Rassenverschillen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 24 apr 2008 21:58

Rolf schreef:@Optimatus
Excuses voor de verkeerde spelling.
Mijn voorouders komen (waarschijnlijk) uit Duitsland.
Maar toch graag gewoon Rolf AUB.

Wie een stok zoekt ... .

Neem dat nou toch eens niet zo serieus. Jij schrijft optimaticus en ik schrijf rolflijn. Ik bedoel dat helemaal niet onaardig, maar gewoon als scherts. En er is niks mis Duitsland, ik kom er dolgraag, enkele van mijn vrienden wonen daar en als er geen voetbal in het spel is, is Duitsland een heel leuk land.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Riska

Berichtdoor Riska » 25 apr 2008 14:06

Dat hier een topic over wordt geopend... ik kan er met mijn verstand niet bij.

Mensen zijn mensen, en zo worden ze door God gezien. Kleur doet er niet toe. Ik moet bekennen dat het me vaak niet eens opvalt dat iemand een andere huidskleur heeft. Want die doet er niet toe: wat de ander doet en denkt, zijn 'zijn' doet ertoe. Niks meer en niks minder.

En ik kan er al helemaal niet bij met mijn verstand dat niet-blank zijn ooit een straf van God zou zijn geweest.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 25 apr 2008 14:08

Het starten van dit topic had een gegronde reden.
Laatst gewijzigd door Rolf op 25 apr 2008 14:11, 2 keer totaal gewijzigd.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 25 apr 2008 14:08

Riska schreef:Dat hier een topic over wordt geopend... ik kan er met mijn verstand niet bij.

Mensen zijn mensen, en zo worden ze door God gezien. Kleur doet er niet toe. Ik moet bekennen dat het me vaak niet eens opvalt dat iemand een andere huidskleur heeft. Want die doet er niet toe: wat de ander doet en denkt, zijn 'zijn' doet ertoe. Niks meer en niks minder.

En ik kan er al helemaal niet bij met mijn verstand dat niet-blank zijn ooit een straf van God zou zijn geweest.

Ik was de opener van het topic, en dat was niet omdat ik een probleem zou hebben met kleur. Dat was alleen omdat een bepaalde tekst in verband werd gebracht met kleuren/rassen. En omdat ik dat gevaarlijk vind. That's it!

Ben het verder helemaal met je eens!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Rolf

Berichtdoor Rolf » 25 apr 2008 15:31

N.a.v. een reactie op deze vraag uit de vragenrubriek, is bovenstaande discussie ontstaan.
(De vraag is sinds vandaag weer toonbaar vanuit het archief.)

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 27 apr 2008 12:56

Giovannino schreef:@ RolfOp zich heb je gelijk in de stelling dat een gedeelde basis (meer) vriendschap oplevert. Toch maak ik daar de kanttekening bij dat je ook vriendschap/liefde voor de ander kunt ontwikkelen omdat de ander iets extra's heeft, wat jij mist.

Daarboven Rolf: Hoe kun jij nou minder/geen vriend zijn met een kleurling die in hetzelfde Bloed gewassen is als jij? Dát is nogal een gedeelde basis, zou ik denken.

Wat vindt Rolf hiervan?

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 27 apr 2008 19:05

Riska schreef:En ik kan er al helemaal niet bij met mijn verstand dat niet-blank zijn ooit een straf van God zou zijn geweest.

[modbreak] de "flauw modus" mag op deze manier wel uit blijven [modbreak]

Dat gebod Gij zult geen beeld van God maken... dat slaat volgens mij veel meer op mentale beelden die mensen van God in hun hoofd hebben dan fysieke beelden van steen of van hout.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 28 apr 2008 16:05

Giovannino schreef:
Giovannino schreef:@ RolfOp zich heb je gelijk in de stelling dat een gedeelde basis (meer) vriendschap oplevert. Toch maak ik daar de kanttekening bij dat je ook vriendschap/liefde voor de ander kunt ontwikkelen omdat de ander iets extra's heeft, wat jij mist.

Daarboven Rolf: Hoe kun jij nou minder/geen vriend zijn met een kleurling die in hetzelfde Bloed gewassen is als jij? Dát is nogal een gedeelde basis, zou ik denken.

Wat vindt Rolf hiervan?
"... iets extra's ... . dat kan. Maar ik denk dat een gemeenschappelijke
basis heel belangrijk is. Daar komt ook nog bij, dat naarmate je ouder
wordt, je meer "proeft" van wat er in iemand leeft, en je daardoor
kritischer wordt. Al moet je ook geven en nemen, iemand anders moet
jouw tekortkomingen accepteren, en je moet het zelf ook andersom
kunnen doen.

"... hetzelfde bloed ... " Zoals al eerder gezegd, ik kan best goed met
kleurlingen omgaan. Ik kijk vooral naar hoe iemand is, en heel misschien,
ik schrijf het maar eerlijk, zit toch diep in je enige argwaan. Door alles
wat je erover gehoord hebt. Anderzins, bij ons thuis vroeger werd vaak
negatief gesproken over kleurlingen. Ik verdedigde ze dan altijd, en zei
dat het Evangelie ook voor hen is.

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 28 apr 2008 16:30

Die 'argwaan' ken ik, die zit ons blanken diep ingebakken. Degene die dat onkent, kent zichzelf nog niet. Dat neemt niet weg dat we dat wel dienen te overwinnen (om ons nageslacht dat niet door te geven)

Maar Rolf, ben je nog steeds van mening dat die tekst uit Genesis uitgelegd moet worden als zou de vloek van Cham de oorzaak zijn van het racisme en het armetierige lot van de meeste kleurlingen heden ten dage?

Rolf

Berichtdoor Rolf » 28 apr 2008 16:59

Nee, zo wil ik het niet uitleggen.
Racisme is niet goed te keuren. Het Evangelie moet gebracht worden
aan alle mensen.

Cham is gestraft voor zijn daad.
En in de 10 geboden staat, dat misdaad ook bezocht wordt aan de
volgende generaties. En andersom is ook waar, een gezond geloof kan
(hoeft niet) doorgegeven worden aan kinderen. Het is goed je ouders te
eren (maar het minder goede niet overnemen).

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 28 apr 2008 17:15

Ik geloof niet dat een donkere huidskleur hebben een gevolg is van een vloek, want dan zouden negroïde kinderen van God straks in de hemel weer blank moeten zijn, omdat daar geen onvolmaaktheid meer is.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 28 apr 2008 17:54

Parsifal schreef:In Genesis wordt niet Cham vervloekt, maar zijn zoon Kanaan.
Met Kanaan wordt ook Cham zelf bedoeld. Waarom zou de dader vrijuit gaan?

@Mapleleaf
Zie deze post.

Mag ik hier het volgende aan toevoegen?
Mensen zijn weleens nieuwsgierig, ze willen meer weten dan nodig of
nuttig is. Soms willen ze ook van anderen meer weten dan goed is. De Heere Jezus keurt dit niet goed.
Er zijn zoveel dingen die wel duidelijk zijn, en waar iets mee gedaan kan
worden. Is het daarvoor nodig om nog veel meer te weten? M.i. is
het beter niet te veel uit te zoeken.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 28 apr 2008 17:55

Aangezien het genetisch onmogelijk is om van blank zwart te worden, hebben alle blanke mensen zwarte voorouders.

Als we er - ten onrechte - van uit zouden gaan dat een zekere Adam en Eva het eerste mensenpaar was, dan moeten we concluderen dat zij 'zo zwart als roet' waren.

@Rolf: Kanaän en Cham zijn twee verschillende personen. Hier zie je verschillende redactielagen in de tekst.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 28 apr 2008 18:02

@Cicero
De Bijbel leert ons dat Adam en Eva de allereerste mensen waren
En ook, dat Cham de vader is van Kanaan (Gen. 9 : 18 ).

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 28 apr 2008 18:03

Giovannino schreef:Die 'argwaan' ken ik, die zit ons blanken diep ingebakken. Degene die dat onkent, kent zichzelf nog niet. Dat neemt niet weg dat we dat wel dienen te overwinnen (om ons nageslacht dat niet door te geven)

Nou, ik ga toch zeggen dat ik die 'argwaan' niet heb. En ik ben spierwit en ken mezelf toch best goed. Ik ben opgegroeid tussen de gekleurde mensen. Mijn beste vriendinnetje was een Turkse moslima. Ik wist alles van hun islamitische gebruiken en ik sprak een mondje Turks mee. We gingen naar een kerk waar we ongeveer de enige blanken waren en ik ging naar een 'roetzwarte' basisschool. Zelfs mijn eigen kinderen zullen gekleurd zijn.

Nee, die argwaan zit misschien bij vele blanken diep ingebakken, maar lang niet bij iedereen!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Terug naar “[Religie] - Open forum”