Heeft muziek een helende en troostende werking?

Moderator: Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Heeft muziek een helende en troostende werking?

Berichtdoor Chaya » 19 jan 2019 14:09

In het UMC komen iedere 2 weken een tweetal violisten live spelen op de afdeling Intensiv Care.

We zijn gemiddeld vijf minuten bij iemand binnen. Veel langer is niet verstandig. Mensen op een ic zijn erg ziek, waardoor hun spanningsboog niet groot is. Sowieso is het best een intense ervaring als er twee musici live bij je bed staan te spelen.”

We speelden eens bij een man die veel pijn had en konden onvoldoende peilen wat een klassiek stuk met hem deed. We gooiden het daarom over een andere boeg en kozen een Franse chanson. Na de eerste noten verscheen een brede glimlach op het gezicht van de patiënt, die niet meer verdween. Dat raakte mij enorm.”

https://www.rd.nl/muziek/een-menselijke ... -1.1540287

Hebben jullie hier ook ervaring mee? Lag je zelf in het ziekenhuis en werd je op kerstochtend getroost toen je het zusterkoor hoorde zingen?
Zou dit in elk ziekenhuis zo moeten zijn?
Gaat er van goede en mooie muziek inderdaad een helende werking uit?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: Heeft muziek een helende en troostende werking?

Berichtdoor Vera888 » 21 jan 2019 11:47

Het is, geloof ik, zelfs wetenschappelijk bewezen. En als je vraagt of ik er zelf ervaring mee heb: ja, inderdaad. Ik hoorde pas onverwachts ergens een vioolsonate van Beethoven en werd er superblij van :)
Er is maar één waarheid. :roll:

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Heeft muziek een helende en troostende werking?

Berichtdoor MoesTuin » 21 mei 2019 09:49

Chaya schreef:In het UMC komen iedere 2 weken een tweetal violisten live spelen op de afdeling Intensiv Care.

We zijn gemiddeld vijf minuten bij iemand binnen. Veel langer is niet verstandig. Mensen op een ic zijn erg ziek, waardoor hun spanningsboog niet groot is. Sowieso is het best een intense ervaring als er twee musici live bij je bed staan te spelen.”

We speelden eens bij een man die veel pijn had en konden onvoldoende peilen wat een klassiek stuk met hem deed. We gooiden het daarom over een andere boeg en kozen een Franse chanson. Na de eerste noten verscheen een brede glimlach op het gezicht van de patiënt, die niet meer verdween. Dat raakte mij enorm.”

https://www.rd.nl/muziek/een-menselijke ... -1.1540287

Hebben jullie hier ook ervaring mee? Lag je zelf in het ziekenhuis en werd je op kerstochtend getroost toen je het zusterkoor hoorde zingen?
Zou dit in elk ziekenhuis zo moeten zijn?
Gaat er van goede en mooie muziek inderdaad een helende werking uit?



Waardevol, zeker als er in een ziekenhuis een kapel is en ik ben in het ziekenhuis loop ik altijd het kapel binnen om te lezen in het gastenboek en al die verhalen van al die verschillende mensen te lezen, hartverscheurend veelal , te bidden en een kaarsje te branden voor hen allen in de nood van ziekte nood pijn en naderende dood en als je dan weer de kapel vertroost verlaat in het Licht van de Heer, omdat alleen Hij hen allen kent.

Onderstaande dienst vanuit vanuit de kapel van Zorgcomplex ’t Oude Landt te Woerden.
’s Zaterdagsavonds van 19.00 – 19.45 uur vindt er een weeksluiting plaats voor bewoners van Park Oudeland en belangstellenden.
Deze dienst wordt geleid door een Protestantse voorganger uit Woerden of omgeving.
(Betreffende voorganger in deze dienst heeft ook een lichamelijke beperking)

https://kerkdienstgemist.nl/media/1701492-Kapeldienst

In veel verpleeghuizen en ziekenhuizen zijn gelukkig nog samenkomsten waarin kerkelijke richtingen en regeltjes en wetjes onbelangrijk zijn geworden en vervagen en men samen één in Christus samenkomt op weg naar de Opgestane Heer voor velen van de kwetsbaarste mede christen onder ons. Zo belangrijk voor hen allen ongeacht achtergrond wat dan ook.....
Kostbaar!
Mooi!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Heeft muziek een helende en troostende werking?

Berichtdoor Veendam » 22 mei 2019 12:39

Wetenschappelijk is het nooit bewezen dat het een helende werking heeft maar wel dat het effect heeft op de ziel van de mens.
Zoals in de Bijbel lichaam zielen Geest op een rijtje staan staat het er ook andersom in, namelijk Geest ziel en lichaam.

Wanneer iemand bijvoorbeeld in een coma ligt dan is het wetenschappelijk wel aangetoond dat er reactie is van de hersenen wanneer er prikkels komen van buiten af. Dit is echter niet altijd het geval, maar het is wel typisch dat bij ontwaken uit coma veel mensen zich dingen weten te herinneren.

Als iemand dus liefhebber is van bijvoorbeeld vivaldi of beethoven dan is het logisch dat er een herkenning is en dat dit positieve emoties met zich mee zal brengen en als de gevoelens positief zijn dan heeft dat ook uitwerking naar het lichaam toe.

Eind 1800 / begin 1900 was er in Spokane iemand die er achter kwam dat als je gewoon 24/7 hardop de Bijbel gaat voorlezen aan mensen die in coma liggen of echt heel ziek zijn dat na verloop van enige tijd ontwaken en gezonder zijn dan voorheen.
Dus ja, muziek kan een helende werking hebben of troostende werking, maar afhankelijk van de soort muziek zal de uitkomst ook zijn.
Muziek met dood en verderf zal juist een tegenovergesteld effect hebben op de mensen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Heeft muziek een helende en troostende werking?

Berichtdoor Mortlach » 23 mei 2019 10:06

Veendam schreef:Wetenschappelijk is het nooit bewezen dat het een helende werking heeft maar wel dat het effect heeft op de ziel van de mens.


Wetenschappelijk bewijs van een effect op de ziel? Meen je dat of druk je je hier wat onzorgvuldig uit?

Muziek met dood en verderf zal juist een tegenovergesteld effect hebben op de mensen.


Kijk, daar is OOK onderzoek naar gedaan, en het blijkt dat death metal fans gelukkig en rustig maakt. Dit is dus echt een intuïve opmerking die in werkelijkheid niet blijkt te kloppen. Ik kan het trouwens volledig beamen. Van death metal word ik gelukkig, death metal concerten zijn gezellig, de fans zijn vriendelijk, behulpzaam, etc. Ik heb 1 keer een slechte ervaring gehad tijdens een metalconcert maar dat kwam omdat de zanger de boel aan het opstoken was.

https://www.bbc.com/news/science-environment-47543875
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Heeft muziek een helende en troostende werking?

Berichtdoor Veendam » 23 mei 2019 10:21

Mortlach schreef:Wetenschappelijk bewijs van een effect op de ziel? Meen je dat of druk je je hier wat onzorgvuldig uit?



Kijk, daar is OOK onderzoek naar gedaan, en het blijkt dat death metal fans gelukkig en rustig maakt. Dit is dus echt een intuïve opmerking die in werkelijkheid niet blijkt te kloppen. Ik kan het trouwens volledig beamen. Van death metal word ik gelukkig, death metal concerten zijn gezellig, de fans zijn vriendelijk, behulpzaam, etc. Ik heb 1 keer een slechte ervaring gehad tijdens een metalconcert maar dat kwam omdat de zanger de boel aan het opstoken was.

https://www.bbc.com/news/science-environment-47543875


Nu maak jij op uit dat als ik schrijf over muziek met dood en verderf ik bijvoorbeeld death metal bedoel maar was niet wat ik wilde aangeven.
Wat ik wilde aangeven is dat het de muziekstijl is die reactie veroorzaakt ongeacht wat voor soort muziek het is.
Met muziek met dood en verderf bedoelde ik dat er continu teksten van dood en verderf gesproken worden.
Dat kan ook met klassieke muziek er bij gedaan worden natuurlijk.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Heeft muziek een helende en troostende werking?

Berichtdoor Mortlach » 23 mei 2019 10:27

Veendam schreef:Nu maak jij op uit dat als ik schrijf over muziek met dood en verderf ik bijvoorbeeld death metal bedoel maar was niet wat ik wilde aangeven.
Wat ik wilde aangeven is dat het de muziekstijl is die reactie veroorzaakt ongeacht wat voor soort muziek het is.
Met muziek met dood en verderf bedoelde ik dat er continu teksten van dood en verderf gesproken worden.
Dat kan ook met klassieke muziek er bij gedaan worden natuurlijk.


Oké, maar bij death metal GAAT het juist vaak uitsluitend over dood en verderf, dus het is niet heel gek dat ik die link leg. Je maakt nog steeds de claim dat 'mijn' soort muziek een tegenovergesteld effect zou hebben. Die claim mag je wat mij betreft nog wel wat onderbouwen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Heeft muziek een helende en troostende werking?

Berichtdoor Veendam » 23 mei 2019 11:14

Mortlach schreef:Oké, maar bij death metal GAAT het juist vaak uitsluitend over dood en verderf, dus het is niet heel gek dat ik die link leg. Je maakt nog steeds de claim dat 'mijn' soort muziek een tegenovergesteld effect zou hebben. Die claim mag je wat mij betreft nog wel wat onderbouwen.


Het gaat niet om de soort muziek als muziek stijl gaf ik al aan.
Teksten over dood is anders dan dood spreken.
Aan de andere kant is spreken over leven anders dan LEVEN spreken.
Over het feit dat het spreken van negatieve woorden een ander effect heeft op de mens maar ook op bijvoorbeeld planten en dieren dan het spreken van positieve woorden zijn andere onderzoeken gedaan die dat aan hebben getoond.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Heeft muziek een helende en troostende werking?

Berichtdoor Mortlach » 23 mei 2019 12:00

Veendam schreef:Het gaat niet om de soort muziek als muziek stijl gaf ik al aan.
Teksten over dood is anders dan dood spreken.
Aan de andere kant is spreken over leven anders dan LEVEN spreken.
Over het feit dat het spreken van negatieve woorden een ander effect heeft op de mens maar ook op bijvoorbeeld planten en dieren dan het spreken van positieve woorden zijn andere onderzoeken gedaan die dat aan hebben getoond.


Man, wat draai je om de hete brei heen zeg. Ik begin te vermoeden dat je positie helemaal niet zo sterk is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Heeft muziek een helende en troostende werking?

Berichtdoor Veendam » 23 mei 2019 12:27

Mortlach schreef:Man, wat draai je om de hete brei heen zeg. Ik begin te vermoeden dat je positie helemaal niet zo sterk is.


Ik draai er niet om heen maar ik zeg alleen niet wat jij wilt.
https://www.youtube.com/watch?v=Yx6UgfQreYY

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Heeft muziek een helende en troostende werking?

Berichtdoor Veendam » 23 mei 2019 12:30

Mortlach schreef:Wetenschappelijk bewijs van een effect op de ziel? Meen je dat of druk je je hier wat onzorgvuldig uit?


De ziel is ook het gevoels leven en de emoties van de mens en ja als iemand depressief is en die hort bijvoorbeeld muziek dan is het wetenschappelijk waar te nemen dat emoties veranderen door bijvoorbeeld het horen van die muziek. Ook kan je dat herleiden door het verschil in de activiteiten die plaatsvinden in de hersenen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Heeft muziek een helende en troostende werking?

Berichtdoor Mortlach » 23 mei 2019 13:09

Veendam schreef:De ziel is ook het gevoels leven en de emoties van de mens


Het lijkt me op een website met religieuze insteek best handig om dit beter te specificeren, want ik ging er niet direct van uit dat je dit bedoelde. Het vervaagd trouwens wel de betekenis van het woord enorm.

en ja als iemand depressief is en die hort bijvoorbeeld muziek dan is het wetenschappelijk waar te nemen dat emoties veranderen door bijvoorbeeld het horen van die muziek. Ook kan je dat herleiden door het verschil in de activiteiten die plaatsvinden in de hersenen.


Ja, dat klopt. Maar wat dat met de 'ziel' in christelijke betekenis te maken heeft, ontgaat mij eventjes.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Heeft muziek een helende en troostende werking?

Berichtdoor Mortlach » 23 mei 2019 13:10

Veendam schreef:Ik draai er niet om heen maar ik zeg alleen niet wat jij wilt.
https://www.youtube.com/watch?v=Yx6UgfQreYY


Sorry, maar dit is een beetje van hetzelfde kaliber als dat 'onderzoek' waarin water dat naar Mozart luisterde andere kristallen vormde wanneer het werd bevroren als water dat naar metal luisterde.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Heeft muziek een helende en troostende werking?

Berichtdoor Veendam » 23 mei 2019 13:26

Mortlach schreef:Het lijkt me op een website met religieuze insteek best handig om dit beter te specificeren, want ik ging er niet direct van uit dat je dit bedoelde. Het vervaagd trouwens wel de betekenis van het woord enorm.



Ja, dat klopt. Maar wat dat met de 'ziel' in christelijke betekenis te maken heeft, ontgaat mij eventjes.


Er bestaat wel verschil in denkwijze over wat nu de ziel van de mens is en hoe de mens in elkaar zit.
De ene zegt het is lichaam en ziel en de ander zegt het is lichaam en ziel en geest.
Al naar gelang je uitgaat van de tweedeling van de mens of driedeling is er verschil in wat je verstaat onder de ziel van de mens.
Zo zegt David ook bijvoorbeeld verheugd u mijn ziel, wees verheugd dus ziel en emoties hebben wel degelijk iets met elkaar te maken.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Heeft muziek een helende en troostende werking?

Berichtdoor Veendam » 23 mei 2019 13:31

Mortlach schreef:Sorry, maar dit is een beetje van hetzelfde kaliber als dat 'onderzoek' waarin water dat naar Mozart luisterde andere kristallen vormde wanneer het werd bevroren als water dat naar metal luisterde.


Het is inderdaad een simpel iets wat ik doorgaf maar het mag wat mij betreft ook als compleet afgerond onderzoek over neuroplasticiteit.
Het is alleen dat dit wel even wat meer tijd en diepgang geeft dan het simpele filmpje van net.

Er staat heel veel over dit hersenonderzoek en de veranderingen in de hersenen en is van Dr. Caroline Leaf. (renewing of the mind)
Ja dat is wel andere koek inderdaad dan een filmpje van twee plantjes.


Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten