Bijbel, koran en de historisch-kritische onderzoeksmethode

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
reform
Moderator
Berichten: 1316
Lid geworden op: 27 jul 2003 17:58
Locatie: Col de Sarenne (alt. 1999 mt)

Berichtdoor reform » 14 feb 2008 15:50

Cicero schreef:Er wordt in Exodus gerept over niet-Israëlieten die met Israël meegingen. In feite denk ik dat de hele voorstelling van de uittocht vanuit verkondigind oogpunt nogal is 'opgeblazen'. Mogelijk gaat het verhaal terug op een groepje 'Hebreeën' (?), voorouders van een van de latere groepen in Israël, dat vanuit Egypte richting Palestina trok.


Waarom geloof je het ene wonder in de bijbel wel en het andere wonder niet?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3402
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Berichtdoor Cicero » 14 feb 2008 15:59

reform schreef:Waarom geloof je het ene wonder in de bijbel wel en het andere wonder niet?

Wie zegt dat ik niet in wonderen geloof? Stel dat het zo gebeurd is als ik het vermoed, dan kunnen er wel degelijk dingen gebeurd zijn die door de mensen als wonder kunnen zijn ervaren.

Gebruikersavatar
reform
Moderator
Berichten: 1316
Lid geworden op: 27 jul 2003 17:58
Locatie: Col de Sarenne (alt. 1999 mt)

Berichtdoor reform » 14 feb 2008 16:03

Cicero schreef:
reform schreef:Waarom geloof je het ene wonder in de bijbel wel en het andere wonder niet?

Wie zegt dat ik niet in wonderen geloof? Stel dat het zo gebeurd is als ik het vermoed, dan kunnen er wel degelijk dingen gebeurd zijn die door de mensen als wonder kunnen zijn ervaren.

Ik zeg niet dat je niet in wonderen gelooft. Ik vraag me alleen af waarom je wel in bepaalde wonderen in de bijbel gelooft (zoals de opwekking van Christus door God) en andere wonderen niet.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3402
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Berichtdoor Cicero » 14 feb 2008 16:07

Dat ligt eenvoudig aan de historische criteria. Net als elke andere gebeurtenis kan het gebeuren dat volgens historisch onderzoek een 'wonder' niet gebeurd is. Het is ook mogelijk dat niet bewezen kan worden dat een bepaalde gebeurtenis (c.q. wonder) heeft plaatsgehad. Hiermee wil ik trouwens niet zeggen dat een wonder met historische criteria aangetoond zou kunnen worden, want een wonder is een zeer onwaarschijnlijke gebeurtenis. Dus is het alleen mogelijk te zeggen dat een wonder mogelijk is geweest op de plaats en tijd waar het beweerd wordt te zijn gebeurd.

zahra
Sergeant
Sergeant
Berichten: 300
Lid geworden op: 24 sep 2006 23:23

Berichtdoor zahra » 17 feb 2008 15:56

.
Laatst gewijzigd door zahra op 12 aug 2011 00:41, 1 keer totaal gewijzigd.
.

zahra
Sergeant
Sergeant
Berichten: 300
Lid geworden op: 24 sep 2006 23:23

Berichtdoor zahra » 17 feb 2008 15:59

dubbel
Laatst gewijzigd door zahra op 17 feb 2008 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
.

Gebruikersavatar
goshen
Luitenant
Luitenant
Berichten: 563
Lid geworden op: 18 jul 2007 10:20
Locatie: Westland

Berichtdoor goshen » 17 feb 2008 16:00

In de encyclopedie der Vaderlandsche Geschiedenis komt ook meer geweld voor dan in, laten we zeggen, Mein Kampf van A. Hitler dus het heeft geen zin er een negatieve betekenis aan toe te kennen (of was dat helemaal de bedoeling niet?)

zahra
Sergeant
Sergeant
Berichten: 300
Lid geworden op: 24 sep 2006 23:23

Berichtdoor zahra » 17 feb 2008 16:13

[quote
Laatst gewijzigd door zahra op 11 aug 2011 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
.

Gebruikersavatar
goshen
Luitenant
Luitenant
Berichten: 563
Lid geworden op: 18 jul 2007 10:20
Locatie: Westland

Berichtdoor goshen » 17 feb 2008 16:22

Wie heeft er een grote mond dan?, de kritiek wordt toch echt in alle openheid en oprechtheid geuit. Daarnaast komt de kritiek op de koran niet alleen van Christenen maar ook van andere kanten (zelfs van moslims). En ja, de islam zet aan tot geweld, anders was er een andere hoofdpersoon gekozen dan mohammed,zie ook zijn biografie op: http://nl.wikipedia.org/wiki/Mohammed

zahra
Sergeant
Sergeant
Berichten: 300
Lid geworden op: 24 sep 2006 23:23

Berichtdoor zahra » 17 feb 2008 16:29

[
Laatst gewijzigd door zahra op 11 aug 2011 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.
.

Gebruikersavatar
Flappie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 feb 2004 00:12
Locatie: London (UK)
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 17 feb 2008 16:53

zahra schreef:de Bijbel zet in zijn teksten meer aan tot geweld(daar ging dat boekje van die Theoloog ook over), en ja het klopt dat Christenen vandaag de dag geen geweld gebruiken, maar dit kun je niet zeggen van de geschiedenis,waarin Christenen wel erg wreed waren

oh ik ken genoeg mensen(Atheisten) die de Bijbel een grote bron van geweld vinden, maarja Geert Wilders is slim he, niet voor niks heeft hij het alleen over de Koran en niet over de Thora/Bijbel..hij rept met geen nagatief woord over Christenen en Joden, zo probeert hij ook Christelijke zieltjes te winnen, en dat lukt hem soms aardig ook..mijn broertje heeft in zijn klas(op een reformatorische middelbare school) een groot aantal wilders aanhangertjes..diie kinderen weten echt niet beter en zijn onwetend, kan ze het ook niet kwalijk nemen eigenlijk


Tuurlijk heeft die theoloog gelijk, dat is ook niets nieuws. Maar je moet wel beseffen dat de bijbel in de eerste plaats ook een geschiedenisboek is en ja die geschiedenis is gewelddadig geweest. Punt is dat we nu met het probleem zitten dat bepaalde moslims gewelddadige teksten in de koran nog altijd letterlijk als een bevel zien en dat ook uitvoeren.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

zahra
Sergeant
Sergeant
Berichten: 300
Lid geworden op: 24 sep 2006 23:23

Berichtdoor zahra » 17 feb 2008 17:41

[
Laatst gewijzigd door zahra op 11 aug 2011 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.
.

zahra
Sergeant
Sergeant
Berichten: 300
Lid geworden op: 24 sep 2006 23:23

Berichtdoor zahra » 17 feb 2008 17:47

.
Laatst gewijzigd door zahra op 11 aug 2011 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
.

Gebruikersavatar
goshen
Luitenant
Luitenant
Berichten: 563
Lid geworden op: 18 jul 2007 10:20
Locatie: Westland

Berichtdoor goshen » 17 feb 2008 18:23

Zahra, de fout die je maakt en die ik je al eerder heb zien maken is dat je teveel vanuit jezelf / eigen cultuur naar de Bijbel kijkt. Vergeet niet dat het boek is bedoeld voor mensen uit duizenden generaties en duizenden culturen. Wonderbaarlijk genoeg is het boek voor de huige generatie van evenveel belang/inhoud als de eerste generatie.

Off topic: deze week las ik het verhaal van Sarah. Een vrouw die haar vertrouwen in God had verloren en weigerde te geloven dat God haar nog een zoon zou schenken op haar oude dag. Toch vergaf God haar haar ongeloof. (ik moest even aan dit verhaal denken toen ik je islamitische verbasterde naam Zahra zag).

Gebruikersavatar
Flappie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 feb 2004 00:12
Locatie: London (UK)
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 17 feb 2008 19:47

zahra schreef:En de Bijbel ook een geschiedenis boek, ik dacht dat de bijbel geinspireerd was door de Heilige Geest zoals velen dit zeggen, en dus de woorden van God moeten zijn


Dat klopt. Maar er staat ook de geschiedenis van God met Zijn volk in beschreven. Ja die geschiedenis is met veel geweld gepaard gegaan. Is dat nou zo moeilijk te begrijpen? De bijbel is een bijzonder boek met geschiedenissen, profetieën, beloften etc.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten