in / uitleidend Orgelspel

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

in / uitleidend Orgelspel

Berichtdoor MoesTuin » 28 sep 2018 21:08

Persoonlijk houdt ik er erg van van het inleidend en uitleidend orgelspel, mits er een functie in zet, een boodschap die voor de dienst begint wordt doorgegeven middels de wijs / melodie van een lied wat vanzelf in je hart begint mee te zingen of aan na de dienst middels het uitleidende orgelspel wordt mee gegeven.

Zelf vind ik het volgende naspel schitterend en pakkend, zeker de woorden die in beeld verschijnen ook in het licht van een dienst op de laatste dag van het jaar....



Hoe beleeft u / jij het inleidend / uitleidend Orgelspel voor / na de dienst.
En mocht er onder ons een of meerdere organisten zijn, waar let u / jij speciaal op
Wat is de eigenlijke functie van het voor en na spel van de kerkdienst?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: in / uitleidend Orgelspel

Berichtdoor StillAwake » 29 sep 2018 09:21

MoesTuin schreef:Persoonlijk houdt ik er erg van van het inleidend en uitleidend orgelspel, mits er een functie in zet, een boodschap die voor de dienst begint wordt doorgegeven middels de wijs / melodie van een lied wat vanzelf in je hart begint mee te zingen of aan na de dienst middels het uitleidende orgelspel wordt mee gegeven.

Zelf vind ik het volgende naspel schitterend en pakkend, zeker de woorden die in beeld verschijnen ook in het licht van een dienst op de laatste dag van het jaar....



Hoe beleeft u / jij het inleidend / uitleidend Orgelspel voor / na de dienst.
En mocht er onder ons een of meerdere organisten zijn, waar let u / jij speciaal op
Wat is de eigenlijke functie van het voor en na spel van de kerkdienst?

Ik snap dat mensen het mooi kunnen vindem (al kan ik dat me bjj het bijgevoegde filmpje niet voorstellen), maar zelf vind ik het eerder storend.
Sowieso omdat ik het orgel geen mooi instrument vind qua klankkleur, maar ook omdat het bij ons in de gemeente vaak vervalt in een half orgelconcert. Ook tijdens de collecte slaan sommige org a kosten nogal eens door...
De week voor goede vrijdag hebben we geen inleidend en uitleidend orgelspel, en ook tijdens de collecte niet.

Frappant dat dan ook iedereen in stilte de collecte houdt en de kerk verlaat.

Vind ik persoonlijk devoter overkomen.
Maar ik besef ook wel dat dat stilteeffect over is als mensen daaraan gewend zijn.

Over je bijgevoegde filmpje:
Ik heb al vaak langs zien komen dat muziek welluidend zou moeten zijn.
Dat kan ik hier niet in vinden...
Laatst gewijzigd door StillAwake op 29 sep 2018 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: in / uitleidend Orgelspel

Berichtdoor pindas83 » 29 sep 2018 09:21

MoesTuin schreef:Persoonlijk houdt ik er erg van van het inleidend en uitleidend orgelspel, mits er een functie in zet, een boodschap die voor de dienst begint wordt doorgegeven middels de wijs / melodie van een lied wat vanzelf in je hart begint mee te zingen of aan na de dienst middels het uitleidende orgelspel wordt mee gegeven.

Zelf vind ik het volgende naspel schitterend en pakkend, zeker de woorden die in beeld verschijnen ook in het licht van een dienst op de laatste dag van het jaar....



Hoe beleeft u / jij het inleidend / uitleidend Orgelspel voor / na de dienst.
En mocht er onder ons een of meerdere organisten zijn, waar let u / jij speciaal op
Wat is de eigenlijke functie van het voor en na spel van de kerkdienst?


Smaken verschillen Moestuin, de eerste 30sec. vond ik nog wel leuk, daarna heb ik hem maar uitgezet. Ik ben allergisch voor hele noten.

Maar Ik kan er zeker van genieten wanneer er iets moois wordt gespeeld. Dat hoeft echt niet altijd een geestelijk lied te zijn.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: in / uitleidend Orgelspel

Berichtdoor Cicero » 06 jul 2019 18:32

StillAwake schreef:Sowieso omdat ik het orgel geen mooi instrument vind qua klankkleur,

Apart. Je zegt iets vergelijkbaars aan: 'ik vind eten niet lekker'. Er is geen orgel gelijk; er zijn mooie en lelijke orgels.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: in / uitleidend Orgelspel

Berichtdoor MoesTuin » 07 jul 2019 08:45

Zo mooi deze psalm als slotzang waarop het schitterende lied "Leid mij Heer" volgt na de meegegeven Zegen....in orgelspel



Leid mij, Heer, o machtig Heiland
door dit leven aan uw hand.
Ik ben zwak, maar Gij zijt machtig,
wees mijn Gids in 't barre land.
Gij mijn Sterkte, Gij mijn Leider,
vul mij met uw Geest steeds meer,
vul mij met uw Geest steeds meer.

Laat mij zijn een Godsgetuige,
sprekend van U meer en meer.
leid mij steeds door uwe liefde,
groeiend naar uw beeld, o Heer.
Brood des levens, Brood des hemels,
voed mij dat ik groei naar U,
voed mij dat ik groei naar U.

Laat door mij uw levend water
vloeien als een klare stroom.
O, Heer Jezus, 't wordt steeds later
dat uw Geest over allen koom’.
Machtig Heiland, mijn Verlosser,
kom, Heer Jezus, in uw kracht,
kom, Heer Jezus, in uw kracht.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: in / uitleidend Orgelspel

Berichtdoor hans0166 » 07 jul 2019 11:12

zomaar een vraagje,

blaas je dit topic nieuw leven in om te bespreken/discussie of om zoveel mogelijk (vreselijk) gezang te kunnen plaatsen?
Voor dat laatste zijn er toch al lopende topics?

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 379
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: in / uitleidend Orgelspel

Berichtdoor tulp » 07 jul 2019 16:21

Cicero schreef:Apart. Je zegt iets vergelijkbaars aan: 'ik vind eten niet lekker'. Er is geen orgel gelijk; er zijn mooie en lelijke orgels.


Misschien is het eerder vergelijkbaar aan 'ik vind bier niet lekker' maar lust wel sterke drank.
Welk bier je ook hebt, hoe verschillend bier ook is, er zit áltijd een vieze biersmaak (de hop) aan.
Welk orgel je ook neemt, je hoort altijd dat het een orgel is, hoe knap hij ook een fluit of een trompet imiteert. Zoiets?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: in / uitleidend Orgelspel

Berichtdoor Marnix » 08 jul 2019 08:14

Ik vind orgel dan weer een prachtig instrument mits er goed op gespeeld wordt. Ik vind alleen het geplaatste filmpje weer niets, mag wat mij betreft wel wat vrolijker en enthousiaster. En van hele noten krijg ik sowieso allergische reacties. Als je dat niet gewend bent klinkt het heel tegennatuurlijk.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: in / uitleidend Orgelspel

Berichtdoor Chaya » 08 jul 2019 13:59

hans0166 schreef:zomaar een vraagje,

blaas je dit topic nieuw leven in om te bespreken/discussie of om zoveel mogelijk (vreselijk) gezang te kunnen plaatsen?
?

De meeste topics zijn aan deze vervuiling onderhevig. ](*,)
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: in / uitleidend Orgelspel

Berichtdoor MoesTuin » 09 jul 2019 09:02

:mrgreen: heerlijk die sombere reacties...

Ik heb weleens gedacht
Waarom wordt dit nooit eens gespeeld na de dienst...

Gezien bovenstaande reacties valt dat vast wel in de smaak :D :wink:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: in / uitleidend Orgelspel

Berichtdoor Cicero » 09 jul 2019 17:31



Geef mij dit maar. (Opname is niet niet van de hoogste geluidskwaliteit, maar soit.)

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: in / uitleidend Orgelspel

Berichtdoor Cicero » 09 jul 2019 17:34

tulp schreef:Misschien is het eerder vergelijkbaar aan 'ik vind bier niet lekker' maar lust wel sterke drank.
Welk bier je ook hebt, hoe verschillend bier ook is, er zit áltijd een vieze biersmaak (de hop) aan.
Welk orgel je ook neemt, je hoort altijd dat het een orgel is, hoe knap hij ook een fluit of een trompet imiteert. Zoiets?

Dan nog.

Ik kan geen instrument bedenken dat ik echt lelijk vind. Daarom denk ik dat er wat aan je muzikaliteit mankeert als je een instrument in zijn geheel lelijk vindt.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: in / uitleidend Orgelspel

Berichtdoor hans0166 » 10 jul 2019 09:31

MoesTuin schreef::mrgreen: heerlijk die sombere reacties...

I


de reacties zijn niet somber, maar je ergert minstens een aantal mensen met je veelvuldige halleluia posts en youtube gekweel dat vaak het johannes de Heer nivo niet eens haalt.
Hou het toch ajb in de posts die er al voor bedoeld zijn, en niet te pas en te onpas waar je maar denkt er een gaatje is om het neer te plakken.
Je post wat, denkt bijna een jaar niet aan het onderwerp en begint weer doodleuk te plakken.
Discussier er dan inhoudelijk over ipv simpelweg kitsch toe te voegen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: in / uitleidend Orgelspel

Berichtdoor Chaya » 10 jul 2019 10:30

hans0166 schreef:de reacties zijn niet somber, maar je ergert minstens een aantal mensen met je veelvuldige halleluia posts en youtube gekweel dat vaak het johannes de Heer nivo niet eens haalt.
Hou het toch ajb in de posts die er al voor bedoeld zijn, en niet te pas en te onpas waar je maar denkt er een gaatje is om het neer te plakken.
Je post wat, denkt bijna een jaar niet aan het onderwerp en begint weer doodleuk te plakken.
Discussier er dan inhoudelijk over ipv simpelweg kitsch toe te voegen.

En ondanks de vrome praatjes een liedje van een cabaretier plaatsen in een topic over in- en uitleidend orgelspel. Hoe spottend ben je dan?

En het staat er nog steeds.
Mensen zijn moe geworden van de meldknop kennelijk. Ik doe het ook niet meer.
Maar ik schaam me voor deze vervuiling.
Blij dat jij er ook eens melding van maakt Hans.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: in / uitleidend Orgelspel

Berichtdoor MoesTuin » 10 jul 2019 13:07

hans0166 schreef:de reacties zijn niet somber, maar je ergert minstens een aantal mensen met je veelvuldige halleluia posts en youtube gekweel dat vaak het johannes de Heer nivo niet eens haalt.
Hou het toch ajb in de posts die er al voor bedoeld zijn, en niet te pas en te onpas waar je maar denkt er een gaatje is om het neer te plakken.
Je post wat, denkt bijna een jaar niet aan het onderwerp en begint weer doodleuk te plakken.
Discussier er dan inhoudelijk over ipv simpelweg kitsch toe te voegen.

Ik zou zeggen.... begin :mrgreen:
En scroll anders door ... =;
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast