Wat is er uniek aan de Nederlandse werkcultuur / ethiek?

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wat is er uniek aan de Nederlandse werkcultuur / ethiek?

Berichtdoor Marnix » 19 apr 2021 11:58

Haaibaai schreef:Het zal wel zijn uit wat voor kringen mensen komen en uit wat voor stand,waar nog goed wordt op gevoed is het altijd nog U en bij de achternaam, en dat kinderen ook tegen ouders U zeggen daar is allemaal niets mis mee in tegendeel. En met een goede op voeding en weten hoe het hoort komt men het verst mee in deze samenleving.De Nederlander denkt wel dat ze het zo goed weten en doen ,maar voor veel buitenlanders zijn Nederlanders ongelikte beren;ook wij stellen prijs op hoffelijkheid en goede ongangsvormen niks mis mee.


Met u zeggen is niks mis maar het zegt ook weer niet veel. Je kan respectvol zijn en jij zeggen en respectloos en u zeggen. En als ik liever met “jij” wordt aangesproken door kinderen, wat is dan respectvol, wanneer word ik gerespecteerd? Als ze daar gehoor aan geven of als ze tegen mijn zin in toch “u” gaan zeggen?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Wat is er uniek aan de Nederlandse werkcultuur / ethiek?

Berichtdoor Haaibaai » 19 apr 2021 12:12

Marnix schreef:Met u zeggen is niks mis maar het zegt ook weer niet veel. Je kan respectvol zijn en jij zeggen en respectloos en u zeggen. En als ik liever met “jij” wordt aangesproken door kinderen, wat is dan respectvol, wanneer word ik gerespecteerd? Als ze daar gehoor aan geven of als ze tegen mijn zin in toch “u” gaan zeggen?

Als men zich wil laten aan spreken met jij tja moet men dat zelf weten vrijheid blijheid zouden wij zeggen.Het ook wel een zaak zijn van afkomst en de kring waar men uit voort komt,maar goede omgangsvormen maakt het samenleven een stuk aangenamer.

En wat het respect daar heb je gelijk in en daarbij wat is respect,maar dat is weer een andere kwestie :| :)
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wat is er uniek aan de Nederlandse werkcultuur / ethiek?

Berichtdoor Marnix » 19 apr 2021 15:28

Haaibaai schreef:Als men zich wil laten aan spreken met jij tja moet men dat zelf weten vrijheid blijheid zouden wij zeggen.Het ook wel een zaak zijn van afkomst en de kring waar men uit voort komt,maar goede omgangsvormen maakt het samenleven een stuk aangenamer.

En wat het respect daar heb je gelijk in en daarbij wat is respect,maar dat is weer een andere kwestie :| :)


Vooral goede omgang maakt het samenleven een stuk aangenamer. Niet zozeer de vormen, de gewoonten, de tradities. Als men elkaar met u aanspreekt maar er geen respect zal de omgang alsnog niet prettig zijn en als men elkaar met jij aanspreekt en er is wel respect, dan wel.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Wat is er uniek aan de Nederlandse werkcultuur / ethiek?

Berichtdoor StillAwake » 20 apr 2021 08:36

Marnix schreef:Vooral goede omgang maakt het samenleven een stuk aangenamer. Niet zozeer de vormen, de gewoonten, de tradities. Als men elkaar met u aanspreekt maar er geen respect zal de omgang alsnog niet prettig zijn en als men elkaar met jij aanspreekt en er is wel respect, dan wel.

Mee eens.
Toch zijn er situaties waarbij goede omgang uiteindelijk wel invloed gaat hebben op het geleverde werk.
Als mensen elkaar niet (bottom up) op fouten mogen wijzen omdat dat cultureel gezien geen goede omgangsvormen zijn is het moeilijk de zaken werkbaar te houden.
Ik ben diverse malen op schepen geweest waar de kapitein voor de mensen aan dek niet benaderbaar was.

Voorbeeld: een Franse kapitein die een machinist op zijn kop gaf dat hij geen veiligheidsschoenen droeg, terwijl de kapitein in kwestie zelf op slippers liep.
Een Hollander die de kapitein daar even later wel op aansprak kreeg een reprimande, en werd op nachtdienst gezet.
Gevolg: de kapitein mocht van de Nederlandse reder een nieuwe baan zoeken.

Een Nederlandse kapitein zou daarop aangesproken mogen worden.

Ander voorbeeld:
Een Filippijnse bemanning moest een kritische hijsoperatie uitvoeren.
Bij de toolboxmeeting vooraf durfde niemand van deze mensen (cultureel beïnvloed) aan te geven dat ze niet volledig begrepen wat ze moesten doen
Gevolg: Man overboord, twee zwaar gewonden, schade aan schip en kraan, drie weken delay en een helicopteroperatie om de gewonden en de drenkeling naar een ziekenhuis aan wal te krijgen.

Laatste voorbeeld:
Een schip met Japanse crew, maar Britse kapitein wil een haven binnenlopen.
De kapitein was in niet bekend met de binnen te lopen haven, maar de Japanse tweede stuurman wilde de kapitein niet voor het hoofd stoten door een loods aan boord te nemen.
Gevolg: het schip heeft twee dagen op een zandbank gelegen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wat is er uniek aan de Nederlandse werkcultuur / ethiek?

Berichtdoor Marnix » 20 apr 2021 09:32

Uiteraard. Ik stel niet dat goede omgang het enige is. Waar mij het om ging dat goede omgang (respect voor elkaar hebben enz) belangrijk is dan goede omgangsvormen (u zeggen en dergelijke) want de vormen zeggen niet zoveel over het hart.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Wat is er uniek aan de Nederlandse werkcultuur / ethiek?

Berichtdoor Haaibaai » 20 apr 2021 10:37

Marnix schreef:Vooral goede omgang maakt het samenleven een stuk aangenamer. Niet zozeer de vormen, de gewoonten, de tradities. Als men elkaar met u aanspreekt maar er geen respect zal de omgang alsnog niet prettig zijn en als men elkaar met jij aanspreekt en er is wel respect, dan wel.



Het is heel eenvoudig je hebt altijd mensen die niet goed willen hou het daar zakelijk mee en hou ze of afstand is ook een omgangsvorm ook op een forum bijvoorbeeld of op een werk plek.Met mensen die wel normaal zijn en het goede willen,blijven wij bij hoffelijke omgangsvormen en die mogen hoofds zijn wel zo duidelijk daarin is respect in geweven.Maar in dit land is het nou eenmaal gebruikelijk om iedereen de maat te nemen in het buitenland is de Nederlander nou echt niet geliefd al denken ze zelf van wel.en niet wat je zegt van alles is de basis respect.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Wat is er uniek aan de Nederlandse werkcultuur / ethiek?

Berichtdoor StillAwake » 20 apr 2021 10:49

Marnix schreef:Uiteraard. Ik stel niet dat goede omgang het enige is. Waar mij het om ging dat goede omgang (respect voor elkaar hebben enz) belangrijk is dan goede omgangsvormen (u zeggen en dergelijke) want de vormen zeggen niet zoveel over het hart.

Dat klopt.
Het is alleen wel tekenend dat (in de offshore/zeevaart wereld, daarbuitewn is mijn ervaring zeer beperkt) dat juist bij problemen Nederlanders of Noren worden ingevlogen om de zaak te managen.
Blijkbaar is de aangeboren directheid die wij hier hebben iets wat internationaal meer gewaardeerd wordt dan dat men wil toegeven...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Wat is er uniek aan de Nederlandse werkcultuur / ethiek?

Berichtdoor StillAwake » 20 apr 2021 10:55

Haaibaai schreef:Het is heel eenvoudig je hebt altijd mensen die niet goed willen hou het daar zakelijk mee en hou ze of afstand is ook een omgangsvorm ook op een forum bijvoorbeeld of op een werk plek.Met mensen die wel normaal zijn en het goede willen,blijven wij bij hoffelijke omgangsvormen en die mogen hoofds zijn wel zo duidelijk daarin is respect in geweven.Maar in dit land is het nou eenmaal gebruikelijk om iedereen de maat te nemen in het buitenland is de Nederlander nou echt niet geliefd al denken ze zelf van wel.en niet wat je zegt van alles is de basis respect.

De Nederlander is wellicht niet erg geliefd internationaal (ik werk al 22 jaar internationaal, en heb dat eigenlijk nog nooit gemerkt), maar hetzelfde geldt voor Fransen (staan te boek als arrogant, die hoeven in Noord Europa, de VS en Japan echt niet aan te kloppen), Belgen (worden internationaal gezien als reserveonderdeel van Frankrijk), Duitsers (vooral in Europa liggen die nog steeds gevoelig (39-45?)), en Britten/Amerikanen (hebben wereldwijd de naam opgebouwd zonder al te veel kennis heel hard te schreeuwen).
Geen enkel land ligt overal ter wereld lekker, maar ik ben nog nooit van boord geschopt vanwege mijn nationaliteit.

Al met al heb ik de indruk dat Nederlanders internationaal gezien ZAKELIJK (ik heb het niet over toeristen) juist wel hoog aangeschreven staan (maar ik geef toe dat ik alleen beeld heb van mijn eigen vakgebied).
Vergelijkbaar (iets lager) met Scandinavie, maar hoger dan de meeste andere Europeanen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wat is er uniek aan de Nederlandse werkcultuur / ethiek?

Berichtdoor Marnix » 20 apr 2021 12:42

Haaibaai schreef:Het is heel eenvoudig je hebt altijd mensen die niet goed willen hou het daar zakelijk mee en hou ze of afstand is ook een omgangsvorm ook op een forum bijvoorbeeld of op een werk plek.Met mensen die wel normaal zijn en het goede willen,blijven wij bij hoffelijke omgangsvormen en die mogen hoofds zijn wel zo duidelijk daarin is respect in geweven.Maar in dit land is het nou eenmaal gebruikelijk om iedereen de maat te nemen in het buitenland is de Nederlander nou echt niet geliefd al denken ze zelf van wel.en niet wat je zegt van alles is de basis respect.


Sorry maar hier valt echt geen touw aan vast te knopen. Verder denk ik dat Nederland voorloopt en er langzamerhand steeds wat meer van die onnodige poppenkast komt te vervallen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Wat is er uniek aan de Nederlandse werkcultuur / ethiek?

Berichtdoor Haaibaai » 20 apr 2021 13:55

Marnix schreef:Sorry maar hier valt echt geen touw aan vast te knopen. Verder denk ik dat Nederland voorloopt en er langzamerhand steeds wat meer van die onnodige poppenkast komt te vervallen.



Wellicht een kwestie van goed lezen.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wat is er uniek aan de Nederlandse werkcultuur / ethiek?

Berichtdoor Marnix » 20 apr 2021 14:27

Haaibaai schreef:Wellicht een kwestie van goed lezen.


Dat heb ik geprobeerd, minstens 10x maar het is wel een aaneenschakeling van halve zinnen, geen spaties, weinig interpuncties, stijlfouten. Heb je wat je schreef al eens geprobeerd hardop uit te spreken? Ik snap dat taal niet voor iedereen makkelijk is hoor maar even nalezen als je iets schrijft en de ergste fouten eruit halen kan geen kwaad. Als we het dan toch over goede manieren hebben.... :-) En een beetje Nederlandse directheid.... :-)
Laatst gewijzigd door Marnix op 20 apr 2021 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Wat is er uniek aan de Nederlandse werkcultuur / ethiek?

Berichtdoor meribel » 20 apr 2021 14:44

Ik waardeer de nederlandse directheid enorm. Ik zou het verschrikkelijk vinden in een cultuur te leven waar dat niet is. Ok soms zijn mensen bot maar veel liever dat dan mierzoet en achter je rug om bot

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Wat is er uniek aan de Nederlandse werkcultuur / ethiek?

Berichtdoor Haaibaai » 20 apr 2021 16:39

Marnix schreef:Dat heb ik geprobeerd, minstens 10x maar het is wel een aaneenschakeling van halve zinnen, geen spaties, weinig interpuncties, stijlfouten. Heb je wat je schreef al eens geprobeerd hardop uit te spreken? Ik snap dat taal niet voor iedereen makkelijk is hoor maar even nalezen als je iets schrijft en de ergste fouten eruit halen kan geen kwaad. Als we het dan toch over goede manieren hebben.... :-) En een beetje Nederlandse directheid.... :-)

Ons jaag je niet op stang,het is gewoon Nederlands en je weet donders goed wat daar staat.
Tja over Nederlandse directheid gesproken, dat is niet meer dan een ander de maat nemen,voorkomendheid is de Nederlander vreemd zo ook vriendelijkheid. En dan nog is ethiek,het is gewoon wat beschaving betreft een plat land,blij dat wij geen Nederlander zijn.
Maar goed @Marnix jij zal wel volmaakt zijn en geen fouten maken ook goed Nederlands [-( :-k

Nou maar weer terug naar het onderwerp.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Wat is er uniek aan de Nederlandse werkcultuur / ethiek?

Berichtdoor meribel » 20 apr 2021 17:07

Offtopic maar @haaibaai zijn jullie een stelletje die met zijn tweeën achter de computer zitten ofzo?

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Wat is er uniek aan de Nederlandse werkcultuur / ethiek?

Berichtdoor Erik1960 » 20 apr 2021 17:14

meribel schreef:Offtopic maar @haaibaai zijn jullie een stelletje die met zijn tweeën achter de computer zitten ofzo?


“Wij zijn ons er eentje” (H. Finkers)
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)


Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten