Hannieh schreef:Dat ben ik met je eens, enige terughoudendheid richting cultuur en maatschappij is bij diverse gergemmers te vinden, hoewel dat absoluut ook niet algemeen gesteld mag worden. Persoonlijk ken ik meer degenen die daarin anders staan, gelukkig.
Ik ken er ook genoeg die daar heel anders in staan, gelukkig (anders zou mijn beeld van de Ger. Gem. nog negatiever zijn

).
Overigens scheer ik niet alle orthodoxe refo's over een kam, in genen dele. Maar het is wel een feit dat het vaak voorkomt. Dat is geen vooroordeel, maar een constatering. En ik vraag me dan ook af waarom dat niet benoemd zou mogen worden.
Waarom moet het dan discriminatie genoemd worden? Het lijkt wel alsof iedereen die het niet met de gergem eens is driftig zoekt naar een naam die een stempel kan opdrukken. Vrij irriterend, in mijn opinie.
Ik wil niet per se de Ger. Gem. afkraken, maar als iets opvalt, mag het benoemd worden, nietwaar?
Waarom het discriminatie genoemd moet worden? Omdat het - als men besluit deze predikanten definitief niet te laten preken vanaf de kansel - gewoon discriminatie is. Iets anders valt er niet van te maken, en het heeft niets te maken met het 'bashen' van de Ger. Gem.
marierose schreef:Inderdaad! "Vroeger" was ik ook van de ger.gem. (er waren ook wel goede dingen die ik van de ger.gem. en lodenstein school heb opgestoken en ook leuke momenten gehad hoor) maar nu zijn we van de pkn en ik vind het nog steeds fijn dat het niet uit maakt of je zondags je niet druk hoeft te maken of je hoedje wel bij je kleding past en of je wel met blote voeten in je schoenen kan met de zomer omdat je anders zo gaat transpireren omdat de mensen dat niet netjes vinden. En nu is het van: gaan we naar de kerk; zeggen de kinderen oh leuk mam/pap en als het dan 1 1/2 uur een dienst duurt valt er niemand in slaap...
Maar dit heeft werkelijk niets met het onderwerp te maken en nog minder met het discrimineren van andersgekleurde predikanten. Dit is geen topic om je onvrede over alles binnen de Ger. Gem. te uiten, me dunkt. Het gaat over een specifiek onderwerp, namelijk dat er (bij sommigen) binnen de Ger. Gem. klaarblijkelijk een angst bestaat voor andere culturen, andersgekleurden en veranderingen op dat gebied.
En ja, ik weet dat er nog niets besloten is. Maar het feit alleen al, dat erover wordt gesproken op zo'n manier, zegt genoeg.
marierose schreef:Ik zit net te denken aan het volgende: we zijn allemaal mensen: "wit, zwart, rood en geel, Jezus houd van alle kinderen enz." lied van Elly en Rikkert. Ondanks dat ik van de PKN ben nu zijn er wel dingen die je onthoud van "vroeger" en kan het mij dus nog steeds ontroeren als ik in een kerk bijv. een bijbeltekst zie hangen (zoals in het kerkje dat in het Openlucht Museum in Arnhem staat) van de oude vertaling en zeg ik tegen de kinderen die tekst ken ik nog steeds uit mijn hoofd. En toen mijn man en ik trouwden vond ik het prachtig het lied: "dat 's heren zegen op u daal" het heeft wel iets, toch (terwijl het in een PKN-kerk was)?! En mensen in Irian Jaya zullen dat toch ook mooi vinden om te zingen?! En daar zijn toch ook ger.gem. dominees?!
Behalve dat het luisteren naar Elly & Rikkert slecht is voor je muzikale smaak, heeft het bovenstaande ook niet echt veel te maken met de discussie.