De Koran

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 08 aug 2006 22:35

Quran 5:51 Believers, take not Jews and Christians for your friends. They are but friends and protectors to each other.

Heej die tekst komt me bekend voor. Dat wordt tegen je gezegt als je het voor Israel opneemt. 8)

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 08 aug 2006 22:37

@boekenlezer, mooie kanttekening ! ! kben ter mee eens !
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

Ener

Berichtdoor Ener » 09 aug 2006 12:02

L'être extraterrestre schreef:
salty schreef:Zoals jullie kunnnen zien Is er in feite niet echt een palestijns israelisch conflict.
Jodenhaat wordt door de Quraan aangewakkerd en goedgekeurd.
Moslims mogen niet bevriend raken met joden! dat heeft Allah ze ten strengste verboden.
en de christenen zijn de kruisvaarders en de bondgenoten van de joden en van het zionisme zodoende wordt iedereen over een kam geschoren als zijnde vijand van de "ware religie!" koester maar geen illusie..... :(
Je brengt het nu wel erg dramatisch :wink:

Helaas is het echter waar. De moslims moeten eerst de Joden uitroeien, zijn ze daarmee klaar, zijn de christenen aan de beurt. Ik kan nu even niet onderbouwen, maar ik heb als het goed is een tekst uit de Koran erover.

Als je even terugkijkt zie te dat ik daar een tekst over gepost heb. Ik heb er nog meer, voor degene die geïntereseerd is.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 09 aug 2006 17:34

salty schreef:Wat ik bedoel is dat wil je islam verstaan je niet genoeg hebt alleen aan de Quran... etc.

salty schreef:Een paar voorbeelden om jullie erop te wijzen dat volgens de Quran er geen ruimte bestaat om je geloof te bepalen...

Kijk, daar wordt ik nou heel wat wijzer van als het gaat om de islam en intolerantie/geweld. Heel wat wijzer dan van MrSokkie en Serenity, die mij maar proberen wijs te maken dat de islam zo kwaad nog niet is. Ze roepen dat wel, maar bewijzen dat niet. En zo blijf ik lekker met mijn vragen zitten. (Zie bijvoorbeeld hier. 't Zal wel te maken hebben met gebrek aan feitenkennis bij degenen aan wie ik mijn vragen stelde.)
Vragen zoals:
- Waarom waren de daders van de aanslagen op 11 september 2001 mohammedanen, en geen hindoes of christenen? En waarom hoor je zo ontzettend veel van aanslagen door mohammedanen? Waarom lijkt ieder moslimland wel z'n 'extremistische' groep(en) te hebben?
- Vanwaar toch die merkwaardige ontwikkelingsgang die je vaker ziet: eerst is de persoon betrekkelijk gewoon en valt hij helemaal niet op in de zin van: wat een extreme moslim. Nee, integendeel, hij leeft vrij losjes, niks geen krampachtigheid en zo. Maar dan komt er een moment dat hij zijn geloof serieuzer gaat nemen, en dan wordt hij 'extremer' (zoals men dat noemt; alsof het zou gaan om een vreemd zijspoor in de islam, een gek die doorschiet t.o.v. de gewone islam, maar hoeveel is daarvan waar?). Ja, dan wordt hij een heuse islamist. Ontwikkelingen waarvan ik vernomen heb bij de vliegtuigkapers van 11-9-'01, en bij Mohammed Bouyeri en Samir Azzouz.
- Ik weet nog dat ik in 2002 de woning van een vriendin verliet, om naar huis te gaan. Onderweg, lopend naar het treinstation, kwam ik langs een moskee. Ik vond er een bijzonder merkwaardige sfeer hangen. Het had iets dreigends, haast iets onheilspellends. Het zat in de uitstraling van de mohammedanen die ik daar zag. En ik herinner mij nog een collega die dat ook aanvoelde, en duidelijk iets had van: 'er klopt iets niet met de islam, het is anders dan andere godsdiensten, of allochtonen die zich i.t.t. de islam blijkbaar wèl aanpassen'. Er zijn meer mensen die dit aanvoelen, heb ik duidelijk gemerkt.
- Dat wat politiek correct is t.a.v. de islam, wordt keihard geloochenstraft door webpagina's die ik tegengekomen ben. Voorbeelden: 1, 2, 3, 4.
Van één zo'n aanklacht tegen de islam kun je misschien nog zeggen: 'Mwaah, overdrijving en opklopperij.' Maar van dit alles bij elkaar wordt dat toch wel erg lastig. Dat vraagt om onderzoek naar de waarheid hieromtrent.
Natuurlijk, na het kennis nemen van de bronnen van het islamterrorisme moet je alles vervolgens wel in zijn juiste proporties gaan zien. Niet alle moslims zijn exact hetzelfde. Maar het zou toch raar zijn als de eigenaardigheden van de islam geen vragen oproepen. Vragen die beslist beantwoord moeten worden! De politiek correcte dooddoener dat we met wat extreme uitwassen van doen hebben, ketters t.o.v. de hoofdstroom of de oorspronkelijke bron, extreme uitwassen zoals je die in het christendom of het hindoeïsme ook wel hebt, komt niet geloofwaardig op mij over. Dat klinkt me teveel in de oren als een 'wishful thinking'.

Aan de vruchten kent men de boom, is een bekend spreekwoord, wat blijkbaar ontleend is aan Mattheüs 7:16. Als de islam blijkbaar zulke giftige en gevaarlijke vruchten voortbrengt, als de aanhangers blijkbaar niet slechts incidenteel worden vergiftigd door een duivels fanatisme en venijn, wie zou daar anders achter zitten dan de duivel? Ik zie de hele islam en dat wat gebeurde in het leven van Mohammed als niets anders dan duivels bedrog van een zeer gevaarlijk soort. Daarom heb ik een diepe afkeer van de islam.
Gelukkig maar dat we weten, dat het gedrocht van de islam zich niet oneindig kan laten gelden. Want er staat in Openbaring 19:20: "En het beest werd gegrepen en met hem de valse profeet, die de tekenen voor zijn ogen gedaan had, waardoor hij hen verleidde, die het merkteken van het beest ontvangen hadden en die zijn beeld aanbaden; levend werden zij beiden geworpen in de poel des vuurs, die van zwavel brandt."
Voor de aanhangers van dit duistere religieuze systeem hoop ik van harte, dat zeer velen van hen het bedrog ervan mogen gaan inzien, en hun heil zullen vinden in Jezus Christus, dat zij zo de verzoening met JHWH mogen vinden. Dan zullen ze van dood levend worden, en mogen ze vooruitzien op een eeuwig geluk. Het is nog niet te laat.

Verder is de islam de godsdienst van de trotse mens, die zichzelf in zijn trots aan de wereld presenteert als 'de beste'. Zo komt de islam ook duidelijk op mij over. (De filosofie van de Verlichting kan er op dat punt trouwens ook wat van, dan in niet-religieuze versie.) Het is de godsdienst van de mens, die met zijn schijnvroomheid niet wil buigen voor God. Voor wie het zichzelf kennen als zondaar, en de kruisdood van Christus te min is. De godsdienst voor de mens, die wel godsdienstig en vroom wil zijn, maar niet op de manier van God. En de uitkomst van dergelijke godsdienstigheid is dramatisch.
Daarmee is nog niet direct gezegd dat dit van iedere islamiet direct zo gezegd moet worden. Er zullen er ook zijn die het te goeder trouw zijn, omdat zij niet beter weten. Het gebeurt best wel, dat wanneer zij geroepen worden door Christus, dat zij daaraan gehoor geven. (Diverse malen heb ik al gelezen dat Jezus Christus aan hen in een droom verscheen, en hen roept. Iets wat gebeurt op verschillende plekken in de wereld. Bepaald niet incidenteel.) Maar het geldt wel voor de echte die-hards die van geen bekering weten willen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 09 aug 2006 22:49

Ik zag onder het nalezen van dit topic een tijd eerder een opmerking van Serenity en ik zou hierop graag willen antwoorden: Het is zeker niet off topic- want dit is de lijn die door de hele Heilige Schrift loopt en die je in de Quraan niet terug ziet Het Verbond !!!!!Ha Brit!!!!! begon eerst met Noach en later met Abraham !!!en zijn nakomelingen via Yitzhak en Yaacov= Israel

Serenity
Maar het gaat er dus om hoe je leeft. Dat wil niet zeggen dat de Joden sex voor het huwelijk hadden. Maar zij moesten zich wel besnijden. Waarom weet ik zo niet. Er is vast een of andere reden voor. Misschien zelfs vertrouwen scheppen, een band hebben met God, een kenmerk, een ritueel.

http://www.biblegateway.com/keyword/?se ... dsonly=yes

De besnijdenis was het teken van het verbond tussen YHWH en Avraham zie Genesis 17:
11de voorhuid moet worden verwijderd. Dat zal voor Mij het teken zijn dat u en uw nakomelingen dit verbond accepteren en eerbiedigen

Het is het teken van de de belofte van YHWH aan Avraham !
1 belofte voor ontelbare nakomelingen uit vele volken
2 verandering van naam :vader van vele volken
3 eeuwig durend en blijvend verbond > overgaan van generatie tot generatie waarin YHWH belooft de God van abrahams nakomelingen te zijn en te blijven voor altijd=altijd
4 landsbelofte het land Kanaan aan Avrahams nakomelingen> via Yitzhak en Yaacov=Israel

Genesis 15
met A18Die dag sloot de HERE een verbond met Abram en zei: "Ik zal dit land aan uw nakomelingen geven, van de rivier van Egypte tot de rivier de Eufraat.
Genesis 17:1Toen Abram 99 jaar oud was, kwam de HERE bij hem en zei: "Ik ben de God de Almachtige; gehoorzaam Mij en leef als een oprecht man.
2-4 Ik sluit een verbond met u en zal u ontelbare nakomelingen geven. U zult niet de vader van één, maar van vele volken worden." Abram wierp zich op de grond met zijn gezicht naar beneden. God vervolgde: "Ik zal ook uw naam veranderen.
6Ik zal u miljoenen nakomelingen geven onder vele volken! Er zullen koningen onder uw nageslacht zijn.

7-8 Dit verbond zal overgaan op elke nieuwe generatie, voor altijd. Ook voor uw kinderen en hun kinderen zal Ik een God zijn. Het land Kanaän zal voor altijd van u en uw nakomelingen zijn. En Ik zal uw God zijn.
9-10 Uw gedeelte van het verbond bestaat uit het naleven van de regels. Dit is uw verplichting aan Mij: iedere mannelijke nakomeling moet worden besneden;
11de voorhuid moet worden verwijderd. Dat zal voor Mij het teken zijn dat u en uw nakomelingen dit verbond accepteren en eerbiedigen.
12Ieder jongetje moet acht dagen na zijn geboorte worden besneden. Dat geldt zowel voor een buitenlandse slaaf als voor iemand, die in uw huis is geboren.
13Dit is een blijvend teken van ons verbond en moet door uw hele nageslacht worden nageleefd. Iedere man moet worden besneden. Zo zal uw lichaam het teken zijn dat u deel uitmaakt van mijn eeuwig verbond.
14Iemand die weigert zich te laten besnijden, moet worden verstoten. Die heeft mijn verbond gebroken."
Genesis 17:20-22
20U hebt Mij gevraagd of Ik Ismaël ook wil zegenen; dat zal Ik zeker doen. Zijn nageslacht zal groot zijn en onder zijn nakomelingen zullen twaalf vorsten zijn.
21Maar mijn verbond sluit Ik met Isaäk, die Sara volgend jaar om deze tijd ter wereld zal brengen."
Exodus 6:2-4
1"Ik ben de HERE YHWH, de Almachtige God,
2Die verscheen aan Abraham, Isaäk en Jakob, ook al kenden zij Mij niet met de naam HERE.
3Ik heb een verbond met hen gesloten en hun beloofd dat Ik hun en hun afstammelingen het land Kanaän zou geven, waarin zij toen woonden.
4En nu heb Ik de onderdrukking van het volk Israël, als slaven van de Egyptenaren, gezien en Ik heb Mij mijn verbond herinnerd.

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 10 aug 2006 13:21

salty schreef:
Zoals jullie kunnnen zien Is er in feite niet echt een palestijns israelisch conflict.
Jodenhaat wordt door de Quraan aangewakkerd en goedgekeurd.
Moslims mogen niet bevriend raken met joden! dat heeft Allah ze ten strengste verboden.
en de christenen zijn de kruisvaarders en de bondgenoten van de joden en van het zionisme zodoende wordt iedereen over een kam geschoren als zijnde vijand van de "ware religie!" koester maar geen illusie.....

Je brengt het nu wel erg dramatisch

Denk je of wil je daar liever niet over nadenken. :cry:

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 14 aug 2006 15:25

dit staat er in 1 johannes 2

22 Wie is de leugenaar, dan die loochent, dat Jezus is de Christus? Deze is de antichrist, die den Vader en den Zoon loochent.
23 Een iegelijk, die den Zoon loochent, heeft ook den Vader niet.

de islam loochent de Godheid van Jezus
mohammed was dus de antichrist
in de koran staat dat Jezus een profeet was en dat alah geen zoon heeft
hij is veel te verheven om een zoon te hebben

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 14 aug 2006 15:27

een antichrist

maar het is natuurlijk wel makkelijk praten dat je als religie op zo'n manier alle andere religies afwijst. De Joden krijg je ook niet zo makkelijk om. Dan kan je in je manuscript hebben staan dat iedereen die het er niet mee eens is een antichrist is etc, maar wat als het christendom juist de dwaling is? :D
what the soul hides, blood tells

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 14 aug 2006 16:12

Serenity schreef:een antichrist

maar het is natuurlijk wel makkelijk praten dat je als religie op zo'n manier alle andere religies afwijst. De Joden krijg je ook niet zo makkelijk om. Dan kan je in je manuscript hebben staan dat iedereen die het er niet mee eens is een antichrist is etc, maar wat als het christendom juist de dwaling is? :D

denk zelf dat er in het christendom ook heel veel dwalingen zitten.
je hebt zoveel stromingen.
bij moslims niet je bent moslim of niet er is geen tussenweg.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 aug 2006 16:41

Onzin. Wat te denken van sjiiten, soennieten, wahabisten en wat dies al niet meer zei?

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 14 aug 2006 18:48

Serenity schreef:een antichrist

Geen mens krijg je makkelijk om, over wat het ook gaan mag. Al staat die mens als een domme tegenover een erudiet iemand met goede argumenten, het interesseert hem niets. (Ik geloof namelijk beslist niet dat iedere mening evenveel waard is.) Ik vraag me af wat dat dan zegt over het waarheidsgehalte van een verstokte mening.
Volgens mij geloven de meeste mensen niet meer dan wat ze willen geloven, de objectieve feiten ten spijt. Of ze geloven wat in de lucht hangt, ook de objectieve feiten ten spijt.
Daarom ontneem jij met jouw opmerking goofy1978 het recht niet om te zeggen wat hij gezegd heeft.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 14 aug 2006 18:48

[MOZES]

51 En toen Wij aan Musa veertig nachten(9) tijd toezegden (10),
en gij daarop een kalf maakte (11) nadat hij was heengegaan,
daarmee deedt gij onrecht.
52 Toen vergaven wij u daarna, opdat gij wellicht dankbaar zoudt worden.
53 En toen Wij tot Musa brachten de Schrift en de Onderscheiding (1),
opdat gij u wellicht recht zoudt laten leiden.
54 En toen Musa sprak tot zijn volk:
O mijn volk,
gij hebt onrecht gedaan aan uzelve doordat gij u het kalf gemaakt hebt,
wendt u dus berouwvol tot uw Schepper en doodt dan uzelven (2),
dat is beter voor u bij uw Schepper.
Dan zal Hij zich weer tot u wenden.
Hij is het, de Berouwaannemer, de Barmhartige.
55 En toen gij zeide:
O Musa,
Wij zullen aan u niet geloven totdat wij God met eigen ogen zien,
waarop u de bliksemslag greep terwijl gij toezag. (3)
56 Daarna wekten Wij u op na uw dood opdat gij wellicht dankbaar zoudt worden.
57 En Wij maakte de wolk tot beschaduwing over u en Wij zonden neder over u het manna en de kwartelen. (4)
Eet van de deugdelijke dingen die het onderhoud zijn dat Wij u schonken.
En zij deden niet onrecht aan Ons maar zij deden onrecht aan zichzelve.
58 En toen Wij zeiden:
Gaat binnen in deze stede (5) en eet overvloediglijk zoveel gij maar wilt,
maar treedt de poort binnen en zegt:
Vergeving! (6)
Dan zullen Wij u uw misstappen vergeven en Wij zullen doen gedijen de wèl handelenden.
59 Toen stelden zij die onrecht deden andere rede in de plaats van tot hen gesprokene (7)
waarop Wij op hen die onrecht deden een plaag uit de hemel neerzonden voor het kwaad dat zij bedreven.
60 En toen Musa drenking zocht voor zijn volk (8 ) en Wij zeiden:
Sla met uw staf de rots waarop daaruit ontsprongen twaalf bronnen waarvan alle mensen reeds hun drinkplaats kenden.
Eet en drinkt van het levensonderhoud van God en doet geen kwaad op de aarde door verderf te brengen.
61 En toen gij zeide:
O Musa,
Wij kunnen niet verduren één soort voedsel (9),
roep dan vor ons Uw Heer aan dat Hij voortbrengt voor ons wat de aarde doet groeien,
haar groenten, haar komkommers, haar knoflook, haar linzen en haar uien.
Hij zeide:
Zult gij wat minderwaardig is in de plaats stellen van wat beter is?
Daalt af naar ene Stede, want voor u zal daar zijn wat gij gevraagd hebt.
En op hen werd geslagen vernedering en ellende,
en zij berokkenden zich toorn van God.
Dat omdat zij ongelovig werden aan de tekenen van God en de profeten gedood hadden zonder rechtvaardiging.
Dat doordat zij ongehoorzaam waren geworden en vijandig.
62 Zij die gelovig zijn,
en zij die het jodendom belijden,
en de christenen en de Sabiërs (1),
wie geloven aan God en de laatste dag en heilzame werken bedrijven,
voor hen is hun loon bij hun Heer, en over hen is geen vrees, en niet zijn zij bedroefd.
63 En toen Wij het verbond met u aangingen en de Berg (2) boven u ophieven:
Neemt wat Wij u gegeven hebben (3) met krachtig besluit en gedenkt wat daarin is opdat gij wellicht vrezend wordt.
64 Toen keerde gij u af daarna,
en ware niet de genade van God over u geweest en Zijn barmhartigheid,
dan zoudt gij behoord hebben tot de verliezenden.
65 Gij hebt toch hen leren kennen onder u die ongehoorzaam waren betreffende de sabbat,
immers Wij zeiden tot hen:
Weest opgejaagde apen.
66 Wij maakten dit toen tot een voorbeeldige kastijding voor wat voor hen en voor wat achter hen was,
en tot een vermaning voor de godvrezenden.

9. Vgl. Exodus 34:28.
10. Voor zijn verblijf op de berg Sinaï.
11. Vgl. Exodus 32.
1. Kramers vertaalt Furqan met 'Onderscheiding'. Die vertaling is gebaseerd op de etymologie van het woord. Bijna overal in de Koran wordt het woord Furqan gebruikt om een openbaring aan te duiden. Sommige modernisten menen, ook op grond van de etymologie, dat het woord 'Rede', 'Ratio', zou kunnen betekenen.
2. Vgl. Exodus 32:26-29.
3. Vgl. Exodus 19.
4. Vgl. Exodus 16.
5. Galalayn: Jeruzalem of Jericho. Er zijn modernisten, bijv. Mohammed Abduh (overl. 1905), die het identificeren van zulke vaagheden in de Korantekst voor afkeurenswaardig houden.
6. Vgl. Numeri 14:40?
7. D.w.z. in plaats van het woord 'Vergeving'.
8. Vgl. Exodus 17:5 en 15:27?
9. Vgl. Numeri 11:4.
1. Het is niet zeker welke groep hiermee wordt bedoeld.
2. De berg Sinaï, vgl. Exodus 19:16-18.
3. Baydawi: 'Wat God gegeven heeft' duidt op de Openbaring.

Een tijd toezeggen van 40 nachten, en in een andere vertaling: overeenkomen. Daar lees ik eerlijk gezegd niks van in Exodus 34. Mij staat het meer zo bij: het ging 40 dagen duren, terwijl dat van tevoren niet bekend was. Zo komt Exodus 34:28 ook op mij over. Een door de Koran toegevoegd element dus?
Overigens - dat ontdek ik nu pas - het gouden kalf komt helemaal niet aan de orde in Exodus 34 of daarna. (Ik heb me wel eens aan de studie van Exodus gezet, maar ben daarin blijven steken in hoofdstuk 28, als een Jeep die in het dichte bos vastgeraakt is in de takken, en niet meer vooruit of achteruit kan.) Dat staat in Exodus 32. Daarmee gaat vers 51 dus duidelijk de fout in.
Vers 52 vind ik wel erg kort van stof. Dat JHWH het volk wilde verdelgen, en dat Mozes zich voor God wierp in gebed, om te pleiten voor het volk, om dan maar in de plaats van dat volk verdoemd te worden, daar lees ik hier niks van. Een bijzonder spannend moment in de historie van Israël! Maar die spanning is niet terug te vinden in dit koranhoofdstuk. Er wordt snel over vergeving gesproken, en er is weinig van terug te vinden dat dat absoluut niet vanzelf sprak.
'...en doodt dan uzelven'?? (Vers 54.) Nee, dat vind ik ook niet terug in Exodus 32:26-29. Daar staat toch echt wat anders. De zonen van Levi moesten hun broeders, vrienden en naasten doden. En zo vielen er inderdaad heel wat doden: ongeveer 3000. Wel een vreselijke dag! Zoiets moet wel traumatisch zijn.
God als de berouwaannemer, de barmhartige. Ja, maar zeer belangrijke elementen uit het verhaal zijn hier verzwegen.
Als vers 55 moet refereren naar Exodus 19, dan klopt hier ook weer weinig van. In Exodus 19:16 lees ik inderdaad over bliksem. (Heftig hoofdstuk, Exodus 19!) Maar over het zien van God, daarover lees ik in Exodus 33:18-23, en Exodus 34:5-9. En dan niet als verzoek van het volk, maar van Mozes.
En dan vers 56: iedereen werd weer levend gemaakt na zijn zelfmoord. Kom ik ook niet tegen in de Bijbel. Dat hele element van 'dat is beter voor u bij uw Schepper' van vers 54 is trouwens ook vreemd t.o.v. Exodus.
Dat van die kwartels is weer een element uit Exodus 16. Wel een aparte volgorde zit er in de bovenstaande verzen!
"En zij deden niet onrecht aan Ons maar zij deden onrecht aan zichzelve." Wel een aparte zin! Vooral als ik naar Exodus 16:28 kijk! Dat laat toch weinig heel van een machozin, zoals de laatste uit vers 57.
Het wordt een beetje vermoeiend zo, om al die rommeligheden van dit hoofdstuk langs te lopen...

Vers 62 lijkt te zeggen dat het niet uitmaakt of je christen, islamiet of jood bent. ("Of je christen ... bent, islamiet of jood, er is leven, er is leven na de dood." :-oo .) Volgens mij maakt dat inderdaad ook weinig uit, als je de verzen 30-39 in rekening brengt. Dan moet je daar wel op uitkomen. In dat opzicht snap ik die superfanatieke moslims niet zo, en een moslim als Akbar van het Mogulrijk (zie blz. 170 van de Geïllustreerde atlas van de wereldgeschiedenis) des te meer.
In vers 63 wordt warempel nog gerept over het verbond.
Vers 65 doet mij denken aan dit. En ja, op de pagina ervoor staat inderdaad soera 2:65 genoemd.
In een andere vertaling luidt dit vers: Gij hebt degenen onder u gekend, die inzake de Sabbath overtraden. Alzo zeiden Wij tot hen: "Weest verachte apen."

Zo, nou heb ik er even genoeg van. Ik weet het: er valt nog veel meer op te sommen uit dit stuk chaos uit de Koran. Chaos w.b. het historische. Vers 62 vind ik mooi in lijn met 2:30-39, als onontkoombare consequentie daaruit. Maar ik laat het hier even bij. Het heeft even genoeg tijd gekost.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 15 aug 2006 19:40

[VOORTZETTING VAN BEROEP OP DE JODEN]

67 En toen Musa tot zijn volk zeide:
God beveelt u dat gij een koe offert. (4)
Zij zeiden:
Neemt gij ons tot bespotting?
Hij zeide:
Ik neem mijn toevlucht tot God dat ik zou behoren tot de onwetenden.
68 Zij zeiden:
Roep voor ons uw Heer aan dat hij ons duidelijk make wat zij (5) moet zijn.
Hij zeide:
Dit zegt Hij, dat zij moet zijn geen oude koe en geen vaars, maar van leeftijd daartussen doet dus wat u bevolen is.
69 Zij zeiden:
Roep voor ons uw Heer aan dat Hij ons duidelijk make wat haar kleur moet zijn.
Hij zeide:
Dit zegt Hij dat zij moet zijn een koe van zuiver gele kleur welke verheugt wie naar haar zien.
70 Zij zeiden:
Roep voor ons uw Heer aan dat hij ons duidelijk make wat zij moet zijn.
Wat de koeien komen ons gelijk voor,
en wij, zo God wil, zullen rechtgeleiden zijn.
71 Hij zeide:
Dit zegt Hij, dat zij niet moet zijn een onderjukte koe die de aarde omwoelt,
en ook niet ene die de akker helpt besproeien,
maar een welbewaarde waarop geen smet is.
Zij zeiden:
Thans zijt gij met het wezenlijke gekomen.
Zij offerden toen, maar bijna hadden zij het niet gedaan.
72 En toen gij een mensenleven doodde en daarover twistte heeft God uitgebracht wat gij verborgen hieldt.
73 Wij zeiden toen:
Slaat hem met een deel van haar. (1)
Aldus doet God de doden leven, en toont Hij u zijn tekenen, opdat gij wellicht verstandig wordt.
74 Toen verhardden zich uw harten daarna,
zodat zij werden als stenen of nog heviger in hardheid.
Want er zijn stenen waaruit rivieren uitbreken,
en er zijn er die gespleten worden zodat daar water uitkomt,
en er zijn er die nedervallen uit vreze voor God.
Niet is God achteloos omtrent wat gij bedrijft.

4. Vgl. Numeri 19:1-10 en Deuteronomium 21.
5. De koe.
1. Galalayn: Sla de dode met een deel van de koe.

Dit lijkt dan het gedeelte te zijn van soera 2 waarop de naam van de soera gebaseerd is, naar mijn indruk. Hier gaat het immers duidelijk over een koe. Voordat ik dit gelezen heb, heb ik we afgevraagd: hoe komen ze er toch bij om deze soera zo te noemen?
Het komt op mij over als een verhaal, waarbij de fantasie van de Koran weer eens op hol slaat.
Ik kan het ook totaal niet plaatsen in datgene wat ik van de Bijbel ken.

Moslimgirl
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Moslimgirl » 21 aug 2006 20:58

Hoi Goofy1978,

Ik zou graag willen reageren op het onderstaande:

Ik sluit me aan bij Aragorn.

Onzin. Wat te denken van sjiiten, soennieten, wahabisten en wat dies al niet meer zei?
Aragorn

Net zoals in het Christendom is er bij de Islaam (helaas) ook vele groeperingen/afgewaalden/sektes en noem maar op. En tussen deze verschillende stromingen zijn er veel verschillen te vinden. Bij de 1 meer dan bij de ander...

Met vriendelijke groet,

Moslimgirl
De Profeet (v.z.m.h.) zei: 'De wereld is slechts een voorziening en de beste voorziening van de wereld is een goede vrouw.'(Moesliem)

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 21 aug 2006 21:30

Moslimgirl schreef:Hoi Goofy1978,

Ik zou graag willen reageren op het onderstaande:

Ik sluit me aan bij Aragorn.

Aragorn

Net zoals in het Christendom is er bij de Islaam (helaas) ook vele groeperingen/afgewaalden/sektes en noem maar op. En tussen deze verschillende stromingen zijn er veel verschillen te vinden. Bij de 1 meer dan bij de ander...

Met vriendelijke groet,

Moslimgirl

ok zoveel weet ik er ook niet vanaf maar ze geloven toch allemaal in Alah
als enige God.
wij hebben de Jehovah getuigen die geloven weer niet in Jezus enzo.

greets terug

Terug naar “[Religie] - Open forum”