Orgelspelen

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
607
Verkenner
Verkenner
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 aug 2023 18:47
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Orgelspelen

Berichtdoor 607 » 14 aug 2023 20:02

Hoi, ik vroeg me af of er hier mensen orgel spelen. :) Ik ben zelf vijf tot zes jaar geleden begonnen met orgelspelen toen een huisgenoot me een keer meenam. Ik speelde al piano, al heb ik daar ook geen les in gehad. Ik speel niet zo vaak orgel, omdat ik een (digitale) piano op m'n kamer heb en geen orgel, en het toch een drempel is om naar de kerk te gaan om te spelen.
Ik speelde in het begin alleen videogamemuziek, en nu vooral psalmen en Opwekking. Ik speel zelden klassiek, maar dat lijkt me wel leuk om meer te gaan doen. Ik hoop in kringloopwinkels altijd bladmuziek voor orgel tegen te komen maar heb niet vaak geluk wat dat betreft.
Aan andere organisten: heb je een opleiding gehad of ben je autodidact, en wat speel je zoal?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Orgelspelen

Berichtdoor Marnix » 14 aug 2023 21:31

607 schreef:Hoi, ik vroeg me af of er hier mensen orgel spelen. :) Ik ben zelf vijf tot zes jaar geleden begonnen met orgelspelen toen een huisgenoot me een keer meenam. Ik speelde al piano, al heb ik daar ook geen les in gehad. Ik speel niet zo vaak orgel, omdat ik een (digitale) piano op m'n kamer heb en geen orgel, en het toch een drempel is om naar de kerk te gaan om te spelen.
Ik speelde in het begin alleen videogamemuziek, en nu vooral psalmen en Opwekking. Ik speel zelden klassiek, maar dat lijkt me wel leuk om meer te gaan doen. Ik hoop in kringloopwinkels altijd bladmuziek voor orgel tegen te komen maar heb niet vaak geluk wat dat betreft.
Aan andere organisten: heb je een opleiding gehad of ben je autodidact, en wat speel je zoal?


Oeh videogamemuziek, wat speelde je dan zoal?

Ik kan zelf niet orgelspelen, met één hand. We hebben een piano en op het werk een oud slecht onderhouden en ietwat vals pijporgel, als we ‘s avonds moeten werken spelen we daar tussendoor wel eens even voor de lol op :-D
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
607
Verkenner
Verkenner
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 aug 2023 18:47
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Orgelspelen

Berichtdoor 607 » 15 aug 2023 08:52

Marnix schreef:Oeh videogamemuziek, wat speelde je dan zoal?

Ik kan zelf niet orgelspelen, met één hand. We hebben een piano en op het werk een oud slecht onderhouden en ietwat vals pijporgel, als we ‘s avonds moeten werken spelen we daar tussendoor wel eens even voor de lol op :-D

Dat klinkt leuk. :D
Het meest bekende nummer dat ik speelde was Cackletta's Theme uit Mario & Luigi: Superstar Saga. Sommige Game Boymuziek werkt ook goed, omdat de Game Boy in principe maximaal drie stemmen heeft, waardoor je een stem kan spelen met je voeten en een met beide handen. Dit nummer uit Wario Land 3 werkte bijvoorbeeld best goed, ik had er ook een passende registratie voor. :)
Maar de afgelopen paar jaar geniet ik dus meer van het spelen van geestelijke muziek! Op de piano speel ik ook bijna nooit meer muziek uit games. Wie weet in de toekomst weer. :)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Orgelspelen

Berichtdoor Marnix » 15 aug 2023 09:43

607 schreef:Dat klinkt leuk. :D
Het meest bekende nummer dat ik speelde was Cackletta's Theme uit Mario & Luigi: Superstar Saga. Sommige Game Boymuziek werkt ook goed, omdat de Game Boy in principe maximaal drie stemmen heeft, waardoor je een stem kan spelen met je voeten en een met beide handen. Dit nummer uit Wario Land 3 werkte bijvoorbeeld best goed, ik had er ook een passende registratie voor. :)
Maar de afgelopen paar jaar geniet ik dus meer van het spelen van geestelijke muziek! Op de piano speel ik ook bijna nooit meer muziek uit games. Wie weet in de toekomst weer. :)


Hehe oke. Iets ander genre dan hier, ik zet nog wel eens een soundtrack op van een role playing game zoals Baldur’s Gate, Divinity enz als ik even wil chillen op de bank. Of bijvoorbeeld Celestial Aeon Project die veel gamemuziek, met name uit het fantasty-genre in rustige versie hebben uitgevoerd.

Maar van geestelijke muziek kan ik ook wel genieten, alleen dan meestal niet bij orgelspel. :-) maar ik vind het orgel wel weer een mooi instrument, in de kerk waar we afwisselend band / combo en orgel hebben kan ik er wel van genieten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Orgelspelen

Berichtdoor hans0166 » 19 aug 2023 14:48

607 schreef:Hoi, ik vroeg me af of er hier mensen orgel spelen. :)


ja natuurlijk :) hoe kan het anders op een refo-forum :)

nou ben ik niet van die richting maar speel al zo'n beetje 43 jaar.
Mijn verzameling waaruit ik speel varieert van protestantse psalmbewerkingen van Jan Zwart via Feike Asma naar Marco den Toom, en alles ertussen, (speel deze echter zelden in de diensten die ik begeleid, omdat mijn aanstellingen niet in de reformatorische hoek zijn) Bach, Krebs, en voorlopers van de barok ontbreken natuurlijk niet, de werken van Franck, Guilmant, Dubois en vele meer.. tot de modernere als Hans Andre Stamm, Denis Bedard,en de nieuwe jongere garde als Paul Fey ( zoek maar op youtube)

Muziek vinden is niet zo heel moeilijk hoor, en voor vele orgelmuziek ( en andere instrumenten) geldt dat ze al jaren in het publieke domein zitten. Alles van Bach en vele meer kun je gratis downloaden op IMSLP, ook sommige moderne componisten, veelal onbekender, zetten er wel werken op.
Op dit moment staan er ongeveer 222.000 werken op waar in je kan grasduinen.

Thuis heb ik een hauptwerk 3 kl+p als oefeninstrument staan. In de kerk speel ik meestal op een 2+p 27 reg Vermeulen (mechanisch neo barok) orgel

Gebruikersavatar
607
Verkenner
Verkenner
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 aug 2023 18:47
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Orgelspelen

Berichtdoor 607 » 19 aug 2023 15:07

hans0166 schreef:ja natuurlijk :) hoe kan het anders op een refo-forum :)

nou ben ik niet van die richting maar speel al zo'n beetje 43 jaar.
Mijn verzameling waaruit ik speel varieert van protestantse psalmbewerkingen van Jan Zwart via Feike Asma naar Marco den Toom, en alles ertussen, (speel deze echter zelden in de diensten die ik begeleid, omdat mijn aanstellingen niet in de reformatorische hoek zijn) Bach, Krebs, en voorlopers van de barok ontbreken natuurlijk niet, de werken van Franck, Guilmant, Dubois en vele meer.. tot de modernere als Hans Andre Stamm, Denis Bedard,en de nieuwe jongere garde als Paul Fey ( zoek maar op youtube)

Muziek vinden is niet zo heel moeilijk hoor, en voor vele orgelmuziek ( en andere instrumenten) geldt dat ze al jaren in het publieke domein zitten. Alles van Bach en vele meer kun je gratis downloaden op IMSLP, ook sommige moderne componisten, veelal onbekender, zetten er wel werken op.
Op dit moment staan er ongeveer 222.000 werken op waar in je kan grasduinen.

Thuis heb ik een hauptwerk 3 kl+p als oefeninstrument staan. In de kerk speel ik meestal op een 2+p 27 reg Vermeulen (mechanisch neo barok) orgel

Klinkt goed! IMSLP is een goed idee, je moet nog wel nette zettingen ervan vinden, want een scan van een oud manuscript leest niet zo lekker.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Orgelspelen

Berichtdoor Marnix » 19 aug 2023 16:49

Waar blijft huisorganist Optimatus?! :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Orgelspelen

Berichtdoor hans0166 » 19 aug 2023 19:28

607 schreef:Klinkt goed! IMSLP is een goed idee, je moet nog wel nette zettingen ervan vinden, want een scan van een oud manuscript leest niet zo lekker.


99.9% daar is gewoon gedrukte muziek :)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Orgelspelen

Berichtdoor Optimatus » 29 aug 2023 09:21

Ik ben sinds 1998 organist in verschillende gemeenten, variërend van Geref. Bond PKN tot Oud-Katholiek.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.


Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten