Kerk discrimineert zwarte predikanten

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 17 okt 2007 12:01

kurtyo schreef:Het zou wel volslagen krankzinnig zijn als ze die dominee's zouden verbieden te preken op de GG-kansels.
Opvallend trouwens, dat het weer ds. C.G. Vreugdenhil is die zijn nek uitsteekt en iets anders vindt dan veel anderen. Ik heb wel respect voor die man - ook al ben ik het niet vaak met 'm eens geweest in de jaren dat ik nog in de kerk kwam.

wees niet bang, hij staat niet alleen! De vraag is echter of de 40 synodeleden er ook zo over denken.
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 17 okt 2007 12:03

Mijn vooroordelen worden weer eens bevestigd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 okt 2007 12:07

Discriminatie lijkt me een groot woord. Toch zijn de argumenten erg vreemd. Blijkbaar vindt men het onhandig ofzo. Maar de nigeriaanse predikant vroeg zich al af: Waarom gaan er wel predikanten uit Nederland die in Nigeria zijn, daar voor. Gelden die argumenten dan niet? Je krijgt toch het idee dat men zich dan superieur opstelt ten opzichte van de ander.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 17 okt 2007 12:09

Ben zelf gereformeerd opgevoed maar bezoek sinds jaren een internationale kerk waar afrikaanse, amerikaanse, griekse, af en toe een nederlandse etc. voorgangers preken. En dat bevalt me prima, ook al is het dan in het moeilijke engels.
En inderdaad ja, er worden wel heeeeeel erg domme argumenten gebruikt :-& :-& :-&

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 17 okt 2007 12:10

aldo bulten schreef:ik vraag me af, of er reacties of uitspraken zijn over deze zaak die de negativiteit van dit artikel kunnen ontkrachten. ik hoop dat er nog wat positiefs te melden is. ik kan deze uitspraken van de top van de GerGem niet begrijpen.

Yep, zie de reactie van Ds Eckeveld en Ds Visser in het eerder geciteerde artikel.

persoonlijk ben ik er ontdaan van dat er dit soort uitspraken kunnen voorkomen binnen een kerkverband die zegt zich te laten leiden door Gods Heilige Geest.
Mijn indruk is dat door dit soort uitspraken eerder De Geest tegengewerkt wordt dan door de behoefte aan een vertaling als er een predikant op de preekstoel staat die toevallig een andere taal spreekt.

als de (mis)leiding van de GerGem al twijfel zaait en geen vertrouwen heeft in de werking van de Heilige Geest en daarmee tendiepste de grootste zonde begaat; ongeloof.
hoe moet het dan toch verder met dit kerkgenootschap.

Keulen en Aken zijn ook niet op één dag gebouwd, de woestijdreis duurde 40 jaar, de ballingschap 70 jaar (flauwe voorbeelden). blijkbaar hebben sommige dingen gewoon tijd nodig en worden en kunnen ze niet op een dag worden opgelost. Ik zou het ook waarderen als deze synode al een positieve uitspraak doet, maar we moeten niet direct gaan wanhopen als iets niet direct goed lijkt te gaan. Dat is paniekpolitiek en paniekpolitiek is minstens net zo erg als angstpolitiek.

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 17 okt 2007 12:11

Marnix schreef: Gelden die argumenten dan niet? Je krijgt toch het idee dat men zich dan superieur opstelt ten opzichte van de ander.

ehm, tja, dat zou voor sommige synodeleden wel eens kunnen gelden ja. en als de minderheid de grootste mond heeft lijkt het al snel dat iedereen er zo over denkt.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 17 okt 2007 12:16

Marnix schreef:Discriminatie lijkt me een groot woord.
Het lijkt mij hier anders behoorlijk gepast, al is racisme misschien beter.

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 17 okt 2007 12:18

Zoals eerder opgemerkt is, heeft de synode nog geen besluit genomen. alles wat wij hier doen is speculeren en schoppen tegen iets wat niet waar hoeft te zijn.

En verder: de GG is een Hollandse kerk: wat de boer niet kent dat eet hij niet. Dit heeft tijd nodig. Ik weet zeker dat er een dag komt dat deze broeders ook bij ons voor mogen gaan. Nu zijn er nog mensen die inderdaad zijn opgevoed met het koloniale denken. Ik hoop dat broeders van het zuidelijk halfrond ons de tijd kunnen geven om ons hierop te bezinnen.

Het feit al dat ze dit argument gebruiken is al belachelijk, laat staan dat dit besluit er écht nog eens doorgedrukt wordt.

En dan vindt men het vreemd dat er zo aan GG-bashen wordt gedaan? Dit ís toch bizar?

groot
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor groot » 17 okt 2007 12:19

Persoonlijk ben ik het niet eens met het standpunt van de gergem, wat betreft zendingspredikanten op de kansel. De argumentatie is, voor mij ook niet helemaal duidelijk. Hoe kijken ze dan tegen zending aan, dan breng je toch, ook je Nederlandse cultuur mee naar Afrika.

Ik vind het juist zo mooi aan de wereldwijde kerk, dat we niet alleen gaan, maar dat we de vruchten ook terug kunnen zien. In het laatste nummer van CV-koers las ik een artikel over Christenen wereldwijd. Het zwaartepunt van het Christendom is verplaatst naar Afrika en Latijns-Amerika. In de toekomst zullen er waarschijnlijk nog meer zendelingen uit het buitenland naar Nederland komen, om samen onze Heer en Heiland groot te maken.

Al ben ik niet lid van de Gergem toch bezoek ik geregeld de zondagse diensten. Ik voel me er thuis en leer er altijd veel. Dit soort dingen zorgen ervoor, dat ik me niet snel aan zal sluiten bij de Gergem.

Riska

Berichtdoor Riska » 17 okt 2007 12:20

In het andere topic werd ook verwezen naar het artikel dat verder ging in Trouw, nl. in de Verdieping.
http://www.trouw.nl/deverdieping/religi ... el_niet_op

In de PKN gaan al lang predikanten voor uit diverse werelddelen. Het kan een verrijking zijn om eens een uitleg te horen vanuit die hoek. Want we zitten zo vaak vastgeroest in eigen standpunten, die mede ontstaan zijn door een vorm van traditie...

HansenMirjam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HansenMirjam » 17 okt 2007 12:51

het is naar mijn idee onzin om je te verschuilen achter de vraag of de Gest wel meekomt als je een preek moet vertalen. Taal is van ondergeschikt belang.
Heel vroeger heb ik op school en versje geleerd (geen psalm, dus zal wel afgekeurd worden als argument, maar toch)
"want de Geest spreekt alle talen, en doet ons elkaar verstaan"
A smile costs nothing, but gives much

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 17 okt 2007 12:56

Ik heb 26 jaar gekerkt bij ds. v. Eckeveld en verschillende dominee's uit Papoea en andere landen in de kerk gezien. Zij mochten aan het eind van de dienst de groet over brengen aan de gemeente. Dat was eigenlijk het enige. Wel zaten ze bij de kerkenraadsleden.
Persoonlijk erg jammer dat zij niet mogen preken. Juist van andere culturen kan je ook leren. Begrijp niet goed waar ze bang voor zijn. Daarbij weet ik dat ds. v. Eckeveld op vele plaatsen in de wereld is geweest waar hij mocht voorgaan en bijeenkomsten mocht houden. Het is niet eerlijk om dan de dominee's uit andere landen die kansen niet te geven.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 17 okt 2007 12:56

HansenMirjam schreef:geen psalm, dus zal wel afgekeurd worden als argument, maar toch

Off Topic: dat is binnen de GG geen regel, gezien de gedichten/liederen die worden geciteerd in preken (over de hele breedte van de GG).

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 okt 2007 12:56

Voordat iedereen over me heen valt: ik zei dat het taalverschil de enige reden is die ik me kan bedenken. Wat er verder over de H. Geest gezegd is, lijkt me waarachtig.

In deze tijd waarin allerhande gedoe rondom mensen van buiten Europa toch al breeduit in het nieuws komt, is dit artikel natuurlijk ultraslechte reclame voor de Gereformeerde Gemeenten, maar eigenlijk ook voor de kerken in het algemeen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 17 okt 2007 13:00

Gerdien B. schreef:Ik heb 26 jaar gekerkt bij ds. v. Eckeveld en verschillende dominee's uit Papoea en andere landen in de kerk gezien. Zij mochten aan het eind van de dienst de groet over brengen aan de gemeente. Dat was eigenlijk het enige. Wel zaten ze bij de kerkenraadsleden.
Persoonlijk erg jammer dat zij niet mogen preken. Juist van andere culturen kan je ook leren. Begrijp niet goed waar ze bang voor zijn. Daarbij weet ik dat ds. v. Eckeveld op vele plaatsen in de wereld is geweest waar hij mocht voorgaan en bijeenkomsten mocht houden. Het is niet eerlijk om dan de dominee's uit andere landen die kansen niet te geven.

de volwassen relatie tussen de zendingskerken en de GG is nog maar zeer recent. het onderwerp dat in dit topic besproken wordt, is ook pas sinds die tijd actueel. En voor zover ik het citaat van Ds Eckeveld goed interpreteer gaat hij mee in het verzoek van de broeders van het zuidelijk halfrond.

Terug naar “[Religie] - Open forum”