Orgels zijn booming

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor Cathy » 10 jul 2015 09:23

Cicero schreef:Ten tweede is er weliswaar een soort refo-orgelcultuur, die is afgeleid van de cultuur rond Feike Asma en de familie Zwart. Dat is zeg maar de 'volkse' cultuur, waarin, om het maar even karikaturaal te zeggen, tremulanten en een slotkoraal op 'het volle werk' het handelsmerk zijn. Dat is best lekker en ligt goed in het gehoor, maar ik kan me voorstellen dat mensen bijvoorbeeld de verheerlijking van organisten in deze subcultuur nogal bizar vinden, of de eenkennige voorkeur voor het orgel.

Dat heb je mooi omschreven. Dat heeft mij ws ook parten gespeeld. Steeds mensen om mij heen die die gasten maar bleven bewieroken. Ik hield niet van die sfeer en nam er (via KaJeM :D ) graag afstand van toen ik de kans kreeg.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3397
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor Cicero » 10 jul 2015 09:56

Cicero schreef:Ten tweede is er weliswaar een soort refo-orgelcultuur, die is afgeleid van de cultuur rond Feike Asma en de familie Zwart. Dat is zeg maar de 'volkse' cultuur, waarin, om het maar even karikaturaal te zeggen, tremulanten en een slotkoraal op 'het volle werk' het handelsmerk zijn.

Chaya schreef:Nou zeg, iets minder dédain zou je sieren, we hebben het hier niet over Frans Bauer. [-X
Feike Asma heeft een opleiding aan het conservatorium voltooid en was niet alleen een briljant organist, maar ook dirigent! en volgens wiki:

Gedurende zijn arbeidzame leven gaf Feike Asma vrijwel dagelijks orgelconcerten door het hele land, die veel bezoekers trokken. Hij was een pleitbezorger van de Franse symfonische orgelmuziek van componisten als Guilmant, Boëllmann, Vierne en Widor. Hiervoor ontving hij in 1964 de Franse onderscheiding Arts-Sciences-Lettres Diplome de Médaille Argent Académie Française de Paris en in 1975 de onderscheiding Diplome de Médaille Vermeil. In 1967 werd hij geridderd in de Orde van Oranje-Nassau. De stad Rotterdam heeft hem de Wolfert van Borselenpenning toegekend.

Ik vind Feike Asma een prachtige kerel. Ik luister af en toe naar zijn muziek en naar die van zijn geestverwanten. Hij was briljant in de zin dat hij grote groepen mensen in het hart wist te raken met zijn muziek. Dat is mooi, maar het laat onverlet dat hij ook wel eens een loopje nam met de regelen der kunst en je kan hem niet helemaal vrij pleiten van effectbejag denk ik.
En in de refo-cultuur - wat die dan ook nog betekent - wordt een viool, piano, trompet, harp enz. ook zeer gewaardeerd.
Als je de moeite zou nemen eens een tijdje naar de Reformatorische Omroep te luisteren, zul je misschien nog verbaasd zijn van het brede aanbod.
De weinige keren dat ik de RO beluisterde, was ik niet bepaald gecharmeerd van de muziekkeuze. Nogal eenzijdig qua stijl en zo.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor Tante Pollewop » 10 jul 2015 10:21

De RO vind ik meestal gruwelijk. ;/

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor Chaya » 10 jul 2015 11:04

Cicero schreef:Ik vind Feike Asma een prachtige kerel. Ik luister af en toe naar zijn muziek en naar die van zijn geestverwanten. Hij was briljant in de zin dat hij grote groepen mensen in het hart wist te raken met zijn muziek. Dat is mooi, maar het laat onverlet dat hij ook wel eens een loopje nam met de regelen der kunst en je kan hem niet helemaal vrij pleiten van effectbejag denk ik.

Nee, dat was ook wel een puntje van kritiek. Denk hierbij aan zijn zijstapje om een top 40 plaat op te nemen met D.C. Lewis, Mijn Gebed.
Een draak, gaf heel veel ophef destijds.
Maar K.J.M. bewandelde ook meermalen het commerciële pad, wie niet eigenlijk?

Muziek is emotie, gevoel. Bij de Psalmen en Gezangen die gezongen worden in de rechterflank, past die orgelbegeleiding uitstekend hierbij.
Het is helemaal geen kwestie van star beleid, maar een eeuwenoude traditie.
Persoonlijk vind ik een bandje tijdens een eredienst niets toevoegen, integendeel, de meeste muziek valt gewoon weg in een kerkgebouw, zeker als de gemeente mee gaat zingen.
Het past beter bij opwekkingsliedjes. Die worden niet gezongen in de bevindelijke kerken.
Cicero schreef:De weinige keren dat ik de RO beluisterde, was ik niet bepaald gecharmeerd van de muziekkeuze. Nogal eenzijdig qua stijl en zo.

Ik draai hem ook wel eens uit, vind die kinderkoren verschrikkelijk. Veel te hard en schel en soms regelrecht vals. Al zijn er uitzonderingen!

Ik ga geregeld naar een orgelconcert, bezoek ook wel eens lunchconcerten, maar het nadeel daarvan is dat er mensen zitten die niet echt liefhebber zijn. Dus ze kletsen erdoor heen, rammelen met papiertjes en zakjes van hun lunchpakket, gooien hun bekers op de grond.
Dan betaal ik liever 8 euro, dan kun je tenminste ongestoord luisteren.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3397
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor Cicero » 10 jul 2015 12:58

Chaya schreef:Muziek is emotie, gevoel. Bij de Psalmen en Gezangen die gezongen worden in de rechterflank, past die orgelbegeleiding uitstekend hierbij.
Het is helemaal geen kwestie van star beleid, maar een eeuwenoude traditie.

Als je het specifiek over orgelbegeleiding in de geest van Asma c.s. hebt, dan is dat natuurlijk niet eeuwenoud, maar ongeveer een eeuw oud. :)

Muziek is niet alleen emotie, maar ook een ambacht. Helaas ontaardt 'emotionele' muziek soms in slordig geheis en vermoeiende clichés. Een van de beste voorbeelden hoe een klassieke orgelbegeleiding, die uitstekend bij de ger.gezindte past, muzikaliteit, vakbekwaamheid, gevoel en schoonheid combineert, is het werk van Sietze de Vries. Hier improviseert hij bijvoorbeeld over Ps 130:
http://www.youtube.com/watch?v=3KvyJ39lwvs

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor Chaya » 10 jul 2015 14:52

Cicero schreef: is het werk van Sietze de Vries. Hier improviseert hij bijvoorbeeld over Ps 130:
http://www.youtube.com/watch?v=3KvyJ39lwvs

Dank voor de link, echter, dit raakt mij niet.
Ik herken in bepaalde gedeeltes de Psalm helemaal niet.
Ook de klank van het orgel vind ik niet buitengewoon.
Het liefst hoor ik heel oude orgels, in die grote kerken.
Bijvoorbeeld DE SINT BAVOKERK TE HAARLEM
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor MoesTuin » 10 jul 2015 19:38

Het uitleidend orgelspel, daar kan ik ook van genieten, zeker als het een mooi lied is wat je kent, of passend is bij de voorafgaande gelegenheid.
Chaya zal dit vast waarderen, een grote kerk, met een knots van een orgel......vanuit Zaltbommel
Een organist die speelt vanuit zijn hart, dat hoor je gewoon!

https://www.youtube.com/watch?v=Mq4E7NAF7SQ

Psalm 97 vers 6

Gij, die den Heer bemint
En hartelijk bezint,
Wilt toch de boosheid haten
En ganselijk verlaten;
Want God 't leven bewaart
Zijner knechten vermaard.
Die Hij verlossen zal
Van de godd'lozen al,
En maken z' onbezwaard.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor MoesTuin » 10 jul 2015 19:46

nog even deze, want mijn oor nu toch hoorde, even snel delen...

Schitterend https://www.youtube.com/watch?v=yd7HzRu2gCQ

Psalm 42 vers 1(bovenstem) 3 en 5 (bovenstem) Grote of Sint Maartenskerk Zaltbommel op hele noten

Het kán! Wat mooi als je dit mag meebeleven live.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor pindas83 » 10 jul 2015 20:04

MoesTuin schreef:nog even deze, want mijn oor nu toch hoorde, even snel delen...

Schitterend https://www.youtube.com/watch?v=yd7HzRu2gCQ

Psalm 42 vers 1(bovenstem) 3 en 5 (bovenstem) Grote of Sint Maartenskerk Zaltbommel op hele noten

Het kán! Wat mooi als je dit mag meebeleven live.



Oeh, ik wil niet lullig doen maar hele noten? Hoe kan je een mooi lied om zeep helpen (muzikaal dan)? Zo dus!

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3397
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor Cicero » 10 jul 2015 22:12

MoesTuin schreef:Het uitleidend orgelspel, daar kan ik ook van genieten, zeker als het een mooi lied is wat je kent, of passend is bij de voorafgaande gelegenheid.
Chaya zal dit vast waarderen, een grote kerk, met een knots van een orgel......vanuit Zaltbommel
Een organist die speelt vanuit zijn hart, dat hoor je gewoon!

Tja, hij speelt vast uit zijn hart, maar muzikaal gezien stelt het weinig voor. Ik hoor vooral repetitief gedram, waarin nauwelijks een melodie valt te volgen door de ongearticuleerde aanslag. Verder meent hij het orgel zo te moeten behandelen dat de lucht maar half de pijpen in blaast, wat een amechtig resultaat oplevert. Kortom, clichématig effectbejag.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor MoesTuin » 13 jul 2015 10:29

Ik vind veel mooi, het is ook de Geest die leidt hierin en de tekst van een Lied die spreekt en zingt in je hart in Geloof alleen.
Zo ook onderstaande lied, met orgel....het orgel zingt, de tekst in het Lied, het zet het kracht en betekenis bij, mijn hart juicht voor Hem in Dankbaarheid.
Als een ander dit niet mooi vind, dat heeft dan geen waarde, want als 1 mens gedreven door de Geest de Heere groot maakt, valt alles weg.....

Mijn hart o Hemelmajesteit is tot Uw dienst en Lof bereidt, k zal zingen voor den Opperheer, k zal psalmen zingen tot Zijn eer!

https://www.youtube.com/watch?v=8O_DS6n5Dp4

bij de onderste link zingt deze man alleen waarlijk uit zijn hart, de zang zullen velen niet mooi vinden, maar zie dieper, en de ernst van de woorden, en het gezang van de man, die zingt van Zijn God en Vader in Christus.
en dan kan ik enkel stil denken, Prachtig, zuiver gezongen voor de Heere (in mensen oren wellicht anders, maar dat valt toch weg hierin)

https://www.youtube.com/watch?v=QMRWorhO7mw
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
janneke7337
Sergeant
Sergeant
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 nov 2007 12:11

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor janneke7337 » 13 jul 2015 11:13

Moestuin, je moet echt wat aan je muzikale kennis gaan doen, let wel, ik zeg niet smaak maar kennis.
Het is hier geen principe van mooi of niet mooi, het gaat erom of dit muziek is of niet.
Zaltbommel heeft een schitterend orgel, dhr NIeuwkoop heeft zeker kwaliteiten, maar zoals daar gezongen wordt is echt waardeloos.
De organist zet steevast te vroeg in, de zangers veel te laat, tussen de regels door zit er helemaal geen maat en ritme in maar wordt maar wat gedaan.
Er is totaal geen opbouw, geen lijn, geen verhaal in het orgelspel, er wordt maar wat gedaan, geen maat, geen ritme.

We leven niet in het oude testament, maar destijds waren er honderden muzikanten in dienst, deze rommelden niet maar wat aan. Als er daar op zo'n manier muziek werd gemaakt als in de door jou aangehaalde video's werden ze zeker met harde hand verwijderd.

Muziek is gedeeltelijk een kwestie van smaak, maar ook zeker van kwaliteit. Muziek heeft ook bepaalde regels, en dat is niet zomaar wat neerkwakken op het orgel.

Als je van een bepaalde stijl houdt adviseer ik je om muziek te gaan luisteren van bijvoorbeeld Minne Veldman of Marco den Toom.

Daarom het advies, als je van orgelmuziek houdt, verdiep je dan eens in bijvoorbeeld kerktoonsoorten, muziekstijlen, maat en ritme en meer wat hier mee te maken heeft.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3397
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor Cicero » 13 jul 2015 15:31

MoesTuin schreef:Ik vind veel mooi, het is ook de Geest die leidt hierin en de tekst van een Lied die spreekt en zingt in je hart in Geloof alleen.
Zo ook onderstaande lied, met orgel....het orgel zingt, de tekst in het Lied, het zet het kracht en betekenis bij, mijn hart juicht voor Hem in Dankbaarheid.
Als een ander dit niet mooi vind, dat heeft dan geen waarde, want als 1 mens gedreven door de Geest de Heere groot maakt, valt alles weg.....

Mijn hart o Hemelmajesteit is tot Uw dienst en Lof bereidt, k zal zingen voor den Opperheer, k zal psalmen zingen tot Zijn eer!

https://www.youtube.com/watch?v=8O_DS6n5Dp4

bij de onderste link zingt deze man alleen waarlijk uit zijn hart, de zang zullen velen niet mooi vinden, maar zie dieper, en de ernst van de woorden, en het gezang van de man, die zingt van Zijn God en Vader in Christus.
en dan kan ik enkel stil denken, Prachtig, zuiver gezongen voor de Heere (in mensen oren wellicht anders, maar dat valt toch weg hierin)

https://www.youtube.com/watch?v=QMRWorhO7mw
Je lijkt te zeggen dat muzikaliteit niet uitmaakt als het om de lof van God gaat. Aan de ene kant heb je hier gelijk in: wie zou het iemand kwalijk nemen dat het muzikaal wat minder is als hij/zij vanuit het hart zingt/speelt.

Aan de andere kant: waarom zou je als het voor God is opeens niet op de kwaliteit hoeven te letten? Soms lijkt het wel of amateurisme dan het 'kenmerk van het ware' wordt, want bij iemand die professioneler musiceert voelt men niet dezelfde emoties.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor Chaya » 13 jul 2015 15:54

Cicero schreef:Je lijkt te zeggen dat muzikaliteit niet uitmaakt als het om de lof van God gaat. Aan de ene kant heb je hier gelijk in: wie zou het iemand kwalijk nemen dat het muzikaal wat minder is als hij/zij vanuit het hart zingt/speelt.

Soms kan een vals gezongen Psalm je meer raken dan de zuiverste uitvoering.
Omdat je voelt dat het bij iemand recht uit het hart komt, maar de talenten mist om het mooi te laten klinken.
Cicero schreef:Aan de andere kant: waarom zou je als het voor God is opeens niet op de kwaliteit hoeven te letten? Soms lijkt het wel of amateurisme dan het 'kenmerk van het ware' wordt, want bij iemand die professioneler musiceert voelt men niet dezelfde emoties.

Niet iedereen heeft de gave om te horen of een orgel slecht bespeeld wordt. :wink:
Ik luister niet zo vaak naar orgelmuziek op YT, soms hoor je het uittrekken of induwen van de pedalen, het slaan van deuren, hoesten, praten, er zo vaak doorheen, dat dit hinderlijk is en afleidend werkt.
Ik zet liever een CD op. Of, nog beter, ik ga naar een orgelconcert, van eigen keuze. :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
janneke7337
Sergeant
Sergeant
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 nov 2007 12:11

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor janneke7337 » 14 jul 2015 09:05

Chaya schreef:Soms kan een vals gezongen Psalm je meer raken dan de zuiverste uitvoering.
Omdat je voelt dat het bij iemand recht uit het hart komt, maar de talenten mist om het mooi te laten klinken.

In het geval van de door Moestuin aangehaalde video's gaat dit niet op. Andre Nieuwkoop heeft zeker wel talent maar weigert zijn talent te gebruiken op de juiste manier. Hij weigert zich te verdiepen in literatuur en kerkmuziek, in muzikale vormgeving, in de harmonieleer, eigenlijk in bijna alle muzikale theorie en denkt zelf wel wat in elkaar te zetten, dat dat voor het gewone volk beter is. (zie reacties op http://www.refdag.nl/muziek/interviews_ ... d_1_611928).
Ik vind dat iemand moet staan naar een zo hoog mogelijke kwaliteit, tot zover zijn of haar talent kan gaan. En dan is het bij sommigen inderdaad niet erg mooi, maar als iemand z'n uiterste best doet om het zo goed mogelijk te doen is daar niets mis mee.
Ook voorkeur hebben voor een bepaalde muziekstijl is niet verkeerd, sommigen houden van klassiek, anderen van populair, romantisch of barok. Niets mis mee, maar probeer dan in ieder geval een zo hoog mogelijk niveau te bereiken en verdiep je in muziektheorie en rommel niet maar wat aan.


Niet iedereen heeft de gave om te horen of een orgel slecht bespeeld wordt. :wink:
Dat klopt, maar dat is meer een gebrek aan algemene muzikale vorming denk ik. Daarnaast geeft dat ook niet, maar er zijn enkelen die dan commentaar gaan geven op bepaald orgelspel terwijl de inhoudelijke kennis nul is, laat zo iemand dan hooguit zeggen dat hij/zij het wel of niet mooi vind, en zeker niet zeggen dat de aangehaalde filmpjes goed orgelspel zijn of dat de zang erg goed is, of door de geest geleidt, want feitelijk is het gewoon een blamage.


Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten