Orgels zijn booming

Moderator: Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor Chaya » 01 okt 2015 13:01

Tante Pollewop schreef:Ja, maar in veel gemeenten is het al een probleem als je iets speelt wat op een gezang lijkt.. :shock:

Ik heb me pas ook weer verbaasd op een bruiloft, waar de organist expliciet werd gevraagd geen gezangen te spelen, omdat de gemeenteleden dat niet pruimden.

Dat ligt dan echt aan de mensen zelf. Het verbaasde me zelfs laatst dat ik in een behoorlijk rechtse gemeente na het amen op de preek een gezang hoorde improviseren.
Als je een rouw- of trouwdienst hebt dan kun je met de organist bespreken welke liederen er gespeeld moeten worden en of dit ritmisch of niet-ritmisch dient te geschieden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor Tante Pollewop » 01 okt 2015 13:31

Ligt niet altijd aan de mensen zelf.
Het bruidspaar heeft daar helemaal geen bezwaar tegen, het verzoek kwam van de koster..

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor Chaya » 01 okt 2015 13:34

Tante Pollewop schreef:Ligt niet altijd aan de mensen zelf.
Het bruidspaar heeft daar helemaal geen bezwaar tegen, het verzoek kwam van de koster..

Dusss. :shock: Nooit geweten dat een koster zoveel invloed kan hebben.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor Tante Pollewop » 01 okt 2015 13:41

Ach ja..

Het is ook wel eens voorgekomen dat een organist op zijn dak kreeg omdat hij een gezang in de dienst had gespeeld.
Maar het was gewoon een psalm die niemand kende. :?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor Chaya » 01 okt 2015 15:35

Tante Pollewop schreef:Ach ja..

Het is ook wel eens voorgekomen dat een organist op zijn dak kreeg omdat hij een gezang in de dienst had gespeeld.
Maar het was gewoon een psalm die niemand kende. :?

Nou ja zeg. Ik moet daar eigenlijk wel om grinniken. Had hij even een punt!
Een trouwe kerkganger dient alle Psalmen te kennen. Maar ja, ze worden ook niet allemaal regelmatig gezongen he.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor Tante Pollewop » 01 okt 2015 19:31

Nee, er zijn een aantal psalmen die heel vaak gezongen worden, maar een groot deel blijft tamelijk onbekend bij veel mensen. Terwijl ze heel mooi zijn. Net zoals veel gezangen uit het liedboek trouwens.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor Rozijn » 05 okt 2015 11:39

Chaya schreef:Nou ja zeg. Ik moet daar eigenlijk wel om grinniken. Had hij even een punt!
Een trouwe kerkganger dient alle Psalmen te kennen. Maar ja, ze worden ook niet allemaal regelmatig gezongen he.

Ken JIJ ze allemaal?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor Chaya » 05 okt 2015 11:47

Rozijn schreef:Ken JIJ ze allemaal?

Ik ken er veel uit mijn hoofd, maar de rest zing ik vlekkeloos mee, dan bedoel ik de wijs.
Ik had een zingende moeder en wij zongen iedere zaterdag- en zondagavond bij het orgel, vader begeleidde ons.
We werkten het hele Psalmboek door. En ook veel andere liederen/gezangen werden gezongen.
Op de lagere school moesten wij elke maandag een Psalmversje uit ons hoofd leren.
En heus, wat er in die jonge jaren geleerd wordt, gaat er nooit meer uit.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor Rozijn » 05 okt 2015 11:50

Petje af als je echt alle melodieën zo kent. Ik ken er heel veel, maar soms is het toch wel erg lastig. De kinderen leren op school van alle psalmen minstens 1 vers. Dus thuis moeten we wel eens puzzelen. Psalm 50 bijvoorbeeld... Of 13...

Je eis dat iedere trouwe kerkganger ze allemaal zou moeten kennen vind ik wel wat kort door de bocht, je hebt ook minder muzikale mensen.
Die moeten dan misschien ook niet te gauw roepen dat er geen gezangen gespeeld mogen worden, dat dan weer wel.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor Chaya » 05 okt 2015 11:56

Ik zei niet dat het een eis was Rozijn!
Een trouwe kerkganger, daarmee bedoelde ik iemand die van jongsafaan trouw in de kerk komt, dient alle Psalmen te kennen, in die zin, ze i.i.g. zodanig te kennen dat je normaal mee kunt zingen.
En wat thuis misschien niet lukt in je eentje, lukt met een grote groep plus begeleiding van een orgel, vaak prima.
Je moet je ook als zanger laten leiden door het orgel en niet voor de muziek uit zingen (zoals sommigen de irritante gewoonte hebben).
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor MoesTuin » 06 okt 2015 10:46

Chaya schreef:Je moet je ook als zanger laten leiden door het orgel en niet voor de muziek uit zingen (zoals sommigen de irritante gewoonte hebben).


Dat moet juist niet denk ik, het mag.
Je zingt vanuit het hart, je laat je leiden door Gods Heilige Geest vanuit het hart en met het hart zing je de woorden, en als mensen voor de muziek uit zingen, of te laat of......
wat maakt het uit, voor jou irritant, voor God zuiver!
Het doet er niet toe......
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor Rozijn » 06 okt 2015 11:40

Chaya schreef:Ik zei niet dat het een eis was Rozijn!
Een trouwe kerkganger, daarmee bedoelde ik iemand die van jongsafaan trouw in de kerk komt, dient alle Psalmen te kennen, in die zin, ze i.i.g. zodanig te kennen dat je normaal mee kunt zingen.
En wat thuis misschien niet lukt in je eentje, lukt met een grote groep plus begeleiding van een orgel, vaak prima.
Je moet je ook als zanger laten leiden door het orgel en niet voor de muziek uit zingen (zoals sommigen de irritante gewoonte hebben).

Ik vind het woord "dient" toch behoorlijk dwingend overkomen. Wat nu als je niet zo muzikaal bent? En wat als in je gemeente jarenlang een predikant staat met een voorliefde voor een smallere selectie?
Van sommige psalmen kan ik mij niet herinneren dat ik ze ooit in onze gemeente gezongen heb.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor Chaya » 06 okt 2015 14:17

Rozijn schreef:Ik vind het woord "dient" toch behoorlijk dwingend overkomen. Wat nu als je niet zo muzikaal bent? En wat als in je gemeente jarenlang een predikant staat met een voorliefde voor een smallere selectie?
Van sommige psalmen kan ik mij niet herinneren dat ik ze ooit in onze gemeente gezongen heb.

Ja, what if? :roll:

Het was een antwoord op TP over de begeleidende orgelmuziek.
Natuurlijk snap ik dat er mensen zijn die het zingen niet beheersen, nog maar kort ter kerke gaan, totaal vreemd zijn, de taal niet beheersen, af en toe naar de kerk komen, een schorre keel hebben, geen ritmegevoel hebben, hun Bijbeltje vergeten zijn, hun leesbril niet bij zich hebben enz enz
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor MoesTuin » 06 okt 2015 17:21

https://www.youtube.com/watch?v=RG6khwel8tA

Naast de schitterende inhoud van de woorden van dit lied.
Is de orgelbegeleiding en de gemeentezang zeer correct.
Het gaat mooi samen.
Bovenal, uitgaande van dat de mensen het vanuit hun hart zingen voor hun Heere en Heiland, mooier dan dat is er niets!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor Rozijn » 07 okt 2015 11:14

Het was een antwoord op TP over de begeleidende orgelmuziek.

Aha, ik denk het te begrijpen. Je bedoelde dat de begeleiding zo dient te zijn dat de trouwe kerkganger mee kan zingen?

Dan neem ik mijn kritische woorden terug.


Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten