Orgels zijn booming

Moderator: Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Orgels zijn booming

Berichtdoor Chaya » 07 jul 2015 15:09

Momenteel beluister ik radio 5, EO door de week.
Het onderwerp is orgels.
Momenteel worden veel orgels verkocht aan kerken in Nigeria, de Philippijnen, China.
De orgelbouwer Johannus vaart er wel bij.
Bijzonder dat men in die landen het pijporgel ook weet te waarden en op waarde te schatten.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor Boanerges » 07 jul 2015 15:19

Chaya schreef:Momenteel beluister ik radio 5, EO door de week.
Het onderwerp is orgels.
Momenteel worden veel orgels verkocht aan kerken in Nigeria, de Philippijnen, China.
De orgelbouwer Johannus vaart er wel bij.
Bijzonder dat men in die landen het pijporgel ook weet te waarden en op waarde te schatten.


Wat zou het leuk zijn wanneer wij ook de Nigeriaanse, Filipijnse en Chinese invloeden zouden omarmen en de gevoelsmatige "gereformeerde" waarde van het pijporgel wat meer loslaten. Het is maar een instrument toch? Niet om het af te schaffen natuurlijk maar om óók ruimte te geven aan andere instrumenten en zang-gewoonten

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7929
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor StillAwake » 08 jul 2015 07:09

Chaya schreef:Momenteel beluister ik radio 5, EO door de week.
Het onderwerp is orgels.
Momenteel worden veel orgels verkocht aan kerken in Nigeria, de Philippijnen, China.
De orgelbouwer Johannus vaart er wel bij.
Bijzonder dat men in die landen het pijporgel ook weet te waarden en op waarde te schatten.

Van mij mogen ze het orgel in onze kerk ook wel hebben.
Ik heb er nooit (in geen enkel orgel) enige vorm van muziek in kunnen ontdekken...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor pindas83 » 08 jul 2015 08:13

StillAwake schreef:Van mij mogen ze het orgel in onze kerk ook wel hebben.
Ik heb er nooit (in geen enkel orgel) enige vorm van muziek in kunnen ontdekken...


Dan heb je denk ik gewoon nooit een goede organist horen spelen?! En dan bedoel ik niet iemand die alleen technisch goed speelt maar écht muzikaal is
en gevoel in de muziek legt.
Geef mij een viool, trompet, fluit, etc. en ik kan je verzekeren dat de tranen in je ogen schieten, en niet omdat het zo mooi klinkt :-({|= :D .

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7929
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor StillAwake » 08 jul 2015 08:15

pindas83 schreef:Dan heb je denk ik gewoon nooit een goede organist horen spelen?! En dan bedoel ik niet iemand die alleen technisch goed speelt maar écht muzikaal is
en gevoel in de muziek legt.
Geef mij een viool, trompet, fluit, etc. en ik kan je verzekeren dat de tranen in je ogen schieten, en niet omdat het zo mooi klinkt :-({|= :D .

Ik heb organisten horen spelen die te boek staan als enorm goed.
Ik hoor het er alleen niet aan af. Het klinkt in mijn oren altijd een beetje als een kruising tussen het geluid van een stofzuiger en dat van een kettingzaag...
Overigens heb ik het idee dat iemand die écht muzikaal is een ander instrument kiest...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor pindas83 » 08 jul 2015 08:23

StillAwake schreef:Ik heb organisten horen spelen die te boek staan als enorm goed.
Ik hoor het er alleen niet aan af. Het klinkt in mijn oren altijd een beetje als een kruising tussen het geluid van een stofzuiger en dat van een kettingzaag...


:lol: Nou ja, smaken verschillen, blijkt maar weer. Ik vind de keuze van instrument(en) ook nogal afhangen van wat er wordt gezongen:
Opwekking en sommige gezangen zijn vaak leuk om met 'bandmuziek'' of piano te zingen en te horen. Psalmen en wat meer gedragen muziek vind ik
persoonlijk met orgel véél mooier.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7929
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor StillAwake » 08 jul 2015 08:35

pindas83 schreef: :lol: Nou ja, smaken verschillen, blijkt maar weer. Ik vind de keuze van instrument(en) ook nogal afhangen van wat er wordt gezongen:
Opwekking en sommige gezangen zijn vaak leuk om met 'bandmuziek'' of piano te zingen en te horen. Psalmen en wat meer gedragen muziek vind ik
persoonlijk met orgel véél mooier.

Nog afgezien van het feit dat ik het op geen enkele manier mooi kan vinden (en dat terwijl ik toch niet als amuzikaal te boek sta) valt het me ook op dat het orgel in veel reformatorische kerken echt een liturgisch object is geworden.
Met organisten (sommige) die het idee hebben een orgelconcert te geven in plaats van een kerkdienst te begeleiden.
Technisch goed spelen is nog niet hetzelfde als kunnen begeleiden.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor pindas83 » 08 jul 2015 08:50

StillAwake schreef:Nog afgezien van het feit dat ik het op geen enkele manier mooi kan vinden (en dat terwijl ik toch niet als amuzikaal te boek sta) valt het me ook op dat het orgel in veel reformatorische kerken echt een liturgisch object is geworden.
Met organisten (sommige) die het idee hebben een orgelconcert te geven in plaats van een kerkdienst te begeleiden.
Technisch goed spelen is nog niet hetzelfde als kunnen begeleiden.


Dat is het denk ik ook, het is haast niet weg te denken uit de refo-kerken, wat ik overigens niet erg vind.
Je hebt gelijk dat begeleiden een verhaal apart is, gelukkig is dat bij ons dik in orde. En dat heeft echt met muzikaliteit te maken, juiste tempo, weten wanneer meer of minder volume toe te passen en de goede akkoorden te gebruiken maakt een wereld van verschil.

Welke muziekvorm voor de dienst heeft jouw voorkeur eigenlijk?

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7929
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor StillAwake » 08 jul 2015 08:57

pindas83 schreef:Dat is het denk ik ook, het is haast niet weg te denken uit de refo-kerken, wat ik overigens niet erg vind.
Je hebt gelijk dat begeleiden een verhaal apart is, gelukkig is dat bij ons dik in orde. En dat heeft echt met muzikaliteit te maken, juiste tempo, weten wanneer meer of minder volume toe te passen en de goede akkoorden te gebruiken maakt een wereld van verschil.

Welke muziekvorm voor de dienst heeft jouw voorkeur eigenlijk?

Voor in de eredienst heb ik op zich niks tegen een orgel (ik kan het alleen niet als muziekinstrument zien).
Ik heb persoonlijk meer met de piano dan met het orgel, maar ik zie ook wel in dat er weinig instrumenten zo gruwelijk hard kunnen als een orgel...
Met de hedendaagse geluidsversterking hoeft dat echter geen probleem meer te zijn... :-({|=
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor pindas83 » 08 jul 2015 09:29

StillAwake schreef:Overigens heb ik het idee dat iemand die écht muzikaal is een ander instrument kiest...


Ik doe maar net, of ik dit niet gelezen heb #-o :wink:

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7929
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor StillAwake » 08 jul 2015 09:32

StillAwake schreef:Overigens heb ik het idee dat iemand die écht muzikaal is een ander instrument kiest...


pindas83 schreef:Ik doe maar net, of ik dit niet gelezen heb #-o :wink:

Want? Jij orgelt ook? [-X [-X
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor pindas83 » 08 jul 2015 09:41

StillAwake schreef:Overigens heb ik het idee dat iemand die écht muzikaal is een ander instrument kiest...


pindas83 schreef:Ik doe maar net, of ik dit niet gelezen heb #-o :wink:

Want? Jij orgelt ook? [-X [-X[/quote]

Nee, als kind wel les gehad maar nooit doorgezet wat ik achteraf soms jammer vind.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7929
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor StillAwake » 08 jul 2015 09:45

pindas83 schreef:Nee, als kind wel les gehad maar nooit doorgezet wat ik achteraf soms jammer vind.

Sorry, het was een beetje flauw...
Het is inderdaad heerlijk om je volledig in het spelen van muziek te verliezen. Ik zit regelmatig de hele avond met mijn gitaar op de bank, heerlijk.
Jammer dat je en potentiele hobby niet hebt doorgezet.
Helaas kan ikzelf geen enkele vorm van muziek in een orgel ontdekken (hetzelfde probleem heb ik met rap en house), ik kan me echter wel voorstellen dat het en uitlaatklep kan zijn.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor pindas83 » 08 jul 2015 11:04

[quote="StillAwake]
Sorry, het was een beetje flauw...
Het is inderdaad heerlijk om je volledig in het spelen van muziek te verliezen. Ik zit regelmatig de hele avond met mijn gitaar op de bank, heerlijk.
Jammer dat je en potentiele hobby niet hebt doorgezet.
Helaas kan ikzelf geen enkele vorm van muziek in een orgel ontdekken (hetzelfde probleem heb ik met rap en house), ik kan me echter wel voorstellen dat het en uitlaatklep kan zijn.[/quote]

Geen probleem hoor. Van gitaarmuziek kan ik ook echt genieten. Zo was ik een tijdje terug bij een concert van Mark Knopfler en band, wat kan die man spelen zeg! Overigens speelt er ook een orgeltje in z'n band (naast piano, verschillende fluiten,sax, viool en percussie) dus het kan ook nog eens door de 'refobeugel' :D

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7929
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor StillAwake » 08 jul 2015 11:08

pindas83 schreef:Geen probleem hoor. Van gitaarmuziek kan ik ook echt genieten. Zo was ik een tijdje terug bij een concert van Mark Knopfler en band, wat kan die man spelen zeg! Overigens speelt er ook een orgeltje in z'n band (naast piano, verschillende fluiten,sax, viool en percussie) dus het kan ook nog eens door de 'refobeugel' :D

Knopfler speelt inderdaad niet onaardig...
In een bandje kan een orgel inderdaad van toegevoegde waarde zijn, dat wil ik nog wel geloven.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten