Christelijke hardstyle/house/hardcore

Moderator: Moderafo's

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor coby6 » 19 sep 2018 13:55

Ik had vroeger zo'n cd. Prachtig vond ik het. Unchain my heart heette een lied. Als ik een rotbui had zette ik die christelijke rotherrie op. Toen ineens dacht ik: lekkere tekst. Zal me niet verbazen als ze gebonden zijn. Dus die ging samen met de Cliff Richard en Doris Day cd's de vuilnisbak in. Alleen de cd van De Dijk is niet weggegooid, want die had ik uitgeleend aan een huisgenote en ze weigerde hem terug te geven, want ik smeet 'm toch weg.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor StillAwake » 19 sep 2018 14:32

coby6 schreef:Ik had vroeger zo'n cd. Prachtig vond ik het. Unchain my heart heette een lied. Als ik een rotbui had zette ik die christelijke rotherrie op. Toen ineens dacht ik: lekkere tekst. Zal me niet verbazen als ze gebonden zijn. Dus die ging samen met de Cliff Richard en Doris Day cd's de vuilnisbak in. Alleen de cd van De Dijk is niet weggegooid, want die had ik uitgeleend aan een huisgenote en ze weigerde hem terug te geven, want ik smeet 'm toch weg.

Ik heb ook een hoop weggegooid, maar blijkbaar toch iets minder rigoureus. Zelfs "The Black Album" van Metallica bewaard... (vanwege de nummers "The Unforgiven" omdat het mijn jeugd zo treffend beschrijft en "Nothing Else Matters" omdat ik mijn vrouw met dat nummer ten huwelijk gevraagd heb).

Als ik wat uitgeleend had mochten ze het houden.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Waverick
Verkenner
Verkenner
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 apr 2018 00:47

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor Waverick » 21 sep 2018 01:27

Ik denk dat we uren kunnen discussiëren over de oorsprong van muzieksoorten en of deze al dan niet heidens of christelijk zijn. Voor mij staat als een paal boven water dat er door de geschiedenis heen heel wat goede muziek is gemaakt, maar ook aardig wat troep (troep = 'wat je relatie met de Schepper slecht beïnvloedt').

Ik denk dat iedereen voor zichzelf wel weet welke muziek dat is. Muziek is mooi en interessant, maar mag nooit een belemmering zijn voor je relatie met God (ik weet het, ik val in herhaling, maar het is dan ook zeer belangrijk, omdat muziek, meer dan andere kunstuitingen, je bewustzijn direct beïnvloedt).

Laat ik nog wel even terugkomen op rock and roll en de ontwikkeling daarvan. Het lijkt mij overduidelijk dat, hoewel het voortkomt uit gospel, de reden dat het sneller en agressiever (of, zo je wilt, levenslustiger) werd ligt in het feit dat het gebruik van verdovende middelen een rol speelde. Ook de populariteit van de 'artiesten van het eerste uur' werpt bij mij op zijn minst achterdocht op. De liedjes gaan niet over God, zoals bij gospel, maar vaak over diverse dames, waar ze (in destijds bedekte termen) van alles mee wilden doen. Ook al klinkt de muziek tegenwoordig nostalgisch en 'uit de tijd', hier is wat mij betreft toch de bakermat gelegd voor de huidige popcultuur en al het slechte wat het 'bijna van nature' in zich draagt.

Sommige popartiesten weten kwalitatief zeer goede muziek te maken. Ten opzichte van de muziek zelf, hoewel die meestal verre van opbouwend is, kan ik dan nog wel respect en bewondering opbrengen, zoals bij The Beatles, Pink Floyd en The Smiths, maar ten opzichte van de makers? Misschien is het leuk om in contact te komen met deze liedjesschrijvers, om te vragen wat ze bewoog om een dergelijke compositie te maken of uit te voeren (puur uit interesse). Maar in de meeste gevallen kom je daar door de security geeneens in de buurt. Het blijkt ook keer op keer dat beroemdheden niet weten om te gaan met hun bekendheid en in een depressie raken, of zelfs zelfmoord plegen.

Dat een frontman van een metalband christen wordt (Dave Mustaine van Megadeth) mogen we echt een wonder noemen. Dat hij daar op een 'eigenzinnige' manier mee omgaat door onder andere zijn band in stand te houden en op te treden is denk ik een nog groter wonder. Iedereen weet van zijn bekering, maar hij blijft zijn band (wat je kunt zien als een familie) wel trouw. Bepaalde negatieve songs uit het verleden zullen niet meer gespeeld worden en de andere leden respecteren dat, als in een echte familie, waarin ook niet iedereen het met iedereen eens is.

Als ik van tijd tot tijd Elly en Rikkert ontmoet, tijdens de pauze van een optreden, dan merk ik weer dat het wel degelijk mogelijk is om een ware 'gospelartiest' te zijn. Zij laten al decennia zien dat je als artiest evenveel waard bent als het luisterend publiek, zonder verdere bijbedoelingen. Hun liedjes zijn ook populair en ze komen, zo merk ik, recht uit hun hart, net als de meest oprechte popsongs, maar dan met een hart dat op de Schepper is gericht.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor StillAwake » 21 sep 2018 08:37

Waverick schreef:Ik denk dat we uren kunnen discussiëren over de oorsprong van muzieksoorten en of deze al dan niet heidens of christelijk zijn. Voor mij staat als een paal boven water dat er door de geschiedenis heen heel wat goede muziek is gemaakt, maar ook aardig wat troep (troep = 'wat je relatie met de Schepper slecht beïnvloedt').

Ik denk dat iedereen voor zichzelf wel weet welke muziek dat is. Muziek is mooi en interessant, maar mag nooit een belemmering zijn voor je relatie met God (ik weet het, ik val in herhaling, maar het is dan ook zeer belangrijk, omdat muziek, meer dan andere kunstuitingen, je bewustzijn direct beïnvloedt).

Laat ik nog wel even terugkomen op rock and roll en de ontwikkeling daarvan. Het lijkt mij overduidelijk dat, hoewel het voortkomt uit gospel, de reden dat het sneller en agressiever (of, zo je wilt, levenslustiger) werd ligt in het feit dat het gebruik van verdovende middelen een rol speelde. Ook de populariteit van de 'artiesten van het eerste uur' werpt bij mij op zijn minst achterdocht op. De liedjes gaan niet over God, zoals bij gospel, maar vaak over diverse dames, waar ze (in destijds bedekte termen) van alles mee wilden doen. Ook al klinkt de muziek tegenwoordig nostalgisch en 'uit de tijd', hier is wat mij betreft toch de bakermat gelegd voor de huidige popcultuur en al het slechte wat het 'bijna van nature' in zich draagt.

Sommige popartiesten weten kwalitatief zeer goede muziek te maken. Ten opzichte van de muziek zelf, hoewel die meestal verre van opbouwend is, kan ik dan nog wel respect en bewondering opbrengen, zoals bij The Beatles, Pink Floyd en The Smiths, maar ten opzichte van de makers? Misschien is het leuk om in contact te komen met deze liedjesschrijvers, om te vragen wat ze bewoog om een dergelijke compositie te maken of uit te voeren (puur uit interesse). Maar in de meeste gevallen kom je daar door de security geeneens in de buurt. Het blijkt ook keer op keer dat beroemdheden niet weten om te gaan met hun bekendheid en in een depressie raken, of zelfs zelfmoord plegen.

Dat een frontman van een metalband christen wordt (Dave Mustaine van Megadeth) mogen we echt een wonder noemen. Dat hij daar op een 'eigenzinnige' manier mee omgaat door onder andere zijn band in stand te houden en op te treden is denk ik een nog groter wonder. Iedereen weet van zijn bekering, maar hij blijft zijn band (wat je kunt zien als een familie) wel trouw. Bepaalde negatieve songs uit het verleden zullen niet meer gespeeld worden en de andere leden respecteren dat, als in een echte familie, waarin ook niet iedereen het met iedereen eens is.

Als ik van tijd tot tijd Elly en Rikkert ontmoet, tijdens de pauze van een optreden, dan merk ik weer dat het wel degelijk mogelijk is om een ware 'gospelartiest' te zijn. Zij laten al decennia zien dat je als artiest evenveel waard bent als het luisterend publiek, zonder verdere bijbedoelingen. Hun liedjes zijn ook populair en ze komen, zo merk ik, recht uit hun hart, net als de meest oprechte popsongs, maar dan met een hart dat op de Schepper is gericht.

Geheel mee eens.
Aanvulling: wat voor de 1 troep kan zijn (afbreuk doet aan je geloofsleven) kan voor de ander juist opbouwend zijn en andersom.

En er zijn ook veel in onze kringen geaccepteerde componisten geweest die zich als ware diva gedroegen en stimulerende middelen gebruikten.
Ook dat is van alle tijden.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Jostijn
Verkenner
Verkenner
Berichten: 38
Lid geworden op: 31 jul 2017 15:22

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor Jostijn » 21 jan 2019 18:27

Ik denk dat of je wel of niet beïnvloed wordt door bepaalde muziek ook verschillend is.
De intentie van de maker van de muziek is niet onverschillig.
Vroeger was men tegen het orgel, dat was Satansfluitenkast.
Toch is het orgel nu breed geaccepteerd in de kerk.

Muziek in je vrije tijd kan je nog anders zien. En als muziek niet negatief of slecht is, is het meer persoonlijke smaak en mening dan dat je het echt kunt onderbouwen dat het slecht is.

Smaken verschillen en ook wat muziek met iemand doet ook.

Dogar

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor Dogar » 18 jul 2020 11:19

Als God ons wenst te raken/steunen/inspireren etc middels muziek wie zijn wij dan om ons te bemoeien met WELKE muziek hij daar in elk individueel geval voor wenst te gebruiken ? Hij schiep mij niet met een oor voor georgel. Anderen weer wel... Met ¨foute¨ muziek bracht hij mijn vrouw op mijn pad en zij bracht hem op het mijne had hij dat niet mogen doen ? Natuurlijk wel.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor gravo » 18 jul 2020 11:33

StillAwake schreef:(...) de behoudende vleugel (...)

Ik zie opeens mogelijkheden voor de piano in de gereformeerde eredienst: je moet gewoon een "behoudende vleugel" neerzetten :wink:

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor MoesTuin » 18 jul 2020 11:46

!:)
gravo schreef:Ik zie opeens mogelijkheden voor de piano in de gereformeerde eredienst: je moet gewoon een "behoudende vleugel" neerzetten :wink:

gravo


:muhahaha: klinkt nu al goed :mrgreen:
Je bent me dr ook eentje Gravo :-({|= :schaterlach:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor Chaya » 18 jul 2020 11:58

Dogar schreef:Als God ons wenst te raken/steunen/inspireren etc middels muziek wie zijn wij dan om ons te bemoeien met WELKE muziek hij daar in elk individueel geval voor wenst te gebruiken ? Hij schiep mij niet met een oor voor georgel. Anderen weer wel... Met ¨foute¨ muziek bracht hij mijn vrouw op mijn pad en zij bracht hem op het mijne had hij dat niet mogen doen ? Natuurlijk wel.

En ja hoor, we hebben weer een blasfemist in ons midden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor de passant » 18 jul 2020 12:35

Chaya schreef:En ja hoor, we hebben weer een blasfemist in ons midden.

Leg uit!

Dogar

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor Dogar » 18 jul 2020 12:47

MoesTuin schreef:!:)

:muhahaha: klinkt nu al goed :mrgreen:
Je bent me dr ook eentje Gravo :-({|= :schaterlach:


Nog wat jankende gitaren erbij en we zijn rond. Maar wel iemand die het plectrum behoudend hanteert. Geen Slash maar de heer Clapton moet kunnen.

Dogar

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor Dogar » 18 jul 2020 12:50

de passant schreef:Leg uit!


Ik ben eveneens sterk benieuwd naar uw uitleg vrouwe.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor Chaya » 18 jul 2020 13:10

de passant schreef:Leg uit!

Omdat je het zo vriendelijk vraagt.
Iemand die beweert dat God het kwaad, de dood, de muziek uit de hel, de hekel aan orgelmuziek geschapen heeft, is een spotter.
Verder hoef ik jou toch de betekenis niet van het woord uit te leggen?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor StillAwake » 18 jul 2020 13:23

Chaya schreef:Omdat je het zo vriendelijk vraagt.
Iemand die beweert dat God het kwaad, de dood, de muziek uit de hel, de hekel aan orgelmuziek geschapen heeft, is een spotter.
Verder hoef ik jou toch de betekenis niet van het woord uit te leggen?

Hier schrik ik echt van...
Sta jij echt op het standpunt dat jouw smaak de enige juiste is?
Ik ken genoeg oprechte christenen met een aversie tegen het orgel...

En wie ben jij om te bepalen welke muziek uit de hel komt?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Dogar

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor Dogar » 18 jul 2020 13:28

Apekool.


Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten