Orgels zijn booming

Moderator: Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor Chaya » 14 jul 2015 09:14

janneke7337 schreef:Ik vind dat iemand moet staan naar een zo hoog mogelijke kwaliteit, tot zover zijn of haar talent kan gaan. En dan is het bij sommigen inderdaad niet erg mooi, maar als iemand z'n uiterste best doet om het zo goed mogelijk te doen is daar niets mis mee.
Ook voorkeur hebben voor een bepaalde muziekstijl is niet verkeerd, sommigen houden van klassiek, anderen van populair, romantisch of barok. Niets mis mee, maar probeer dan in ieder geval een zo hoog mogelijk niveau te bereiken en verdiep je in muziektheorie en rommel niet maar wat aan.

Dat ben ik wel met je eens. Ik heb eens in een kerk gezeten waar de organist regelrecht vals speelde. Hij speelde bovendien veel te langzaam, wat de gemeentezang liet slepen. Hij had zich die plaats eigen gemaakt en zoals dat gaat, de kruk blijkt te plakken.
Met enige tactische aandrang probeerde men hem van die kruk af te krijgen, maar dat viel niet mee.
Uiteindelijk lukte dat, maar de man werd zo boos, dat hij de gemeente de rug toekeerde.
Wij hebben in onze gemeente een paar organisten, ik hoor altijd bij binnenkomst al welke er achter het orgel zit. Ze hebben allemaal zo hun eigen stijl.
En de één houdt meer van ingetogen, terwijl de ander het orgel laat jubelen.
janneke7337 schreef:In het geval van de door Moestuin aangehaalde video's gaat dit niet op

Ik klik de links van MoesTuin niet meer aan. Het is allemaal zo'n overdaad van allerlei YT links en daarbij nog geschreven lappen tekst, en overdaad schaadt. YT is inmiddels ook een vergaarbak van allerlei goedbedoelde uitvoeringen.
Als je professioneel organist bent, of je bent een amateur die uitvoeringen geeft, moet je weten waar je mee bezig bent en een gegronde kennis hebben van de muziek. Houd het anders in je eigen huiskamer.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor Race406 » 14 jul 2015 09:27

Ik vind dat de organist een belangrijke taak heeft in de dienst. Hij/zij heeft tot taak de gemeente mee te nemen naar de toppen van de lofzang op de Naam van die Ene, Die onze lof meer dan waard is! Aan de andere kant moet de organist ook de gemeente meenemen die diepte in als er een lied van verootmoediging/schuldbelijdenis wordt gezongen. Zo'n lied speel je niet met alle registers open. Maar dan moet je in mijn beleving juist ingetogen spelen. Maar als je een organist hebt die zelfs bij Psalm 150 nog met slechts een paar registertjes speelt, dan vraag ik me af of hij/zij de bedoeling heeft begrepen. Waarmee ik overigens niet zeg dat ze niet hun best doen.
In onze gemeente hebben we ook een organist, die heel mooi kan spelen. Maar tijdens het begeleiden van de zang speelt hij bijna altijd heel ingetogen. je merkt ook dat bij hem minder enthousiast gezongen wordt dan bij onze andere organisten. En de gemeentezang mag best heel uitbundig zijn. Je zingt niet zomaar, je zingt ter ere van Hem! En dan mag je als gemeente en als begeleider best alles uit de kast halen.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gerard314
Verkenner
Verkenner
Berichten: 33
Lid geworden op: 07 feb 2015 14:22

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor Gerard314 » 15 jul 2015 08:33

Chaya schreef:Momenteel beluister ik radio 5, EO door de week.
Het onderwerp is orgels.
Momenteel worden veel orgels verkocht aan kerken in Nigeria, de Philippijnen, China.
De orgelbouwer Johannus vaart er wel bij.
Bijzonder dat men in die landen het pijporgel ook weet te waarden en op waarde te schatten.

Johannes maakt goede instrumenten voor gebruik in een kerk. Maar het zijn electronische apparaten die klinken als een pijporgel. Pijporgels zijn het niet.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor MoesTuin » 16 jul 2015 07:28

Chaya schreef:Ik klik de links van MoesTuin niet meer aan. Het is allemaal zo'n overdaad van allerlei YT links en daarbij nog geschreven lappen tekst, en overdaad schaadt. YT is inmiddels ook een vergaarbak van allerlei goedbedoelde uitvoeringen.
Als je professioneel organist bent, of je bent een amateur die uitvoeringen geeft, moet je weten waar je mee bezig bent en een gegronde kennis hebben van de muziek. Houd het anders in je eigen huiskamer.


Niemand is ergens toe verplicht. Wij zijn heel verschillend en toch samen één in Christus.
Hij is het die verbindt.
Hij werkt dwars door alles heen, ook de orgels in dit topic, de You Tube Links, veel meer dan men als mens ooit bedenken kan.
Dat gebeurt zolang de wereld bestaat, You Tube is ook een rijk Evangelisatie middel, en de oproep van Chaya om dit tot de huiskamers te beperken, bestrijdt ik bij deze ten zeerste.... Het Evangelie, het is een opdracht om dit uit te dragen, niet voor je zelf of je huiskamer, maar voor iedereen die dit horen wilt, daar is You Tube o.a. bij uitermate een laagdrempelig en geschikt middel voor.

Hieronder een heel oud fimpje van heel vroeger, het kerkschip de Hoop, een kerkdienst gehouden aan boord midden op de zee
Heel bijzonder om te horen.
Als je je de omstandigheden op je laat inwerken en de woorden van de Psalm, de inhoud, dan valt toch alles weg (wat men ervan vindt)
Het is ook een teken van de tijd, er moet veel mooi gevonden worden of aan regels voldaan worden.
Volgens de regels kan het mooi en goed zijn, als het vanuit het hart komt, als dat ontbreekt ontbreekt veel meer dan als het vals klinkt, maar wel van uit het hart komt.....
De Heere God, Hij ziet het hart aan, ook als iets door de mens niet mooi gevonden wordt, totaal onbelangrijk.

Hieronder de You Tube link, komende vanuit het kerkschip de hoop vanuit zee, een oude opname, Psalm 25, begeleid door een orgeltje aan boord ook......

https://www.youtube.com/watch?v=WXJ0XQI-GX0
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor Chaya » 16 jul 2015 14:36

MoesTuin schreef:Dat gebeurt zolang de wereld bestaat, You Tube is ook een rijk Evangelisatie middel, en de oproep van Chaya om dit tot de huiskamers te beperken, bestrijdt ik bij deze ten zeerste.... Het Evangelie, het is een opdracht om dit uit te dragen, niet voor je zelf of je huiskamer, maar voor iedereen die dit horen wilt, daar is You Tube o.a. bij uitermate een laagdrempelig en geschikt middel voor.

Of je begrijpt het niet of je maakt iets anders van mijn woorden.
Ik ben bijna wekelijks in het ouderencentrum en daar zingen we ook, bij een krakkemikkig orgel, organist kan niet eens alle Psalmen spelen, alleen de meest gangbare. De mensen zingen soms vals, missen woorden, verkeerde toon, niet allemaal tegelijk, maar wat klinkt het ontroerend mooi!
Ik geniet er altijd weer van en ga gesterkt en bemoedigd naar huis.
Maar..... ik zet dit niet op YT!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor MoesTuin » 17 jul 2015 21:24

Ik zou bijna zeggen, Chaya, zette het je maar op YT.
Hoevelen mensen, of als is het maar die ene enkele mens, die erdoor geraakt wordt door den Heere.
Wat een rijk en dankbaar werk mag je verrichten Chaya
In deze link zal het je vast bekend voorkomen....
Wat heerlijk om de oudere medemens, vol levenservaring, levenswijsheden en stil verdriet.... als hun zingen (na opening, psalm 84, met een orgel en stemmen, die voor een concertzaal en groot publiek niet voldoen aan de eisen, maar de Heere God, Hij hoort ze!

http://kerkdienstgemist.nl/assets/11537 ... algIeJD_Gc

Zelf staat mijn leven in dienst van de mens die niet mee kunnen komen aan de eisen die men anno 2015 stelt.
De Heere heeft mij het gegeven dat ik in mijn beroep hen mag helpen om met hun mogelijkheden in de kracht te staan waar hun goed in zijn.... dat zijn soms hele eenvoudige en voor ons simpele dingen, voor hen grootst.
Ik verweef dat zo in mijn leven dat voor mij al die dingen zoals het behoord, totaal niet belangrijk meer voor mij zijn en misschien dankzij hen heb mogen inzien wat werkelijk van belang is in het leven.
Misschien begrijpt men het dan wat beter.....

Psalm 150 met orgel en medewerking onze broeders en zusters met mogelijkheden, talenten die ze gebruiken.... O wat heb ik al die afgelopen jaren toch veel van hen geleerd en leer nog van hen!
En wat heerlijk om diensten samen met hen mee te maken, omdat het alles zo puur en eerlijk en vol overgave bij hen recht uit het hart komt.

https://www.youtube.com/watch?v=X2vvSpA2xgc
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor Chaya » 18 jul 2015 09:57

MoesTuin schreef:Ik zou bijna zeggen, Chaya, zette het je maar op YT.
Hoevelen mensen, of als is het maar die ene enkele mens, die erdoor geraakt wordt door den Heere.

Nee, want dan schaad ik de privacy van de mensen in kwestie. De meesten hebben zelf nooit een computer gehad en weten niet wat het allemaal inhoudt. Bovendien gooi je het in een open riool dan.
Sommige zullen erdoor geraakt worden, maar velen bespotten het.
MoesTuin schreef:Wat een rijk en dankbaar werk mag je verrichten Chaya

Het is niet mijn werk hoor, ik ga op bezoek. :D
MoesTuin schreef:Ik verweef dat zo in mijn leven dat voor mij al die dingen zoals het behoord, totaal niet belangrijk meer voor mij zijn en misschien dankzij hen heb mogen inzien wat werkelijk van belang is in het leven.

Ja mooi. Ik ben niet van de opwekkingsliederen, maar
Het gebed om Zegen van Sela, beluister ik regelmatig. Een puur lied!
Dat wij voor iemand anders tot zegen kunnen zijn, vaak zonder dat zelf te weten.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor MoesTuin » 18 jul 2015 10:48

Het is niet zomaar bezoek, maar je zet je er toch voor in, dat lijkt misschien niet zo belangrijk, maar voor de mensen is dit zeer zeker van zoń grote meerwaarde. Iets kleins is groots!

Ik zag een mooie opname op YT (leuke afkorting van Chaya) vanuit de Christelijke Gereformeerde kerk te Bunschoten Spakenburg.
Psalm 56 vers 5 en 6, "ik roem in God, ik prijs t onfeilbaar Woord" en "Gij hebt mijn ziel beveiligd voor de dood!"
Het orgel roemt mee en de gemeente ook, prachtig zo!

https://www.youtube.com/watch?v=QFF-vxs-JHg
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
janneke7337
Sergeant
Sergeant
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 nov 2007 12:11

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor janneke7337 » 20 jul 2015 10:34

Als een orgel zo wild en hard mogelijk en buiten de maat speelt heeft dat niets met roemen te maken hoor.
Zelf vind ik dit ook best leuk om af en toe te luisteren of te doen, maar geef er dan geen hoge kwalificatie aan.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor MoesTuin » 09 aug 2015 19:24

knap, deze jongen speelt vanuit de ger gem Tholen

https://www.youtube.com/watch?v=HLLepnsM4uc

ook de inhoudt van de liederen, rijk , zeer rijk

Op bergen en in dalen
en overal is God!
Waar wij ook immer dwalen
of toeven, daar is God!
Waar mijn gedachten zweven,
of stijgen daar is God!
Omlaag en hoog verheven,
ja, overal is God!

Psalm 43 vers 5
Mijn ziel, hoe treurt ge dus verslagen?
Wat zijt g' onrustig in uw lot?
Berust in 's Heeren welbehagen,
Hij doet welhaast uw heilzon dagen;
Uw hoop herleev', naar Zijn gebod;
Mijn Redder is mijn God.

Psalm 42 vers 5
Maar de Heer' zal uitkomst geven,
Hij, die 's daags Zijn gunst gebiedt.
'k Zal in dit vertrouwen leven,
En dat melden in mijn lied;
'k Zal Zijn lof zelfs in den nacht
Zingen, daar ik Hem verwacht;
En mijn hart, wat mij moog' treffen,
Tot den God mijns levens heffen.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor hubert » 21 aug 2015 14:54

Volgens mij zijn orgels goddelijk. Geen enkele instrument heeft zoveel variatie.
Mijn kerk in Den Haag heeft een prachtig orgel en één der beste jonge organisten van het land.
Hoewel, afgelopen zondag hadden we ook goede vervanger wegens vakantie. Hij bespeelt doorgaans het orgel van de Westerkerk in Amsterdam.
Ik vind het zoooo knap!!!!!!!
Zijn er ook mooie orgels in bv de GG? En mogen daar ook voor- en tussenspelen?

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor MoesTuin » 27 sep 2015 10:37

Zeker Hubert,

Onderstaande is toch ook schitterend, zeker in de tijd waarin we nu leven, een Zekerheid

1
Zijn grondslag, zijn onwrikbre vastigheden
Heeft God gelegd op bergen, Hem gewijd;
De Heer', die Zich in Sions heil verblijdt,
Bemint het meer dan alle Jakobs steden.


4
God zal hen zelf bevestigen en schragen,
En op Zijn rol, waar Hij de volken schrijft,
Hen tellen, als in Isrel ingelijft,
En doen den naam van Sions kindren dragen.

5
Dan wordt mijn naam met lofgejuich geprezen;
Dan zullen daar de blijde zangers staan,
De speellien op de harp en cimbel slaan,
En binnen u al mijn fonteinen wezen.


https://www.youtube.com/watch?v=Q17Z2-TzUEo
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor Rozijn » 28 sep 2015 12:09

Mooie psalm, alleen jammer van de berijming van het 5e vers... Mijn naam hoeft niet geprezen te worden...

@Hubert: zeker mag er in de GG voorspel, tussenspel en naspel klinken rondom het psalmgezang.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor Chaya » 28 sep 2015 15:33

hubert schreef:Zijn er ook mooie orgels in bv de GG? En mogen daar ook voor- en tussenspelen?

Jawel in de oudere kerken. Persoonlijk vind ik die namaak-pijporgels in een hypermoderne kerk absoluut niet zo klankrijk.
En vóórspelen mag, moet zelfs, want anders hebben de diakenen geen gelegenheid om te collecteren. :wink:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor Tante Pollewop » 01 okt 2015 11:54

Ja, maar in veel gemeenten is het al een probleem als je iets speelt wat op een gezang lijkt.. :shock:

Ik heb me pas ook weer verbaasd op een bruiloft, waar de organist expliciet werd gevraagd geen gezangen te spelen, omdat de gemeenteleden dat niet pruimden.


Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten