Kerk discrimineert zwarte predikanten

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 19 okt 2007 16:43

Hannieh schreef:Het gaat me er maar om dat de GG hier door sommige mensen wordt neergezet als racistisch, terwijl dat werkelijk een absoluut fout oordeel is.

In dezen is het inderdaad zo dat daar nog geen bindende uitspraken over gedaan kunnen worden. Maar in het algemeen mag wel gesteld worden dat - bepaalde groeperingen binnen - de Ger. Gem. op zijn minst wereldvreemd zijn en argwanend tegenover buitenlanders. (Maar dat heeft ongetwijfeld ook te maken met de heersende dorpscultuur in veel grote gemeenten.)

Ik denk niet dat er minachting, haat of vijandigheid is geuit. Het gaat hier om openstelling van kansels, niet om het toelaten van bepaalde mensen op grond van hun uiterlijk of cultuur. Dat is een groot verschil.

Dan is discriminatie inderdaad een beter woord, als de synode besluit om ze niet vanaf de kansel te laten (s)preken.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 19 okt 2007 19:48

Optimatus schreef:In de PKN is het geen probleem als de predikant van elders komt.

ik geloof anders nooit dat dominees uit mijn kring welkom zouden zijn op de kansel in berkenwoude, andersom ook niet.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Hannieh
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hannieh » 19 okt 2007 19:49

Maar in het algemeen mag wel gesteld worden dat - bepaalde groeperingen binnen - de Ger. Gem. op zijn minst wereldvreemd zijn en argwanend tegenover buitenlanders. (Maar dat heeft ongetwijfeld ook te maken met de heersende dorpscultuur in veel grote gemeenten.)

Dat ben ik met je eens, enige terughoudendheid richting cultuur en maatschappij is bij diverse gergemmers te vinden, hoewel dat absoluut ook niet algemeen gesteld mag worden. Persoonlijk ken ik meer degenen die daarin anders staan, gelukkig.

Waarom moet het dan discriminatie genoemd worden? Het lijkt wel alsof iedereen die het niet met de gergem eens is driftig zoekt naar een naam die een stempel kan opdrukken. Vrij irriterend, in mijn opinie.

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 20 okt 2007 15:33

bij een sekte gaat het er een beetje op dezelfde manier aan toe.. als je niet precies in de groep past vlieg je eruit.

greetz marcel
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

marierose
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor marierose » 20 okt 2007 21:19

Optimatus schreef:In de PKN is het geen probleem als de predikant van elders komt.

Inderdaad! "Vroeger" was ik ook van de ger.gem. (er waren ook wel goede dingen die ik van de ger.gem. en lodenstein school heb opgestoken en ook leuke momenten gehad hoor) maar nu zijn we van de pkn en ik vind het nog steeds fijn dat het niet uit maakt of je zondags je niet druk hoeft te maken of je hoedje wel bij je kleding past en of je wel met blote voeten in je schoenen kan met de zomer omdat je anders zo gaat transpireren omdat de mensen dat niet netjes vinden. En nu is het van: gaan we naar de kerk; zeggen de kinderen oh leuk mam/pap en als het dan 1 1/2 uur een dienst duurt valt er niemand in slaap...
Ik zit net te denken aan het volgende: we zijn allemaal mensen: "wit, zwart, rood en geel, Jezus houd van alle kinderen enz." lied van Elly en Rikkert. Ondanks dat ik van de PKN ben nu zijn er wel dingen die je onthoud van "vroeger" en kan het mij dus nog steeds ontroeren als ik in een kerk bijv. een bijbeltekst zie hangen (zoals in het kerkje dat in het Openlucht Museum in Arnhem staat) van de oude vertaling en zeg ik tegen de kinderen die tekst ken ik nog steeds uit mijn hoofd. En toen mijn man en ik trouwden vond ik het prachtig het lied: "dat 's heren zegen op u daal" het heeft wel iets, toch (terwijl het in een PKN-kerk was)?! En mensen in Irian Jaya zullen dat toch ook mooi vinden om te zingen?! En daar zijn toch ook ger.gem. dominees?!

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 21 okt 2007 15:54

Hannieh schreef:Dat ben ik met je eens, enige terughoudendheid richting cultuur en maatschappij is bij diverse gergemmers te vinden, hoewel dat absoluut ook niet algemeen gesteld mag worden. Persoonlijk ken ik meer degenen die daarin anders staan, gelukkig.

Ik ken er ook genoeg die daar heel anders in staan, gelukkig (anders zou mijn beeld van de Ger. Gem. nog negatiever zijn ;-)).
Overigens scheer ik niet alle orthodoxe refo's over een kam, in genen dele. Maar het is wel een feit dat het vaak voorkomt. Dat is geen vooroordeel, maar een constatering. En ik vraag me dan ook af waarom dat niet benoemd zou mogen worden.

Waarom moet het dan discriminatie genoemd worden? Het lijkt wel alsof iedereen die het niet met de gergem eens is driftig zoekt naar een naam die een stempel kan opdrukken. Vrij irriterend, in mijn opinie.

Ik wil niet per se de Ger. Gem. afkraken, maar als iets opvalt, mag het benoemd worden, nietwaar?
Waarom het discriminatie genoemd moet worden? Omdat het - als men besluit deze predikanten definitief niet te laten preken vanaf de kansel - gewoon discriminatie is. Iets anders valt er niet van te maken, en het heeft niets te maken met het 'bashen' van de Ger. Gem.

marierose schreef:Inderdaad! "Vroeger" was ik ook van de ger.gem. (er waren ook wel goede dingen die ik van de ger.gem. en lodenstein school heb opgestoken en ook leuke momenten gehad hoor) maar nu zijn we van de pkn en ik vind het nog steeds fijn dat het niet uit maakt of je zondags je niet druk hoeft te maken of je hoedje wel bij je kleding past en of je wel met blote voeten in je schoenen kan met de zomer omdat je anders zo gaat transpireren omdat de mensen dat niet netjes vinden. En nu is het van: gaan we naar de kerk; zeggen de kinderen oh leuk mam/pap en als het dan 1 1/2 uur een dienst duurt valt er niemand in slaap...

Maar dit heeft werkelijk niets met het onderwerp te maken en nog minder met het discrimineren van andersgekleurde predikanten. Dit is geen topic om je onvrede over alles binnen de Ger. Gem. te uiten, me dunkt. Het gaat over een specifiek onderwerp, namelijk dat er (bij sommigen) binnen de Ger. Gem. klaarblijkelijk een angst bestaat voor andere culturen, andersgekleurden en veranderingen op dat gebied.

En ja, ik weet dat er nog niets besloten is. Maar het feit alleen al, dat erover wordt gesproken op zo'n manier, zegt genoeg.

marierose schreef:Ik zit net te denken aan het volgende: we zijn allemaal mensen: "wit, zwart, rood en geel, Jezus houd van alle kinderen enz." lied van Elly en Rikkert. Ondanks dat ik van de PKN ben nu zijn er wel dingen die je onthoud van "vroeger" en kan het mij dus nog steeds ontroeren als ik in een kerk bijv. een bijbeltekst zie hangen (zoals in het kerkje dat in het Openlucht Museum in Arnhem staat) van de oude vertaling en zeg ik tegen de kinderen die tekst ken ik nog steeds uit mijn hoofd. En toen mijn man en ik trouwden vond ik het prachtig het lied: "dat 's heren zegen op u daal" het heeft wel iets, toch (terwijl het in een PKN-kerk was)?! En mensen in Irian Jaya zullen dat toch ook mooi vinden om te zingen?! En daar zijn toch ook ger.gem. dominees?!

Behalve dat het luisteren naar Elly & Rikkert slecht is voor je muzikale smaak, heeft het bovenstaande ook niet echt veel te maken met de discussie.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 okt 2007 08:43

Alleen het Reformatorisch Dagblad mag erover berichten, gecensureerd.

Ik vind dit ook niet echt fraai...
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 okt 2007 15:38

Even het hoofredactionele commentaar uit het ND van vandaag, door Peter Bergwerff. Vodn het wel een goed stukje.

Peter Bergwerff in het Nederlands Dagblad, maandag 22 Oktober 2007 schreef:Refo-racisme? commentaar door Peter BergwerffMaken de Gereformeerde Gemeenten, de grootste protestantse kerkengroep van bevindelijke (in de volksmond: 'zware') signatuur, zich schuldig aan racisme, nu zij vooralsnog weigeren gekleurde predikanten uit buitenlandse zusterkerken toe te laten op de preekstoel? In Trouw , dat deze week een deel van zijn voorpagina inruimde voor een bericht over deze zaak, klonk in enkele reacties op z'n minst die suggestie door: de apartheidstheologie uit het Zuid-Afrika van voor Mandela zou in de Biblebelt een wederopstanding beleven. Vandaag probeert een opinieleider uit de desbetreffende kerken, Ton van der Schans, in onze krant enige olie op het vuur te werpen: van racisme zou geen sprake zijn, wel van traditionalisme. Van der Schans brengt juiste nuances aan, maar geheel overtuigen doet hij niet.

Van der Schans meent dat 'gewaad, gelaat en gepraat' van de zwarte broeders onbegrip zullen oproepen in zijn kerken, waar zwarte pakken, vrouwelijke hoeden, niet-ritmisch gezongen psalmen en een archaïsch taalgebruik dominante factoren zijn in de kerkelijke groepscultuur. En dat zou een belangrijke reden zijn waarom de synode de heren uit Nigeria en Indonesië geen ruim baan verleent bij het beklimmen van de kansels.

Het zal ongetwijfeld waar zijn. Maar heeft de werkelijke reden niet minstens zoveel te maken met de angst dat de buitenlanders het theologisch eigene van de Gereformeerde Gemeenten (verder) zullen ondergraven? Onbedoeld, maar toch. Dat eigene - namelijk dat men meent dat gelovigen niet te 'gemakkelijk' de goddelijke redding mag worden aangeboden - staat in eigen kring onder druk. Sommige jongeren keren zich tegen de traditionele prediking, waarin allerlei stadia in het geloofsleven als voorwaardelijk voor het eeuwig heil worden gepresenteerd. En tegen vooraanstaande leden met dezelfde kritiek werden tuchtmaatregelen genomen, waarna sommigen hun oude nest verlieten.

De buitenlandse dominees, opgeleid door zendingspredikanten die vanouds een kritische factor vormden in dit kerkverband, brengen een daarmee vergelijkbare basale boodschap en vormen dus een nieuwe bedreiging voor de officiële lijn.

Inmiddels is het niet onaannemelijk dat vreemdelingenangst bij een deel van het 'kerkvolk' wel degelijk een rol speelt. Recente onderzoeken hebben duidelijk gemaakt dat latent racisme de Biblebelt niet vreemd is, zoals ook andere uitingen van werelds denken en gedrag - geweld, een anarchistische opstelling versus de overheid en zuiphokken - helaas met deze 'zware' strook Nederland verbonden kunnen worden.

Een basaal evangelie - uit zwarte of blanke mond - is daarop het meest fundamentele antwoord: ,,Bekeert u!''. Niet tot een geestelijke-stadiatheologie, maar tot Jezus Christus, die denken en gedrag hervormt. Net als kerkelijke culturen en machtsstructuren.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 22 okt 2007 18:12

Off-topic verwijdert

Excuus voor het wat late ingrijpen.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

André

Berichtdoor André » 22 okt 2007 18:12

@ Sela, ik vind het waardevol dat je kritisch naar je eigen kerkgenootschap/tradities wilt kijken.

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 22 okt 2007 21:18

Toch vreemd dat er een grotere haast gemaakt wordt met dingen die scherp en kritisch zijn om ze te verwijderen, dan bij dingen die dat niet zijn.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Hannieh
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hannieh » 22 okt 2007 21:37

Mooi dat van der Schans een poging waagt om meer begrip te krijgen. Jammer dat het ND die poging meteen weer onderschoffelt met een eigen idee over de kwestie.

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 22 okt 2007 21:48

Mooi dat van der Schans een poging waagt om meer begrip te krijgen. Jammer dat het ND die poging meteen weer onderschoffelt met een eigen idee over de kwestie.

Dat hangt ervanaf waarvoor je begrip wil. Is dat racisme of disciminatie? Of is dat voor de situatie an sich? Door de gebrekkige informatieverstrekking van de synode blijft het gissen.

Wel is het bespottelijk dat het ND, als christelijke krant, zo subjectief en neerbuigend schrijft. Hoewel ik het wel eens ben met de strekking.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 22 okt 2007 22:17

Of je leest er in wat je wilt lezen.

Als de regel is dat alleen predikanten mogen preken op de kansels van de GerGem die in Rotterdam aan de theologischeschool van de GerGem hebben gestudeerd, dan is dat hun goedrecht om die regel te handhaven en op grond daarvan mensen af te wijzen. Zo gaat dat ook in andere kerken.

Daarbij is een preek die continu vetaald wordt nou niet fijn om lang naar te luisteren.

Zolang de synode niets besloten heeft en niet kenbaar heeft gemaakt daarna op welke gronden, kan je ze niet beschuldigen van discrimatie of racisme.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 23 okt 2007 07:45

Hannieh schreef:Mooi dat van der Schans een poging waagt om meer begrip te krijgen. Jammer dat het ND die poging meteen weer onderschoffelt met een eigen idee over de kwestie.

Daar heet het een hoofdredactioneel commentaar (!) voor, het is een opiniestuk, een artikel waarin de mening van de krant c.q. hoofdredacteur verwoord wordt. Wat is daar mis mee? Van der Schans kan in zijn eigen artikel (of het artikel over hem?) zeggen wat hij wil, hij krijgt daar alle ruimte toe, waarom zouden tegengeluiden niet gehoord mogen worden?

@ Gerdien:
Het gaat uiteindelijk om de reden waarom die predikanten niet mogen prediken vanaf de reformatorische kansels. Daar is momenteel nog geen antwoord op gegeven en zolang die informatievoorziening - zoals gezegd - zo gebrekkig blijft, is het niet gek dat er gegist wordt. Het feit dat de in sommige orthodoxe kerken aanwezige angst voor het vreemde en voor buitenlanders, is het niet zo raar dat er direct gedacht wordt aan racisme of discriminatie. Dat heeft die groepering ook wel een beetje zelf over zich afgeroepen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”