Fantasy

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Ezzie
Verkenner
Verkenner
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 aug 2006 19:02
Locatie: Australia

Berichtdoor Ezzie » 14 aug 2006 11:03

Feist is zo'n beetje mijn favoriete fantasy schrijver, zijn boeken zijn heel goed te lezen en de verhalen zijn spannend en zitten goed in elkaar. En je struikelt niet over overdreven veel personages :)

Terry Pratchett vind ik ook heel goed, de manier waarop hij dingen van een totale onzinwereld kan verweven met onze realiteit is simpelweg subliem! En hier en daar zit ie wel op het randje van spotten, maar wel met een dikke knipoog. Ik moet in elk geval altijd hard lachen om zijn Schijfwereldserie!

Philip Pullman is ook klasse, maar het derde deel van de Noorderlicht serie vond ik soms iets over het randje. Maar het is voor een groot deel maar net wat je erin wilt zien/lezen. Heb je nou eenmaal met fantasy.

Verder zijn Hobb, Lewis en Tolkien natuurlijk super. En de Anderlandserie van Tad Williams is ook wel goed denk ik, ik heb alleen deel 1 nog maar gelezen, maar ga zo gauw mogelijk de rest uit de bieb halen :)
"Luck is my middle name. Mind you, my first name is Bad." - Rincewind

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23583
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 14 aug 2006 11:51

Ben nu met het vierde boek van Feist bezig... in volgorde... ondertussen ook al de eerste legende van de oorlog van de grote scheuring gelezen... Een vriend van me heeft alle boeken in de boekenkast staan... 23 delen. Dus die leen ik nu een voor een... daarna met Pratchett beginnen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
13e apostel
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 mar 2008 14:45

Berichtdoor 13e apostel » 19 mar 2008 14:34

Het is alweer een tijdje geleden dat hier gpost heb maar aangezien het weinig zin heeft om een nieuw topic te beginnen als deze al bestaat blijf ik hier wel bij.

Ik ben zelf een groot fan van fantasy boeken (films vaak minder).
Onder de betere schrijvers vallen o.a Feist en Tolkien maar ook de serie "Een lied van ijs en vuur" van George R.R Martin is erg goed. Ik lees hem zelf in het engels dus de pecieze titels van de boeken weet ik niet. Maar tot nu toe zijn er geloof ik vijf boeken uitgekomen en worden er nog 3 geschreven.

Verder zijn Weis en Hickman erg goede schrijvers. Hun "doods poort" cyclus is erg goed, het doodszwaard wat minder.

Tad Wiliams werd me op een gegeven moment wat vaag.
"Of all the things I´ve lost, I miss my mind the most"

Gebruikersavatar
meschianza
Majoor
Majoor
Berichten: 1772
Lid geworden op: 04 dec 2002 16:48
Locatie: De mooie stad Rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 19 mar 2008 18:23

Als kind had ik juist altijd enorme voorkeur voor verhalen in andere tijden, andere werelden met andere wezens.

pas na de LOTR-hype ben ik fantasy van tolkien gaan lezen. daarna even niet maar nu ik een fantasy-liefhebber als vriend heb, ga ik me ook maar weer aan wagen.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 07 mar 2006 19:21
Locatie: Velp
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 19 mar 2008 18:39

Ah, fantasy. Heb hier thuis de (bijna) complete Feist liggen, Robin Hobb compleet, de Temaraire serie van Naomi Novik, de Doodspoort serie van Weis & Hickman, Lied van IJs en Vuur van Martin en de elf delen van Het Rad des Tijds van Jordan (deels in het Engels) en dan nog wat losse boeken.

Gebruikersavatar
spacy
Kapitein
Kapitein
Berichten: 823
Lid geworden op: 19 jan 2005 18:23
Locatie: Assen
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 19 mar 2008 23:35

de 'Tolkien-wereld' heb ik ook gelezen en ook groot fan van :D
de 'Lewis-werelden' Narnia, Malacandra en Perelandra zijn ook erg fijn

en de volgende is voor zover ik mij herinner toch meer SF dan Fantasy:
Ender's Game van Orson Scott Card, maar was lang geleden dat ik die gelezen had...

behalve van Narnia heb ik overal wel de Nederlandse vertaling van gelezen.

Tulcandra zal dit jaar vast nog wel volgen :)

en als ik dit topic goed doorlees, moet ik zeker eens kennis gaan maken met het werk van R.Feist
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Gebruikersavatar
Ness
Luitenant
Luitenant
Berichten: 506
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:51
Locatie: Kunst, Cultuur & Muziek
Contacteer:

Berichtdoor Ness » 19 mar 2008 23:57

meschianza schreef:Als kind had ik juist altijd enorme voorkeur voor verhalen in andere tijden, andere werelden met andere wezens.

pas na de LOTR-hype ben ik fantasy van tolkien gaan lezen. daarna even niet maar nu ik een fantasy-liefhebber als vriend heb, ga ik me ook maar weer aan wagen.


Probeer eens Jack Vance.. :D
RPG!
music is the art of living

Gebruikersavatar
FV
Sergeant
Sergeant
Berichten: 449
Lid geworden op: 01 jul 2003 14:30
Locatie: Zeist

Berichtdoor FV » 20 mar 2008 09:22

spacy schreef:Tulcandra zal dit jaar vast nog wel volgen :)


Als die ooit nog eens uit gaat komen...
"De beste manier om een probleem op te lossen is de humor ervan te ontdekken."
- Arthur C. Clarke -

Gebruikersavatar
spacy
Kapitein
Kapitein
Berichten: 823
Lid geworden op: 19 jan 2005 18:23
Locatie: Assen
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 20 mar 2008 09:27

FV schreef:
spacy schreef:Tulcandra zal dit jaar vast nog wel volgen :)


Als die ooit nog eens uit gaat komen...


naar ik begrijp uit het voorwoord van die andere boekjes, bestaan er 2 verschillende Nederlandse vertalingen van deze serie, waavran ik dus van jouw begrijp dit laatste deel in de 2 serie nog vertaald moet gaan worden ?
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Gebruikersavatar
FV
Sergeant
Sergeant
Berichten: 449
Lid geworden op: 01 jul 2003 14:30
Locatie: Zeist

Berichtdoor FV » 20 mar 2008 10:47

Thulcandra is al eens vertaald als 'De binnenste cirkel', maar bij Kok zijn ze momenteel bezig de serie opnieuw uit te geven, 'Malacandra' en 'Perelandra' liggen beide al meer dan een jaar in de boekhandel, maar 'Thulcandra' wordt al tijden aangekondigd, maar is nog nergens te vinden. Ik vond op internet dat de verwachte verschijningsdatum februari 2007 is, dus ik vrees het ergste...
"De beste manier om een probleem op te lossen is de humor ervan te ontdekken."
- Arthur C. Clarke -

Gebruikersavatar
meschianza
Majoor
Majoor
Berichten: 1772
Lid geworden op: 04 dec 2002 16:48
Locatie: De mooie stad Rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 06 mei 2008 08:59

Ik ben in het conclaaf der schaduwen vanb Feist begonnen! En hij heeft me goed te pakken, hij weeet echt een andere wereld te creeeren waar jij ook wijs uit kunt worden plus dat inderdaad het verhaal gewoon goed in elkaar zit en erg spannend.

Een minpuntje vind ik dat de mannelijke personages heel goed uitgewerkt zijn (bv het volwassen worden van de hoofd[persoon) maar de vrouwelijke personages worden grotendeels een beetje afgeraffeld. Merk je echt dat het door een man geschreven is: ze zijn bijna allemaal slank en bezitten de ideale schoonheden: ravenzwart haar en blauwe ogen als de zee, of de lelieblanke huid met golvend koperrood haar blablabla
En ze smeken om mannelijke aandacht. Ze staan eigenlijk alleen een beetje mooi te zijn en de hoofdpersoon aan het behagen in het verhaal.
Dat is het enige puntje wat mij een beetje tegenvalt.

Misschien ga ik een keer Fanasy schrijven waar vrouwen de hoofdrol hebben, haha.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Gebruikersavatar
FV
Sergeant
Sergeant
Berichten: 449
Lid geworden op: 01 jul 2003 14:30
Locatie: Zeist

Berichtdoor FV » 06 mei 2008 18:09

Is dat het eerste wat je van Feist leest? Is het niet ontzettend lastig lezen zonder de voorkennis van de eerdere delen?

Hij heeft trouwens samen met een mede-auteur (een vrouw :-) ) een driedelige serie geschreven met een vrouw in de hoofdrol. Ik meen dat die voor het Conclaaf der Schaduwen komt.


Trouwens: momenteel ben ik bezig in een hele fijne fantasy-serie, waarvan helaas alleen het eerste deel vertaald is, namelijk Legends of the Guardian-King van Karen Hancock.
"De beste manier om een probleem op te lossen is de humor ervan te ontdekken."
- Arthur C. Clarke -

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Berichten: 591
Lid geworden op: 21 okt 2004 13:06
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 06 mei 2008 19:00

Als je ze na de Tolkien-hype nog niet gelezen hebt kan ik "De Kinderen van Hûrin" en "De Silmarillion" aanraden.

Verder zijn "Eragon" en "Oudste" uit de Erfgoed-reeks aanraders als je niet te veel last hebt van de draken die de kaft sieren.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23583
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 07 mei 2008 07:17

meschianza schreef:Ik ben in het conclaaf der schaduwen vanb Feist begonnen! En hij heeft me goed te pakken, hij weeet echt een andere wereld te creeeren waar jij ook wijs uit kunt worden plus dat inderdaad het verhaal gewoon goed in elkaar zit en erg spannend.

Een minpuntje vind ik dat de mannelijke personages heel goed uitgewerkt zijn (bv het volwassen worden van de hoofd[persoon) maar de vrouwelijke personages worden grotendeels een beetje afgeraffeld. Merk je echt dat het door een man geschreven is: ze zijn bijna allemaal slank en bezitten de ideale schoonheden: ravenzwart haar en blauwe ogen als de zee, of de lelieblanke huid met golvend koperrood haar blablabla
En ze smeken om mannelijke aandacht. Ze staan eigenlijk alleen een beetje mooi te zijn en de hoofdpersoon aan het behagen in het verhaal.
Dat is het enige puntje wat mij een beetje tegenvalt.

Misschien ga ik een keer Fanasy schrijven waar vrouwen de hoofdrol hebben, haha.


Dat is dubbelop.... "fantasy" en "waar vrouwen de hoofdrol hebben" zijn toch synoniemen? ;)

Maar mee eens, in de latere boeken van Feist zijn de vrouwelijke personages wat minder goed uitgewerkt dan in de eerdere boeken (het Arutha-tijdperk zeg maar). Wat je maar eens moet gaan lezen is de Keizerrijk-trilogie van Feist, dat zijn 3 boeken (dochter, dienaar en vrouwe van het keizerrijk) die zich afspelen op Kelewan en waar een vrouw de hoofdpersonage is. Hoewel, misschien kan je beter gewoon in chronologische volgorde lezen ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
FV
Sergeant
Sergeant
Berichten: 449
Lid geworden op: 01 jul 2003 14:30
Locatie: Zeist

Berichtdoor FV » 07 mei 2008 08:34

Die bedoelde ik ja.

En inderdaad. Gewoon beginnen met Magiër en wat er verder volgt...


Rijnmond schreef:Als je ze na de Tolkien-hype nog niet gelezen hebt kan ik "De Kinderen van Hûrin" en "De Silmarillion" aanraden.


Heb ze beide gelezen maar ze zijn toch een stuk pittiger dan Lord of the Rings en The Hobbit. Maar als je van geschiedenisverhalen houdt en geen problemen hebt met veel personages, is het zeker een aanrader!
"De beste manier om een probleem op te lossen is de humor ervan te ontdekken."
- Arthur C. Clarke -


Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten