Ja, en jullie gaan fijn offtopic. Ik vind het wél boeiend wat er in de 3FvE staat en verder verplaats je de discussie over de inspiratie van God en aanverwante zaken maar naar een ander topic
@Galateia:
Ik vind de 3fvE wel belangrijk dus ik vind het ook wel prettig dat Wullempie ze aanhaalt. Ik kan me wel voorstellen dat je je afvraagt hoe ze het uit de Bijbel halen..
Maar om het ook vanuit enkel de Bijbel te bekijken; hoe ga jij om met deze tekst bijvoorbeeld:
Hippieblijhoofd schreef:'De Heere heeft alles gewrocht om Zijns Zelfs wil; ja, ook den goddeloze tot den dag des kwaads.'[/i]
goofy1978 schreef:God word idd verheerlijkt als Hij de zonde straft in de hel.
Een mens waar God in werkte bidde eens tot God dat Hij hem wel moest bekeren omdat Hij anders niet aan zn eer zou komen.
Toen leide God hem in in de eeuwige rampzaligheid en liet de man zien dat Hij ook daarin verheerlijkt werd.
Het op die manier bidden en God een strik willen spannen was in elk geval over.
Ik vind het bijzonder moeilijk om je nu serieus te nemen, maar hoe in vredesnaam ben je dit te weten gekomen? Ik neem aan dat jij niet precies weet wie God in de eeuwige rampzaligheid leidt..
@Cicero: ik snap niet hoe je deze twee posts kunt maken, ze lijken elkaar tegen te spreken. Of wijs je op iets anders met 'dat is Bijbels'?
Cicero schreef:Het is een verschrikkelijke leer, maar hij wordt gehuldigd door alle ds. G.H. Kersten-aanhangers en rechtser.
Cicero schreef:Dat is niet ingewikkeld, maar dat is Bijbels...
goofy1978 schreef:Airke schreef:goofy1978 schreef:God word idd verheerlijkt als Hij de zonde straft in de hel.
Een mens waar God in werkte bidde eens tot God dat Hij hem wel moest bekeren omdat Hij anders niet aan zn eer zou komen.
Toen leide God hem in in de eeuwige rampzaligheid en liet de man zien dat Hij ook daarin verheerlijkt werd.
Het op die manier bidden en God een strik willen spannen was in elk geval over.
Dit is blasfemie en zeer onbijbels.
Dan moet je in de oordeelsdag proberen te zeggen dat Hij verplicht is je in de hemel te laten omdat Hij anders niet aan Zn eer komt.
Denk je dat God gek is? een mens zou Hem recht in Zn gezicht uitlachen en Hem erom bespotten.
Als Hem denkt klem te zetten en iets te verplichten zou dat wel eens zuur op kunnen breken.
Ergens vind ik dit logisch klinken..
Als Gods eer afhankelijk is van mensen, is God dan nog wel God te noemen? Staat Zijn geluk/eer niet boven ons mensen? Áls het zo zou zijn dat er maar heel weinig mensen gaan geloven in Hem (wat hun eigen vrije keus is, blijkbaar), zou Hij dan daadwerkelijk ook kunnen verliezen van de duivel, alsnog? Lijkt me niet, maar hoe zit het dan wel?
Aragorn schreef:Hippieblijhoofd schreef:In
deze post las ik:
God kan natuurlijk net zo goed overwinnaar zijn, al was dat zonder Zijn volk. Ook in het verloren gaan van mensen wordt Gods heerlijkheid op het volmaakst verhoogd.
Waar komt dit idee vandaan? Is hier een bijbelse grond voor of staat het ergens in de 3 formulieren of hebben oudvaders dit geleerd (wie dan)?
Het zegt wel iets over het godsbeeld van de mensen die dit geloven: een wrede dictator die het alleen om z'n eigen eer te doen is.
Het roept associaties op met Nero, die op tuinfeesten christenen als fakkels gebruikte. Of Perzische heersers, die feesten hielden op tapijten met daaronder gemartelde (krijgs)gevangen. Dat alles tot meerdere eer en glorie van de betreffende dictator, en natuurlijk om het schrikbewind in stand te houden.
Lopen op (krijgs)gevangen loopt toch niet prettig, zou je zeggen..
Ja, ik vind de associaties die je maakt niet erg fijn maar het is wel zo. Een God die mensen verdoemt tot zijn eer.. ik kan er niet bij. En ik snap dan al helemaal niet dat God een God van liefde is, zoals ook zo vaak in de Bijbel en in de formulieren staat.. iemand die het snapt?