in / uitleidend Orgelspel

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: in / uitleidend Orgelspel

Berichtdoor hans0166 » 10 jul 2019 17:59

MoesTuin schreef:Ik zou zeggen.... begin


in en uitleidend orgelspel heeft géén andere bedoeling te voorkomen dat mensen gaan zitten kletsen, of het in ieder geval zoveel mogelijk te voorkomen. De psalm die je erin meent te horen, weet je niet, er zijn er vele met dezelfde melodie, ook het vers weet je niet, en mogelijk is het helemaal geen psalm maar een geleende melodie. Alles wat je denkt te horen is fantasie.

MoesTuin schreef:En scroll anders door ... =;


nee, ook jij mag je wel eens afvragen of het geoorloofd is om anderen met je gedrevenheid, ten goede of kwade, mag ergeren, er staat namelijk iets over in het NT.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: in / uitleidend Orgelspel

Berichtdoor MoesTuin » 11 jul 2019 07:57

hans0166 schreef:in en uitleidend orgelspel heeft géén andere bedoeling te voorkomen dat mensen gaan zitten kletsen, of het in ieder geval zoveel mogelijk te voorkomen. De psalm die je erin meent te horen, weet je niet, er zijn er vele met dezelfde melodie, ook het vers weet je niet, en mogelijk is het helemaal geen psalm maar een geleende melodie. Alles wat je denkt te horen is fantasie.



nee, ook jij mag je wel eens afvragen of het geoorloofd is om anderen met je gedrevenheid, ten goede of kwade, mag ergeren, er staat namelijk iets over in het NT.


Dat deel ik niet met je Hans.
Bij ons in de gemeente is het gewoon dat de voorganger en organist / muziekband / gemeentekoor afstemd met elkaar naar het thema van een dienst en welke dienst het betreft (we hebben er vele verschillende geen zondag is dezelfde)

Daarop stemde de organist enz....de muziek voor en na de dienst op af.
Het doel is een voorbereiding op de dienst.
Maar na de preek vind ook wel een muzikale bewerking plaats als antwoord op de verkondiging.... het even laten bezinken van het geen gehoord is.
En fantasie is het zeker niet.
De heilige Geest werkt het....muziek kan ook tot in het hart doorwerken en zich tot woorden vertalen


Overigens is het met je ergeren of ergenis aan iets dit niet direct bij de ander neer te leggen maar jezelf af te vragen waar dit bij jou vandaan komt.
Ga het uit de weg anders.
En probeer om te denken en niet je ergenis om iets een podium te geven, maar je juist open te stellen voor hetgeen je ergerde zodat het kansen biedt om te ervaren hetgeen je juist ook zou kunnen verrijken....

Dit lied als naspel na de dienst, als je dit (zonder ergenis) beluisterd of enkel maar de inhoudelijke woorden leest en de Geest de ruimte geeft in alle openheid.....dat geeft mij zielevreugd zeer diep.

Daar deel ik graag van naar de opdracht van Christus
(aan wie velen zich ook ergerden of nog)
"Gij zult Mijn getuigen zijn"




1. Komt nu met zang van zoete tonen
en u met snarenspel verblijdt!
Zingt op en wilt alom betonen,
dat gij van harte vrolijk zijt.
Juicht God ter eer,
zijn lof vermeer',
die zulk een groten werk
gedaan heeft voor zijn kerk!

2. In Israël was dat een wijze,
valt met hen ook de Heer te voet:
dat elk nu toch God roem' en prijze,
die ons zoveel weldaden doet.
Roept overal
met groot geschal:
"Lof, prijs en dank alleen
zij God en anders geen!"

3. De Heer heeft eertijds zijnen volke
geholpen uit veel angst en pijn.
Hij geeft ja wel een duist're wolke,
maar weer daarna schoon zonneschijn.
Lof zij die Heer,
die ons ook weer
geeft, na veel smart en druk,
veel zegen en geluk.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: in / uitleidend Orgelspel

Berichtdoor Marnix » 11 jul 2019 09:16

Helemaal mee eens, maar als er een psalm wordt gespeeld na de dienst heb ik ook doorgaans niet alle verzen in mijn hoofd paraat zodat ik de link kan leggen met welk vers de organist wil aansluiten bij de inhoud van de preek. Als het Psalm 150 is lukt het allicht wel. Bij opwekking / een refrein van een lied of een kinderlied is dat doorgaans wat makkelijker dan wanneer je een Psalmmelodie hoort en dat dan moet bedenken. Dat is toch niet zo’n vreemde opmerking. :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: in / uitleidend Orgelspel

Berichtdoor hans0166 » 11 jul 2019 09:59

MoesTuin schreef:Dat deel ik niet met je Hans.


je hoeft het ook niet met me eens te zijn, maar kan er wel gewoon over discussieren/praten ... maar op het eind kwak je er toch weer zo'n dooddoener onder , veel plezier, i'm out.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: in / uitleidend Orgelspel

Berichtdoor MoesTuin » 11 jul 2019 10:45

Voor mij zit er wel een verschil tussen het niet delen van iets of het niet eens zijn met iets.
Tot een volgende keer :-oo
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten