Fantasy

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 13 mei 2008 21:15

FV schreef:Ik moet zeggen dat ik de latere boeken minder leuk vind dan de eerdere, over het algemeen. Ik heb het idee dat de hele plot steeds 'duisterder' wordt. (heb er geen beter woord voor.)


Hm ja, je moet het spannend houden he dus ga je een stapje verder, anders krijg je teveel van hetzelfde. Maar ja, het leest lekker weg, het is leuk uitgewerkt en verder niet een superorigineel verhaal... maar je krijgt wel feeling met de karakters... op de een of andere manier is het toch erg fijn lezen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 13 mei 2008 22:36

de druppel voor mij was de serie van Terry Goodkind, de Wetten van de Magie. Elk verhaal kwam er een nóg onverslaanbaardere vijand die dan tóch weer nipt verslagen werd dankzij een nieuw ontdekte superkracht bij de hoofdpersoon.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 07 mar 2006 19:21
Locatie: Velp
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 13 mei 2008 22:53

MrSokkie schreef:de druppel voor mij was de serie van Terry Goodkind, de Wetten van de Magie. Elk verhaal kwam er een nóg onverslaanbaardere vijand die dan tóch weer nipt verslagen werd dankzij een nieuw ontdekte superkracht bij de hoofdpersoon.
Waar, al ergerde ik mij meer aan de Ayn Rand achtige ethiek die van de pagina's spatte.

Gebruikersavatar
FV
Sergeant
Sergeant
Berichten: 449
Lid geworden op: 01 jul 2003 14:30
Locatie: Zeist

Berichtdoor FV » 14 mei 2008 08:28

Ayn Rand?

Oh wacht...

Ik geloof dat ik iets van 6 Wetten gehad heb, maar ik vind ze zo langzamerhand tamelijk langdradig worden. Wat mij betreft moet je held toch wel in een boek of vier zijn doel kunnen bereiken...
Maar goed, het is al tamelijk lang geleden dat ik erin bezig was, dus ik weet zo niet of ik mij in de opmerking van Machiavelli herken...
"De beste manier om een probleem op te lossen is de humor ervan te ontdekken."
- Arthur C. Clarke -

Gebruikersavatar
CvdBerg
Mineur
Mineur
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 jan 2008 19:30
Locatie: Groningen
Contacteer:

Berichtdoor CvdBerg » 14 mei 2008 11:12

Ik ben nu voor de 2e keer de "Heugenis, Smart en het Sterrenzwaard" serie van Tad Williams aan het lezen. Blijf het een sterke serie vinden alleen moet Tad wel op gaan letten dat hij niet te veel verhaal lijnen creëert. In zijn nieuwe serie heeft hij daar ook al last van, al is dat wel weer een briljante serie, kan niet wachten op het laatste deel.

Verder vind/vond ik Robin Hobb een goede schrijfster, vooral de boeken van de Zieners en de boeken van de Nar, alleen haar laatste serie vind ik nogal tegen vallen, vandaar dat vond :mrgreen:

Maar ik moet zeggen dat mijn voorkeur tegenwoordig steeds meer uit gaat naar Science Fiction, "normale" fantasie lijkt allemaal zo op elkaar, dat het een beetje voorspelbaar gaat worden. Alleen schijnt er een soort taboe op te liggen en is er maar weinig te krijgen in de Bibliotheek, en worden er veel boeken niet vertaald, zoals een van de meer briljante schrijvers Peter F Hamilton, nou ja dan maar in het Engels lezen 8)
Luid, Emotie, Ruchtig

Gebruikersavatar
FV
Sergeant
Sergeant
Berichten: 449
Lid geworden op: 01 jul 2003 14:30
Locatie: Zeist

Berichtdoor FV » 14 mei 2008 17:31

CvdBerg schreef:Verder vind/vond ik Robin Hobb een goede schrijfster, vooral de boeken van de Zieners en de boeken van de Nar, alleen haar laatste serie vind ik nogal tegen vallen, vandaar dat vond :mrgreen:


Ja, ik vond de laatste serie ook erg tegenvallen. Neemt niet weg dat ik de eerste drie erg mooi vond en beslist eens ga herlezen (als ik weer lid ben van een fatsoenlijke bibliotheek).
"De beste manier om een probleem op te lossen is de humor ervan te ontdekken."
- Arthur C. Clarke -

gempa
Kapitein
Kapitein
Berichten: 992
Lid geworden op: 18 mei 2008 12:20

Berichtdoor gempa » 21 mei 2008 15:16

FV schreef:
CvdBerg schreef:Verder vind/vond ik Robin Hobb een goede schrijfster, vooral de boeken van de Zieners en de boeken van de Nar, alleen haar laatste serie vind ik nogal tegen vallen, vandaar dat vond :mrgreen:


Ja, ik vond de laatste serie ook erg tegenvallen. Neemt niet weg dat ik de eerste drie erg mooi vond en beslist eens ga herlezen (als ik weer lid ben van een fatsoenlijke bibliotheek).

ik heb ze in de kast staan voor een prikkie van marktplaats afgehaald :D
maar ik ben ook een fantasy lezer, al is idd de lijn van het verhaal toch uiteindelijk wel het zelfde, ik vond het verfrissend bij hobb de boeken van de zieners dat de held, niet echt heldhaftig was.
maar de nieuwe serie vondt ik ook zwaar tegenvallen.
de boeken van L.E Moddist over Recluce, orde en chaos zijn ook erg sterk.

Gebruikersavatar
CvdBerg
Mineur
Mineur
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 jan 2008 19:30
Locatie: Groningen
Contacteer:

Berichtdoor CvdBerg » 21 mei 2008 17:05

gempa schreef:
FV schreef:
CvdBerg schreef:Verder vind/vond ik Robin Hobb een goede schrijfster, vooral de boeken van de Zieners en de boeken van de Nar, alleen haar laatste serie vind ik nogal tegen vallen, vandaar dat vond :mrgreen:


Ja, ik vond de laatste serie ook erg tegenvallen. Neemt niet weg dat ik de eerste drie erg mooi vond en beslist eens ga herlezen (als ik weer lid ben van een fatsoenlijke bibliotheek).

ik heb ze in de kast staan voor een prikkie van marktplaats afgehaald :D
maar ik ben ook een fantasy lezer, al is idd de lijn van het verhaal toch uiteindelijk wel het zelfde, ik vond het verfrissend bij hobb de boeken van de zieners dat de held, niet echt heldhaftig was.
maar de nieuwe serie vondt ik ook zwaar tegenvallen.
de boeken van L.E Moddist over Recluce, orde en chaos zijn ook erg sterk.


Die zijn inderdaad erg sterk, alleen zijn er daar maar 3 van vertaald terwijl er 14 boeken zijn in die serie. Nu heb ik net 5 boeken in eens van ebay geplukt voor een prikkie (lang leve de goedkope dollar :mrgreen: )
Luid, Emotie, Ruchtig

gempa
Kapitein
Kapitein
Berichten: 992
Lid geworden op: 18 mei 2008 12:20

Berichtdoor gempa » 01 jun 2008 21:05

CvdBerg schreef:
gempa schreef:
FV schreef:
CvdBerg schreef:Verder vind/vond ik Robin Hobb een goede schrijfster, vooral de boeken van de Zieners en de boeken van de Nar, alleen haar laatste serie vind ik nogal tegen vallen, vandaar dat vond :mrgreen:


Ja, ik vond de laatste serie ook erg tegenvallen. Neemt niet weg dat ik de eerste drie erg mooi vond en beslist eens ga herlezen (als ik weer lid ben van een fatsoenlijke bibliotheek).

ik heb ze in de kast staan voor een prikkie van marktplaats afgehaald :D
maar ik ben ook een fantasy lezer, al is idd de lijn van het verhaal toch uiteindelijk wel het zelfde, ik vond het verfrissend bij hobb de boeken van de zieners dat de held, niet echt heldhaftig was.
maar de nieuwe serie vondt ik ook zwaar tegenvallen.
de boeken van L.E Moddist over Recluce, orde en chaos zijn ook erg sterk.


Die zijn inderdaad erg sterk, alleen zijn er daar maar 3 van vertaald terwijl er 14 boeken zijn in die serie. Nu heb ik net 5 boeken in eens van ebay geplukt voor een prikkie (lang leve de goedkope dollar :mrgreen: )

hmm zijn wij soms familie :mrgreen:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 02 jun 2008 08:25

MrSokkie schreef:de druppel voor mij was de serie van Terry Goodkind, de Wetten van de Magie. Elk verhaal kwam er een nóg onverslaanbaardere vijand die dan tóch weer nipt verslagen werd dankzij een nieuw ontdekte superkracht bij de hoofdpersoon.


hehe, inderdaad.

Ik ben overigens ook wel wat afgeknapt op de "Wheel of Time-boeken" van Robert Jordan. Er kwamen steeds meer karakters bij en bij boek 5 ofzo had je zoveel verschillende karakters dat hij over ieder karakter 1 hoofdstuk kon schrijven en dan had hij weer een boek af.

Maar goed, Robert Jordan is heengegaan, 11 delen van de serie zijn uit.... er moet nog een boek van de hoofdserie komen...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

gempa
Kapitein
Kapitein
Berichten: 992
Lid geworden op: 18 mei 2008 12:20

Berichtdoor gempa » 02 jun 2008 09:25

Marnix schreef:
MrSokkie schreef:de druppel voor mij was de serie van Terry Goodkind, de Wetten van de Magie. Elk verhaal kwam er een nóg onverslaanbaardere vijand die dan tóch weer nipt verslagen werd dankzij een nieuw ontdekte superkracht bij de hoofdpersoon.


hehe, inderdaad.

Ik ben overigens ook wel wat afgeknapt op de "Wheel of Time-boeken" van Robert Jordan. Er kwamen steeds meer karakters bij en bij boek 5 ofzo had je zoveel verschillende karakters dat hij over ieder karakter 1 hoofdstuk kon schrijven en dan had hij weer een boek af.

Maar goed, Robert Jordan is heengegaan, 11 delen van de serie zijn uit.... er moet nog een boek van de hoofdserie komen...

daarom heb ik ook besloten, gaan series meer te lezen die zo belachelijk lang zijn als je het niet in een triologie kwijt kunt kun je gewoon niet goed schrijven, uitzonderingen daargelaten

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 07 mar 2006 19:21
Locatie: Velp
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 02 jun 2008 11:12

Marnix schreef:hehe, inderdaad.

Ik ben overigens ook wel wat afgeknapt op de "Wheel of Time-boeken" van Robert Jordan. Er kwamen steeds meer karakters bij en bij boek 5 ofzo had je zoveel verschillende karakters dat hij over ieder karakter 1 hoofdstuk kon schrijven en dan had hij weer een boek af.

Maar goed, Robert Jordan is heengegaan, 11 delen van de serie zijn uit.... er moet nog een boek van de hoofdserie komen...
Niets mis met WoT. Goed, het kakt een beetje in in het midden van de serie, maar aan het einde wordt het weer spannend en een beetje complexiteit is nooit verkeerd.

Gebruikersavatar
meschianza
Majoor
Majoor
Berichten: 1772
Lid geworden op: 04 dec 2002 16:48
Locatie: De mooie stad Rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 02 jun 2008 11:20

Ik vin d de schijfwereld van Terry Pratchett heel grappig en absurd en bizar en fascinerend en vindingrijk en leip en geinig en gaar.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Gebruikersavatar
CvdBerg
Mineur
Mineur
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 jan 2008 19:30
Locatie: Groningen
Contacteer:

Berichtdoor CvdBerg » 02 jun 2008 12:11

meschianza schreef:Ik vin d de schijfwereld van Terry Pratchett heel grappig en absurd en bizar en fascinerend en vindingrijk en leip en geinig en gaar.
Luid, Emotie, Ruchtig

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 03 jun 2008 09:40

meschianza schreef:Ik vin d de schijfwereld van Terry Pratchett heel grappig en absurd en bizar en fascinerend en vindingrijk en leip en geinig en gaar.


Pratchett heerscht natuurlijk. Ik lees ze zowel in het Engels als in het Nederlands. De vertaling is over het algemeen erg sterk al zijn er ook keuzes gemaakt die ik niet zou maken.


Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten