Wat is er uniek aan de Nederlandse werkcultuur / ethiek?

Moderator: Moderafo's

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Wat is er uniek aan de Nederlandse werkcultuur / ethiek?

Berichtdoor Haaibaai » 20 apr 2021 17:52

Erik1960 schreef:“Wij zijn ons er eentje” (H. Finkers)


Zeg dat wel :lol: :lol: :lol:
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Wat is er uniek aan de Nederlandse werkcultuur / ethiek?

Berichtdoor meribel » 20 apr 2021 18:28

Ok grappig maar geen antwoord ?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wat is er uniek aan de Nederlandse werkcultuur / ethiek?

Berichtdoor Mortlach » 20 apr 2021 19:17

StillAwake schreef:Mee eens.
Toch zijn er situaties waarbij goede omgang uiteindelijk wel invloed gaat hebben op het geleverde werk.
Als mensen elkaar niet (bottom up) op fouten mogen wijzen omdat dat cultureel gezien geen goede omgangsvormen zijn is het moeilijk de zaken werkbaar te houden.
Ik ben diverse malen op schepen geweest waar de kapitein voor de mensen aan dek niet benaderbaar was.

Voorbeeld: een Franse kapitein die een machinist op zijn kop gaf dat hij geen veiligheidsschoenen droeg, terwijl de kapitein in kwestie zelf op slippers liep.
Een Hollander die de kapitein daar even later wel op aansprak kreeg een reprimande, en werd op nachtdienst gezet.
Gevolg: de kapitein mocht van de Nederlandse reder een nieuwe baan zoeken.

Een Nederlandse kapitein zou daarop aangesproken mogen worden.

Ander voorbeeld:
Een Filippijnse bemanning moest een kritische hijsoperatie uitvoeren.
Bij de toolboxmeeting vooraf durfde niemand van deze mensen (cultureel beïnvloed) aan te geven dat ze niet volledig begrepen wat ze moesten doen
Gevolg: Man overboord, twee zwaar gewonden, schade aan schip en kraan, drie weken delay en een helicopteroperatie om de gewonden en de drenkeling naar een ziekenhuis aan wal te krijgen.

Laatste voorbeeld:
Een schip met Japanse crew, maar Britse kapitein wil een haven binnenlopen.
De kapitein was in niet bekend met de binnen te lopen haven, maar de Japanse tweede stuurman wilde de kapitein niet voor het hoofd stoten door een loods aan boord te nemen.
Gevolg: het schip heeft twee dagen op een zandbank gelegen.


Toen ik nog op kantoor werkte in Ierland, kwam de CEO van het Amerikaanse moederbedrijf een keer een kijkje nemen. Op een gegeven moment sta ik met de HR-dame en de CEO te praten en hij vraagt wat ik precies doe. "Ik ben vertaler voor het Nederlandse team, en jij?" reageerde ik. De CEO moest even lachen en zei toen "Ik ben overhead (kosten die niets opleveren)". Ik moest daar dan weer om lachen, maar ik dacht dat de HR-dame ter plekke een hartverzakking zou krijgen.

Werken voor Amerikaanse bedrijven kan ik trouwens niet aanbevelen. Veel te veel focus op targets halen en doorontwikkelen. Een positie is nooit goed genoeg; je moet altijd meer willen, en een gebrek aan dergelijke ambitie wordt je echt aangerekend. Als ze vragen "waar zie je jezelf over 5 jaar" en je zegt "ik vind mijn werk leuk, dus gewoon waar ik nu zit" is dat een fout antwoord.

En daarnaast is het allemaal heel erg "we zijn eigenlijk gewoon een groot gezin samen, iedereen vrienden!" totdat er wordt gereorganiseerd en ze je direct met enkel een bedankt! de straat op zouden gooien, ware het niet dat dat niet mocht van de Ierse arbeidswet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Wat is er uniek aan de Nederlandse werkcultuur / ethiek?

Berichtdoor StillAwake » 20 apr 2021 20:05

Mortlach schreef:Toen ik nog op kantoor werkte in Ierland, kwam de CEO van het Amerikaanse moederbedrijf een keer een kijkje nemen. Op een gegeven moment sta ik met de HR-dame en de CEO te praten en hij vraagt wat ik precies doe. "Ik ben vertaler voor het Nederlandse team, en jij?" reageerde ik. De CEO moest even lachen en zei toen "Ik ben overhead (kosten die niets opleveren)". Ik moest daar dan weer om lachen, maar ik dacht dat de HR-dame ter plekke een hartverzakking zou krijgen.

Werken voor Amerikaanse bedrijven kan ik trouwens niet aanbevelen. Veel te veel focus op targets halen en doorontwikkelen. Een positie is nooit goed genoeg; je moet altijd meer willen, en een gebrek aan dergelijke ambitie wordt je echt aangerekend. Als ze vragen "waar zie je jezelf over 5 jaar" en je zegt "ik vind mijn werk leuk, dus gewoon waar ik nu zit" is dat een fout antwoord.

En daarnaast is het allemaal heel erg "we zijn eigenlijk gewoon een groot gezin samen, iedereen vrienden!" totdat er wordt gereorganiseerd en ze je direct met enkel een bedankt! de straat op zouden gooien, ware het niet dat dat niet mocht van de Ierse arbeidswet.

De Amerikaanse arbeidsmarkt en arbeidsethos is inderdaad onvergelijkbaar met de Europese.
En staat naar mijn gevoel internationaal ook niet hoog aangeschreven.

Maar ik heb vooralsnog alleen voor Europese bedrijven gewerkt (en aangezien de Jones Act het mij erg moeilijk maakt om iets voor Amerika te doen verwacht ik dat dat zo blijft), dus mijn ervaring is vanaf de zijlijn.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten