Vragen over de inhoudelijk kant van de Bijbel en de Koran !

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 07 mar 2006 19:21
Locatie: Velp
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 12 nov 2008 21:41

lailahaillallah schreef:Assalaam alaikum,


Wie is de vader van Sala, volgens "de onfeilbare" Bijbel?


A) Is het Kaïnan (Luk 3-35/36)
B) Is het Arfachsad (Genesis 11-12)
C) De Bijbel is niet onfeilbaar.

d) De Bijbel is niet onfeilbaar als het om dit soort zaken gaat.

De Bijbel is geen rechtstreeks dictaat van Allah doorgegeven door Gabriel en dit soort sexuele avances met mieren zijn dan ook volslagen misplaatst en overbodig.

laila: Je weet wellicht dat Christenen geloven in de Drieeenheid, Vader, Zoon en Heilige Geest. Wat zegt de Koran daarover?

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 nov 2008 22:43

Hoewel veel moslims anders beweren, is ook de Koran uiteraard geen door een opperwezen gedicteerd boek.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 07 mar 2006 19:21
Locatie: Velp
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 12 nov 2008 22:48

Optimatus schreef:Hoewel veel moslims anders beweren, is ook de Koran uiteraard geen door een opperwezen gedicteerd boek.
Uiteraard, maar dat is wel wat Laila, en met haar de overgrote meerderheid van de moslims, gelooft.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 nov 2008 22:58

Achja... nog wel, maar dat kan uiteraard veranderen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

lailahaillallah
Verkenner
Verkenner
Berichten: 62
Lid geworden op: 24 okt 2007 20:15

Berichtdoor lailahaillallah » 13 nov 2008 03:39

Assalaam alaikum,

d) De Bijbel is niet onfeilbaar als het om dit soort zaken gaat.


Hoi Machiavelli, de Bijbel is niet het onfeilbare woord van God als het om allerlei zaken gaat en men kan gerust een globaal onderscheid maken tussen:

* Onbewuste fouten: bijvoorbeeld slordigheidsfouten zoals overschrijffouten en hoorfouten.
* Goedbedoelde bewuste correcties: fouten die ontstaan omdat de kopiist zijn bron niet begrijpt en op eigen gezag wijzigt om het ‘begrijpelijk’ te maken.
* Opzettelijke correcties met bijbedoelingen: het vervangen en inschuiven van woorden (interpolaties).

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bijbelse_t ... ijdigheden

laila: Je weet wellicht dat Christenen geloven in de Drieeenheid, Vader, Zoon en Heilige Geest. Wat zegt de Koran daarover?


Machiavelli, we lezen exact het volgende uit wikipedia:

De terminologie 'drie-eenheid' wordt niet letterlijk in de Bijbel gebruikt, noch in het Oude, noch in het Nieuwe Testament, hoewel de formuleringen Vader, Zoon en Heilige Geest er wel in voorkomen. Desalniettemin vond een late copiïst (15e eeuw) het nodig nog een expliciete verwijzing toe te voegen, het comma Ioanneum. Zo geeft bijvoorbeeld de Statenvertaling 1 Johannes 5:7 en 8 als volgt weer: Want Drie zijn er, Die getuigen in den hemel, de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn Een. En drie zijn er, die getuigen op de aarde, de Geest, en het water, en het bloed; en die drie zijn tot een. Sinds Erasmus aantoonde dat deze passage uit de Vulgaat in die vorm in geen enkele Griekse tekst voorkwam laten de meeste vertalingen de toevoeging weg. Zo schrijft de Leidse vertaling 1 Joh 5: 7,8 als volgt: Want drie zijn de getuigen; de Geest, het water en het bloed; en die drie zijn eenstemmig.

Vanwege onder andere het letterlijke ontbreken van het woord Drie-eenheid in de Bijbel zijn er diverse groeperingen (zoals de Jehovah's getuigen) die het begrip van een goddelijke drie-eenheid verwerpen. Nog enkele redenen daarvoor zijn dat Jezus herhaaldelijke keren aangeeft dat de Vader groter is dan Hijzelf, zoals in Johannes 14:28: Gij hebt gehoord dat ik tot U heb gezegd: Ik ga heen en Ik kom tot u [terug]. Indien gij liefhadt, zoudt gij u verheugen dat Ik heenga naar de Vader, want de Vader is groter dan Ik.

Ook binnen de islam wordt de drie-eenheid duidelijk afgewezen. In de Koran staan verschillende verwijzingen naar de afwijzing van Jezus als Zoon van God. De twee sterkste afwijzingen staan in Soera De Vrouwen 171 ('Gelooft dus in God en Zijn boodschappers en zegt niet: 'Drie (in één).' Houdt daarmee op, dat is beter voor u) en Soera De Tafel 73 (Waarlijk zij lasteren God, die zeggen: "God is Eén der Drie." Er is geen godheid dan de enige God').

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Drie-eenheid



Salaam
"In de godsdienst is er geen dwang." (Koran, 2:256)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8851
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 13 nov 2008 08:32

lailahaillallah schreef:Assalaam alaikum,


Wie is de vader van Sala, volgens "de onfeilbare" Bijbel?


A) Is het Kaïnan (Luk 3-35/36)
B) Is het Arfachsad (Genesis 11-12)
C) De Bijbel is niet onfeilbaar.

De kanttekeningen bij de SV melden dit over Kainan:
Deze naam wordt niet gevonden in het geslachtsregister bij Mozes verhaald, Gen. 10:24, en Gen. 11:12, noch ook 1 Kron. 1:24; maar wordt gevonden in de Griekse overzetting (Septuagint), die onder de Joden toentertijd gebruikelijk was; waarom sommigen menen dat dit ook wel overeenkomt met hetgeen Mozes verhaalt, omdat Arfaxad Saja zou hebben gegenereerd door zijn zoon Kainan, gelijk men iets dergelijks ook kan zien 1 Kron. 2:50 en 1 Kron. 4:1.

Het is dus optie D. ;)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 07 mar 2006 19:21
Locatie: Velp
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 13 nov 2008 18:09

lailahaillallah schreef:Machiavelli, we lezen exact het volgende uit wikipedia:

De terminologie 'drie-eenheid' wordt niet letterlijk in de Bijbel gebruikt, noch in het Oude, noch in het Nieuwe Testament, hoewel de formuleringen Vader, Zoon en Heilige Geest er wel in voorkomen. Desalniettemin vond een late copiïst (15e eeuw) het nodig nog een expliciete verwijzing toe te voegen, het comma Ioanneum. Zo geeft bijvoorbeeld de Statenvertaling 1 Johannes 5:7 en 8 als volgt weer: Want Drie zijn er, Die getuigen in den hemel, de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn Een. En drie zijn er, die getuigen op de aarde, de Geest, en het water, en het bloed; en die drie zijn tot een. Sinds Erasmus aantoonde dat deze passage uit de Vulgaat in die vorm in geen enkele Griekse tekst voorkwam laten de meeste vertalingen de toevoeging weg. Zo schrijft de Leidse vertaling 1 Joh 5: 7,8 als volgt: Want drie zijn de getuigen; de Geest, het water en het bloed; en die drie zijn eenstemmig.

Vanwege onder andere het letterlijke ontbreken van het woord Drie-eenheid in de Bijbel zijn er diverse groeperingen (zoals de Jehovah's getuigen) die het begrip van een goddelijke drie-eenheid verwerpen. Nog enkele redenen daarvoor zijn dat Jezus herhaaldelijke keren aangeeft dat de Vader groter is dan Hijzelf, zoals in Johannes 14:28: Gij hebt gehoord dat ik tot U heb gezegd: Ik ga heen en Ik kom tot u [terug]. Indien gij liefhadt, zoudt gij u verheugen dat Ik heenga naar de Vader, want de Vader is groter dan Ik.

Ook binnen de islam wordt de drie-eenheid duidelijk afgewezen. In de Koran staan verschillende verwijzingen naar de afwijzing van Jezus als Zoon van God. De twee sterkste afwijzingen staan in Soera De Vrouwen 171 ('Gelooft dus in God en Zijn boodschappers en zegt niet: 'Drie (in één).' Houdt daarmee op, dat is beter voor u) en Soera De Tafel 73 (Waarlijk zij lasteren God, die zeggen: "God is Eén der Drie." Er is geen godheid dan de enige God').

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Drie-eenheid



Salaam
Wow, wat weet je mijn vraag toch ontzettend behendig NIET te beantwoorden. Ten eerste is het Comma Ioanneum niet noodzakelijk om de drieeenheid aan te tonen, daarnaast vroeg ik expliciet naar wat de Koran daarover zei. Maar gezien je antwoord heb ik mijn vraag niet helder genoeg geformuleerd.
Nog eens dan:
Hoe ziet de Koran de Drieeenheid? En dan niet zozeer of zij haar afwijst of niet, dat vind ik vrij irrelevant, maar wat zegt zij dat christenen geloven over de Drieeenheid?

Hero
Luitenant
Luitenant
Berichten: 513
Lid geworden op: 14 sep 2006 21:17
Locatie: NL
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 14 nov 2008 13:56

lailahaillallah schreef:Beste Hero, ik begrijp dat je wat moeite hebt met toegeven, maar goed we lezen in wikipedia het volgende wat mijn standpunt duidelijk ondersteunt: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_mi ... ures#Salah


@Lailah ... een goede christen, leest niet zulke rommel als die op Wikipedia, maar wel : de bijbel --- want de bijbel is het_woord van de enig^bestaande & levende God --- daarentegen, op Wikipedia kan zowat iedereen z'n rotzooi dumpen ....
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

lailahaillallah
Verkenner
Verkenner
Berichten: 62
Lid geworden op: 24 okt 2007 20:15

Berichtdoor lailahaillallah » 14 nov 2008 21:35

Assalaam alaikum,

@Lailah ... een goede christen, leest niet zulke rommel als die op Wikipedia, maar wel : de bijbel --- want de bijbel is het_woord van de enig^bestaande & levende God --- daarentegen, op Wikipedia kan zowat iedereen z'n rotzooi dumpen ....


Hoi Hero, een goede christen zou eerst moeten kunnen aantonen wat niet klopt van de informatie ipv om het simpelweg rotzooi te noemen zonder een enkel tegenargument, vind je ook niet?



Salaam.
"In de godsdienst is er geen dwang." (Koran, 2:256)

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 07 mar 2006 19:21
Locatie: Velp
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 15 nov 2008 01:35

lailahaillallah schreef:Assalaam alaikum,

@Lailah ... een goede christen, leest niet zulke rommel als die op Wikipedia, maar wel : de bijbel --- want de bijbel is het_woord van de enig^bestaande & levende God --- daarentegen, op Wikipedia kan zowat iedereen z'n rotzooi dumpen ....


Hoi Hero, een goede christen zou eerst moeten kunnen aantonen wat niet klopt van de informatie ipv om het simpelweg rotzooi te noemen zonder een enkel tegenargument, vind je ook niet?



Salaam.
Zou je mijn vraag nog willen beantwoorden?

Hero
Luitenant
Luitenant
Berichten: 513
Lid geworden op: 14 sep 2006 21:17
Locatie: NL
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 15 nov 2008 13:15

lailahaillallah schreef:Hoi Hero, een goede christen zou eerst moeten kunnen aantonen wat niet klopt van de informatie ipv om het simpelweg rotzooi te noemen zonder een enkel tegenargument, vind je ook niet?


Beste ... Lailah,

De bijbel schrijft mij niet voor, om alle boeken plus websites na te vorsen of uit te pluizen --- en dat is ook wel redelijk, want in een dergelijk zwaar karwei, zitten wel zo'n : #100 jaren noeste arbeid --- daarom verlangt de bijbel van mij slechts, dat ik de leugen verwerp & daar simpelweg de waarheid tegenover zet --- OK ...?
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

Gebruikersavatar
hamlap
Luitenant
Luitenant
Berichten: 542
Lid geworden op: 06 feb 2005 13:54
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 20 nov 2008 21:39

lailahaillallah schreef:Hoi Hero, een goede christen zou eerst moeten kunnen aantonen wat niet klopt van de informatie ipv om het simpelweg rotzooi te noemen zonder een enkel tegenargument, vind je ook niet?

Tis toch wel erg jammer dat een goede moslim niet verder komt in de discussie dan het aandragen van slechts één dubieuze bron die we wikipedia noemen.
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 20 nov 2008 22:48

Hero schreef:De bijbel schrijft mij niet voor, om alle boeken plus websites na te vorsen of uit te pluizen --- en dat is ook wel redelijk, want in een dergelijk zwaar karwei, zitten wel zo'n : #100 jaren noeste arbeid --- daarom verlangt de bijbel van mij slechts, dat ik de leugen verwerp & daar simpelweg de waarheid tegenover zet --- OK ...?

Of het comma Johanneum een interpolatie is blijkt men nog steeds niet eenduidig over. Doch is het niet zo dat alleen wikipedia er over bericht:

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=com ... eken&meta=

Het dogmatische van de drieeenheid vinden we niet in de Bijbel terug, want het staat er maar één keer in en nergens staat dat we de drieeenheid moeten geloven om zalig te worden.

Hand 16,31
En zij zeiden: Geloof in de Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis.

Ik begrijp echt niet waarom de drieeenheid zo'n heet hangijzer is.

Gebruikersavatar
Yael
Majoor
Majoor
Berichten: 2426
Lid geworden op: 02 apr 2004 15:54
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 21 nov 2008 17:19

Ik wel, aangezien de kans groter word je ook niet meer in de twee naturenleer van Jezus gelooft. (Zijn Godheid niet meer erkend).

Hero
Luitenant
Luitenant
Berichten: 513
Lid geworden op: 14 sep 2006 21:17
Locatie: NL
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 21 nov 2008 19:42

mohamed schreef:Ik begrijp echt niet waarom de drieeenheid zo'n heet hangijzer is


Very simpel ... je hebt twee soorten geloof >

A : formeel geloof op basis van een formuliere belijdenis ;
B : persoonlijk geloof op basis van relatie in_Christus ....

Welnu ... kenmerkend voor een formeel geloof is, dat men zich gaat bezighouden met : bijzaken !!
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten