Kerk discrimineert zwarte predikanten

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

aldo bulten
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor aldo bulten » 17 okt 2007 13:08

Dirk schreef:
aldo bulten schreef:ik vraag me af, of er reacties of uitspraken zijn over deze zaak die de negativiteit van dit artikel kunnen ontkrachten. ik hoop dat er nog wat positiefs te melden is. ik kan deze uitspraken van de top van de GerGem niet begrijpen.

Yep, zie de reactie van Ds Eckeveld en Ds Visser in het eerder geciteerde artikel.

persoonlijk ben ik er ontdaan van dat er dit soort uitspraken kunnen voorkomen binnen een kerkverband die zegt zich te laten leiden door Gods Heilige Geest.
Mijn indruk is dat door dit soort uitspraken eerder De Geest tegengewerkt wordt dan door de behoefte aan een vertaling als er een predikant op de preekstoel staat die toevallig een andere taal spreekt.

als de (mis)leiding van de GerGem al twijfel zaait en geen vertrouwen heeft in de werking van de Heilige Geest en daarmee tendiepste de grootste zonde begaat; ongeloof.
hoe moet het dan toch verder met dit kerkgenootschap.

Keulen en Aken zijn ook niet op één dag gebouwd, de woestijdreis duurde 40 jaar, de ballingschap 70 jaar (flauwe voorbeelden). blijkbaar hebben sommige dingen gewoon tijd nodig en worden en kunnen ze niet op een dag worden opgelost. Ik zou het ook waarderen als deze synode al een positieve uitspraak doet, maar we moeten niet direct gaan wanhopen als iets niet direct goed lijkt te gaan. Dat is paniekpolitiek en paniekpolitiek is minstens net zo erg als angstpolitiek.

hoi, ik vind dit een leuke reactie. en heel scherp opgemerkt.
ik kan er in komen dat men mijn reactie zet onder het kopje: paniekpolitiek.
toch zie ik het niet zo. ik wanhoop niet. eerder ben ik boos en verdrietig omdat, de reden die wordt gegeven in het artikel in trouw, echt een reden is die niet goed is. ik hoef niet te wanhopen want mijn hoop is op God. ik ben misschien iets meer dan gemiddeld met de betreffende zendings gemeenten betrokken.

daarnaast is het erg pijnlijk om door een collega te worden gewezen op een aantal reacties op de website geenstijl.nl.

mijn paniekpolitieke stelling: alle studenten die van de predikantenopleiding van de GerGem komen moeten eerst minimaal 1,5 jaar "stage" in een zendings gemeente volgen.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 17 okt 2007 13:21

Ook de titel van dit topic is niet correct

Als titel van dit topic heb ik simpelweg gekozen voor de titel van het artikel wat ik op internet vond.
pobody's nerfect

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 17 okt 2007 14:23

Dirk schreef:Zoals eerder opgemerkt is, heeft de synode nog geen besluit genomen. alles wat wij hier doen is speculeren en schoppen tegen iets wat niet waar hoeft te zijn.

En verder: de GG is een Hollandse kerk: wat de boer niet kent dat eet hij niet. Dit heeft tijd nodig. Ik weet zeker dat er een dag komt dat deze broeders ook bij ons voor mogen gaan. Nu zijn er nog mensen die inderdaad zijn opgevoed met het koloniale denken. Ik hoop dat broeders van het zuidelijk halfrond ons de tijd kunnen geven om ons hierop te bezinnen.

Cultuur en taal kunnen wel een probleem vormen. Cultuur omdat er (onbedoeld) zaken aan de orde gesteld kunnen worden die hier negatieve onrust veroorzaken. En luisteren naar een vertaalde preek is ook niet fijn, denk ik. Ik denk dat wij er wel rekening mee moeten houden dat de preken van deze dominee's niet in iedere gemeente worden gewaardeerd omdat ze te gunnend, activerend en appellerend zijn volgens de mening aldaar.

Wat mij betreft zijn die dominee's dan ook van harte welkom (als gastpredikant, om gemeentepredikant te worden zullen ze toch echt de taal en cultuur moeten beheersen, lijkt mij)

Het probleem ligt toch iets gevoeliger denk ik. We hebben er alle moeite voor gedaan om het evangelie naar daar te brengen. Ik denk aan de bijzondere arbeid van de zendingspredikanten. Nu er duidelijk vruchten op die arbeid zijn, zou het toch wel voor de hand liggen om ons van die vrucht mee te laten delen. En voor velen, niet in de laatste plaats voor de betreffende buitenlandse ds. zelf, komt het over dat wij sceptisch tegenover hun leer staan en eventueel ook nog tegenover hun bekering.
Maar laat ons eerlijk zijn we moeten als refo's wel zending bedrijven. Voor velen is het puur plicht en reuze interessant als aftrekpost voor de belasting. :mrgreen: Maar verder hoeft het niet te komen. :cry:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Ditbenik

Berichtdoor Ditbenik » 17 okt 2007 14:31

Dirk schreef:
aldo bulten schreef:ik vraag me af, of er reacties of uitspraken zijn over deze zaak die de negativiteit van dit artikel kunnen ontkrachten. ik hoop dat er nog wat positiefs te melden is. ik kan deze uitspraken van de top van de GerGem niet begrijpen.

Yep, zie de reactie van Ds Eckeveld en Ds Visser in het eerder geciteerde artikel.
[...]
Keulen en Aken zijn ook niet op één dag gebouwd, de woestijdreis duurde 40 jaar, de ballingschap 70 jaar (flauwe voorbeelden). blijkbaar hebben sommige dingen gewoon tijd nodig en worden en kunnen ze niet op een dag worden opgelost. Ik zou het ook waarderen als deze synode al een positieve uitspraak doet, maar we moeten niet direct gaan wanhopen als iets niet direct goed lijkt te gaan. Dat is paniekpolitiek en paniekpolitiek is minstens net zo erg als angstpolitiek.

Denk alleen dat het minstens net zo lang duurt als de voorbeelden die jij noemt voor een eenmaal genomen besluit weer veranderd zou worden.

Debor@
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Kerk discrimineert zwarte predikanten

Berichtdoor Debor@ » 17 okt 2007 14:32

Alleen het Reformatorisch Dagblad mag erover berichten, gecensureerd.
Eng. Ik hou niet van censuur.

Fijntjes wees ds. Ude uit Nigeria zijn Nederlandse collega’s erop dat zij wel voorgaan in zijn land.
Maar dat is dan natuurlijk "anders".

Machiavelli schreef:Mijn vooroordelen worden weer eens bevestigd.
Evenals de mijne.
'I was born too late to a world that doesn’t care.'

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 17 okt 2007 15:29

@ Dirk, ik zeg ook niet dat Eckeveld tegen is.
Daarbij zijn de contacten al zo enorm lang dat je denk ik al veel langer kan spreken van een relatie tussen 2 volwassen kerken.

Ik moet wel zeggen: een preek die regel voor regel stil valt om vertaald te worden, luistert niet zo fijn als een preek die in 1 keer door verteld wordt. Puur uit mijn eigen ervaring. En nee... dat pleit niet voor geen dominee's uit andere landen op de kansel.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 17 okt 2007 15:41

Ditbenik schreef:Denk alleen dat het minstens net zo lang duurt als de voorbeelden die jij noemt voor een eenmaal genomen besluit weer veranderd zou worden.

Dat weet ik, daarom ben ik ook blij dat de voorzitter de zaak verdaagt heeft naar de volgende zittingsdag, in plaats van een besluit te forceren. Dan kunnen de gemoederen wat tot rust komen, waarna het wel mogelijk is om een wel overwogen besluit te nemen.
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 17 okt 2007 15:48

Zouden de dominee's tijdens zo'n zitting dan hun eigen mening geven aangaande dit onderwerp, of zouden ze de stem/ mening van de kerkeraad ten gehore brengen?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 17 okt 2007 16:13

iemand een idee?

ik ken geen synodeleden. ik denk dat het een combinatie is van beide. de stemming vinden in ieder geval hoofdelijk plaats (ieder synodelid is één stem) en het lid stem voor zijn eigen geweten. en bij de vorming van het geweten zal de ligging van de thuisgemeente van het synodelid mogelijk wel een rol spelen.

de synode bestaat trouwens uit 20 dominee's en 20 ouderlingen
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

Cisca

Berichtdoor Cisca » 17 okt 2007 16:51

Vrij inconsequent, lijkt me, wel gaan evangeliseren, daarna dank je ze weer af, dat zal vast niet de bedoeling zijn.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 17 okt 2007 16:59

Ik snap die kop van Trouw ook niet zo. Het gaat in dit gevallen om zwarten maar hetzelfde had gegolden voor een witte Nigeriaan.

Ook heeft het weinig met discriminatie te doen, lijkt me. Bepalen wie er op een kansel mag staan, is geen ongeoorloofd onderscheid maken. Een ieder die wil preken moet aan dezelfde condities voldoen. Of die voorwaarden terecht zijn, is een tweede.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 17 okt 2007 17:02

Het is dik gestrooid met de blanke inheemse Nigerianen en Papoeas he 8) Nee het racisme in sommige reformatorische kringen is ronduit stuitend.

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 17 okt 2007 17:08

Cultuur en taal kunnen wel een probleem vormen. Cultuur omdat er (onbedoeld) zaken aan de orde gesteld kunnen worden die hier negatieve onrust veroorzaken. En luisteren naar een vertaalde preek is ook niet fijn, denk ik. Ik denk dat wij er wel rekening mee moeten houden dat de preken van deze dominee's niet in iedere gemeente worden gewaardeerd omdat ze te gunnend, activerend en appellerend zijn volgens de mening aldaar.

Wat mij betreft zijn die dominee's dan ook van harte welkom (als gastpredikant, om gemeentepredikant te worden zullen ze toch echt de taal en cultuur moeten beheersen, lijkt mij)

Is dat het denk je? Of is het omdat deze dominees misschien wat charismatischer zijn? Misschien de 'leer' van de GG niet voor 100% onderschrijven (denk aan 'aanbod' van genade etc.).?

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 17 okt 2007 18:40

Onduidelijk blijft, wat de argumentatie van de synode is. Het kerkbestuur komt in een gesloten vergadering bijeen. Alleen het Reformatorisch Dagblad mag erover berichten, gecensureerd.

Da's wel redelijk typerend voor de Gereformeerde Gemeenten, een zekere geslotenheid.
Ik weet nog wel dat een GG-dominee een paar jaar geleden eens schreef dat de Gereformeerde Gemeenten geen verborgen agenda hebben. Toch wel blijkbaar?

„Ze zeiden: als zo’n Nigeriaanse dominee bij ons voorgaat, moet dat vertaald worden. En komt dan de heilige Geest wel mee?”

Sinds wanneer heerst in de Gereformeerde Gemeenten de opvatting dat de Heilige Geest een robot is, waarbij het de kunst is om de knoppen op de juiste wijze te bedienen?
Naast het feit dat je zo'n opvatting kan veroordelen als methodistisch en remonstrants, is het ook nog eens geestdrijverij. Het werk van de Geest wordt blijkbaar verward met het verschijnsel van de psychologische illusie.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 17 okt 2007 18:50

CaptainCaveman schreef:Is dat het denk je? Of is het omdat deze dominees misschien wat charismatischer zijn? Misschien de 'leer' van de GG niet voor 100% onderschrijven (denk aan 'aanbod' van genade etc.).?

Tja, vergelijkbare gedachten had ik ook, toen ik na een artikel over een bijeenkomst vanwege 100 jaar Gereformeerde Gemeenten waarin mij bericht werd dat ds. A. Moerkerken het belang van de standen in het geestelijke leven benadrukte, een artikel las over het feit dat het evangelie de verste poolstreken bereikt. Toen dacht ik: "Als ds. A. Moerkerken dat leest, zal hij zich wel bezorgd afvragen of die evangeliebrengers de standenleer wel verkondigen!"

(Let op: de link werkt niet op het moment van schrijven!)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Terug naar “[Religie] - Open forum”