Ik vroeg me af of de meeste bezoekers hier voor de invoering van de doodstraf zijn.
De SGP is hier ook duidelijk over:
De visie van de SGP op de doodstraf berust op wat de Bijbel zegt over de roeping, die de overheid heeft tot herstel van het geschonden recht. De mens is geschapen naar het beeld en de gelijkenis van God. Vanuit dit vertrekpunt - de hoge waardigheid van de mens als beelddrager van God - volgt dat de overheid (rechter) gerechtigd is om bij ernstige levensdelicten de doodstraf te overwegen en toe te passen. “Wie des mensen bloed vergiet, zijn bloed zal door de mens vergoten worden; want God heeft de mens naar Zijn beeld gemaakt” (Genesis 9 vers 6). Ook het Nieuwe Testament bevestigt de legitimiteit van deze straf. Denk bijvoorbeeld aan Romeinen 13 vers 4 of Handelingen 25 vers 11.
De doodstraf vind ik niet te rechtvaardigen. In de Bijbel staat immers ook dat degene die zonder zonde is de eerste steen moet werpen. We zijn geen van allen zonder zonde (van onszelf), dus kunnen we ook niemand ter dood veroordelen? Ik zou het naar mijn eigen aard ook tegennatuurlijk vinden om een anders mens het leven te ontnemen. Voor mijn gevoel tref ik dan ook de nabestaanden van deze persoon op een manier die ik met mijn godsbeleving niet kan rijmen. Ook zou het verschrikkelijk zijn wanneer een, achteraf, onschuldig persoon gedood zou worden. Dit zou ook kunnen leiden tot een situatie waarin iemand die aan het moorden is, ook meteen alle getuigen om het leven brengt omdat hij toch al zeker is van de doodstraf, en zonder getuigen nog enige kans maakt om het er levend van af te brengen.