Aragorn schreef:elbert schreef:Die rijke dwaas had ook mooie fantasieën, in dit leven welteverstaan. Wat is hij ermee opgeschoten?
Tsjah, dat kan gebeuren hè. Die arme Lazarus schoot er uiteindelijk ook weinig mee op, behalve dat hij ondanks z'n belabberde omstandigheden wel peace of mind leek te hebben. En dat is natuurlijk ook wat waard.
In de door mij aangedragen gelijkenis komt de arme Lazarus niet voor. Maar afgezien daarvan: over die peace of mind bij Lazarus lezen we pas na zijn dood.

En de rijke man in die gelijkenis had peace of mind vóór zijn sterven, niet erna.
Aragorn schreef:Verder is relativeren natuurlijk altijd leuk, maar het is nogal omzinnig om de hoogte van de Mount Everest te relativeren door het te vergelijken met die van een imaginaire berg die 3x zo hoog is.
Er zijn weldegelijk niet-imaginaire bergen die 3x zo hoog zijn als de Everest, maar daarvoor moet je wel verder willen kijken dan je aardse neus lang is.
Olympus Mons.
De analogie met geloof versus ongeloof is niet onbelangrijk in dit geval: geloof kijkt verder dan ongeloof.

Aragorn schreef:Nee, het zit anders: mensen die erin geloven hebben voor zichzelf een leuke toekomst bedacht, terwijl ze voor die vervelende ongelovigen die hun verhaal niet overnemen een vervelend alternatief hebben gecreëerd.
Tja, dat is de antropologische theorie over geloof, die overigens meer beweerd dan bewezen wordt. Het feit dat er meerdere geloven zijn, geldt daarbij wat mij betreft niet als bewijs.
Bovendien vinden we ongelovigen niet vervelend, maar verkondigen we ze het Evangelie, omdat we ze hetzelfde gunnen als onszelf.
Aragorn schreef:Nou, ik wil(de) daar wel degelijk zekerheid in vinden, en heb die ook gevonden, voorzover dat mogelijk is met onze beperkte middelen want echt weten doe je het pas als je er bent.
Met onze beperkte middelen zul je ook geen gegronde zekerheid vinden. Daar stem ik met je in toe. Als ik het daarmee moest doen, was ik misschien wel nihilist geworden of iets dergelijks. Nu is het nihilisme een halve waarheid (en dus een hele leugen), omdat het raakvlakken heeft met Rom. 8:20, dat zegt dat het schepsel aan de ijdelheid onderworpen is. Gelukkig vertelt het Evangelie ons wel de rest, zodat we daarin niet hoeven te blijven hangen.
Cicero schreef:De God-is-dood-theologie van de jaren 60 is voor een groot deel geïnspireerd door Bonhoeffer.
Bonhoeffer zou wel de laatste zijn die zou zeggen dat God dood was. Wat hij wel aangaf, was dat de natuurlijke godskennis gestorven was. Gezien de omstandigheden (nazi-Duitsland met z'n antichristelijke Führer) was dat wel begrijpelijk (ook Karl Barth dacht in die richting), maar is dat niettemin een theologische misser, mijns inziens. Ik denk daarbij aan art. 2 van de NGB.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)