Bekeren van joden een belediging?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 sep 2008 14:05

Laat ik vooropstellen dat ik persoonlijk weinig missionair ingesteld ben. Desgevraagd vertel ik graag over mijn geloof, ik heb niet de inententie en ook niet echt de capaciteit om op dergelijke wijzen missie te bedrijven. Voorgaan in een samenkomst zou wellicht nog lukken - hoewel ik op dit moment liever organist blijf - maar in den vreemde zou ik vrij snel falen (tenzij er orgels zijn misschien).
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 10 sep 2008 14:14

Optimatus schreef:En wat is het verschil tussen een Judensau, een christenhond en een moslimzwijn? Is dergelijk taalgebruik en zijn dergelijke afbeeldingen niet een euvel van alle tijden?

Nee, maar het verschil zit'm daarin dat christelijke kerken ze als afbeelding in hun gebouwen hebben. Of weet je misschien ook religieuze gebouwen met afbeeldingen van moslimzwijnen en christenhonden
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 sep 2008 14:16

Ik heb wel eens kerkgebouwen gezien waar moslims niet bepaald in gelukkige poses en allegorieën werden afgebeeld.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 10 sep 2008 14:18

Optimatus schreef:Ik heb wel eens kerkgebouwen gezien waar moslims niet bepaald in gelukkige poses en allegorieën werden afgebeeld.

Dan is dat net zo fout
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Riska

Berichtdoor Riska » 11 sep 2008 15:35

Ik denk dat de christenen in deze zeer, zeer bescheiden moeten zijn. En dat ligt niet in de aard van de christenen.

Laten we nou maar eerst beginnen met te respecteren dat Joden hun eigen leven leiden, zonder ons met alle ins en outs te bemoeien.
Het maakt mij altijd wat achterdochtig, als wij de ander zo nodig moeten bekeren. Respecteren kan soms meer doen dan wat dan ook.

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 11 sep 2008 21:14

Even terug naar waar het om ging?
De vraag was volgens mij:
"Waarom mag je Joden niet vertellen over de persoon Jezus?"

Volgens mij is er geen bezwaar:
-Ten eerste Jezus was een Jood, dus iemand uit hun eigen volk.
-Ten tweede God bekeerd, wij niet.

Ik ken persoonlijke ervaringen van Joodse mensen die graag een nieuw testament willen hebben.
Als ze daar in lezen kunnen ze ook lezen dat de persoon Jezus past bij zijn beschrijving in het oude testament.

Wat betreft die jaloersheid. we maken Joden echt niet jaloers door heel liefdevol en Godvrezend te zijn. Vanuit het oude testament heeft die jaloersheid een heel andere invulling. Het volk Israël (waarvan we nu twee stammen in Israël hebben wonen) was ingeprent dat de God van Abraham, Izaak en Jakob exclusief hun God was. Vanuit het oude testament weet je dat je je moest aansluiten bij het volk om toegang te krijgen tot die God. De jaloersheid is juist dat het volk Israël die exclusiviteit (tijdelijk) heeft moeten prijsgeven, mede door de prediking van Petrus en Paulus. Het nieuwe testament bevestigt dit met de verwarring die ontstond over de gelovigen uit de heidenen.
Heaven is a wonderful place,
because my LORD JESUS is there.

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 12 sep 2008 16:08

Christus' opdracht is toch duidelijk: alle volken.

Tuurlijk, net zo duidelijk als "heb je naasten lief" en "heb respect voor elkaar"
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 13 sep 2008 21:54

hemelburger schreef:-Ten tweede God bekeerd, wij niet.

God bekeert niemand. De mens bekeert zich. En wel tot het doen van Gods Wil.

De veronderstelling dat God iemand bekeert is een uitvloeisel van de verraderlijke veronderstelling dat de mens tot niets goeds in staat is.
Volgens Moses en de profeten (interessant in het kader van dit topic) is de mens dat wel.
Ook Jesus van Nazareth heeft nergens beweerd dat de mens zich niet zou kunnen bekeren, of tot niets goed in staat is.

je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Riska

Berichtdoor Riska » 14 sep 2008 07:41

Ben ik met je eens. Niet voor niets staat er voortdurend in de Bijbel de oproep: "Bekeert u!"

CGK<3
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor CGK<3 » 14 sep 2008 13:27

Precies. Bovendien heeft dat weinig met deze discussie te maken.

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 15 sep 2008 20:21

Ok, maar dan is het onderwerp van deze discussie ook onzinnig.
Als bekeren een persoonlijke aangelegenheid is, dan kan er ook geen sprake van het bekeren van Joden door heidenen zijn.

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 15 sep 2008 20:22

dat snap ik niet. Waarom zou dat niet kunnen?

je broer
carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 15 sep 2008 20:38

Carl schreef:
God bekeert niemand. De mens bekeert zich.

Carl, Riska en CGK vinden elk dat dat bekeren iets is wat je zelf moet doen of doet, de mens bekeert zichzelf. Dus volgens mij is het voor jullie uitgesloten dat mensen elkaar kunnen bekeren. Dat betekent dat er geen sprake kan zijn van bekering van Joodse mensen door de niet-joden.

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 16 sep 2008 21:57

wij kunnen niemand bekeren. Dat moet iemand zelf doen. Maar we kunnen wel leven, en iemand die daar gevoelig is, laten zien hoe een christen leeft.

Het gaat minder snel dan een evangelist, gladgeschoren, welbespraakt en met den bijbel in den hand zou kunnen.
Maar het is wél betrouwbaarder. Eerlijker.

je broer
Carl

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 17 sep 2008 13:33

Hier een aardig artikel over een messiasbelijdende gemeente in Israël. Dat lijkt me een betere invalshoek dan 'jodenzending'.

Terug naar “[Religie] - Open forum”