Fantasy

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 mei 2006 09:00

FV schreef:Tsja, ik ben dan ook lid van de openbare bieb... :wink: Is Stephen King wel Gristelijk dan? (Nooit wat van de beste man gelezen :wink: )
Ik ben ook lid van de openbare bieb, maar zeg zelf hoe openbaar is een bieb als 51 procent van de mensen in Rijssen SGP/CU stemt, als bieb heb je ook een doelgroep... ;)

De afdeling religie is ook erg groot :P
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Othello
Kapitein
Kapitein
Berichten: 880
Lid geworden op: 15 feb 2006 23:05

Berichtdoor Othello » 12 mei 2006 09:10

Is Stephen King fantasy? Ik heb ooit Carrie (en nog een andere waarvan ik de titel ben vergeten; het ging over een bos en een begraafplaats en ik meen een witte kat) gelezen, maar dat vond ik meer (pseudo-)horror.

En in dat genre geef ik toch de voorkeur aan Thomas Harris (de Hannibal-reeks).

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 mei 2006 09:23

Stephen King hangt een beetje tusssen fantasy, sci-fi en horror in, het hoeft elkaar niet uit te sluiten :)

Wat ik overigens welk vaak heb is dat:

1. Het gaat eeuwig over de Forces of Evil die alleen slecht zijn, de Forces of Good die alleen maar goed doen.
2. Magie is iets wat eng is, ze stribbelen altijd tegen maar vinden het fantatisch om het toch te gebruiken en zijn leeg na het gebruik van de magie.
3. Ze hebben vaak afgezworen om nog ooit weer magie te gebruiken en niets meer uit te doen op wat de rest van het land/wereld denkt.
4. Ze breken altijd die belofte en doen het toch (Shannara, Lord of the Rings, boeken Robin Hobb).

Ofwel: ik lees af en toe een serie ne heb het dan wel weer even gehad
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
FV
Sergeant
Sergeant
Berichten: 449
Lid geworden op: 01 jul 2003 14:30
Locatie: Zeist

Berichtdoor FV » 12 mei 2006 13:26

Hmm.. bij Feist wordt magie (althans in de serie de Oorlog van de Grote Scheuring) juist wel weer als positief weergegeven. En het leuke vind ik dan dat diezelfde magie in de Keizerrijk serie juist negatief is en enorm als machtsmiddel gebruikt wordt.

Maar goed, het is wel altijd een good-vs-evil verhaal, maar ik denk dat ik dat, in combinatie met de avonturen, juist wel leuk vind...
"De beste manier om een probleem op te lossen is de humor ervan te ontdekken."
- Arthur C. Clarke -

Gebruikersavatar
Charlotte
Sergeant
Sergeant
Berichten: 268
Lid geworden op: 05 jan 2006 15:15

Berichtdoor Charlotte » 12 mei 2006 14:21

amused schreef:garth nix en philip pullman scoren hoog op mijn lijst.. het is wel iets kinderlijker, maar ze schrijven toch op een hele vernieuwende manier die nog niet eerder is voorgekomen. ik ervaar ze toch als interessant. deze twee raad ik erg aan :)

Ik heb Philip Pullman ook gelezen en vond het heel mooi. Alleen las ik een keer in t RD dat het occult scheen te zijn. Niets van gemerkt........... :wink:

Gebruikersavatar
Othello
Kapitein
Kapitein
Berichten: 880
Lid geworden op: 15 feb 2006 23:05

Berichtdoor Othello » 12 mei 2006 15:31

Wacht maar. Dat komt nog wel...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 12 mei 2006 16:18

Haha.

FV schreef:Hmm.. bij Feist wordt magie (althans in de serie de Oorlog van de Grote Scheuring) juist wel weer als positief weergegeven. En het leuke vind ik dan dat diezelfde magie in de Keizerrijk serie juist negatief is en enorm als machtsmiddel gebruikt wordt.

Maar goed, het is wel altijd een good-vs-evil verhaal, maar ik denk dat ik dat, in combinatie met de avonturen, juist wel leuk vind...


Volgens mij is dat niet bijzonder. In Lord of the Rings worden magie ook door goed en kwaad gebruikt....

Magie is meestal in zichzelf neutraal, een kracht die aan te wenden is voor goede en kwade doeleinden. Net zoals je een zwaard goed of verkeerd kan gebruiken, zo kan dat met magie ook...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 12 mei 2006 16:19

Ness schreef:mh, ik houd ook wel van fantasy, maar meer van SF.. dus als je dáár titels en schrijvers van wilt hebben.. :wink:


Heb je de Ruimtetrilogie van C.S. Lewis gelezen? Dat is wel een aanrader... een combinatie van Science Fiction, Fantasy en christelijke realiteit zeg maar.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 mei 2006 18:21

Marnix schreef:Haha.

FV schreef:Hmm.. bij Feist wordt magie (althans in de serie de Oorlog van de Grote Scheuring) juist wel weer als positief weergegeven. En het leuke vind ik dan dat diezelfde magie in de Keizerrijk serie juist negatief is en enorm als machtsmiddel gebruikt wordt.

Maar goed, het is wel altijd een good-vs-evil verhaal, maar ik denk dat ik dat, in combinatie met de avonturen, juist wel leuk vind...


Volgens mij is dat niet bijzonder. In Lord of the Rings worden magie ook door goed en kwaad gebruikt....

Magie is meestal in zichzelf neutraal, een kracht die aan te wenden is voor goede en kwade doeleinden. Net zoals je een zwaard goed of verkeerd kan gebruiken, zo kan dat met magie ook...

Behalve met The One Ring dan natuurlijk he. :)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 12 mei 2006 19:08

Ja maar dat is verderfelijk kwaad... The One Ring was inderdaad niet neutraal maar gewoon evil.... net zoals de Phial of Galadriel, het flesje dat lichtgaf, bijvoorbeeld puur goed was en niet slecht gebruikt zou kunnen worden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant
Berichten: 452
Lid geworden op: 11 nov 2003 20:34
Locatie: De mooie Veluwe

Berichtdoor RECI-TATIVO » 12 mei 2006 20:07

Wat zijn de exacte titels van die Lewis-trilogie? Alvast: dank u! :D

Gebruikersavatar
JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2002 13:52
Locatie: dordrecht =)
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 12 mei 2006 22:38

deel 1 : Malacandra - ver van de zwijgende planeet.
(Out of the silent planet)

deel 2: Perelandra
(Voyage to Venus)

deel 3: That Hideous Strength

Ik meende me te herinneren dat één van de drie delen Tulcandra heette, maar ik kan het even niet terugvinden.



Malacandra heb ik zelf, alleen ligt die al 3 jaar bij iemand die ik nooit meer zie =)
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 mei 2006 23:38

Is dat niet de andere titel voor deel drie? Ik meen me namelijk te herinneren dat Tulcandra een andere naam voor de aarde was, waar deel drie zich ook afspeelt. Maar ik weet het niet zeker eigenlijk..

Iig vond ik het wel fijne boeken. :)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 13 mei 2006 11:48

Ik heb de Nederlandse versie. Daar is het

1. Ver van de zwijgende planeet
2. Reis naar Venus
3. De binnenste cirkel.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Technico

Berichtdoor Technico » 13 mei 2006 14:09

Tolkien, Feist, Pratchet, Weiss, enz. enz. Ik heb er al een heleboel onder ogen gehad :)

Marnix schreef:Verder kan ik de "Wetten der Magie" van Terry Goodkind van harte aanbevelen. Dit is ook een soort serie, net als bij Feist het geval is.


Ik heb ze allemaal op de boekenplank staan :D Behalve de laatste twee omdat de ene nog niet in het NL is vertaald, en de ander nog geschreven word ;)

Topserie!

Verder vind ik de Anderland-serie van Tad Williams ook erg goed. Dit is meer sci-fi maar ook erg goed geschreven, in een adem uitgelezen.

Stephen King heb ik ook wel gelezen (mijn tante heeft de hele bibliografie) maar daar ben ik mee gestopt na 'Nachtmerries en Droomlandschappen'. Echt vreselijk zoals daarin gevloekt word (Stephen King gristelijk? Rubbish, hij heeft misschien een gristelijke achtergrond maar in z'n boeken vind ik het tegendeel wel blijken.)

Trilogie van de Zeven Wateren van Juliet Marillier is ook errug goed, dat gaat over oude Keltische legendes.


Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten