De plaats van de man en de vrouw

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Hallo eerste keer dat ik een reactie plaats

Berichtdoor Lalage » 30 mar 2008 10:44

R34 schreef:Ok wie plakt de band, wie maakt het licht, wie draagt de tassen, wie leggen de vloer, wie hangt de boekenplanken op?

Banden plakken dat doet mijn man echt niet, daar heeft hij een hekel aan. Ik probeer het elke keer weer... en soms lukt het ook nog ;)
In huis heeft hij de vloer gelegd met z'n familie, maar ik heb met mijn pa behangen en met weer andere mensen samen geschilderd. Eigenlijk was ik van plan om ook te helpen met de vloer, maar mijn schoonvader vond dat ik me maar bezig moest houden met gordijnen uitzoeken, wat ik uiteraard ook heb gedaan.
De man heeft meer spierkracht en daarom kan hij sommige dingen beter doen, maar eigenlijk zijn we allebei even grote klunzen. Dus de klussen kosten ons allebei veel moeite. Gelukkig heeft mijn schoonvader wel twee rechter handen en dat is erg fijn.

MissF
Generaal
Generaal

Re: Hallo eerste keer dat ik een reactie plaats

Berichtdoor MissF » 30 mar 2008 11:19

Lalage schreef:
R34 schreef:Ok wie plakt de band, wie maakt het licht, wie draagt de tassen, wie leggen de vloer, wie hangt de boekenplanken op?

Banden plakken dat doet mijn man echt niet, daar heeft hij een hekel aan. Ik probeer het elke keer weer... en soms lukt het ook nog ;)
In huis heeft hij de vloer gelegd met z'n familie, maar ik heb met mijn pa behangen en met weer andere mensen samen geschilderd. Eigenlijk was ik van plan om ook te helpen met de vloer, maar mijn schoonvader vond dat ik me maar bezig moest houden met gordijnen uitzoeken, wat ik uiteraard ook heb gedaan.
De man heeft meer spierkracht en daarom kan hij sommige dingen beter doen, maar eigenlijk zijn we allebei even grote klunzen. Dus de klussen kosten ons allebei veel moeite. Gelukkig heeft mijn schoonvader wel twee rechter handen en dat is erg fijn.

Idd, dat is onzin. Ik ben van huis uit gewend om alles gewoon zelf te doen. Juistr omdát het rolpatroon zo duidelijk was: moeder was overdag thuis, werkte 's avonds, vader wertke 6 dagen per week buitenshuis.
Dus hij had veel minder tijd voor dat soort dingen.
Sindsdien doe ik dat allemaal echt wel zelf. Al is mijn man het er niet altijd mee eens, en vindt hij dat hij dat soort dingen beter kan ;) Maar zolang hij niet thuis is, en ik vind dat die plank NU op moet hangen dan doe ik het prima zelf, inclusief boren enzo.

Behangen doet sowieso mijn moeder. Die doet dat echt in een handomdraai.
Toevallig heeft ze wel mijn vader en broertje aan het werk gezet om zware tegels van hun balkon te slepen, omdat ze geen tijd had. Maar dat vonden de mannen eigenlijk onzin, dat konden de vrouwen prima zelf.

Dussuh....het gaat echt niet altijd op, dat mannen de rotklusjes doen!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 30 mar 2008 11:28

Het rotklusje stofzuigen doet mijn man, het rotklusje wc schrobben doe ik ;)

Joepie Meloen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Joepie Meloen » 31 mar 2008 09:08

rafaell schreef:Mwa Paulus vindt het dan weer beter om niet te trouwen. En een knuffel kunnen mijn vrienden altijd krijgen als ze daar prijs op stellen 8)

Op het moment dat je niet wilt knuffelen, dus maar niet trouwen?

:mrgreen:
"Alvorens zich te beklagen is het nuttig zich deze vraag te stellen: zou ik een ander willen zijn?"

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 31 mar 2008 10:00

Er zijn genoeg mensen die moeten leren met lichamelijk contact om te gaan in een relatie. Daarom kan je nog wel trouwen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 31 mar 2008 10:56

Zal ik dit verplaatsen naar "relaties" of moet het hier blijven staan?
Indien het laatste, dan graag wat meer de religieuze kant op.

B.V.D.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Rolf

Berichtdoor Rolf » 31 mar 2008 14:59

Indien niet direct betrekking hebbend op de religieuze kant,
dan aub in "Rolverdeling anno 2008" (Relaties) plaatsen.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 01 apr 2008 10:31

Dat gaat niet, ik wist trouwens niet dat er al een soortgelijk topic bestond daar.

Laten we hier dan maar verder gaan met de religieuze inslag van de discussie.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

R34
Verkenner
Verkenner

hoi

Berichtdoor R34 » 07 apr 2008 19:44

vrouwen heb je ook zo op "de kast zitten" gezien het commentaar. trouwens mannen zijn over het algemeen sterker dan vrouwen. Er zijn ook vrouwen die sterker zijn dan mannen. Maar wat ik nou precies bedoelde werd door jullie al omschreven. Je laat je sturen in het uitzoeken van gordijnen... :? Op deze manier word je nooit ervaren in bijv. het leggen van een vloer, tegelen of cement leggen. Behangen doen heel vaak wel de vrouwen. (alhoewel ik het zelf nog nooit gedaan heb)
Heel veel vrouwen kunnen tegenwoordig niet meer een sok stoppen, vraag me af hoeveel mannen dit ondertussen dan wel kunnen :P
Het komt er gewoon op neer dat je niet een groep over 1 kam kan scheren. Bijv. vrouwen houden van winkelen, nou ikke niet hoor maar mijn man weer wel (zo vul je elkaar weer aan :D )

Rolf

Berichtdoor Rolf » 07 apr 2008 20:46

Reactie staat in Rolverdeling anno 2008 (Relaties).
Reden: zie vorige post van moderator.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 10 apr 2008 16:38

Giovannino schreef:@ Rolf: Leg es uit, die godsdienstige aangelegenheden en man/vrouw-rollen. Uit de bijbel lezen en samen bidden is toch echt iets wat man en vrouw samen behoren te doen jegens de kinderen?
In "onze" kringen was het gebruikelijk dat de vader
uit de Bijbel las. Gezien de "rangorde", de man onderdanig aan Christus,
en de vrouw onderdaning aan de man, is hier toch iets voor te zeggen?
In het O.T. zijn er een aantal taken die alleen door mannnen uitgevoerd
werden, denk aan offeren.

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 10 apr 2008 16:50

Mijn ouders komen denk ik ook wel uit "onze" kring, maar mijn moeder las altijd uit de bijbel.
Ik maak eigenlijk ook in het 'geestelijk' leven geen onderscheid tussen man en vrouw. Er wordt in het N.T. ook volop gesproken over vrouwen die bidden en profeteren. Daarnaast zie ik ook dit redelijk tijd en cultuur gebonden.

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 10 apr 2008 17:10

Rolf schreef:
Giovannino schreef:@ Rolf: Leg es uit, die godsdienstige aangelegenheden en man/vrouw-rollen. Uit de bijbel lezen en samen bidden is toch echt iets wat man en vrouw samen behoren te doen jegens de kinderen?
In "onze" kringen was het gebruikelijk dat de vader

Ik vind dat nog steeds een lastige. Ik wil graag Paulus onderschrijven, maar ik vraag me af of die invulling die in "onze kringen" er aan gegeven wordt wel rechtstreeks bij Paulus weg komt. De vader die Bijbel leest en voorgaat in gebed en de moeder die het kind voor het slapen gaan op schoot neemt om het kindergebedje op te zeggen, is meer een ding uit het burgerlijke ideaal. Denk aan jaren '50-plaatjes met van die übertypische vader- en moederrollen. De vader verzorgt dan de ceremoniele (en emotieloze) taken, en de moeder de emotionele kant van de opvoeding.
Besides: je ziet in de Bijbel een ontwikkeling in de rol van de vrouw; in het O.T. is ze minder zelfstandig dan in het N.T. In hoeverre moet je zoiets doortrekken?

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 11 apr 2008 07:58

Rolf schreef:In "onze" kringen was het gebruikelijk dat de vader

Dat dat in "jouw" kringen gebruikelijk is, wil niet zeggen, dat dat ook de manier is die leidt tot het geluk, omdat dat de manier is zoals God het voor ogen heeft gestaan. Bij mij werd er vroeger, nou ja, niet elke dag, maar ook weleens samen uit de Bijbel gelezen. Het was dan juist altijd mijn moeder die daarin de leiding nam. Logisch, want zij is theologe, dus zij kon er altijd van alles bij vertellen.

Deed mijn vader dan niks? Tuurlijk wel! Ik herinner me mijn vader die ons op bed ging leggen, en dan op de overloop ging staan om met ons allemaal tegelijk te bidden.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 11 apr 2008 09:20

In mijn kring las mijn moeder tussen de middag natuurlijk altijd dan was mijn vader er niet eens.
Maar omdat mijn vader 'in het vak' zit, was het logisch dat hij altijd het voortouw dan op geloofsgebied. Totaal niet omdat hij de man is en zij de vrouw, maar omdat hij ervoor gestudeerd heeft.
Daardoor heb ik vroeger wel een vertekend beeld gekregen van mijn ouders. Mijn vader was altijd de op en tp gelovige vader, van mijn moeder wist ik het niet zo, want alle geloofsgesprekken hadden we met mijn vader.
De afgelopen jaren is dat beeld heel anders geworden, en gaan de gesprekken juist meer met mijn moeder en ontdek ik ook een prachtige kant van haar.
Dat vind ik heel belangrijk, dat je de taak van geloofsopvoeding beiden heel serieus neemt.

Wij hebben trouwens ook een tijd met zijn allen gelezen en gebeden aan tafel. Twee verschillende vertalingen bijbels, en dan om beurten een stukje. En elke maaltijd een ander bidden. Dat vind ik goed. Niet alleen de vader die zoiets doet.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Terug naar “[Religie] - Open forum”