Taize-muziek

Moderator: Moderafo's

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Taize-muziek

Berichtdoor Erik1960 » 15 apr 2021 11:52

GerardS schreef:Beste Erik,

Met het zinnetje waar jij nu zoveel nadruk op legt, bedoelde ik niet zoveel als jij er in leest. Wat ik er slechts mee bedoelde te zeggen is dat de teksten op zichzelf niet per se verkeerd hoeven te zijn. Dat is alles. (Er zijn wel wat teksten waar ik niet zo gelukkig mee ben maar dat laat ik nu voor wat het is). En waar het teksten uit de Bijbel zijn is er uiteraard niets mis met de tekst op zich.


Gelet op de expliciete vraag die je kreeg, kwam dat zinnetje inderdaad nogal binnen bij mij. Goed om te horen dat je die lading er niet in wilde leggen.


GerardS schreef: Wat voor mij de nadruk had is 'dat lange verhaal' dat er aan vooraf gaat. Ik ben er van overtuigt dat dat hetgene is wat we als zondaar werkelijk nodig hebben om aan vast te houden en in te groeien. Ik hoop dat je dat gedeelte ook gelezen hebt en dat het je ook aanspreekt. En mijn punt was dat ik meen dat wat de muziek van Taize met je moet doen (in het bijzonder door de sfeer en de gevoelens die het moet oproepen) je op een ander spoor zet.


Het beste is vaak de vijand van het goede. De vragensteller verduidelijkt dat hij/zij gesterkt wordt in zijn/haar geloofsbeleving door het luisteren naar Taize-liederen. Dat is -in andermans ogen- misschien niet het beste. Maar wanneer het beste niet beschikbaar is of niet geapprecieerd wordt (muziekvoorkeur is nogal persoonlijk en van het moment afhankelijk), moet dan het goede bestreden worden?

Nee, jouw visie op leven en geloven spreekt me totaal niet aan. Maar dat is voor mij geen beletsel om er kennis van te nemen. Waar ik over struikelde is dat zinnetje. In mijn ogen zou de wereld een stuk leefbaarder zijn wanneer meer mensen zich zouden laten inspireren door wat er in Taize gezongen en gebeden wordt.

GerardS schreef: Je kan ook altijd een vervolg vraag stellen als je graag een verduidelijking wil. Ook als je het er niet mee eens ben hoor ik het altijd graag (wel met inhoudelijke argumenten dan graag).
En je kan me ook altijd direct emailen (via refoweb).


Die mail heb ik ook gestuurd naar refoweb, met het verzoek die aan je door te sturen. Ik vind het mooi dat je er hier op reageert! Dank daarvoor.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)


Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten