwaasheid;

Terug naar “[Religie] - Open forum”