Bijbel, koran en de historisch-kritische onderzoeksmethode

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

zahra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zahra » 23 dec 2007 21:56

.
Laatst gewijzigd door zahra op 12 aug 2011 01:06, 1 keer totaal gewijzigd.
.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 24 dec 2007 11:07

Ach er bestaan ook zulke boekjes over de Bijbel. Altijd is dat een uiting van grote fantasie gepaard met onkunde op filologisch en theologisch vlak.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 24 dec 2007 11:31

Voor een beginnetje van korankritiek zie hier:

http://www.christoph-heger.de/Baasten.pdf

In het Nederlands een artikel van dezelfde Leidse wetenschapper:

http://www.leidenuniv.nl/gg/student/Te-efokt2004.pdf

Eén casus uit het boek van Christoph Luxenberg, Die syro-aramäische Lesart des Koran. Ein Beitrag zur Entschlüsselung der Koransprache, licht ik eruit.

Ik citeer:
"De auteur, die schrijft onder het pseudoniem Christoph Luxenberg — wat misschien een verstandige beslissing is —, stelt een radicaal nieuwe manier voor om de tekst van de Koran te lezen. Het is reeds lang bekend dat een flink gedeelte van de Korantekst — schattingen lopen grofweg uiteen van één derde tot één vijfde — in een moeilijk doordringbaar soort Arabisch is geschreven, waarvan een niet-gelovige waarnemer zou zeggen dat de tekst eigenlijk onbegrijpelijk is. Binnen de religieuze traditie is dat geen bezwaar; voor Moslims is de Koran immers van goddelijke oorsprong, zodat het geen verbazing hoeft te wekken dat de inhoud ervan het menselijk verstand soms te boven gaat. In de Islam spreekt men in dat kader van de i‘jâz al-Qur’ân ‘de onnavolgbaarheid van de Koran’. Voor wie zich binnen een wetenschappelijk paradigma beweegt, is een dergelijke verklaring uiteraard minder bevredigend."

"Luxenberg nu heeft juist deze moeilijke Koranpassages tot onderwerp van zijn studie genomen en stelt een radicaal nieuwe oplossing voor, die inderdaad in veel gevallen tot verbluffende resultaten leidt. Twee uitgangspunten spelen hierbij een grote rol. Ten eerste stelt hij dat de culturele invloedssfeer van het Syrische christendom in de 7e eeuw na Chr. zich ook tot het Arabische schiereiland uitstrekte en dat voor de oplossing van de textuele problemen niet alleen naar het Arabisch, maar ook naar het Syrisch gekeken moet worden. Ten tweede wijst hij op het feit, dat veel Arabische letters van elkaar worden onderscheiden door één of meer puntjes boven of onder de letters, terwijl de vroegste Koranhandschriften nu juist niet gepunctueerd zijn."

"We bekijken een enkel voorbeeld. De 108e sûra, traditioneel genaamd al-Kawthar ‘de Overvloedigheid’, bestaat uit slechts drie verzen en wordt traditioneel als volgt vertaald. Om de exegetische problemen aan te geven, zetten we naast de Nederlandse vertaling van Kramers ook de Duitse van Paret:

Kramers: 1Wij hebben u geschonken de overvloedigheid. 2Zo verricht een salât (gebed) voor uw Heer en slacht offers. 3Hij die u haat van die
blijft niets over.

Paret: 1 Wir haben dir die Fülle gegeben. 2Bete darum zu deinem Herrn und opfere! 3(Ja) dein Hasser ist es, der gestutzt (oder: schwanzlos, d.h.
ohne Anhang (?) oder ohne Nachkommen?) ist. (Oder (als Verwünschung): Wer dich haßt, soll gestutzt bzw. schwanzlos sein!)
"

"Volgens de Syrische lezing van Luxenberg staat er iets heel anders. Om te beginnen is het woord kawthar helemaal geen Arabisch. Luxenberg wijst erop, dat er een Syrisch woord kuthârâ bestaat, dat echter niet ‘overvloed’, maar ‘volharding’ betekent. Voorts moet de uitdrukking wa-nchar niet zo gelezen worden, maar als wanðar; in het Arabische schrift betekent dit, dat er één puntje bij moet. Opvallend is dat ook dit woord eigenlijk Syrisch is, want in die taal betekent het werkwoord ngar nu juist ‘volhouden’. Vervolgens doet de uitdrukking shâni’aka ‘uw hater’ ook erg Syrisch aan. Sânâkh is inderdaad zeer idiomatisch Syrisch voor ‘uw vijand’, wat meestal gelijk een verwijzing naar de Satan is. Tenslotte moet volgens Luxenberg het laatste woord abtar gelezen worden als atbar (weer gaat het in het Arabische schrift slechts om een paar puntjes), dat wederom een Syrisch woord is voor ‘breken’, maar ook ‘verliezen’ kan betekenen. De Syrische lezing van deze sûra levert, aldus Luxenberg, dan de volgende tekst op:

1Wij hebben u de (deugd der) volharding gegeven. 2Bid dan tot uw Heer en houd vol. 3Dan zal uw vijand (de Satan) (vanzelf) de verliezer zijn.

Het moet gezegd worden, dat deze tekst nu ineens een begrijpelijke en samenhangende tekst blijkt te zijn. Bovendien een tekst waarvan de inhoud uitstekend past in de sociale context van een nieuw opkomende godsdienst: De nieuwe gelovigen wordt moed ingesproken om de druk van de vele tegenstanders te kunnen weerstaan. Door vroom te blijven en gewoon vol te houden, komt dan de uiteindelijke overwinning in zicht."

Tot slot nog een uitsmijter: :mrgreen: :mrgreen:

"Verreweg het spectaculairste aspect van Luxenbergs studie is dat de zeventig maagden en de jongens die in het hiernamaals op de gelovigen wachten, een fictie zijn. Alle termen die in de Koran op dit ideeëncomplex betrekking hebben, worden door Luxenberg als Syrische woorden verklaard, waarbij het — schrik niet — in alle gevallen blijkt te gaan om agrarische producten en vruchten. Niet grootogige maagden maken het hemels verblijf van de vrome tot een genot, maar witte druiven, die zo voor het grijpen liggen."

Wat zullend die terrorristen op hun neus kijken. :muhahaha:

(Overigens is de theorie van Luxenberg fel omstreden.)

Nestorius
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Nestorius » 25 dec 2007 11:19

Dag Zahra,

Ik haal niks door elkaar, de bron van mijn opmerking is een boek van dr. D.S. Attema; de Koran zijn ontstaan en zijn inhoud.

Op het moment dat Mohammed stierf was er nog geen officiele canon vastgelegd, er waren vijf hoofdverzamelingen: die van Aboe Moesa al-Asch'ari, Miqdad Ibn Aswad, Oebay Ibn Ka'b, Abdallah Ibn Massoud en Zaid Ibn Thabit.

Pas door de acties van de derde kalief Othman is de verzameling (soehoef) van Zaid Ibn Thabit algemeen erkend en geaccepteerd. Dit had te maken met de problemen in het islamitische leger wat optrok tegen Armenie waar de syrische moslims zich hielden aan de verzameling van Oebay Ibn Ka'b, een gedeelte van de iraakse moslims zich hielden aan die van Miqdad Ibn Aswad, de moslims uit kufa die van Abdallah Ibn Massoud en de moslims in basra die van Aboe Moesa al Asch'ari.

Omdat het moslimleger door deze verschillende uitleggen intern verlamd werd en de armeniers daarvan konden profiteren voelde Othman zich genoodzaakt dit probleem uit de wereld te helpen door een commissie in te stellen, met daarin Zaid Ibn Thabit, om een officiele versie te maken.

De kalief Othman heeft die officiele versie vervolgens in het moslimrijk laten verspreiden en opdracht gegeven de andere versies te verbranden.

Een sterke aanwijzing dat de teksten in de koran van verschillende verzamelaars komen zijn de letters die voor een aantal soera's staan en geen inhoudelijke betekenis hebben.
de letters a.l.r voor soera 10,11,12,14,15
a.l.m voor soera 2, 3, 29, 30,31,32
h.m voor soera 40,41,43,44,45,46
t.s.m voor soera 26 en 28

Gezegend kerstfeest aan allen!
Eer zij de Vader, eer zij de Zoon, eer zij de Geest, De Drie in een, De Drie in ons.

Markie
Majoor
Majoor

Re: Koran en de historisch-kritische onderzoeksmethode

Berichtdoor Markie » 26 dec 2007 11:35

zahra schreef:
IchtusDeogloria schreef:
zahra schreef:
IchtusDeogloria schreef:
zahra schreef:Waarom noemde je mij in het prive bericht Marokkaanse..waarom ga jij er van uit dat ik Marokkaanse ben, terwijl ik nu al zovaak gezegd heb dat ik Nederlandse ben...ik wacht nog op een prive bericht terug
Je hoeft mij niet te geloven hoor, maar ik vond het niet zo vriendelijk hoe jij mij Islamitische muts noemde, en dat ik maar op mijn Marokkaanse knieen moet om me te bekeren tot het Christendom..en dat "wij"in Nederland zijn gekomen om..bla bla bla.....

Het woord "muts" daar bied ik mijn excuses voor aan want zo mag ik als Christen niet communiceren.

Wat ik wel wil toevoegen is dat ik je glad vind.... De Anglosaksen hebben daar een mooi woord voor: Slick!

Marokkaanse: Ik heb ergens gelezen dat je geadopteerd bent door mensen van de gereformeerde gemeente uit Marokko. Verbeter me maar als ik verkeerd zit....

En dat je je islamitische kniëen moet gaan buigen voor de Levende God van de Bijbel laat ik mooi staan. Doe je het niet dan komt jouw bloed niet op mijn hoofd. Ik kan je nu en hier verzekeren dat je je kniëen zult gaan buigen voor Jahweh; is het niet goedschiks dan zal het straks kwaadschiks zijn. Buig die islamitische kniëen, in dit leven, voor Koning Jezus! Vrijwillig... Na dit leven zullen de kniëen sowieso buigen, voor Koning Jezus, maar dan is het voor altijd te laat!!

De enige reden dat jij en je mede-islamieten in mijn land zijn is omdat Nederland loopt te hoeren en te sloeren en alles wat de Levende God van de Bijbel afkeurt goedvind.
Deze mededeling laat ik ook staan...

Voor het woord soortgenoten eveneens mijn excuses....

Wel dan... Lees mijn bijdrages. Gebruik je verstand en smeek de Almachtige of Hij je de Waarheid in Christus wil tonen....

Moge Hij je arme blinde zondaarsogen openen voor de Waarheid. Zo doe Hij ook mij...!

ik geadopteerd uit Marokko........... hoe kom je daar nou bij, ik weet niet wie jou dat heeft wijsgemaakt hoor :D ...ik vind het wel grappig eerlijk gezegd :mrgreen:

Ik weet toch bijna zeker dat ik dat in één van je postings(ongeveer 8 maanden geleden) gelezen heb. Je woonde toch ook samen met een marokkaan??
Hoe dan ook: "Bekeer je, voor het te laat is, tot de Levende God van de Bijbel....."

nee dat klopt echt niet hoor, ik ben gewoon Nederlandse en heb nooit gezegd dat ik Marokkaanse ben, en ook nooit gezegd dat ik geadopteerd ben.

En samenwonen... ik ben tegen samenwonen, tenminste als je ongetrouwd samenwonen bedoeld

ik denk toch echt dat je in de war bent met iemand anders, maar ik ken hier geen andere Zahra

Ik zit hier zomaar te lezen en wilde eigenlijk niet eens reageren, maar heb toch ff een vraag aan Zahra...

*Verwijderd op verzoek van Zahra*
Laatst gewijzigd door Markie op 27 dec 2007 00:48, 1 keer totaal gewijzigd.

zahra
Sergeant
Sergeant

Re: Koran en de historisch-kritische onderzoeksmethode

Berichtdoor zahra » 26 dec 2007 21:40

.
Laatst gewijzigd door zahra op 12 aug 2011 01:00, 4 keer totaal gewijzigd.
.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 26 dec 2007 21:53

[offtopique]veel geluk samen[/offtopique]

zahra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zahra » 26 dec 2007 21:56

dubbel
.

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 27 dec 2007 00:17

Als je niet teveel over jezelf wilt berichten waarom plaats je het dan in de eerste plaats?
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Collateral

Berichtdoor Collateral » 27 dec 2007 00:23

Eerst was er de blijheid en vervolgens de schroom. :P
Maar dit soort mooie persoonlijke dingen (ik heb het gelezen) kun je best vertellen, Zahra. Allah waakt over je. ;)

En @Markie: weet je wat de P in 'PB' betekent?

zahra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zahra » 27 dec 2007 00:28

[
Laatst gewijzigd door zahra op 12 aug 2011 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 27 dec 2007 00:29

Collateral schreef:Eerst was er de blijheid en vervolgens de schroom. :P
Maar dit soort mooie persoonlijke dingen (ik heb het gelezen) kun je best vertellen, Zahra. Allah waakt over je. ;)

En @Markie: weet je wat de P in 'PB' betekent?

Ja PostBus.
En wat is er voor schande aan te vertellen dat je getrouwd bent. Dat leek me wel relevant voor dit topic en kan zelfs in Zahra's voordeel werken omdat ze immers tegen samenwonen is.

Lijkt me niet zo'n probleem eigenlijk.

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 27 dec 2007 00:32

zahra schreef:
Flappie schreef:Als je niet teveel over jezelf wilt berichten waarom plaats je het dan in de eerste plaats?

Hij vroeg me wat in een prive bericht, en dat heb ik beantwoord.
zoiezo heeft hij het verkeerd begrepen, en is hij erg bevooroordeeld

En nee ik hou er niet van om mezelf te veel bloot te geven op forums..en zeker niet op dit forum, waar mijn neefjes en nichtjes, broertjes en zusjes vast en zeker ook zitten..tja dat heb je met een grote refo familie

Dat begrijp ik Zahra en dat is ook logisch. Het is ook niet netjes van Markie om iets te gebruiken wat je in een PB aan hem vertelt hebt.
Dat Markie erg bevooroordeeld is, begrijpt een ieder.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 27 dec 2007 00:33

zahra schreef:
Flappie schreef:Als je niet teveel over jezelf wilt berichten waarom plaats je het dan in de eerste plaats?

Hij vroeg me wat in een prive bericht, en dat heb ik beantwoord.
zoiezo heeft hij het verkeerd begrepen, en is hij erg bevooroordeeld

En nee ik hou er niet van om mezelf te veel bloot te geven op forums..en zeker niet op dit forum, waar mijn neefjes en nichtjes, broertjes en zusjes vast en zeker ook zitten..tja dat heb je met een grote refo familie

Bevooroordeeld? Ik reageer vrij discreet en vertel jou mijn ervaringen met moslims. Dat jij die niet zo leuk vind en vervolgens bestempeld als 'vooroordelen' is niet zo netjes.
Je houdt er niet van jezelf bloot te geven, maar geloof me maar als ik zeg dat ik adhv jou berichten al veel meer over je te weten ben gekomen dan je zelf vermoed denk ik ;)

zahra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zahra » 27 dec 2007 00:33

/
Laatst gewijzigd door zahra op 12 aug 2011 00:59, 2 keer totaal gewijzigd.
.

Terug naar “[Religie] - Open forum”