Taize-muziek

Moderator: Moderafo's

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Taize-muziek

Berichtdoor Erik1960 » 02 apr 2021 15:39

Ik ben benieuwd hoe hier over gedacht wordt. Op vragen-deel van deze site stelt iemand de vraag of het toegestaan is naar Taizé-muziek te luisteren. Er volgt een lang antwoord, waarin maar 1 regel over die muziek gezegd wordt: "Niet elk lied van Taizé-muziek heeft een verkeerde tekst.". Daarmee wordt (op zijn minst) de suggestie gedaan dat de meeste liederen van Taize dat wel hebben. Ik vind het nogal aanmatigend en onbehoorlijk om de muziek uit Taizé op deze manier in het verdachtenbankje te plaatsen. Hoe lezen anderen dat?
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Taize-muziek

Berichtdoor hans0166 » 02 apr 2021 17:19

Erik1960 schreef:Hoe lezen anderen dat?


niet lezen, en zelf je verantwoordelijkheid nemen.

Engels, Frans en Latijn zijn de meest gebruikte talen in Taize, en nou niet de moeilijkste om een vertaling van te vinden. Dan kun je ieder woordje op het weegschaaltje leggen.

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Taize-muziek

Berichtdoor Erik1960 » 02 apr 2021 18:23

hans0166 schreef:niet lezen, en zelf je verantwoordelijkheid nemen.

Engels, Frans en Latijn zijn de meest gebruikte talen in Taize, en nou niet de moeilijkste om een vertaling van te vinden. Dan kun je ieder woordje op het weegschaaltje leggen.


Euhm... ik weet niet of ik mijn vraag dan duidelijk genoeg stelde. Ik vind het nogal beschuldigend wat de heer Slurink schrijft. “Niet elk lied heeft een verkeerde tekst”. Hoe zie jij dat?
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Taize-muziek

Berichtdoor Mortlach » 02 apr 2021 18:29

Erik1960 schreef:Euhm... ik weet niet of ik mijn vraag dan duidelijk genoeg stelde. Ik vind het nogal beschuldigend wat de heer Slurink schrijft. “Niet elk lied heeft een verkeerde tekst”. Hoe zie jij dat?


Slurink schrijft elke keer een halve roman om steeds hetzelfde antwoord te geven: "Nee, alle muziek is fout behalve wat ik goed vind." Met soms de variant "Het mag wel, maar je zou het niet moeten willen." Ik ben gestopt met vragen over muziek te lezen want het is echt een hangende plaat (haha)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Taize-muziek

Berichtdoor Marnix » 02 apr 2021 21:17

Erik1960 schreef:Ik ben benieuwd hoe hier over gedacht wordt. Op vragen-deel van deze site stelt iemand de vraag of het toegestaan is naar Taizé-muziek te luisteren. Er volgt een lang antwoord, waarin maar 1 regel over die muziek gezegd wordt: "Niet elk lied van Taizé-muziek heeft een verkeerde tekst.". Daarmee wordt (op zijn minst) de suggestie gedaan dat de meeste liederen van Taize dat wel hebben. Ik vind het nogal aanmatigend en onbehoorlijk om de muziek uit Taizé op deze manier in het verdachtenbankje te plaatsen. Hoe lezen anderen dat?


Tja de reformatorische visie op liederen die niet in de Bijbel staat is bekend toch? Niet voor niets zingt men alleen Psalmen in de erediensten want Sola Scriptura. Dus een gereserveerde houding is te verwachten. Ik vind dat je daarmee jezelf tekort doet en indirect ook God die die mensen inspireert en je ook wil opbouwen door anderen. Ik ben voor Taizé en zovee meer liederen en merk zovaak dat God ook op die manier spreekt tot mij en anderen en dat gun ik iedereen. Mijn orthodoxe broers en zussen zeker ook.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Taize-muziek

Berichtdoor irmo » 02 apr 2021 21:43

Mortlach schreef:Slurink schrijft elke keer een halve roman om steeds hetzelfde antwoord te geven: "Nee, alle muziek is fout behalve wat ik goed vind." Met soms de variant "Het mag wel, maar je zou het niet moeten willen." Ik ben gestopt met vragen over muziek te lezen want het is echt een hangende plaat (haha)



Veel praten, maar weinig zeggen. Als het nou nog nuttig was....

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Taize-muziek

Berichtdoor Erik1960 » 02 apr 2021 21:54

Marnix schreef:Tja de reformatorische visie op liederen die niet in de Bijbel staat is bekend toch? Niet voor niets zingt men alleen Psalmen in de erediensten want Sola Scriptura. Dus een gereserveerde houding is te verwachten. Ik vind dat je daarmee jezelf tekort doet en indirect ook God die die mensen inspireert en je ook wil opbouwen door anderen. Ik ben voor Taizé en zovee meer liederen en merk zovaak dat God ook op die manier spreekt tot mij en anderen en dat gun ik iedereen. Mijn orthodoxe broers en zussen zeker ook.


Hm..ja, misschien sta ik ook wel veel verder van die reformatorische visie af dan ik zelf in de gaten heb. En op zichzelf kan ik zijn ‘hangende plaat’ wel verdragen ook al heb ik er een andere mening over. Maar het in 1 zinnetje afserveren van Taize stuit me tegen de borst.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Taize-muziek

Berichtdoor Marnix » 02 apr 2021 22:01

Erik1960 schreef:Hm..ja, misschien sta ik ook wel veel verder van die reformatorische visie af dan ik zelf in de gaten heb. En op zichzelf kan ik zijn ‘hangende plaat’ wel verdragen ook al heb ik er een andere mening over. Maar het in 1 zinnetje afserveren van Taize stuit me tegen de borst.


Snap ik en ik heb dat ook regelmatig als bepaalde muziek als verdacht wordt gezien bijvoorbeeld. Juist wanneer het dingen zijn die je zelf bemoedigen, waar je God in hoort spreken tot je, je troost of blij en dankbaar maakt. Dan denk ik ook: spreek hooguit voor jezelf maar ga niet wat van God is verdacht maken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Taize-muziek

Berichtdoor Prisma23 » 02 apr 2021 22:05

Tja, die lappen tekst van Slurink komen altijd op het zelfde neer. Maar het is natuurlijk wel een autoriteit op het gebied van goede muziek in Nederland, hij is tenslotte voormalig popmuzikant!

Bij mij kan je overigens altijd terecht met vragen over voedsellogistiek want ik heb ooit vakken gevuld in een supermarkt!


https://fi.linkedin.com/in/gerard-slurink-2130534/nl-nl

https://www.terdege.nl/artikelen/vreemdeling-op-aarde

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Taize-muziek

Berichtdoor Marnix » 02 apr 2021 22:13

Prisma23 schreef:Tja, die lappen tekst van Slurink komen altijd op het zelfde neer. Maar het is natuurlijk wel een autoriteit op het gebied van goede muziek in Nederland, hij is tenslotte voormalig popmuzikant!

Bij mij kan je overigens altijd terecht met vragen over voedsellogistiek want ik heb ooit vakken gevuld in een supermarkt!


https://fi.linkedin.com/in/gerard-slurink-2130534/nl-nl

https://www.terdege.nl/artikelen/vreemdeling-op-aarde


Het komt op mij altijd een beetje over als wanneer iemand zich helemaal te buiten is gegaan aan de alcohol, totaal van het padje is geraakt en dan het licht ziet en helemaal stopt. Die mensen zijn vervolgens vaak heel fanatiek tegen iedere vorm van alcohol want het maakt zoveel kapot. Beter er helemaal vandaan blijven. Het is zelfbescherming maar dat moet je niet op anderen kgaan toepassen. Terwijl tal van mensen gewoon af en toe van een drankje genieten. Zo is het met veel dingen en als je in de muziek bent doorgeslagen is het daar weinig anders. Maar het zit hier wel meer in de subcultuur, niet alleen bij individuen en daarom werken dit soort verhalen dan ook zo goed.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Taize-muziek

Berichtdoor hans0166 » 07 apr 2021 08:08

Erik1960 schreef:misschien sta ik ook wel veel verder van die reformatorische visie af dan ik zelf in de gaten heb.


de reformatorische kerken staan in dit geval zelf erg ver van de bijbel af. Het boek herbergt een grote hoeveelheid van hymnen en gezangen.
Helaas gaat men ook heel vaak voorbij aan het feit de de liederen van oa Taize, maar ook Gregoriaans, en de vernieuwde RK liturgische zang traditie ( niet de liedjescultuur), heel vaak bijbelgetrouwer zijn (omdat het onbewerkte teksten zijn) dan Datheen en de 1773 berijmingen.

GerardS
Verkenner
Verkenner
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 mei 2012 16:36

Re: Taize-muziek

Berichtdoor GerardS » 13 apr 2021 21:28

Beste Erik,

Met het zinnetje waar jij nu zoveel nadruk op legt, bedoelde ik niet zoveel als jij er in leest. Wat ik er slechts mee bedoelde te zeggen is dat de teksten op zichzelf niet per se verkeerd hoeven te zijn. Dat is alles. (Er zijn wel wat teksten waar ik niet zo gelukkig mee ben maar dat laat ik nu voor wat het is). En waar het teksten uit de Bijbel zijn is er uiteraard niets mis met de tekst op zich.

Wat voor mij de nadruk had is 'dat lange verhaal' dat er aan vooraf gaat. Ik ben er van overtuigt dat dat hetgene is wat we als zondaar werkelijk nodig hebben om aan vast te houden en in te groeien. Ik hoop dat je dat gedeelte ook gelezen hebt en dat het je ook aanspreekt. En mijn punt was dat ik meen dat wat de muziek van Taize met je moet doen (in het bijzonder door de sfeer en de gevoelens die het moet oproepen) je op een ander spoor zet.

Ik hoop dat dit het wat verduidelijkt.

Je kan ook altijd een vervolg vraag stellen als je graag een verduidelijking wil. Ook als je het er niet mee eens ben hoor ik het altijd graag (wel met inhoudelijke argumenten dan graag).
En je kan me ook altijd direct emailen (via refoweb).

Een hartelijke groet,
Gerard Slurink

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Taize-muziek

Berichtdoor Haaibaai » 14 apr 2021 21:29

hans0166 schreef:de reformatorische kerken staan in dit geval zelf erg ver van de bijbel af. Het boek herbergt een grote hoeveelheid van hymnen en gezangen.
Helaas gaat men ook heel vaak voorbij aan het feit de de liederen van oa Taize, maar ook Gregoriaans, en de vernieuwde RK liturgische zang traditie ( niet de liedjescultuur), heel vaak bijbelgetrouwer zijn (omdat het onbewerkte teksten zijn) dan Datheen en de 1773 berijmingen.


Onbewerkte Psalmen zoals ook in Taize is de zuivere wijze van zingen ,zo ook dat dat in de Romana en OKK en Anglicana, en alles in zijn geheel gezongen.Mooier kan men niet hebben.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Taize-muziek

Berichtdoor Prisma23 » 15 apr 2021 10:10

Haaibaai schreef:Onbewerkte Psalmen zoals ook in Taize is de zuivere wijze van zingen ,zo ook dat dat in de Romana en OKK en Anglicana, en alles in zijn geheel gezongen.Mooier kan men niet hebben.


Zeker waar Haaibaai! In berijming gaan er dingen verloren of worden er dingen toegevoegd om aan metrum/rijm te kunnen voldoen.
In dit verband wil ik ook graag even wijzen op "Sons of Korach". Zij zingen de onberijmde psalmen op een fraaie eigentijdse manier.

https://sonsofkorah.com/

https://www.youtube.com/watch?v=p2hgQTj8W4g

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Taize-muziek

Berichtdoor Haaibaai » 15 apr 2021 10:23

:-({|= Waarom iets veroordelen van je mede broeders en zuster in de Heer ;wij vragen ons altijd af zijn dat soort mensen zelf wel is in Taize geweest en weet men wel wat Taize is.

Het is een grote rijkdom de kerkmuziek/kloostermuziek een heerlijk toevoegen van de vele en vele soorten kerkmuziek.

Want dit is de eigenlijke vraag in deze draad.

Nou vooruit hier nog maar is en prachtige Taize Hymne.

https://www.youtube.com/watch?v=7eE6mtqFHuw
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.


Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten