Oorlogsfilms

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Oorlogsfilms

Berichtdoor elburger » 20 mar 2019 15:42

elburger schreef:Als tip kan ik jullie melden eens naar Hart's War te kijken.
Meeslepende film die de rassen problematiek tijdens de 2e wereld oorlog nog eens goed uitdiept.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Oorlogsfilms

Berichtdoor K80 » 20 mar 2019 16:16

Staat hier ook in de kast.
Een keer een wat serieuzere rol van Bruce Willis.
Vandaag is het gisteren van morgen.

mohamed

Re: Oorlogsfilms

Berichtdoor mohamed » 24 mar 2019 20:13

StillAwake schreef:Ik kom nog uit de tijd van de videotheken, en de laatste films die ik gezien heb (met uitzondering van First Man, die ik met mijn zoon bezocht heb in de bioscoop) heb ik allemaal in het vliegtuig gezien.
Netflix en dergelijke zijn nog een beetje aan mij voorbij gegaan (bovendien vind ik zo'n abonnement te duur).

Bovendien kom je, als je buiten Nederland woont (nu gelukkig niet meer, al kriebelt het wel weer), ook minder in aanraking met Nederlandse films.
Maar ik zal hem op mijn lijstje zetten. Als hij ooit op TV komt zal ik kijken.

Oké, afgesproken! ;)

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Oorlogsfilms

Berichtdoor K80 » 07 apr 2019 08:33

K80 schreef:Op de NPO is nu een tv serie te zien, Das Boot.
Vaag gebaseerd op de gelijknamige film en boek, maar nu met een extra verhaal wat zich aan wal afspeelt. Van dezelfde productie maatschappij als de film.

Vind het niet tegenvallen en de moeite echt wel waard om de laatste 6 delen nog te volgen. Bestaat uit 8 delen van een uur.


Het is toch niet zo super. Er zijn twee verhalen, 1 aan boord de U-boot en 1 aan wal die meer aandacht krijgt. Had voor mij juist anders om moeten zijn.

Andere Mütter, unsere Vater is bv een betere Duitse WO2 miniserie.
Vandaag is het gisteren van morgen.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Oorlogsfilms

Berichtdoor K80 » 16 apr 2019 11:38

Afgelopen aflevering was toch goed!
Aanstaande zaterdag de laatste aflevering.
Vandaag is het gisteren van morgen.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Oorlogsfilms

Berichtdoor K80 » 24 apr 2019 08:01

Laatste aflevering is toch een domper. Een beetje een open einde. Schijnbaar was het de bedoeling om een tweede seizoen te maken, maar dat is niet doorgegaan.
Nee, al bij al niet een heel geweldige serie.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Oorlogsfilms

Berichtdoor Chaya » 01 mei 2019 10:45

Gisteravond werd The Boy in the Striped Pyjamas uitgezonden en ik heb weer met een samengeknepen keel gekeken.
Het einde is zo aangrijpend, de moeder die zich op de kleertjes van haar zoon stort, in wanhoop.
Maar ook het gezicht van de vader, waarin de totale wanhoop en waanzin van de oorlog zich opeens bij hem aftekent.

Jarenlang dachten mensen tamelijk zwart-wit over de Duitsers, maar het lag een stuk genuanceerder.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3134
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Oorlogsfilms

Berichtdoor johannes1 » 01 mei 2019 11:26

beoordeel je dat aan de hand van deze scene?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Oorlogsfilms

Berichtdoor Chaya » 01 mei 2019 12:56

johannes1 schreef:beoordeel je dat aan de hand van deze scene?

Nee hoor, maar in de afgelopen maanden heb ik een aantal boeken gelezen met dit thema.
En deze film toont dit ook wel aan, vind ik.
Heb je hem gezien?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Oorlogsfilms

Berichtdoor Marnix » 02 mei 2019 12:29

Precies, het is meer dat die scene in de film dat beeld, dat er op basis van allerlei zaken al is, bevestigt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Oorlogsfilms

Berichtdoor K80 » 03 mei 2019 11:16

Moet je het boek Grijs verleden eens lezen.
Dan lees je dat echt in de oorlogsjaren niet zwart wit waren.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3134
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Oorlogsfilms

Berichtdoor johannes1 » 03 mei 2019 11:40

Marnix schreef:Precies, het is meer dat die scene in de film dat beeld, dat er op basis van allerlei zaken al is, bevestigt.


Ik geloof niet dat dit beeld uit de film dit beeld bevestigt. Natuurlijk waren er onder het Duitse volk en Wehrmacht soldaten die de waanzin er van inzagen.

Maar geloof niet dat zoals in dit geval bij die commandant van zo'n kamp deze gedachte leefde.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Oorlogsfilms

Berichtdoor Marnix » 03 mei 2019 12:52

johannes1 schreef:Ik geloof niet dat dit beeld uit de film dit beeld bevestigt. Natuurlijk waren er onder het Duitse volk en Wehrmacht soldaten die de waanzin er van inzagen.

Maar geloof niet dat zoals in dit geval bij die commandant van zo'n kamp deze gedachte leefde.


Nee, totdat het hem zelf raakte. De vraag is inderdaad wel of de wanhoop in zijn ogen voortkwam uit de zinloosheid van de oorlog of de onschuldige slachtoffer, of omdat hij zelf nu slachtoffer werd van de verschrikkelijke dingen die in dat kamp plaatsvonden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Oorlogsfilms

Berichtdoor Chaya » 03 mei 2019 13:49

johannes1 schreef:Ik geloof niet dat dit beeld uit de film dit beeld bevestigt. Natuurlijk waren er onder het Duitse volk en Wehrmacht soldaten die de waanzin er van inzagen.

Maar geloof niet dat zoals in dit geval bij die commandant van zo'n kamp deze gedachte leefde.

Het is makkelijker om een film te maken over wie goed is en wie fout. Daar zijn er honderden van.
Die kijk ik niet.
Net zo goed als films of boeken die over het Nederlands verzet gaan en dan alleen het goede ervan laten zien. Ook daar ging e.e.a. fout en vergeet niet dat er ook mensen in het verzet zaten puur vanwege de kick.
In The Boy.... begon het besef bij de moeder, daarom wilde ze weg.
Oorlog is ingewikkeld, goede mensen kunnen fout worden en foute mensen goed.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Oorlogsfilms

Berichtdoor Jesaja40 » 04 mei 2019 20:37

Chaya citeert:

Gisteravond werd The Boy in the Striped Pyjamas uitgezonden en ik heb weer met een samengeknepen keel gekeken.
Het einde is zo aangrijpend, de moeder die zich op de kleertjes van haar zoon stort, in wanhoop.
Maar ook het gezicht van de vader, waarin de totale wanhoop en waanzin van de oorlog zich opeens bij hem aftekent.

Jarenlang dachten mensen tamelijk zwart-wit over de Duitsers, maar het lag een stuk genuanceerder.


Heel confronterend, maar helaas niet op historische feiten gebaseerd.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.


Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten