Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Moderator: Moderafo's

Bambi

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Bambi » 27 aug 2017 21:16

|:)|
Pcrtje schreef:Bambi, ik ben het een keer hartgrondig met je eens. :) (Zie je wel dat we heus door één deur kunnen! ;) )


Sorry, ik word een beetje baldadig, ik zit al die tijd al naar die opzwepende Joodse muziek te luisteren

Bambi

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Bambi » 27 aug 2017 21:59

Eigenlijk is best wel grappig, maar ook diep triest, dat er in Reformatorisch Nederland gedacht wordt dat we in de hemel in kerkbankjes zittend, de berijmde psalmen met orgel zingen
En dat dat de enige manier is dat we ze op aarde moeten zingen en ook de enige soort liederen. Terwijl ze in Israël bijv, speciale liederen voor van alles hadden, ook voor bruiloften en dat daar ook nog op gedanst werd ook, op die bruiloften. Dat is in Reformatorisch Nederland pas echt uit de boze, dansen en dan niet eens op psalmen. Terwijl ik daar in de Bijbel geen waarschuwing TEGEN gelezen heb, tegen die traditie die al vanaf het Oude Testament normaal was.

Dus wat is er dan fout aan popmuziek?
Alleen de teksten moet op gelet worden, en dan ook nog alleen of het in tegenspraak is met wat God wil
Dus liedjes over de liefde bijv, is niks mis mee, is door God gegeven en daar mag zelfs op gedanst worden, net als in Israël gebruikelijk was en niet tegen gewaarschuwd is in de Bijbel

En dan worden er Bijbelteksten aangehaald, met de woorden dat er geen instrumenten gebruikt werden in de kerk en dat er niet gedanst werd in het Nieuwe Testsament
Wordt wakker mensen, als het fout was geweest ineens, dan had er een waarschuwing tegen gestaan in het Nieuwe Testament, net als tegen alles wat niet mocht
Maar nergens wordt gewaarschuwd tegen dansen en zingen van liederen die anders zijn dan de psalmen en tegen muziekinstrumenten, dus was het gewoon NOG STEEDS toegestaan. Net als nu.

eph515
Verkenner
Verkenner
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 aug 2017 13:49

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor eph515 » 27 aug 2017 22:13

Pcrtje, inderdaad, geef ik je op het punt dat ik zelf slecht heb gelezen helemaal gelijk, gigantische blunder van mijn kant!
Ik beticht je ervan dat je niet goed leest en ik doe het zelf niet. Mijn excuus voor dat specifieke puntje. Dat leert mij om niet meerdere dingen tegelijk te gaan doen als het over zulke belangrijke leringen gaat en dat is mijn fout. Ik ben wel van mening dat je er regelrechte ketterse ideeën op na houdt.
Hoop dan maar dat overige forumleden je daar al op hebben gewezen.

Bambi die zich aansluit bij dit gesprek, heeft gelijk, het is off-topic en gaat inmiddels niet echt meer over muziek. Het is zo ontstaan door mijn vraag waar al die denkbeelden vandaan komen, omdat ik denk dat het probleem verder gaat als alleen muziek. Als ik luister naar Pcrtje, dan is dat voor mij nu wel bevestigd.

P.S. Pcrtje je rol als Roomse apologist is je op het lijf geschreven.

eph515
Verkenner
Verkenner
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 aug 2017 13:49

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor eph515 » 27 aug 2017 22:24

On-topic nog als sluiting, Bambi, je haalt de dansen uit het OT aan. Noch jij of ik hebben daar een notenschrift van.
Kan me er ook geen sensuele dans bij voorstellen. De Joodse gebruiken zijn ook niet allemaal terug te vinden voor heidense gelovigen, waar vindt jij bijvoorbeeld dansen als praktijk terug in de eerste gemeente? Er staat helemaal niets over in het NT, conclusie, het was geen gebruik.

Ik vind de ingetogen manier van muziekgebruik in reformatorische kringen zeer zeker wel passen bij de eredienst, zo lang het hart erbij is.
In ieder geval beter als een Hillsong "dienst".

Bambi

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Bambi » 27 aug 2017 22:46

eph515 schreef:On-topic nog als sluiting, Bambi, je haalt de dansen uit het OT aan. Noch jij of ik hebben daar een notenschrift van.
Kan me er ook geen sensuele dans bij voorstellen. De Joodse gebruiken zijn ook niet allemaal terug te vinden voor heidense gelovigen, waar vindt jij bijvoorbeeld dansen als praktijk terug in de eerste gemeente? Er staat helemaal niets over in het NT, conclusie, het was geen gebruik.

Ik vind de ingetogen manier van muziekgebruik in reformatorische kringen zeer zeker wel passen bij de eredienst, zo lang het hart erbij is.
In ieder geval beter als een Hillsong "dienst".

Daar gaan we weer
Staat niet dat ze het deden, dus is het afgeschaft. Nee, er staat niet dat het afgeschaft is, anders had Paulus het echt wel genoemd.
Het was voor de Joden namelijk normaal, dansen op muziek
En er staat wel dat ze liederen zongen, dus wat deden ze dan, als je bedenkt dat het voor Joden normaal was om bij het zingen te dansen???

Mijn vader danst in de hemel, eindelijk, want het mocht nooit en nu kan hij niet anders meer

Google ff op Joodse bruiloften en tradities, kijk dan hoe ze die afsloten. En die tradities zijn echt niet van de laatste 2000 jaar. Behalve misschien het breken van een glas, wat symboliseert dat de tempel verwoest is

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Mortlach » 27 aug 2017 23:10

Pcrtje schreef: Jij vindt het woordspelletjes. Ik en heel veel anderen met mij niet. Je zou eens kunnen proberen om je in te leven in je tegenpartij en haar standpunten te begrijpen.


Hier zit de crux, volgens mij. Want als je oprecht gelooft dat God aan jouw kant staat en alle anderen door de Duivel worden belazerd, waarom zou je die standpunten dan in vredesnaam proberen te begrijpen? Dat is gewoon geen houding die je van een overtuigde radicalo kunt verwachten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Mortlach » 27 aug 2017 23:13

eph515 schreef: waar vindt jij bijvoorbeeld dansen als praktijk terug in de eerste gemeente? Er staat helemaal niets over in het NT, conclusie, het was geen gebruik.


Of het was zo normaal dat het nauwelijks noemenswaardig was, zoals eten of ademen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1928
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Pcrtje » 27 aug 2017 23:24

eph515 schreef: waar vindt jij bijvoorbeeld dansen als praktijk terug in de eerste gemeente? Er staat helemaal niets over in het NT, conclusie, het was geen gebruik.

Er staat helemaal niets in het NT over ademen. Conclusie, het was geen gebruik.
Er staat helemaal niets in het NT over het dragen van onderbroeken. Conclusie, het was geen gebruik.
Er staat helemaal niets in het NT over het voorbereiden van een preek. Conclusie, het was geen gebruik.
"Een libelle zweeft over het water..."

Bambi

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Bambi » 27 aug 2017 23:49

Laten we het maar weer over popmuziek ed hebben, want anders gaat het weer off-topic over kerkdiensten
(Met nog een kleine kanttekening uit de Bijbel Psalm 30:12 Gij hebt mij mijn weeklage veranderd in een rei; Gij hebt mijn zak ontbonden, en mij met blijdschap omgord;
13 Opdat mijn eer U psalmzinge, en niet zwijge. HEERE, mijn God! in eeuwigheid zal ik U loven.)

Na dit voorbeeld over dansen op de psalmen nu wat voorbeelden over zang en dans op iets anders dan psalmen

1 Samuël 18:6 Het geschiedde nu, toen zij kwamen, en David wederkeerde van het slaan der Filistijnen, dat de vrouwen uitgingen uit al de steden van Israël, met gezang en reien, den koning Saul tegemoet, met trommelen, met vreugde en met muziekinstrumenten.
7 En de vrouwen, spelende, antwoordden elkander en zeiden: Saul heeft zijn duizenden verslagen, maar David zijn tienduizenden!

Richteren 11:34 Toen nu Jeftha te Mizpa bij zijn huis kwam, ziet, zo ging zijn dochter uit hem tegemoet, met trommelen en met reien. Zij nu was alleen, een enig kind; hij had uit zich anders geen zoon of dochter.

Richteren 21:21 En let er op, en zie, als de dochters van Silo zullen uitgegaan zijn om met reien te dansen, zo komt gij voort uit de wijngaarden, en schaakt u, een ieder zijn huisvrouw, uit de dochteren van Silo; en gaat heen in het land van Benjamin.


Of het moet betekenen dat alleen vrouwen dat laatste mogen :-k \:D/

Nou dames dan mogen we zeker hier op dansen

https://www.youtube.com/watch?v=SJIQJJT6mVM

(Ik hou het nog netjes met een mannenkoor en Martin Mans) hysterisch-smile

(Trouwens Pcrtje, van die onderbroeken klopt, ze droegen lendedoeken :-$ )

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor pindas83 » 28 aug 2017 07:30

'Uitgaan om met reien te dansen' :-k

Oudtestamentisch line-dancen?

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor StillAwake » 28 aug 2017 07:42

eph515 schreef:Beste StillAwake, hier alsnog de link naar het videomateriaal:
https://www.youtube.com/channel/UCERg81 ... fPsNmyckBg

Ik heb het (globaal) bekeken, en moet zeggen dat het er professioneel uitziet.
Qua inhoud ben ik iets minder onder de indruk, het is een beetje een herhaling van zetten, en vooral heel veel laster en aanvallen op de persoon.
Geloof me: wat ik ook belachelijk wil maken of in een kwaad daglicht stellen: dit sort filmpjes kan ik (ware het niet dat ik niet handig ben met computers) maken.
Bovendien neem je in deze filmpjes Hillsong (al dan niet terecht) op de korrel, maar stelt daarmee dat de hele modern(re) muziekcultuur kapot is.

Mozart, maar ook Haydn, was vrijmetselaar, Paganini was satanist, Moessorgski schreef een satansmis. Bach legde een enorm divagedrag aan de dag, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Het lijkt me niet heel moeilijk om dezelfde negatieve filmpjes over klassieke muziek te maken.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Marnix » 28 aug 2017 08:01

Of over de reformatie en dan alle slechte dingen die de reformatoren hebben gedaan uitlichten. Of over de discipelen en dan zeggen dat ze allemaal verkeerd deden. Of Mozes, David, Gideon, Abraham. Die deden allemaal ook dingen die echt niet door de beugel konden....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor StillAwake » 28 aug 2017 08:23

pindas83 schreef:'Uitgaan om met reien te dansen' :-k

Oudtestamentisch line-dancen?

dat is in rijen dansen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

eph515
Verkenner
Verkenner
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 aug 2017 13:49

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor eph515 » 28 aug 2017 14:13

Bambi, je haalt aan dansen staat in het OT en ik haal aan in het NT staat er helemaal niets over dansen als gebruik in de kerk.
Als het belangrijk was geweest voor de gemeente was het zeker genoemd.
Als er onder de Joden als VOLK gedanst werd, wat heeft dat dan met mij te maken als NIET Jood? De Joden hebben veel gebruiken waar wij niets mee doen. Het VOLK van Israel had ook de gewoonte om er meerdere vrouwen op na te houden, geen expliciet verbod was opgelegd, maar het is een gebruik waarvan God duidelijk heeft gemaakt dat dit NIET Zijn bedoeling is. De Joden wilde perse een koning hebben als VOLK, omdat de volkeren om hun heen dit ook hadden, God liet het toe, maar vanwege hun hardheid van hart. Ik zie dus niet in waarom dansen als gebruik in het OT, popmuziek zou moeten rechtvaardigen.
Laatst gewijzigd door eph515 op 28 aug 2017 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.

eph515
Verkenner
Verkenner
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 aug 2017 13:49

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor eph515 » 28 aug 2017 14:19

Ik weet dat het OFF-TOPIC is, maar nog even ingaande op Pcrtje over 1 John. 5:7, Tertullianus heeft deze Schrift aangehaald, een vroege getuige.
Dat het daarna verdwenen is uit de Schrift, is gewoon pure corruptie.


Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten