Christelijke hardstyle/house/hardcore

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor Marnix » 21 aug 2018 08:07

Pcrtje schreef:Ik vind het vreselijk lelijk, maar als jij naar die herrie wilt luisteren moet je dat natuurlijk gewoon lekker doen. :)


Kijk, dat is een goede instelling. Beter dan "ik vind iets herrie dus is het foute muziek, oneerbiedig... dus kan je er als christen niet naar luisteren. Want als ik er zo over denk deelt God mijn mening vast..."
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor Marnix » 21 aug 2018 08:11

StillAwake schreef:EN...:
Leg de eisen die je aan andermans muzikale smaak stelt eens over de muziek die jezelf luistert heen...
Ik heb wel eens een discussie gehad met iemand die gospelmuziek (het ging in dat geval over Sela) te oppervlakkig en wereldgelijkvormig vond.
Wat schetst mijn verbazing toen ik drie dagen later bij haar in de auto naar sky-Radio moest luisteren...


Sommige mensen denken dat je beter helemaal seculiere muziek kan luisteren dan muziek die zich voordoet als christelijk maar ondertussen natuurlijk zwaar oppervlakkig en wereldgelijkvormig is. Bah, wat een kuddegedrag om zo anderen na te praten... en je er dan niet naar te gedragen. Met 1 nummer van Sela heb je meer goede inhoud gehoord dan met een heel jaar Skyradio luisteren ;-)

Maar het is ook sneu. Ik denk dat het vaak toch ook gebrek aan "bevinding" is die mensen tot dit soort uitspraken zet. Ik kan me voorstellen dat als je Jezus niet kent als degene die je leven leidt, het oppervlakkig kan klinken als er wordt gezongen dat Hij je herder is. Dan luister je misschien liever naar liedjes over aardse liefde die je wel kent... want daar kan je je zelf ook wel in inleven. Of dat je heel dicht bij Hem wil zijn. Maar als je Hem zo hebt leren kennen en dicht bij Hem leeft komen dat soort liederen opeens heel dichtbij, omdat je het daadwerkelijk zo mag ervaren. En dat gun je anderen dan ook zo... Dan heb je medelijden met schapen die geen herder hebben / kennen.
Laatst gewijzigd door Marnix op 22 aug 2018 09:47, 2 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Jostijn
Verkenner
Verkenner
Berichten: 38
Lid geworden op: 31 jul 2017 15:22

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor Jostijn » 21 aug 2018 14:20

Pcrtje schreef:Ik vind het vreselijk lelijk, maar als jij naar die herrie wilt luisteren moet je dat natuurlijk gewoon lekker doen. :)

Anderen vinden klassieke muziek weer herrie dus ja:P

Maar ik was gewoon benieuwd of er anderen zijn die wel christelijke dance (hardcore/hardstyle/house) luisteren.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor Veendam » 23 aug 2018 13:36

Jostijn schreef:Anderen vinden klassieke muziek weer herrie dus ja:P

Maar ik was gewoon benieuwd of er anderen zijn die wel christelijke dance (hardcore/hardstyle/house) luisteren.


Jaren geleden heb ik wel eens christelijke dance muziek geluisterd, maar na twee keer de cd te hebben gehoord was dat wel genoeg voor de eerste 20 jaar.

Waverick
Verkenner
Verkenner
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 apr 2018 00:47

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor Waverick » 15 sep 2018 01:51

Met dit bericht wil ik mijn persoonlijke mening geven over het 'christelijke' in muziek in het algemeen.

Ik denk dat het voornamelijk te maken heeft met de intentie waarmee een muziekstuk is gemaakt. Om maar te beginnen met het recente verleden: componisten vanaf de 17e eeuw tot en met het heden hebben vrijwel altijd een bedoeling gehad met hun muziek. In bepaalde gevallen was dit om God groot te maken, een andere keer om hun kundigheid te laten zien of zomaar, omdat ze zin hadden iets te maken, of om hun gevoelens te uiten. Of er sprake was van vocale of instrumentale muziek doet er wat mij betreft in dit licht niet zoveel toe; het gaat mij meer om de intentie. Zo is het doel van bijvoorbeeld een oratorium heel anders dan van een opera. Een oratorium is van oudsher bedoeld om een religieus verhaal te vertellen. Bij een opera gaat het meer om een letterlijk 'gezongen toneelstuk', met veelal tragische, menselijke onderwerpen. Je zou in dit opzicht dus kunnen zeggen dat een componist die beiden (zowel oratoria als opera's) heeft geschreven, deze twee vormen ook met twee verschillende bedoelingen heeft gemaakt. De oratoria zijn dan (als het goed is) geschreven met de bedoeling om God groot te maken, of om er op religieus gebied een les uit te leren, en de opera's hebben als doel om de toehoorders te vermaken (en ze eventueel ook een les te leren, buiten de religie om). In beide gevallen kan een componist overigens de bedoeling hebben gehad om voor zijn werk eer te ontvangen. Doet dat iets af aan de compositie zelf? Dit durf ik te betwijfelen; als je van een oratorium kunt genieten op een manier dat het je richt op God, denk ik dat de componist zelf er niet zozeer toe doet. Het wordt uiteraard anders als een componist muziekwerken schrijft die doelbewust tegen God ingaan. Het kan dan zo zijn dat een muziekstuk erg knap in elkaar zit, maar de achterliggende gedachte lijkt mij dan voldoende reden om die muziek te vermijden.

En nu naar het 'heden' en de populaire muziek. 'Popmuziek' is er eigenlijk altijd geweest, alleen werd in het verleden vaak alleen de religieuze muziek opgeschreven en de 'volkse muziek' niet. Vandaar dat de muziek die wij kennen uit met name de 17e en 18e eeuw bijna geen 'popmuziek' bevat. In de popmuziek die wij kennen vanaf de 20e eeuw zijn de componist en de uitvoerende vaak dezelfde persoon/personen. Laat ik vooropstellen dat ik denk dat 'populair zijn' iets met mensen kan doen. Ik heb vaak gezien dat 'beroemd geworden' mensen veranderen, puur vanwege het feit dat velen hen 'op handen dragen'. Dit komt vaak niet ten goede aan de persoonlijkheid van een artiest, zeker als hij of zij hier niet op is voorbereid of gevoelig is voor de mening van andere mensen. Over het ontstaan van de huidige popmuziek en de daarbij behorende cultuur zijn al meerdere artikelen geschreven, dus daar zal ik verder niet over uitweiden. Als je dichtbij God en Zijn Woord leeft, zal je hopelijk niet ontkennen dat in deze wereld veel te vinden is wat niet naar de wil van Hem is. Laat ik mij even beperken tot een van de belangrijkste groepen in de popmuziek: The Beatles. Zij waren zeer kundig in het maken van liedjes, die de wereld hebben veroverd. Zij worden voornamelijk geroemd om hun latere albums, waarvan algemeen bekend is dat deze tot stand kwamen door het gebruik van drugs. Daarnaast blijkt uit geen enkele compositie van Lennon / McCartney, Harrison of Starkey dat God of Jezus voor hen belangrijk was. Ze maakten wel veelal aanstekelijke liedjes, al dan niet met serieuze onderwerpen. Dit lijkt mij daarom een duidelijk voorbeeld van popmuziek die je niet dichterbij God zal brengen. Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat je geen muziek van The Beatles mag luisteren. Als je weet dat het je relatie met God niet negatief zal beïnvloeden, kun je dit uiteraard doen. Er is volgens mij niets mis mee om van de kundigheid van deze popcomponisten te genieten, mits het je niet afleidt van het doel dat God met je heeft. Leidt het je echter wel af van je relatie met God, dan raad ik je aan om je hier verre van te houden. Dit geldt overigens voor alle populaire artiesten die de wereld tegenwoordig te bieden heeft.

Nu nog een stukje over de christelijke variant van popmuziek, meestal aangeduid als 'gospel-rock'. Vaak wordt in dit genre een bepaalde stijl binnen de popmuziek nagebootst, maar dan voorzien van 'christelijke' lyrics. Alleen al het feit dat er sprake is van nabootsing geeft mij persoonlijk al te denken. Waarom zou je een muziekstijl die voortkomt uit het heidendom gebruiken om God mee te loven? Daarnaast denk ik ook dat er zoiets is als een soort 'tegemoetkoming' van God richting de mensen die van jongs af zijn opgegroeid met de huidige popcultuur. Als zij muziek horen die hen bekend in de oren klinkt, maar een boodschap heeft waarin God naar hen vraagt, dan vraag ik mij af wat er dan mis kan zijn met deze muziek, hoewel 'gevestigde' christenen deze muziek niet kunnen verdragen, omdat ze verweven is met een wereld die niets van God wil weten. Mede door deze gedachte kan ik 'gospel-rock' daarom niet afwijzen. Vergeet niet dat de Bijbel spreekt over 'de dwaasheid van de prediking' om aan te geven dat God ons hierin tegemoet komt om ons hart te bereiken. Hij daalt naar ons af en spreekt onze taal om zichzelf bekend te maken. Ik denk dat je in dit licht ook de christelijke varianten van popmuziek kunt beschouwen. Uiteraard hangt het wel af van de artiest in kwestie en met welke bedoelingen hij of zij de muziek maakt.

Muziek blijft een gevoelig onderwerp binnen de gereformeerde traditie. Dit is niet verwonderlijk, omdat het, als enige kunstvorm, onze gemoedstoestand direct beïnvloedt. Laten wij daarom waakzaam blijven, maar ook de almacht van Hem niet onderschatten. God werkt vaak op wonderlijke manieren, die wij niet voor mogelijk zouden houden.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor Marnix » 17 sep 2018 08:41

Sowieso kan je je afvragen in hoeverre christenen iets nabootsen. Ik geloof dat creativiteit, ook die van het maken van muziek, bij God vandaan komt. Of het ook tot Zijn eer wordt ingezet is een ander verhaal, maar God is de schepper van de mens en ook van muzikaliteit. Als mensen dus muziek gaan maken met een gitaar en een drumstel en daar foute teksten bij bedenken en vervolgens gaan christenen ook zulke muziek maken maar dan met goede teksten, bootst een christen dan de wereld na? Of bootsen ze beiden God muzikaal na maar doet de christen dat niet alleen met de muziek maar ook met de inhoud zodat het tot eer van God is?

Wat dat betreft moet je tekst en muziek misschien ook gewoon gescheiden houden. Stel: Een chirurg die een ontzettend knappe operatie doet en vervolgens zegt: "Zo, dat heb ik even goed gedaan, wat ben ik toch goed". Hij kan zo'n operatie alleen doen omdat God de mens zo knap heeft gemaakt. Ook al onderschrijft hij dat met wat hij zegt niet. Maar is de handeling zelf daarom fout? Natuurlijk niet. Maar hij geeft God niet de eer die Hem toekomt. Zo is het volgens mij met muziek ook. Daarom is muziek op zich nooit fout. Het is de inhoud van de muziek, de tekst en hoe de muzikanten leven die bepalen of het goed is of niet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Waverick
Verkenner
Verkenner
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 apr 2018 00:47

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor Waverick » 17 sep 2018 11:31

Toch denk ik dat er wel degelijk sprake is van nabootsing. In uitgeproken stijlen binnen de elektronische dansmuziek, bijvoorbeeld, kun je er denk ik niet omheen dat de 'uitvinders' van een bepaalde soort een andere bedoeling met deze muziek hadden dan het loven van God. Ook het ontstaan van rock and roll is doordrenkt met drugs en vrije seks. Ik vraag me zelfs af of deze muziekstromingen er überhaupt waren gekomen binnen een godvrezend klimaat, zelfs als er anders werd gedacht over muziek.

Het lijkt me dan toch logischer dat, wanneer je bijvoorbeeld een aantal gelijkgestemde christenmuzikanten hebt die allemaal een zeer open mening over muziek hebben en besluiten een band te vormen, er een totaal nieuwe stijl wordt ontwikkeld die de wereld nog niet eerder heeft gehoord? In de klassieke muziek vind ik zelf een mooi voorbeeld Arvo Pärt, met zijn tintinnabular.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben het op zich wel met je eens dat muziek van zichzelf neutraal is, maar ik denk dat je jezelf voor de gek houdt als je de bron van een bepaalde muzieksoort niet belangrijk vindt.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor StillAwake » 17 sep 2018 13:04

Waverick schreef:Toch denk ik dat er wel degelijk sprake is van nabootsing. In uitgeproken stijlen binnen de elektronische dansmuziek, bijvoorbeeld, kun je er denk ik niet omheen dat de 'uitvinders' van een bepaalde soort een andere bedoeling met deze muziek hadden dan het loven van God. Ook het ontstaan van rock and roll is doordrenkt met drugs en vrije seks. Ik vraag me zelfs af of deze muziekstromingen er überhaupt waren gekomen binnen een godvrezend klimaat, zelfs als er anders werd gedacht over muziek.
De muziek heeft altijd een ontwikkeling doorgemaakt, en zal dat ook altijd blijven doen. Afgezien van de vraag of er ooit een tijd is geweest waarin het klimaat godvrezend was, vermoed ik dat ook in zo'n tijd de muziek blijft ontwikkelen. Net als de bouwkunst en de schilderkunst...
Waverick schreef:
Het lijkt me dan toch logischer dat, wanneer je bijvoorbeeld een aantal gelijkgestemde christenmuzikanten hebt die allemaal een zeer open mening over muziek hebben en besluiten een band te vormen, er een totaal nieuwe stijl wordt ontwikkeld die de wereld nog niet eerder heeft gehoord? In de klassieke muziek vind ik zelf een mooi voorbeeld Arvo Pärt, met zijn tintinnabular.
Er zijn meerdere stromingen, ook binnen de moderne muziek, waar christelijke artiesten aan de basis hebben gestaan (of nog steeds staan). Een aantal van deze stijlen zijn inmiddels ook geadopteerd door wereldse groepen. Beïnvloeding is altijd een proces wat over en weer plaatsvindt.
Ook bij Arvo Part zie je (en hoor je) invloeden van andere componisten terug. Echt iets nieuws ontstaat niet vaak.
Waverick schreef:Begrijp me niet verkeerd, ik ben het op zich wel met je eens dat muziek van zichzelf neutraal is, maar ik denk dat je jezelf voor de gek houdt als je de bron van een bepaalde muzieksoort niet belangrijk vindt.

Ik ben het er niet mee eens, maar kan wel begrip voor je standpunt opbrengen.
Besef je dan echter ook dat de meeste gangbare muziekstijlen en instrumenten die in kerken gemakkelijker geaccepteerd worden een niet-christelijke basis hebben?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor StillAwake » 17 sep 2018 13:06

Veendam schreef:Jaren geleden heb ik wel eens christelijke dance muziek geluisterd, maar na twee keer de cd te hebben gehoord was dat wel genoeg voor de eerste 20 jaar.

Met je eens dat de kwaliteit van veel christelijke muziek om te janken is, maar dat raakt het principiële punt niet...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Waverick
Verkenner
Verkenner
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 apr 2018 00:47

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor Waverick » 17 sep 2018 13:53

StillAwake schreef:Ik ben het er niet mee eens, maar kan wel begrip voor je standpunt opbrengen.
Besef je dan echter ook dat de meeste gangbare muziekstijlen en instrumenten die in kerken gemakkelijker geaccepteerd worden een niet-christelijke basis hebben?


Dan ben ik eerlijk gezegd wel benieuwd welke muziekstijlen je bedoelt. :wink:

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor StillAwake » 17 sep 2018 14:17

Waverick schreef:Dan ben ik eerlijk gezegd wel benieuwd welke muziekstijlen je bedoelt. :wink:

De meeste instrumenten komen uit culturen die nog niet gekerstend waren. Lijkt me dus geen kwestie van een christelijke achtergrond ;-)

De Barokmuziek is van oorsprong doorweven met (vooral in de opera's) Griekse mythologie.
De Renaissance greep vrij duidelijk terug op de voor-christelijke culturen
Het Classicisme is voornamelijk groot geworden door Mozart, die toch bepaald geen christelijke levensstijl aan de dag legde (hoewel hij religieus werk in opdracht maakte)
De Romantiek komt feitelijk voort uit de Verlichting.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Waverick
Verkenner
Verkenner
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 apr 2018 00:47

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor Waverick » 17 sep 2018 15:57

StillAwake schreef:De meeste instrumenten komen uit culturen die nog niet gekerstend waren. Lijkt me dus geen kwestie van een christelijke achtergrond ;-)

De Barokmuziek is van oorsprong doorweven met (vooral in de opera's) Griekse mythologie.
De Renaissance greep vrij duidelijk terug op de voor-christelijke culturen
Het Classicisme is voornamelijk groot geworden door Mozart, die toch bepaald geen christelijke levensstijl aan de dag legde (hoewel hij religieus werk in opdracht maakte)
De Romantiek komt feitelijk voort uit de Verlichting.


Tja, hier kan ik je natuurlijk geen ongelijk in geven. In principe geldt natuurlijk altijd dat een latere componist werk van voorgangers gebruikt, omdat ze daardoor zijn beïnvloed. Gelukkig is degene die de mogelijkheden vrijwel geheel heeft uitgediept wel een christen: Johann Sebastian Bach :-) en toen Mozart diens muziek ontdekte was (zelfs) hij erg onder de indruk.

Toch zie ik nog steeds wel een duidelijk verschil met de huidige popcultuur en het ontstaan daarvan. Het lijkt soms wel of alles steeds extremer en harder moet. Ik kan me goed voorstellen dat velen dit zien als een zeer anti-christelijke ontwikkeling. Zelf vind ik bijvoorbeeld bepaalde jaren-80 metal (Megadeth, Slayer, Obituary, Morbid Angel) zeer knap in elkaar zitten en sommige riffs kan ik zelfs naspelen, maar of je er fris van wordt als je er vaak naar luistert? Ik weet het niet zeker, maar ik ga het in ieder geval niet proberen. ;-)

Maar zoals ik eerder al aangaf: als het je relatie met God negatief beïnvloedt, blijf er dan alsjebleift ver bij vandaan. Dit geldt overigens voor alles, niet alleen muziek.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor StillAwake » 17 sep 2018 16:04

Waverick schreef:Tja, hier kan ik je natuurlijk geen ongelijk in geven. In principe geldt natuurlijk altijd dat een latere componist werk van voorgangers gebruikt, omdat ze daardoor zijn beïnvloed. Gelukkig is degene die de mogelijkheden vrijwel geheel heeft uitgediept wel een christen: Johann Sebastian Bach :-) en toen Mozart diens muziek ontdekte was (zelfs) hij erg onder de indruk.

Toch zie ik nog steeds wel een duidelijk verschil met de huidige popcultuur en het ontstaan daarvan. Het lijkt soms wel of alles steeds extremer en harder moet. Ik kan me goed voorstellen dat velen dit zien als een zeer anti-christelijke ontwikkeling. Zelf vind ik bijvoorbeeld bepaalde jaren-80 metal (Megadeth, Slayer, Obituary, Morbid Angel) zeer knap in elkaar zitten en sommige riffs kan ik zelfs naspelen, maar of je er fris van wordt als je er vaak naar luistert? Ik weet het niet zeker, maar ik ga het in ieder geval niet proberen. ;-)

Maar zoals ik eerder al aangaf: als het je relatie met God negatief beïnvloedt, blijf er dan alsjebleift ver bij vandaan. Dit geldt overigens voor alles, niet alleen muziek.

Wellicht grappig om te beseffen dat de zanger van Megadeth inmiddels evangelist is...
Maar verder snap ik dat veel jaren 80-metal pure agressie uitstraalt.

Aan de andere kant, sommige Psalmen stralen qua tekst ook iets uit wat gemakkelijker in de Metal-stijl uit te drukken is dan in veel andere stijlen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor Marnix » 19 sep 2018 09:54

Waverick schreef:Toch denk ik dat er wel degelijk sprake is van nabootsing. In uitgeproken stijlen binnen de elektronische dansmuziek, bijvoorbeeld, kun je er denk ik niet omheen dat de 'uitvinders' van een bepaalde soort een andere bedoeling met deze muziek hadden dan het loven van God. Ook het ontstaan van rock and roll is doordrenkt met drugs en vrije seks. Ik vraag me zelfs af of deze muziekstromingen er überhaupt waren gekomen binnen een godvrezend klimaat, zelfs als er anders werd gedacht over muziek.

Het lijkt me dan toch logischer dat, wanneer je bijvoorbeeld een aantal gelijkgestemde christenmuzikanten hebt die allemaal een zeer open mening over muziek hebben en besluiten een band te vormen, er een totaal nieuwe stijl wordt ontwikkeld die de wereld nog niet eerder heeft gehoord? In de klassieke muziek vind ik zelf een mooi voorbeeld Arvo Pärt, met zijn tintinnabular.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben het op zich wel met je eens dat muziek van zichzelf neutraal is, maar ik denk dat je jezelf voor de gek houdt als je de bron van een bepaalde muzieksoort niet belangrijk vindt.


Sowieso is de bron weer lastig te achterhalen. Rock n roll had bijvoorbeeld in het begin weinig met seks en drugs te maken. Later kwamen er steeds meer bands die dat er mee combineerden. Maar was de bron zo verkeerd? Een van de stromingen waar rock en roll uit ontstond is gospel. Maar gospel is ook weer beinvloed door afrikaanse ritmische muziek. Etcetera.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor StillAwake » 19 sep 2018 10:02

Marnix schreef:Sowieso is de bron weer lastig te achterhalen. Rock n roll had bijvoorbeeld in het begin weinig met seks en drugs te maken. Later kwamen er steeds meer bands die dat er mee combineerden. Maar was de bron zo verkeerd? Een van de stromingen waar rock en roll uit ontstond is gospel. Maar gospel is ook weer beinvloed door afrikaanse ritmische muziek. Etcetera.

Klopt, en zo zijn er meer voorbeelden:
de metal grijpt terug op de barok
rock grijpt terug op de renaisance
Dance grijpt terug op pop
pop op het classisisme

Ook de composities van Bach bijvoorbeeld bestaan vaak uit reeds bestaande melodieën. niet eens bevloeiing maar echt kopieergedrag.

Zodoende, een echt nieuwe muziekstijl is er al minimaal 800 jaar niet meer ontstaan.
En in alle tijden was de behoudende vleugel bang voor de vernieuwende muziek (veelal de jeugdcultuur).
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten